درحالیکه قطعی برق، صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار داده و بحرانهای پیشبینی نشده را برای آینده نشان میدهد؛ ظاهرا توجه مسئولان به صنعت خودرو و بخش قطعهسازی، کافی نیست.
ایران با منابع بسیار خوب از مواد اولیه، شرایط مناسبی برای تولید قطعات صنعتی دارد. از سویی دیگر، طی سالهای اخیر بدهی خودروسازن به قطعهسازان، تامین ارز برای بعضی لوازم وارداتی و تحریمهای خارجی، صنایع مختلف ایران را تهدید کرده؛ اما حالا با رسیدن به فصل گرم سال ۱۴۰۴، کمبود برق و قطعیهای چند ساعته نیز به مشکلات قطعه سازان خودرو اضافه شده است.
قطعی برق در صنعت قطعهسازی خودرو ایران چالشی جدی است. اگر کارخانهای سه روز در هفته، هر بار ۸ ساعت قطعی برق داشته باشد، در هفته ۲۴ ساعت، در ماه ۹۶ ساعت با خاموشی مواجه میشود. این محاسبات بر اساس قطعی منظم است، اما در واقعیت ممکن است نامنظم باشد. قطعی برق، بهویژه در تابستان که مصرف انرژی افزایش مییابد، تولید را کاهش داده و هزینهها را بالا میبرد. پیشتر نیز گزارش شده که کارخانههای قطعهسازی تا نیمی از زمان کاری هفتگی خود را به دلیل قطعی برق از دست میدهند، که به کاهش درآمد و افزایش هزینههای تولید منجر میشود.
در سمت دیگر ماجرا، غولهای خودروسازی ایران به دنبال افزایش قیمت هستند. هفتهی قبل، اظهاراتی به گوش رسید که توقف فروش و عدم عرضهی محصولات را آگهی میداد. حالا با کاهش تولید قطعه، سایپا و ایران خودرو میتوانند به بهانهی ناتوانی در تکمیل خودروهای مونتاژی، فرایند تولید و تحویل را موقتا تعلیق کنند که در نتیجه، بازار و خریداران را با کمبود مواجه خواهد کرد.
شهاب
۱۷ خرداد ۱۴۰۴بن بست کامل هرجا رو نگاه میکنی کوهی از مشکل سردرآورده
elijah2001
۱۷ خرداد ۱۴۰۴یکی از عادی ترین (اگه نگیم عادی ترین) تکنولوژی هایی که انسان ها اختراع کردند چیست؟ برق.
آیا مردم ایران حق دارند برق داشته باشند؟ خیر.
O
۱۷ خرداد ۱۴۰۴به به همینجوری قطعه با کیفیت تولید نمیکردم الان بهونه هم دارن 😂( خنده های عصبی)
samurai
۱۷ خرداد ۱۴۰۴ایشالا نابودی کامل و محو شدن از روی کره زمین