ایران خودروایستگاه خبر

جنجال اتوبوس های ایران خودرو و شهردای تهران؛ سوتفاهم در معاملات!

ایرانخودرودیزل مدعی است تعداد قابل توجهی اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده؛ اما برای دریافت هزینه‌ی با مشکل مواجه شده است.

اختلاف حساب بین نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی حین انجام معالات تجاری، موضوعی بسیار مهم برای کشور ما محسوب می‌شود. خدمات عمومی در ایران، به شکل کاملا خصوصی، مشابه کشورهای غربی نیست. مثلا شهرداری برای تامین بودجه و ارایه خدمت به مردم، علاوه‌بر منابع درآمدی و عوارض دریافتی، بودجه اختصاصی از دولت نیز می‌گیرد. به همین دلیل، حساسیت بر هزینه‌های شهرداری‌ها وجود دارد؛ چراکه بخشی از بیت‌المال محسوب می‌شود. همچنین، املاک و مستقلات در اختیاز شهرداری‌ها، بخشی از اموال عموم مردم هستند.

افشاگری مدیر عامل ایران خودرو علیه شهرداری تهران

مدتی کوتاه پس از انتشار اظهارات شهردار تهران، مبنی بر خلف وعده‌ی ایران خودرو برای تحویل اتوبوس، مدیر عامل بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران، پرده از جزئیات عجیب در معاملات بین این دو نهاد برداشت.  زاکانی شهردار تهران در صفحه خود در فضای مجازی درباره علت نهایی کردن قرارداد واردات اتوبوس برقی با شرکت‌های چینی گفته بود:

بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.

در پاسخ، علیمردان عظیمی، مدیر عامل ایران خودرو به خبرنگاران گفت:

۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است.

شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد.

اخیرا زاکانی شهردار تهران در صفحه خود در فضای مجازی درباره علت نهایی کردن قرارداد واردات اتوبوس برقی با شرکت‌های چینی گفته بود: بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود عمل نکردند.

پاسخ شهردار تهران به ابهامات در معامله با ایران خودرو

علیرضا زاکانی در حاشیه بهره‌برداری از ۲۲ بازار میوه و تره‌بار شهر تهران در خصوص عدم دریافت پول از شهرداری برای تولید اتوبوس گفت:

هم‌اکنون ۵ هزار دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران خریداری شده است که از این تعداد ۲۵۰۰ دستگاه داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه خارجی هستند. ۱۷۰ دستگاه اتوبوسی که اخیراً از آن یاد شده است غیر از ۵ هزار اتوبوس اشاره‌شده است به‌طوری که این اتوبوس‌ها قبلاً خریدار شده بودند.

اتوبوس‌هایی که شهرداری تهران قرارداد خرید آنها را امضا کرده است، اتوبوس‌های باکیفیت و قابل‌قبولی است اما ما اعلام کردیم که تولید داخل به‌اندازه نیاز ما نیست و نمی‌توانیم مردم را گروکشی کنیم که چندین سال بعد اتوبوس‌ها را وارد چرخه خدمت‌رسانی کنیم.

زاکانی در ارتباط با تعهدات شهرداری تهران درباره پرداخت پول به تولیدکنندگان داخلی به‌ازای اتوبوس‌های واگذارشده تصریح کرد:

طبق تعهدات پول را واریز کرده‌ایم و اتوبوس‌ها را تحویل می‌گیریم، خارج از کشور هم اتوبوس‌هایی که خریداری کرده‌ایم به‌صورت کلی و باکیفیت وارد می‌شود و در مرحله بعد نیز قطعات این اتوبوس‌ها وارد کشور خواهد شد، همچنین تجربیات ساخت این اتوبوس‌ها به کشور منتقل می‌شود تا قابلیت بیشتری را داشته باشیم.

از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری‌شده داخل ۵۰۰ دستگاه برقی و ۲۰۰۰ هزار دستگاه به‌صورت دیزلی و با استانداردهای روز دنیا ساخته‌ شده‌اند.

درباره اظهارنظری که انجام شده است ما هیچ اسمی از خودروساز نیاورد‌ه‌ایم و اعلام کرده‌ایم در حوزه کیفیت اگر اتوبوس‌های داخلی کیفیت لازم را داشته باشند خریداری می‌کنیم که این برادر ما حساسیت به‌خرج داد و بیان نادرستی داشت.

در ارتباط با اتوبوس‌های داخلی ما هم پرداخت نقدی داشتیم هم تهاتر با ملک که پرداخت‌های نقدی انجام شده و تهاتر که جزء قرارداد بوده ملک معرفی شده است، اما قیمت‌گذاری‌ها را بر اساس کارشناس رسمی دادگستری اعلام کرده‌ایم که خودروساز از طریق کارگزاری برای قیمت‌گذاری عمل کرد و در مرحله بعد شکایت کردند و در ادامه خودشان محکوم شدند.

ما امیدواریم بهترین تعامل را داشته باشیم، همچنین درباره اظهارنظری که اعلام شده ۱۵۰ اتوبوسی که داخلی بودند و توسط شهرداری خریداری شده‌اند و به پارکینگ رفته‌اند، این برای گذشته بوده است و اشکالاتی را این اتوبوس‌ها داشتند که ما به مجموعه اعلام کردیم و گفتیم که اشکالات را رفع کنند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Anti Tesla

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (618 ديدگاه)

    با یک شرکت خوب چینی قرارداد ببندید و بیاد تو ایران کارخونه بزنه و مونتاژ کنه و بعضی قطعات مصرفی رو در داخل تولید کنید که وقتی خراب شدن نرید از چین سفارش بدید و کلی اتوبوس تو پارکینگ بخوابه.
    اصلا میتونید بخشی از سهام یک شرکت چینی در حوضه اتوبوس رانی رو شهرداری تهران بخره.

    موافقم 49
    مخالفم 7
    1. sadra gholmai

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (30 ديدگاه)

      با byd و mg قرار نداریم و ماشین وارد نمیکنیم با شرکت خوب برای اتوبوس؟
      ولی به هر حال خیلی هم خوشم میاد و استقبال میکنم از اتوبوس برقی

      موافقم 5
      مخالفم 11
  2. Genius

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1239 ديدگاه)

    به تجربه میگم بهترین گزینه فعلا عقاب مدل پارسینه که یکی دوسالیه تو بعضی ترمینالها هم هست و با توجه به سابقه اسکانیا یورو۳ ها جوابه البته اگر شکم سیری ناپذیر خاوری‌ها(ویرانخودرو دیزل کنونی)اجازه بده! تعداد هم برای جمعیت مهاجر توقف‌ناپذیر فعلی تهران دستکم ۳۰۰۰ دستگاه نیازه

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3286 ديدگاه)

      والا من هم جدیدا برای اقتصادی عمل کردن با اتوبوس از محل کار میام خونه به جای تاکسی و حدود یه ربع معمولا منتظرم ولی باز خوبتره ارزون تر میگیره یکمش هم پیاده میام مثلاً ورزش میکنم 😂😂😂💔

      موافقم 15
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (209 ديدگاه)

      اون عقاب ها دو سالی هست موتورشون چینی شده و دیگه به اسکانیانیست. جهت اطلاع

      موافقم 10
      مخالفم 0
  3. مجتبی .

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    پشت خرید اتوبوس وسایر خریدهای دولتی ازچین منافع مردم نیست. سفرهای خانوادگی باپول ملت وپول چایی هست که میگیرن.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  4. حسین

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2828 ديدگاه)

    بین شهرداری و ایران خودرو دیزل انتخاب من شهرداری هست!
    فک نمیکنم شرکتی که ۶۰ سال واگن هود بنز را تولید کرده به فکر مردم باشه!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. حسن

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    نوشته چون پول بیت المال هست حساسیت زیاده
    باید مینوشتی چون پول بیت المال است برای دزدیدن ان رقابت زیاد است

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. امیر علی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    طبق معمول ایران خودرو زر مفت زده،
    ازش خرید نکنن حساب کار میاد دستش.

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا