ایران خودروایستگاه خبر

پایان تولید سورن؛ آغاز تحول در ایران خودرو

مدیران جدید ایران خودرو برای نوسازی خطوط تولید این شرکت برنامه دارند. توقف تولید سورن، پیش‌درآمدی بر پایان عرضه‌ی خودروهای قدیمی مثل رانا خواهد بود.

سورن فول کامل ۱۴۰۳ - اکو اینوست

پلتفرم سمند، اواخر دهه‌ی ۷۰ خورشیدی توسعه یافت و سال ۱۳۸۱ با عنوان خودروی ملی تولید انبوه شد. جدیدترین محصولی که براساس این خودرو عرضه می‌شود؛ دنا است که طراحی سال ۱۳۹۳ و فیس لیفت (تغییر چهره) ۱۳۹۶ دارد. مجموع این موارد به وضوح عقب افتادگی ایران خودرو نسبت به استانداردهای جهانی را نشان می‌دهند؛ ضمن اینکه سرعت تحقیق و توسعه در بزرگ‌ترین خودروساز کشور، چنان پایین است که معرفی مدل جدید روی پلتفرم قدیمی، سال‌ها طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

مدیریت جدید ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی تصمیماتی برای بهینه‌سازی تولیدات داخلی و ارتقای پلتفرم‌های محصولات اتخاذ کرده است. مدیرعامل این شرکت در همایش صنعت خودرو اعلام کرد که تولید سورن پلاس به دلیل عدم تطابق با استانداردهای جهانی متوقف خواهد شد. هرچند سورن استانداردهای داخلی را پاس می‌کند، اما به دلیل قدیمی بودن پلتفرم و نارضایتی مدیران ارشد، تولید آن متوقف می‌شود.

سمند سورن پلاس تیپ 4 دوگانه

ایران‌خودرو برای افزایش ایمنی خودروها به سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد و فرآیند تولید نیاز دارد. مدیرعامل از معرفی دو پلتفرم جدید خبر داد که یکی در اواسط سال ۱۴۰۵ و دیگری در ابتدای ۱۴۰۶ وارد خط تولید خواهند شد. این پروژه‌ها زمان‌بر هستند اما گامی مهم برای نوسازی محصولات محسوب می‌شوند.

علت اصلی توقف تولید سورن، عدم قبولی در استاندارد تصادف از نمای جانبی شده است. با وجود تلاش‌ها برای بهبود، این خودرو استانداردهای داخلی را پاس کرده، اما پلتفرم قدیمی آن توجیه ادامه تولید ندارد. این تصمیم برای تمرکز بر پلتفرم‌های جدید گرفته شده تا از تجربه خودروهایی مانند پژو پارس، که سال‌ها با استانداردهای پایین تولید شدند، جلوگیری شود. نکته عجیب اینکه گروه سورن با تولید ۲۳,۰۲۹ دستگاه و فروش ۲۲,۸۴۴ دستگاه در دو ماه ابتدایی سال، پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو بوده است.

سورن

اولین سورن در سال ۱۳۸۵ با تغییرات اندک نسبت به سمند وارد بازار شد. سورن پلاس با موتور XU7P (مشابه پژو پارس و وانت آریسان ۲) با قدرت ۹۸ اسب‌بخار در پاییز ۱۴۰۲ عرضه شد. با این حال، بدنه اصلی سورن همچنان متعلق به سال ۱۳۸۱ است و پس از ۲۰ سال حضور در بازار، توقف تولید آن طبیعی به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. gabriel

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    وقتی مثلا پروژه شبه اقتصادی KF21 بعد ده سال هیچی به هیچی شده قطعا حذف سورن بعنوان ارزان ترین محصول تنها هدفش مهیا کردن زیرساخت برای فروش راحت تر محدود محصولات 700میلیون به بالای مجموعه است نه لطف به مردم!!

    موافقم 80
    مخالفم 2
  2. Nismo

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1945 ديدگاه)

    ماشین فقط سمند سورن

    موافقم 53
    مخالفم 6
    1. هنری فورد

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (36 ديدگاه)

      آهنگ خوبیه ولی بدآموزی داره 😃

      موافقم 18
      مخالفم 3
  3. اراز

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    اخ اخ این ماشین اگه دیگه تولید نشه معلم دینی ها و اساتید معارف ومدیرهای دولتی دو ماشینه برای مخفی کردن ماشینه اصلیشون چی بخرن

    موافقم 40
    مخالفم 8
    1. Lyting

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (233 ديدگاه)

      ال ممد جدید پارس خودرو یا دنا پلاس

      موافقم 20
      مخالفم 3
  4. شهروند ایرانی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (949 ديدگاه)

    اگه قرار به روز رسانی کلا ایران‌خودرو سایپا تخته کنن دیدن تارا حلبی و ریرا فروش نمیره گفتن چکار کنیم خب هر چی ارزون حذف میکنیم رانا سورن بجاش دنا و ۲۰۷ و تارا می‌فروشیم چرا چون نتونستیم افزایش قیمت بدیم

    موافقم 27
    مخالفم 5
  5. Roham

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (773 ديدگاه)

    الان یعنی واقعا ایران خودرو دلسوز مردم شده؟!!!!

    موافقم 25
    مخالفم 4
  6. محمد

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (378 ديدگاه)

    خب دنا هم که از این پلتفرم استفاده می‌کنه ، دنا ایمن تره چون قیافش بهتره؟ هدفشون اینه خط تولید رو ساده تر کنن تا حاشیه سود بره بالاتر ، ارزون ترین ماشینشون هم میشه دنا که مردم مجبورند با قیمت بالاتر بخرند ، به نظرم خانواده سمند از دنا ارزش خرید بیشتری داشت چون عملا شما توی دنا پول اضافه برای قیافه و داشبورد متفاوت پرداخت میکنید و کیفیت رانندگی بهتری رو تجربه نمی کنید

    موافقم 42
    مخالفم 2
    1. Alireza

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      دقیقا سورن و دنا ذاتشون کاملا مشابه ولی فقط می‌خوان تولید سورن رو متوقف کنن تا ملت مجبور بشن دنا که همون سمند بذک شدست رو بخرن با قیمت خیلی بیشتر

      موافقم 25
      مخالفم 2
  7. Alireza

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    همیشه تولید ارزون‌ترین ماشین‌هاشون رو به بهانه پاس نکردن استانداردها متوقف می‌کنند
    انگار که مثلا بقیه استاندار هستند این وسط فقط سورن مونده

    موافقم 20
    مخالفم 2
  8. yektachafi

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (128 ديدگاه)

    آغاز تحول یا تهوع؟

    موافقم 20
    مخالفم 1
  9. اشرف غنی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه قرار بر حذف سورن باشه کوییک و ساینا و پراید وانت باید فورا جمع بشن چون واقعا زباله هستن سورن خیلی بهتر از ایناس

    موافقم 26
  10. ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6357 ديدگاه)

    ماشین به این خوبی رو توقف تولید کردن بعد اون همه لگن حلبی رو هنوز دارن تولید میکنن
    واقعا موندم چی بگم!

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میشه با حذف سمند با وزن ۱۲۰۰ کیلو با وزن کمتر خودروی دیگ تولید کردوبجای قیمت ۷۰۰ تومن یک میلیاردو… فروخت به مردم بیچاره…شما دلتون به حال مردم نسوخته فقط فکره اینو دارید ک چجوری بیشتر پول دربباریدضمنا در تست تصادف تارا و ریرا خیلی ضعیف تر از سمند هستند…..بیچاره ما مردم

  11. محمد

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ارزنده ترین ماشین نسبت به قیمت، همین سورن پلاس بود که حذفش کردند!

    موافقم 11
  12. R

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1377 ديدگاه)

    کلا باید خودروسازای ( آشغال سازای )کشور تعطیل بشن

  13. پیمان

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مثلا دنا دنده ای به جز ظاهر بیرونی بدنه چه مزیت و برتری فنی نسبت به سورن پلاس ef7 داره ؟ فضای داخل سورن پلاس از دنا جادار تر و شیک تر هست. از نظر فنی سورن پلاس هیچ چیز کمتر از دنا نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا