ایستگاه خبر

پایان قیمت گذاری دستوری خودرو با حکم دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری قوه قضاییه، ضوابط قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صمت و سازمان حمایت را باطل اعلام کرد. بر این اساس، حکم اجراییه رای ابطال ضوابط برای وزارت صمت، سازمان حمایت در مورد قیمت گذاری با اعلام ضمانت اجرای استنکاف مبنی بر انفصال از خدمات دولتی وزیر صمت ابلاغ شد.

به گزارش پدال، در اتفاقی مهم، دیوان عدالت اداری با صدور حکم شماره ۵۸۱۳۵۷ در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۴، مصوبات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری خودرو را باطل کرد. این تصمیم، پایانی بر بیش از یک دهه دخالت مستقیم دولت در تعیین قیمت خودروها به شمار می‌رود و راه را برای تعیین قیمت توسط هیئت‌مدیره خودروسازان هموار می‌کند.

در حکمی که از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده، آمده است:

به موجب دادنامه شماره ۵۸۱۳۵۷ مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری الف بند ۲ صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۲ سازمان حمایت از مصرف کنندگان که بر اساس آن کلیه اختیارات و وظایف مجمع در اساسنامه موصوف به جز تعیین خط مشی، تغییر در سرمایه، تصویب بودجه و ترازنامه به رئیس مجمع عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (وزیر بازرگانی وقت) تفویض شده است از تاریخ تصویب ابطال شد.

ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی مورخ ۲۵/۵/۱۳۸۹ وزیر بازرگانی و رئیس مجمع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی به شماره ۹۲۳۱۷۴ مورخ ۸/۶/۱۴۰۲ وزیر صنعت معدن و تجارت از تاریخ تصویب ابطال شد؛ لذا مقرر است ضمن رعایت مفاد رای مذکور در مصوبات بعدی و فرایندهای اداری، نسبت به اجرای دادنامه و ابلاغ آن به واحدهای تابعه جهت اجرا مطابق ماده ۱۰۹ قانون دیوان عدالت اداری اقدام و نتیجه اقدامات انجام شده را به همراه مستندات مربوطه حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ ابلاغ به این شعبه ارسال نمایید.

بدیهی است عدم اقدام موجب اعمال ماده ۱۱۲ قانون دیوان عدالت اداری و انفصال از خدمات دولتی خواهد شد.

پایان زیان؟

بر اساس گزارش‌ها، قیمت‌گذاری دستوری تاکنون ۷۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی برای خودروسازان و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شکاف قیمتی در بازار ایجاد کرده است. این وضعیت، تنش‌های مداومی میان خودروسازان و نهادهای ناظر به دنبال داشت. حالا با حکم جدید دیوان، انتظار می‌رود خودروسازان بتوانند با تعیین قیمت بر اساس واقعیت‌های اقتصادی، از زیان‌دهی خارج شده و به سمت بهبود کیفیت و رقابت‌پذیری حرکت کنند.

هرچند نهادهایی مانند شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، و وزارت صمت هنوز واکنشی رسمی به این حکم نشان نداده‌اند، اما ابطال مصوبات سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۲، اختیارات قیمت‌گذاری را از این نهادها سلب کرده است. دیوان عدالت اداری همچنین هشدار داده که عدم اجرای این حکم، تبعات قانونی نظیر انفصال از خدمت برای مسئولین خواهد داشت.

کارشناسان این تصمیم را نقطه عطفی برای صنعت خودرو و اقتصاد ایران می‌دانند، اما موفقیت آن به ایجاد سازوکارهای رقابتی و نظارت شفاف بستگی دارد. آیا این تغییر، نویدبخش تحولی بزرگ در بازار خودرو خواهد بود یا چالش‌های جدیدی به همراه خواهد داشت؟ زمان پاسخ این پرسش را روشن خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Mr wrong

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (604 ديدگاه)

    ایران درست شد برگردین

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. Navid Jahromi

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (4017 ديدگاه)

      پالس های تغییرات استارت خورده. خودشونم فهمیدن به بنبست رسیدن و باید یه فکری بکنن وگرنه به سرنوشت شوروی دچار میشن. راهی ندارن به جز مراوده با دنیا و اقتصاد رقابتی و آزاد.

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. yektachafi

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (174 ديدگاه)

        حالا بیا مریض مرده رو زنده کن
        استغفرالله

        موافقم 3
        مخالفم 2
      2. احمد

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (79 ديدگاه)

        سلام علیکم :
        امریکا = ترویج دهنده ی ایده اقتصاد آزاد

        علیکم السلام :
        امریکا : روی خودروی های برقی چینی ۱۰۰ درصد تعرفه گمرکی بست

        پ.ن :
        آقای جی دی ونس ، معاون اول رئیس جمهور امریکا میگه :
        ایده بازار آزاد و تجارت جهانی بخاطر این مطرح شد که کشورهای پیشرفته و دارای تکنولوژی برتر(خودشون رو میگه) بتونن بر بازارهای کشورهای توسعه نیافته و درحال توسعه مسلط بشن
        ولی قرار نبود یه کشور درحال توسعه(چین) بجایی برسه که خطری برای بازار و صنعت کشورهای پیشرفته تبدیل بشه
        (پس، قاعده بازار آزاد که خودمون مروجش بودیم رو بهم زدیم و تعرفه وضع کردیم)

  2. ماشین باز

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (68 ديدگاه)

    از فردا هر دستگاه پراید ابو قراضه میشه یک میلیارد عجب مملکتی

    موافقم 18
    مخالفم 3
  3. هوشنگ

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    پایان تعرفه نامتعارف واردات خودرو چی؟

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. ALEX

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آزاد سازی قیمت ها با حذف تعرفه های نامتعارف باید همزمان اتفاق بیفته وگرنه بحرانی دیگه به بحران های قبلی اضافه میشه.

    موافقم 16
    مخالفم 0
  5. اسیر ایرانی

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این قانون مربوط به کشورهای معمولی است
    نه ایران که همه چی دستوری و نظارتی است
    در کشوری که تمام درها بسته است
    و ملت در حصر زندگی می‌کنند
    صحبت از ، عدم دخالت دولت در بازار آزاد خودرو ، مضحک است!!🤔😳
    # واردات خودرو بسیار دشوار و نزدیک به محال
    # تولید خودرو قطره چکانی و رانتی
    # خودروساز ، تبریک 😡
    # ملت مظلوم ایران، تسلیت 😡

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا