پس از بیش از یک دهه ممنوعیت، واردات خودروهای با پیشرانه حجیم بالاخره در سال ۱۴۰۴ آزاد شد. اما آیا این تصمیم به معنی ورود دوباره تویوتا لندکروزر، بیامو سری ۷ یا مرسدس S کلاس به خیابانهای ایران خواهد بود؟
بر اساس مصوبه جدید دولت در سال ۱۴۰۴، واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲,۵۰۰ سیسی به کشور آزاد شده است؛ موضوعی که میتواند تحولی قابلتوجه در بازار خودروهای لوکس ایران ایجاد کند. این در حالی است که از حدود سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) واردات خودروهای با موتور حجیم در ایران ممنوع شده بود. حالا پس از ۱۲ سال، درهای بازار دوباره به روی این محصولات باز شده، البته با تعرفههای بسیار سنگین.
تعرفه واردات خودروهای با موتور حجیم در سال ۱۴۰۴
بر اساس ابلاغیه دولت، واردات این دسته از خودروها با تعرفهای بسیار بالا همراه خواهد بود. جدول زیر میزان تعرفه گمرکی این خودروها را نشان میدهد:
حجم موتور خودرو | تعرفه واردات اعلامشده |
---|---|
بین ۲,۵۰۰ تا ۳,۰۰۰ سیسی | ۱۸۰ درصد از ارزش خودرو |
بالای ۳,۰۰۰ سیسی | ۱۹۵ درصد از ارزش خودرو |
با این حساب، خریداران خودروهای وارداتی با موتورهای حجیم باید علاوه بر قیمت خودرو در مبدا، هزینههای بسیار سنگینی را برای ترخیص خودرو در نظر بگیرند. بنابراین ورود این خودروها صرفاً برای قشر خاص و مرفه جامعه قابلدسترسی خواهد بود.
چه خودروهایی در آستانه بازگشت به ایران هستند؟
با توجه به باز شدن مسیر قانونی واردات، انتظار میرود برخی از مدلهای محبوب و لوکس که سالهاست حضور رسمی در بازار ایران ندارند، دوباره پا به خیابانهای کشور بگذارند. از جمله این خودروها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تویوتا لندکروزر: آخرین مدل واردشده رسمی آن مربوط به حدود ۱۲ سال پیش است.
- تویوتا کمری ۶ سیلندر
- کیا تلوراید
- جنسیس G80
- بیامو X5
- مرسدس بنز کلاس S
قیمت این خودروهای کارکرده و بعضاً متعلق به بیش از ۱۰ سال قبل، طی سالهای اخیر در بازار ایران به شکل نجومی افزایش یافته بود. اکنون با ورود نسخههای جدید، بازار این مدلهای قدیمی احتمالاً دچار ریزش قیمت خواهد شد.
تأثیر این تصمیم بر بازار خودروی ایران
کاهش حباب قیمت خودروهای لوکس قدیمی
یکی از مهمترین نتایج این تصمیم، شکسته شدن قیمت خودروهای لوکس قدیمی موجود در بازار خواهد بود. برای مثال، یک دستگاه تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۳ که تا همین اواخر با قیمتهایی بالای ۱۰ میلیارد تومان معامله میشد، حالا با ورود مدلهای صفرکیلومتر و بهروز، به ناچار باید قیمت خود را تعدیل کند.
چالش جدید برای خودروسازان چینی
خودروسازان چینی طی سالهای اخیر، با بهرهگیری از خلا قانونی و ممنوعیت واردات، سعی کردند محصولات لوکس خود را به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه کنند. اما حالا با ورود خودروهای برند و قدرتمند، احتمالاً رقابت برای چینیها دشوارتر خواهد شد و مجبور خواهند بود محصولات لوکس خود را با مشوقهایی مثل تخفیفهای ویژه، گارانتی گسترده و خدمات بهتر عرضه کنند.
پاسخ به نیاز بخش مرفه بازار
گرچه تعرفههای سنگین واردات باعث میشود این خودروها برای اکثریت مردم در دسترس نباشند، اما ورود قانونی آنها به بازار میتواند تقاضای بخشی از جامعه را که به دنبال خودروهای لوکس واقعی هستند، پاسخ دهد. همچنین این تصمیم شاید به صورت غیرمستقیم روی کاهش تقاضا برای خودروهای چینی شبهلوکس هم تأثیر بگذارد.
آینده چه خواهد شد؟
با اینکه دولت مسیر واردات خودروهای با موتور حجیم را باز کرده، اما تعرفههای بالا نشان میدهد که این سیاست بیشتر جنبه تنظیم بازار و پاسخ به نیاز قشر خاص دارد تا گشایش عمومی برای مصرفکننده عادی. با این حال، ورود مجدد برندهای اصیل به بازار ایران، میتواند تغییرات مثبتی در تنوع، رقابتپذیری و حتی کیفیت کلی بازار به همراه داشته باشد.
باوجود غلبه پیشرانههای الکتریکی و هیبریدی بر پیشرانههای حجیم و با سیلند زیاد در دنیا، هنوز هم معدود خودروهایی با این موتورها یافت میشوند و هنوز طرفداران خاص خود را دارند. به هر صورت بهتر است دولت به جای سیاستهای محدودیت آفرین، با بازگشایی بازار و ایجاد رقابت، حق انتخاب را به مشتریان خودرو بدهد.
SS
۸ تیر ۱۴۰۴سقف ارزی چطور؟ بالای ۴۰ هزار یورو ممنوع بود
با این تعرفه ها فقط برای مدل های لوکس توجیه داره که اگر سقف ارزی وجود داشته باشه ممکن نیست
در مطلب ذکر شده کمری شش سیلندر. جدای از این نسل جدید کمری فقط چهار سیلندر و هیبرید هست و شش سیلندر نداره سوال مهمتر این هست که حتی اگر وجود داشت هم به این اندازه ارزش داشت که دو دستگاه برای دولت بخرید و یک دستگاه برای خودتون بجای اینکه با تعرفه بسیار کمتر هیبرید سوار شد؟
۸ تیر ۱۴۰۴آقا زاده ها دیدن ماشین با موتور ۲۵۰۰ تو سربالایی اونجوری که میخوان راه نمیره حالا موتور ۶۰۰۰ سیسی لندکروز میخوان بیارن 👎🏿👎🏿
آقا زاده ها دیگه تویوتا و راوفور و کمری دوست ندارن👎🏿👎🏿👎🏿
براشون لندکروز بیارین
شاید از لندکروز هم خوششون نیاد و راضی نشن
اگه نشدن رولزرویس بیارید
میباخ بیارید
Joker
۸ تیر ۱۴۰۴هر بار میگن آزاد شد و بعد خودشون تکذیب میکنن،شما زیاد جدی نگیرید،در صورتی میتونه آزاد بشه که تجارت نفتی ایران از سر گرفته بشه،در غیر این صورت حالا حالاها ماشین رضا گلزار رو باید شاخ وارداتی ها در نظر بگیرید..
۸ تیر ۱۴۰۴آقا زاده ها تویوتا کرولا ۲۰۲۳ شون دیگه قدیمی شده میخوان لندکروز ۲۰۲۵ بیارن دیگه
Nismo
۸ تیر ۱۴۰۴ما فقط ماشین آمریکایی میخوایم
R
۸ تیر ۱۴۰۴امریکا فن با اسم ژاپنی؟
Nismo
۸ تیر ۱۴۰۴خودروسازی ژاپن و آمریکا رو خیلی دوست دارم
جلال
۸ تیر ۱۴۰۴البته که بیشتر هیتر ماشین اروپایی هستی اونم از نوع بی منطق.
yektachafi
۸ تیر ۱۴۰۴195 درصد تعرفه برای بالای 3000 سی سی
اونوقت این برای چیه؟
نکنه کارخونه های جنرال موتورز هم مثلا هم واس شماس و خودتون ماشینو تولید کردین
خود کمپانی همچین سودی کشیده رو ماشین؟
دزدی تعریف دیگه ای داره دوستان؟ من نمیدونم شما بهم بگین
Taha Ayoobi
۸ تیر ۱۴۰۴جانم
بگو LSX رو برام بندازن رو کامارو که دارم میام
froG-driVer
۸ تیر ۱۴۰۴😂👋🏻
Taha Ayoobi
۸ تیر ۱۴۰۴😂
۸ تیر ۱۴۰۴😂😂😂(نمیدونم موضوع چیه)
بهراد
۸ تیر ۱۴۰۴با محدودیت ۳۰ هزار دلاری چطور لندکروز میخوان وارد کنن؟
محدودیت سیلندر و حجم موتور و آلایندگی گذاشته بودن، برای هیبریدی ها تعرفه۴٪ بود
الان بنز amg با موتور ۴ سیلندر هیبریدی بخاطر محدودیت دلاری هم وارد نمیشه!
اگر بحث خروج ارز کشوره، بدون جابجایی ارز هم اجازه نمیدن.
بحث آلایندگی هست که ماشین برقی هم نمیزارن با تعرفه کم وارد بشه.
دلتونو خوش نکنید، نهایتش پلاک گذر موقت تو منطقه آزاد میدن.
ما فیل هایی که میبینم نمیزارن بجز تی گو ه جیز دیگه سوار بشین، مستعمره ی چینیم و خواهیم بود.
ماشین ایرانی رنج تا ۲ میلیارد هست
مونتاژی تا ۴ میلیارد
چینی وارداتی تا ۶ میلیارد
آرزو بر مردمان ایرانی عیب است.
فکر کن مولتی میلیاردری بخواد هایپر کار وارد بکنه
۱ میلیون دلار به کمپانی میده ۳ میلیون دلار به دولت با حساب شی تی ل بگیران
AMANTE
۸ تیر ۱۴۰۴اگه درست حساب کرده باشم یعنی مثلا یک تویوتا لندکروز 300 مدل GX اش تقریبا با همه بخور بخور اش در میاد 20 تا 25 میلیارد.
۸ تیر ۱۴۰۴سلام پلاک ملیشو که سفارتین الان ۵۰ میلیارد دارن میدن به مردم خب این که خیلی به صرفه تره با نصف قیمت پلاک ملیشو بگیری
وحید
۸ تیر ۱۴۰۴سلام،اینجا چیزی ارزون نمیشه، فقط یه گرونی به گرونیا اضاف میشه،لندکروزر صفر در مبدا با این قیمت دلار بالای هفت میلیارد قیمت میخوره، صدو هشتاد درصد هم تعرفه میشه بازم بالای بیست میلیارد،که بازهم لندکروز 2013 رو باید با همون قیمت قبل بخری،
SRT
۸ تیر ۱۴۰۴۲۰۰ درصد ارزش خود خودرو!!
وقتی میگن اگه پولدار باشی زندگی تو ایران هم خوبه:
froG-driVer
۸ تیر ۱۴۰۴🤣👍🏻
کشک
امیر
۸ تیر ۱۴۰۴اگه قراره برندهای آمریکایی مثل جی ام سی یوکان دینالی یا کادیلاک اسکلید وارد نباشه اصلا واردات آزاد نشه بهتره !!!
Cadillac-V
۸ تیر ۱۴۰۴آمریکاییا وارد میشن؟ اجازشون داده شده یا نه؟
اگه آمریکایی هنوز ممنوع باشه بهتر که اصلا آزاد نشه
حسن
۸ تیر ۱۴۰۴منطقیه
وقتی قراره بنزین سوپر با نرخ ازاد عرضه بشه پس ممنوعیت این خودروها اصلا صرفهی اقتصادی برا عرضه کنندگان بنزین ازاد نداره
مردم عادی که پول بابت بنزین ازاد نمیدن اما خریداران این خودروها اینکارا میکنن الان هم دولت سود گمرکی میبره افراد مرتبط با رانت سود واردات را میبرن سرمایه دارها هم به ماشینشون میرسن وارد کننده ی بنزین هم تا حدودی از وجود مشتری خیالش راحت میشه
ده سر برد برای مافیای مرتبط با رانت