جنجال اتوبوس های ایران خودرو و شهردای تهران؛ سوتفاهم در معاملات!
اختلاف حساب بین نهادهای دولتی و نیمهدولتی حین انجام معالات تجاری، موضوعی بسیار مهم برای کشور ما محسوب میشود. خدمات عمومی در ایران، به شکل کاملا خصوصی، مشابه کشورهای غربی نیست. مثلا شهرداری برای تامین بودجه و ارایه خدمت به مردم، علاوهبر منابع درآمدی و عوارض دریافتی، بودجه اختصاصی از دولت نیز میگیرد. به همین دلیل، حساسیت بر هزینههای شهرداریها وجود دارد؛ چراکه بخشی از بیتالمال محسوب میشود. همچنین، املاک و مستقلات در اختیاز شهرداریها، بخشی از اموال عموم مردم هستند.
افشاگری مدیر عامل ایران خودرو علیه شهرداری تهران
مدتی کوتاه پس از انتشار اظهارات شهردار تهران، مبنی بر خلف وعدهی ایران خودرو برای تحویل اتوبوس، مدیر عامل بزرگترین شرکت خودروسازی ایران، پرده از جزئیات عجیب در معاملات بین این دو نهاد برداشت. زاکانی شهردار تهران در صفحه خود در فضای مجازی درباره علت نهایی کردن قرارداد واردات اتوبوس برقی با شرکتهای چینی گفته بود:
بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.
در پاسخ، علیمردان عظیمی، مدیر عامل ایران خودرو به خبرنگاران گفت:
۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است.شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.اخیرا زاکانی شهردار تهران در صفحه خود در فضای مجازی درباره علت نهایی کردن قرارداد واردات اتوبوس برقی با شرکتهای چینی گفته بود: بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.
پاسخ شهردار تهران به ابهامات در معامله با ایران خودرو
علیرضا زاکانی در حاشیه بهرهبرداری از ۲۲ بازار میوه و ترهبار شهر تهران در خصوص عدم دریافت پول از شهرداری برای تولید اتوبوس گفت:
هماکنون 5 هزار دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری شده است که از این تعداد 2500 دستگاه داخلی و 2500 دستگاه خارجی هستند. 170 دستگاه اتوبوسی که اخیراً از آن یاد شده است غیر از 5 هزار اتوبوس اشارهشده است بهطوری که این اتوبوسها قبلاً خریدار شده بودند.اتوبوسهایی که شهرداری تهران قرارداد خرید آنها را امضا کرده است، اتوبوسهای باکیفیت و قابلقبولی است اما ما اعلام کردیم که تولید داخل بهاندازه نیاز ما نیست و نمیتوانیم مردم را گروکشی کنیم که چندین سال بعد اتوبوسها را وارد چرخه خدمترسانی کنیم.
زاکانی در ارتباط با تعهدات شهرداری تهران درباره پرداخت پول به تولیدکنندگان داخلی بهازای اتوبوسهای واگذارشده تصریح کرد:
طبق تعهدات پول را واریز کردهایم و اتوبوسها را تحویل میگیریم، خارج از کشور هم اتوبوسهایی که خریداری کردهایم بهصورت کلی و باکیفیت وارد میشود و در مرحله بعد نیز قطعات این اتوبوسها وارد کشور خواهد شد، همچنین تجربیات ساخت این اتوبوسها به کشور منتقل میشود تا قابلیت بیشتری را داشته باشیم.از 2500 دستگاه اتوبوس خریداریشده داخل 500 دستگاه برقی و 2000 هزار دستگاه بهصورت دیزلی و با استانداردهای روز دنیا ساخته شدهاند.درباره اظهارنظری که انجام شده است ما هیچ اسمی از خودروساز نیاوردهایم و اعلام کردهایم در حوزه کیفیت اگر اتوبوسهای داخلی کیفیت لازم را داشته باشند خریداری میکنیم که این برادر ما حساسیت بهخرج داد و بیان نادرستی داشت.در ارتباط با اتوبوسهای داخلی ما هم پرداخت نقدی داشتیم هم تهاتر با ملک که پرداختهای نقدی انجام شده و تهاتر که جزء قرارداد بوده ملک معرفی شده است، اما قیمتگذاریها را بر اساس کارشناس رسمی دادگستری اعلام کردهایم که خودروساز از طریق کارگزاری برای قیمتگذاری عمل کرد و در مرحله بعد شکایت کردند و در ادامه خودشان محکوم شدند.ما امیدواریم بهترین تعامل را داشته باشیم، همچنین درباره اظهارنظری که اعلام شده 150 اتوبوسی که داخلی بودند و توسط شهرداری خریداری شدهاند و به پارکینگ رفتهاند، این برای گذشته بوده است و اشکالاتی را این اتوبوسها داشتند که ما به مجموعه اعلام کردیم و گفتیم که اشکالات را رفع کنند.