ناوگان کامیون چین در مسیر برقی‌سازی و فناوری تعویض باتری

سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1404 - 09:00
مطالعه 2 دقیقه
ev truck
براساس اطلاعات تازه منتشر شده، شرکت‌های فعال در صنعت خودروهای تجاری و باربری سنگین چین، موج جدیدی از مدل‌های برقی را تولید خواهند کرد تا نیمی از...
تبلیغات

براساس اطلاعات تازه منتشر شده، شرکت‌های فعال در صنعت خودروهای تجاری و باربری سنگین چین، موج جدیدی از مدل‌های برقی را تولید خواهند کرد تا نیمی از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای چین در سال 2028، تمام الکتریکی شود.

رئیس شرکت CATL بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان، اعلام کرده است که تا سال 2028، نیمی از فروش کامیون‌های سنگین در چین متعلق به مدل‌های الکتریکی خواهد بود، در حالی که این رقم برای سال 2024 تنها 10 درصد است. این اظهارات که توسط زنگ یوکن در مراسم رونمایی از سیستم تعویض باتری کامیون‌های سنگین بیان شد.

کشور چین، تحت تاثیر فشارهای ناشی از تقاضای سوخت گازوئیل در بخش حمل‌ونقل است که پیش‌تر با افزایش استفاده از کامیون‌های گازسوز LNG کمی کاهش یافته بود.

شرکت CATL روز شنبه اعلام کرد که یک پایگاه تولیدی باتری ذخیره‌سازی انرژی و خودروهای الکتریکی با ظرفیت 60 گیگاوات‌ساعت را در شاندونگ راه‌اندازی کرده است که اولین تأسیسات از این نوع در شمال چین محسوب می‌شود. فازهای دوم و سوم این پروژه طی دو سال آینده اضافه خواهند شد و یک خوشه صنعتی باتری به ارزش میلیاردها دلار در این منطقه ایجاد خواهند کرد. طبق اطلاعیه، شاندونگ قصد دارد تا پایان سال جاری یک صنعت باتری لیتیومی به ارزش 100 میلیارد یوان (14 میلیارد دلار) ایجاد کند که شامل انواع الکترود، الکترولیت‌ها، سلول‌های باتری و مونتاژ می‌شود.

کپی لینک

فناوری تعویض باتری CATL

غول باتری‌سازی چین، یک بسته باتری استاندارد جدید برای کامیون‌های سنگین الکتریکی با قابلیت تعویض باتری راه‌اندازی کرده است.

این مدل باتری استاندارد جدید که با نام 75# شناخته می‌شود، روز یکشنبه معرفی شد و وعده کمترین هزینه چرخه عمر به ازای هر تن-کیلومتر و ایمنی پیشرو در صنعت را می‌دهد. شرکت CATL اعلام کرده که کامیون‌هایی که از این باتری استاندارد جدید و اکوسیستم آن استفاده می‌کنند، می‌توانند حدود 0.62 یوان به ازای هر کیلومتر (معادل حدود 0.13 دلار) در مقایسه با مدل‌های دیزلی صرفه‌جویی کنند و برای اپراتورهایی با مسافت بالا، سالانه بیش از 60,000 یوان (13,000 دلار) کاهش هزینه، به همراه داشته باشند.

شرکت CATL تاکنون با بیش از 10 خودروساز همکاری کرده تا بیش از 30 مدل کامیون با قابلیت استفاده از این باتری استاندارد جدید را راه‌اندازی کند. CATL و انجمن ارتباطات و حمل‌ونقل چین امیدهای زیادی به این اکوسیستم باتری دارند و هدف‌گذاری کرده‌اند که ظرف سه سال، 50 درصد شبکه‌ی باربری جاده‌ای را الکتریکی‌سازی کنند. فرایند مذکور در مجموع، ضمن کاهش وابستگی به فراورده‌های نفتی، به کربن‌زدایی از محیط زیست چین هم کمک خواهد کرد.

برای تسریع در پذیرش کامیون‌های با قابلیت تعویض باتری، CATL قصد دارد یک شبکه سراسری ایجاد کند که 150,000 کیلومتر از بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی چین را پوشش می‌دهد. این شبکه حدود 80 درصد از ظرفیت حمل‌ونقل خطوط اصلی را پوشش خواهد داد و مناطق کلیدی مانند پکن، تیانجین، هبی، دلتای رودخانه یانگ‌تسه و منطقه خلیج بزرگ گوانگ‌دونگ-هنگ‌کنگ-ماکائو را خدمت‌رسانی خواهد کرد. شرکت CATL تنها در سال جاری قصد دارد 300 ایستگاه تعویض باتری برای کامیون‌های سنگین افتتاح کند.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.