ایستگاه خبر

تحولات تازه، نیاز ضروری صنعت و بازار خودرو ایران

بازار خودروی ایران سال‌هاست که تشنه مدل‌های جدید و مدرن است. درجازدن صنعت خودروی داخلی، کاهش شدید تولید و افزایش سونامی وار و بی‌پایان قیمت‌ها، تاکنون نشان از عدم توانایی و یا خواست دولتمردان برای حل مشکلات به نفع مصرف‌کنندگان دارد. برخلاف همه شعارهای زیبا برای واردات خودروهای اقتصادی و کنترل بازار و کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت، آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، برعکس است. هیچ مشتری و خریدار خودرویی در ایران راضی نیست و رضایت ظاهراً تنها در گفتار مسئولان و دلالان وجود دارد.

خودروسازی 206 کارخانه ایران خودرو

قرار بود امسال ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی اقتصادی وارد بازار کشور شود که تاکنون تنها هزار دستگاه آن تحقق یافته است. واردات خودروهای دست دوم نیز طرحی بود که هیاهوی زیادی حول آن مطرح شد اما آشکار بود که تا جایی که باعث صدمه به سود و منافع مافیای پنهان خودروهای چینی و ایرانی شود، رنگ واقعیت نخواهد یافت هرچند عامه مردم با آن موافق باشند.

در همین زمان که صنعت خودروی جهان وارد فاز جدیدی از تکنولوژی شامل پیشرانه‌های الکتریکی و سیستم‌های خودران شده است ما همچنان درگیر کاسه‌ای یا دیسکی کردن ترمزها، تولید مجدد تندر ۹۰، تولید واریته‌های متعدد از پژو ۲۰۷ و احیای موتورهای قدیمی پژو هستیم. هنوز برای طراحی خودروها یا حتی فیس‌لیفت مدل‌های چند ده سال قبل مشکل داریم و هنوز زور کسی به مافیای خودرو نمی‌رسد.

ما تبدیل به استانی دورافتاده از چین شده‌ایم که نه خودروهای برتر و رده‌بالا که بنجل‌هایی از مهجورترین خودروسازان آن با قیمت چندبرابری با منت فراوان به مشتریان درمانده ایرانی فروخته می‌شوند. این شأن و لیاقت مردمان ما نیست که خودروهای ۱۰ هزار دلاری را به قیمت دو و نیم برابر خریداری کنند. این زیبنده ما نیست که با پرداخت قیمت خودروهای لوکس، سوار اسباب بازی‌های کم دوام و ارزان قیمت چینی شویم و در این میان همه قربانی و فدای تعداد معدودی دلال یا واردکننده یا مافیا شویم.

مافیای خودرو

وقتی غالب مردم توانایی خرید خودرویی با قیمت مثلاً یک میلیارد تومان معادل ۲۰ هزار دلار را دارند، پس باید سوار خودروهای اقتصادی بادوام و معتبری چون تویوتا، هوندا، هیوندای و فولکس شوند نه محصول یک شرکت نوپای چینی با سه سال سابقه کپی کاری. و مهمتر اینکه این محصولات بادوام اقتصادی باید به قیمت واقعی  و نه چهار برابر قیمت جهانی به دست مصرف‌کننده ایرانی برسند. اگر بر فرض محال، دولت از سهم درامدی گمرکی و عوارض وارداتی خود چشمپوشی کند، به جای این خودروهای چینی، خیابان‌ها از خودروهایی ارزنده پر خواهند شد که دوام بالا و هزینه و استهلاک پایین‌تری دارند و مصرف سوخت و آلایندگی آنها کمتر بوده و نهایتاً باعث صرفه‌جویی اقتصادی کلان هم خواهند شد که باعث جبران درامد از دست رفته دولت می‌شود. اما چنین نگاه درازمدتی هیچ گاه در بدنه تصمیم سازان دولت و مجلس وجود نداشته و ندارد.

خریداران خودرو دیگر از کیفیت پایین در برابر پرداخت بالای خود به کمپانی‌ها عاصی شده‌اند. آنها خدمات پس از فروش مناسبی دریافت نمی‌کنند و محصولی نیز که تحویل آنها شده، فرسنگ‌ها از تکنولوژی روز دنیا فاصله دارد. مردم امروزه با خودروهای روز دنیا و تحولات آنها بیش‌ازپیش آشنایند. آنها می‌دانند که به‌زودی و ظرف ۵ سال آینده، تقریباً تمام تولیدات خودروسازان معتبر به محصولات الکتریکی تبدیل خواهند شد. آنها تکنولوژی خودران و ایمنی بالای خودروهای جدید را در کلیپ‌ها و فیلم‌های متعدد دیده اند. آنها کیفیت محصولات معمولی دنیا را در برابر محصولات داخلی قرار می‌دهند و سوال می‌کنند که چرا ایران باید به عنوان سمبلی از ساخت خودروهای بی کیفیت و بنجل شناخته شود.

تحول در خودروسازی و بازار خودروی ایران نیازمند ابرقهرمانی در سطح رئیس‌جمهور است و وزرا و نمایندگان مجلس از قدرت کافی برای اعمال اصلاحات زیربنایی برخوردار نیستند. در این میان نقش مشاوران رئیس‌جمهور که باید عاری از هرگونه آلودگی اقتصادی یا وابستگی به ارکان مافیا باشند اهمیت می‌یابد. گرفتن تصمیمات سخت و بنیادین در جهت خواست همه مردم و به زیان اقلیت تنها در این سطح امکان‌پذیر است. البته در زمان انتخابات، وعده‌های شیرینی در این زمینه توسط رئیس‌جمهور داده شد و انتقادات درستی هم از وضعیت موجود مطرح شد؛ اما پس از آن حرکتی در جهت اصلاح و تحقق آن شعارها دیده نشده است.

 

در ادامه، راهکارهایی را برای بهبود وضعیت این صنعت ارائه می‌کنم:

۱. واگذاری مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی

یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت خودروی ایران، دولتی بودن آن چه در ابعاد تصمیم‌گیری و راهبری و چه تولید یا عرضه و قیمت‌گذاری است. این امر باعث شده است که تصمیم‌گیری‌ها در این صنعت مبتنی بر منافع سیاسی و اقتصادی دولت یا وابستگان آن باشد و توجه چندانی به نیازهای مردم و بازار خودرو نشود. واگذاری مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی، بدون رانت می‌تواند زمینه را برای رقابت سالم و افزایش کیفیت و قیمت خودرو فراهم کند.

۲. حمایت از واردات خودروهای باکیفیت

واردات خودروهای باکیفیت خارجی، می‌تواند به بهبود وضعیت رقابت در بازار خودرو و کاهش قیمت خودروها کمک کند. دولت باید از واردات خودروهای باکیفیت با تعرفه‌های پایین حمایت کند تا مردم بتوانند با قیمتی مناسب، خودروهای باکیفیت را خریداری کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، کاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جایگزینی خودروهای کیفی، باعث صرفه‌جویی کلان اقتصادی هم خواهد شد که محاسبه ابعاد آن می‌تواند نشان دهد که چقدر در درازمدت به درآمدهای دولت کمک می‌کند.

۳. حمایت از تولید خودروهای برقی

صنعت خودروی جهان در حال حرکت به سمت تولید خودروهای الکتریکی و کم آلاینده است. ایران نیز باید با حمایت از تولید خودروهای برقی، از این تحول جا نماند. دولت باید از تولیدکنندگان خودروهای برقی با ارائه تسهیلات مالی و معافیت‌های مالیاتی حمایت کند. وزیر فعلی صمت، از طرفداران این روند است و خوشبختانه می‌تواند در تسهیل این روند کمک‌کننده باشد.

۴. شفاف‌سازی قیمت‌گذاری خودرو

قیمت‌گذاری خودرو در ایران، کاملاً غیرشفاف است و این امر باعث نارضایتی مردم شده است. دولت باید قیمت‌گذاری خودرو را شفاف کند و از دخالت عوامل غیررسمی در قیمت‌گذاری خودرو جلوگیری کند. در حال حاضر شورای رقابت، مسئول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و وارداتی است و تصمیمات آن باعث نارضایتی بسیار خریداران شده است.

۵. رفع موانع واردات قطعات

واردات قطعات خودرو در ایران، با مشکلات و موانع زیادی روبرو است. این امر باعث افزایش قیمت خودرو و کاهش کیفیت آن شده است. دولت باید موانع واردات قطعات خودرو را رفع کند تا تولیدکنندگان خودرو بتوانند قطعات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب تأمین کنند. البته واردات قطعات تکنولوژیک ملهم از تحریم‌هاست و واردکنندگان را ناچار به سوق آوردن به‌سوی تولیدکنندگان چینی کرده است.

۶. افزایش کیفیت آموزش نیروی کار

کیفیت نیروی کار در صنعت خودروی ایران، پایین بوده و این امر باعث کاهش کیفیت محصولات شده است. ناکارآمدی تولید ناشی از سوءمدیریت و نیروهای سربار بدون تخصص مرتبط باعث افزایش هزینه تولید هم شده‌اند.

۷. بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل

زیرساخت‌های حمل‌ونقل در ایران، نامناسب و ناکافی است. این امر باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. دولت باید با بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، از افزایش تقاضا برای خودرو جلوگیری کند. حمل‌ونقل هوشمند و مبتنی بر وسایل نقلیه مدرن و بدون آلایندگی، نیاز به زیرساخت‌های کافی هم دارد و در صورت اجرا، تأثیرات چشمگیری در بهبود کیفیت زندگی شهری مردم خواهد داشت.

طبیعی است که اجرای این راهکارها، نیازمند اراده سیاسی قوی از سوی دولت و مجلس به‌دور از فشارهای جنبی است. اگر دولت و مجلس عزم جدی برای اصلاح صنعت خودرو داشته باشد می‌توانند وضعیت این صنعت را بهبود بخشند و رضایت مردم را جلب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (34 ديدگاه)

    از ماست که بر ماست کسی مردم رو مجبور نکرده بخرن!!!!!!!!!!!!!!!
    مردم خودشون تنشون میخاره
    داداش نون شب که نیست یه مدت صفر نخر

    موافقم 7
    مخالفم 6
  2. علی یوسفی

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت تشکر از نویسنده عزیز بابت این متن اما بنظرم ریشه صنعت ناکارامد خودرو در ایران به حکمرانی بر میگرده در سالیان اخیر بارها این واژه تحول از سوی متولیان مطرح شده اما نتیجه ایجاد تهوع! بوده چرا؟ چون تا زمانی که حکمرانی کاملا وکالتی نشه و از حالت نیمه قیمی در نیاد و سرمایه های ملی مردمی سازی نشه همین آش و همین کاسه هست الان یه گروه که مثلا در سیاست کمتر حضور داره تجارت و صنعت رو ارث باباییش میدونه و خصوصی سازی و ملی کردن که درستش مردمی کردنه در ایران تبدیل شده به جناحی کردن وای خب اینها وضع امروزه تکلیف آینده چیه؟آینده روشنه چون ملت ایران راه درستو پیدا کرده و بحمدالله با آگاهی و تلاش مشکلات رو از ریشه حل میکنه.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. حسن

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1584 ديدگاه)

    از قدیم گفتن صد تا هیچی میشه هیچی

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10460 ديدگاه)

      ببینید دوستان
      قضیه‌ی خودرو یه معمای حل نشدنی شده در کشور ما به سبب دست‌های قدرتی که در آن وجود داره و هر دستی هم سهم سود خودش را میخواد و کاری نداره مردم چی بگن چی نگن !
      همه هم میدونیم خصوصی بشه شاید مشکلی حل بشه اما نمیشه به هزاران دلیل !

      من تنها یک راه‌حل میبینم و اون هم اینه که همین لگنایی که میسازند را بیان با کیفیت متریال بالاتر بسازند و تو هر نمایندگی یک مامور کارشناس مخصوص امورات نمایندگی‌ها از یک نهاد مردمی با دوربین روشن بگذارند که جیکوپوکه نمایندگی‌ها را روزانه گذارش کنه از فروش تا خدمات و … !
      به شما قل شرف میدم به مرور زمان در بازه‌ی یکساله هم مردم کمی دلگرم به این میشوند که گوش شنوایی هست برای درخواست به‌حقشان هم شاید شاید شاید خودروسازی به امور خودروسازی برگشت و دست کشید از این دلالی کثیف عظیم خودرویی !
      اینا که گرون میفروشند ، حداقل کیفیت را بهبود بدن ، نخواستیم بنز bmw اینا پیشکش / همین لگن‌ها را با کیفیت بالاتر تحویل بدن تا تینقدر وقت و اعصاب مردم را درگیر یه مشت مشکلات منتاژی و کیفیتی قطعات نکنه !

      البته اینا همه باد هواست ، هیچ خبری نیست ، بدتر میشه که بهتر نمیشه با این وضعی که هروز شاهدشیم !

      موافقم 7
      مخالفم 21
  4. حسن

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1584 ديدگاه)

    یک ذهن دودآلود با یک شیشه ودکا
    که سرمی کشد تا انتها یک مرد تنها که

    موافقم 4
    مخالفم 11
  5. حسن

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1584 ديدگاه)

    اول باید به مردم اموزش داد به چه کاندیدی رای بدن بعد توقع داشته باشیم کار انجام بشه
    هر چند کاندید لایق با سواد که حتی بدونه خودرو سازی یعنی چه را نمیذارن تایید صلاحیت بشه
    پس اولین مشکل اینه که انتخابات ازاد نیست
    اولین قدم برداشتن تایید صلاحیت نامزدها است

    موافقم 1
    مخالفم 18
    1. حسین

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (96 ديدگاه)

      تا زمانیکه ایران خودرو و سایپا خصوصی نشده و واردات خودرو(همه مدل ها و با همه حجم موتور) آزاد نشند کاری نمیشه کرد و باید نگاه کنیم،البته به قیمت ارز هم بستگی داره که یک زمانی هزار تومان بود و الان ۵۱ تا ۵۲ هزار تومنه.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  6. حسن

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1584 ديدگاه)

    وقتی استاد میره دفتر کار شاگرد و ازش امتحان میگیره و قبول میشه و یه دکترای اقتصاد تحویل اجتماع که نه تحویل ارگان مورد نظر میده باید فهمید وضعیت چجوریه
    دکترای اقتصادی که قطعا………………………………
    نقطه چین هر چی دوس دارید بنویسید چون من مینوشتم حذف میشد در همین حدیم ما

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. کارلوس کاستاندا

      ۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      نقطه چین
      دکتر اقتصادی که 70 ساله کمربند خودش را درست نمیبنده

      موافقم 11
      مخالفم 1
  7. yaghoub

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    متاسفانه کل مملکت توسط دلال و مافیا اداره میشه
    خودرو
    مسکن
    واردات
    صادرات
    لاستیک
    کنکور
    دارو
    موبایل
    اینترنت
    و هر شاخه و رشته ای که فکرش رو بکنید توسط مافیا اداره میشه
    مافیایی که نه تنها مال مردم بلکه حتی جان مردم هم براشون مهم نیست

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. datsun

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3701 ديدگاه)

    حمایتهای دولت و بازار انحصاری، هزار سال دیگه هم این روند وجود داشته بشه بازار خودرو همینه،

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. کارلوس کاستاندا

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    یه ضرب المثل داریم
    چه یونجه چه کاه زرد اخرش خر سرگین تحویلت میده
    …… سرکارند وضعیت هم همینه و خواهد بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  10. مجتبی .

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1225 ديدگاه)

    بشینیم تا درست بشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. ارش

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    با سلام

    بهمن موتور و کرمان موتور مگر خصوصی نیستند

    چرا هیچ پیشرفتی در این دو خودرو ساز نیست

    مگر بهمن موتور یک موتور سه سیلندر بیرون نداد الان کجاست
    چرا بهمن موتور همان رویه دو خودروساز دولتی رو دنبال می کند
    مشکل ایران خصوصی بودن یا دولتی بودن نیست ،مشکل اساسی ما تفکر است
    در کشور ما تفکر صنعتی نیست

    مگر ایران خودرو قبل از انقلاب خصوصی نبود اما در کل زمان تولیدش نتوانست جز مونتاژ پیکان فرسوده در آن زمان کار جدی بکند در حالیکه هیوندای در ۱۹۷۵بعنی پنج سال قبل از انقلاب اولین خودروی ملی اش را داده بود بیرون

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا