در هفتههای اخیر، پیشفروش مدلهای الکتریکی بیوایدی نسبت به رقبای ساخت چین و خصوصا محصولات تسلا، به شکلی چشمگیر افزایش یافت. این روند، میتواند به مشکلات مالی برای شرکتهای تازهتاسیس خودروساز در چین منجر شود.
چین، نهتنها یکی از بزرگترین کشورهای خودروساز دنیا است؛ بلکه به دلیل بهرهمندی از جمعیت ۱/۲ میلیارد نفری، یکی از مهمترین بازارهای وسایل نقلیه نیز محسوب میشود. با تحلیل شرایط خرید و فروش خودرو در این کشور، میتوان رقبای اصلی برای برندهای مشهور ژاپنی، امریکایی و اروپایی را شناسایی کرد.
طی هفتههای اخیر، رشد پیشفروش بیوایدی و اکسپنگ (Xpeng) شکل گرفت تا بازیگران مهم در صنعت خودروهای برقی چین را متمایز از دیگران نشان میدهد. این موضوع، همزمان با کاهش تقاضا برای محصولات تسلا، هشداری مهم برای برند امریکایی محسوب میشود.
بازار خودروهای برقی چین در هفته سوم ماه مه عمدتاً رشد داشت. نیو ۵٪، اکسپنگ ۳۳٪ و بیوایدی ۱۹٪ رشد کردند، در حالی که تسلا نسبت به هفته قبل ۱۱٪ افت فروش ثبت کرد.
اونو ۱,۴۵۰ دستگاه و فایرفلای ۴۷۰ دستگاه ثبت کردند که مجموع ثبتنامهای گروه نیو را به ۵,۱۷۰ دستگاه رساند، یعنی ۱۰٪ افزایش نسبت به هفته قبل. مهمترین اطلاعات بهدست آماده از بازار خودروهای برقی چین طی هفتهی اخیر به شرح ذیل هستند:
- برند بیوایدی به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۵ رسید و گروه بیوایدی با برندهای دنزا و افسیبی بیش از ۹۰,۰۰۰ ثبتنام داشت.
- اکسپنگ نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۲۴۰٪ رشد کرد و به ۸,۵۰۰ دستگاه پیشفروش رسید.
- شیائومی ۱۶.۹٪ نسبت به هفته قبل افت داشت – شاسیبلند شیائومی YU7 هفته آینده پیشفروش میشود.
- فایرفلای پس از سه هفته کاهش متوالی، ۱۸٪ رشد کرد، اما فروش همچنان پایین و زیر ۵۰۰ دستگاه است.
- اونو ۲۱٪ رشد کرد، اما فروش آن برای چهار هفته متوالی نتوانست از ۱,۵۰۰ دستگاه عبور کند.
براساس اطلاعات موجود، ظاهرا هاچبک فایرفلای نتوانسته است در پیشفروشها موفق ظاهر شود. خودروسازی نیو /Nio تصمیم داشت از فایرفلای برای حضور قدرتمند در اروپا و رقابت با هاچبکهای قارهی سبز استفاده کند؛ اما فعلا عرضهی این مدل برای بازار چین، ناموفق بوده است.