در آخرین روزهای خرداد و پس از سه ماه، سرانجام آیین نامه واردات خودرو سال ۱۴۰۴ تصویب شد. در مصوبهی منتشر شده، تعرفه خودروهای برقی و پلاگین هیبرید هم مشخص شده است.
محمدرضا عارف معاون اول رییس جمهور، آییننامه اجرایی بند «ر» تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور را به چند وزارتخانه و سازمان مهم کشور ارایه داد. این آییننامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، وزارت اقتصاد و امور خارجه، سازمانهای برنامه و بودجه، استاندارد و حفاظت محیط زیست، و بانک مرکزی اختصاص دارد.
براساس آییننامهی مذکور، امکان واردات انواع خودروهای بنزینی با موتورهای کوچک و بزرگ وجود دارد. سهمیهای برای هر کدام از این خودروها در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال در سال جاری امکان واردات ۵۰۰۰ دستگاه با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی سی وجود دارد. سن خودروهای وارداتی در زمان ورود به کشور، باید کمتر از پنج سال باشد. مجموع این اعداد، واردات ۹۰ هزار خودرو برای سال ۱۴۰۴ را نشان میدهد که بسیار کمتر از نیاز کشور است.
حقوق ورودی انواع خودرو در سال ۱۴۰۴
حجم موتور (سیسی) | تعداد (دستگاه) | ارز تخصیصیافته (یورو) | تعرفه واردات (%) |
---|---|---|---|
تا ۱۵۰۰ سیسی | ۵۰,۰۰۰ | ۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۰٪ |
بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۱۵,۰۰۰ | ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۰٪ |
بیش از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۱۲,۰۰۰ | ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۵۵٪ |
بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۸,۰۰۰ | ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۸۰٪ |
بیش از ۳۰۰۰ سیسی | ۵,۰۰۰ | ۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۹۰٪ |
جمع | ۹۰,۰۰۰ | ۲,۰۶۵,۰۰۰,۰۰۰ | – |
وزارت صمت برای سال ۱۴۰۴ هدفگذاری واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو با تخصیص بیش از دو میلیارد دلار را اعلام کرده تا بازار خودرو به تعادل قیمتی برسد. اما با گذشت سه ماه از سال، ثبتسفارش همچنان بسته و اجرای برنامهها به دلیل تنشهای منطقهای ایران و اسرائیل و ابهامات ارزی متوقف مانده است. بازار خودرو با رکود، کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه است و وعدههای مکرر دولتمردان، از جمله استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج، به دلیل نبود زیرساختهای اجرایی و موانع اداری، تاکنون محقق نشده است.
متن آیین نامه اجرایی موضوع واردات خودرو سواری
ماده ۱- معنی اصطلاحات
خودرو: انواع خودروهای سواری موضوع بند (ر) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور
خودرو کار کرده: کلیه خودروهای سواری موضوع این آیین نامه که حداکثر پنج سال از تاریخ تولید آنها گذشته و بیش از ۱۰۰ کیلومتر کارکرد آن باشد.
خودرو برقی انواع خودروی سواری تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه
تأمین ارز صرفاً در اجرای مفاد بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ صورت میگیرد.
ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است و تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع است.
ماده ۴ : ضوابط فنی واردات خودرو موضوع این آیین نامه به شرح زیر میباشد
سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل سال خودرو در شماره شناسایی خودرو وی آی ان در زمان ورود به کشور کمتر از پنج سال باشد.
رعایت استانداردهای ایمنی و محیط زیستی بر اساس انطباق با استاندارهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست و دارا بودن یکی از شرایط زیر
الف – مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
ب – خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو دبلیو وی تی (ای مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
پ – خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک سی اسی باشد.
ت – خودرو دارای گواهی انطباق عمومی جی سی سی از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اس (۱) باشد.
ت – خودرو دارای تأییدیه کشور چین سی سی سی) باشد.
ج – خودرو دارای تاییدیه اوراسیا ای ای سی) باشد.
موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی در مرحله ورود اولیه مطابق دستورالعملهای مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست جایگزین استانداردهای ملی مرتبط میگردد.
تمام مسئولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده وارد کننده میباشد و در صورت عدم انطباق خودروی مورد نظر مرجوع خواهد گردید.
خودروهای سواری شخصی وارداتی که مطابق تبصره (۲) ماده (۲) این آیین نامه وارد میشوند تا ۵ سال غیر قابل فروش و واگذاری به غیر میباشند
ماده ۵ : مبنای تعیین ارزش خودرو بر اساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب (۱۴۰۲ میباشد.
تبصره -۱ حقوق ورودی واردات انواع خودرو سواری در سال ۱۴۰۴ مطابق جدول زیر میباشد
نوع خودرو | حجم موتور (در صورت وجود) | حقوق ورودی (درصد) |
---|---|---|
برقی | — | ۴٪ |
هایبرید | — | ۱۵٪ |
بنزینی | تا ۱۵۰۰ سیسی | ۲۰٪ |
بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۴۰٪ | |
بیش از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۱۵۵٪ | |
بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۱۸۰٪ | |
بیش از ۳۰۰۰ سیسی | ۱۹۰٪ |
هرگونه تغییر سود بازرگانی سایر ردیفهای مربوط به خودرو و قطعات منفصله آن که موجب کاهش درآمدهای دولت شود ممنوع است.
وزارت صمت مکلف است با هماهنگی گمرک ردیف تعرفه هر یک از ردیفهای فوق را به صورت جداگانه تعیین نماید.
ماده ۶ : ترخیص خودروهای موضوع این آیین نامه منوط به ارایه گواهی اسقاط ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن میباشد.
ماده ۷ : محاسبه حقوق ورودی کلیه خودروهای موضوع این آیین نامه بر اساس جداول ابلاغی گمرک و بند (ض) تبصره (۱) قانون محاسبه و اعمال میگردد گمرک مکلف است حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده موضوع این آیین نامه را به ترتیب ردیفهای درآمدی شماره ۱۱۰۴۰۲ تحت عنوان حقوق ورودی خودرو و ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۳ تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده حسب مورد واریز نماید.
ماده ۸ : تعرفه واردات خودروهای برقی – هیبریدی در چهارچوب مفاد این آیین نامه خارج از سقف تعهدات ارزی موضوع تبصره (۱) ماده (۵) این آئین نامه برای انواع خودرو برقی (۴) و انواع خودرو هیبریدی HEV-PHEV (۱۵) تعیین میشود.
ماده ۹ : بانک مرکزی و وزارت صمت مکلفند حسب مورد گزارش عملکرد اجرای این آیین نامه را هر سه ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی هیئت وزیران و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.
غالب مردم به دلیل ریسک بالای سرمایهگذاری و نبود سیاست ارزی روشن، از واردات منصرف شدهاند. طرح استفاده از ایرانیان مقیم خارج نیز با ابهاماتی نظیر سقف دلاری مجاز و پیچیدگیهای گمرکی مواجه است و نمیتواند نیاز کلان بازار را برآورده کند.
در مجموع، وعدههای دولت بیشتر برای مدیریت روانی بازار بوده و بدون باز شدن سامانه ثبتسفارش و همکاری بانک مرکزی، تحقق هدفگذاری ۹۰ هزار دستگاه بعید به نظر میرسد. حتی مشارکت ایرانیان مقیم خارج، به دلیل محدودیتهای اجرایی، نقش محدودی در رفع نیاز بازار خواهد داشت.
فرزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۴فعلا کسی در شرایط کنونی به واردات و خرید خودرو فکر نمیکنه، انقدر دیر تصویب کردن که دیگه عملا فایدهای نداره.
ناشناس
۲۷ خرداد ۱۴۰۴شما خیلی بی غیرت هستید. جنگ بما تحمیل شده آنوقت پول میدهید برای واردات خودرو. مرگ بر شما خائن به ملت.
امیرخسرو
۲۸ خرداد ۱۴۰۴مجبور شدم بعد چندین سال دنبال کردن سایت پدال و اکانت ۱۰ ساله زومیت پیام بدم و بپرسم :
سال ۱۴۰۳ مجموع کشته های سوانح تصادفی ایران ۲۰ هزار نفر بوده و به گفته رئیس کل انتظامی ۶۰ درصدش به خاطر خودروهای ناایمن اتفاق افتاده ! شما با غیرت هستید که از ماشین کشتار جمعی به اسم تولید داخلی حمایت می کنید ؟ خا.ئن به غیر از حامیان این آشغال سازها که با ایجاد انحصار در تولید باقیمت فضایی باعث مرگ هموطنان ما میشه چه کسی می تونه باشه ؟
احمد
۲۹ خرداد ۱۴۰۴این دولت نابغه ، حالیشه الان تو شرایط جنگی هستیم ؟
صف نون و صف بنزین رو جلو پمپ بنزین نمی بینه ؟
شرایط جنگی می فهمه یعنی چی ؟ یکی بره این شرایط رو واسه این دولت توضیح بده
شرایط جنگی یعنی دیگه مثل شرایط عادی کشور درآمد نداره {همینجوری ش هم داغون بودیم وای به شرایط جنگی}
دو میلیارد دلار رو اگر هر دلار 85 تومن در نظر بگیریم میشه : 170 هزار میلیارد تومن مگه کم پولیه ؟
چرا باید ماشین هایی وارد بشه که فقط 10 درصد {یک دهک} مردم توان خرید ش رو دارند؟
تازه توی دهک ده هم خیلی ها توان خرید ماشین 3000 سی سی به بالا رو ندارن {اونم با این قیمت و تعرفه سرسام آور}
چرا ارز و دلاری که میشه تو شرایط جنگی کالا های اساسی و نیازهای اولیه مردم رو باهاش تامین کرد رو صرف واردات ماشین غیرضروری کرد؟ والا بلا این اشتباه وحشتناکه غیرعقلانیه
حداقل ، فقط واردات خودروهای هیبریدی و زیر 2000 سی سی رو آزاد کنید {اونم با حداکثر پنج سال ساخت قبل تر} اینجوری رقابت ایجاد میشه با شاهین و تارا و دنا > مجبور میشن یه تکونی به خودشون بدن
ایران خودرو رو دادن خصوصی کردن بازار انحصاری دادن دست ش ، ماشین رو تا فیها خالدون ش گرون کرد
واردات خودرویی هم اگر نیاز باشه انجام بشه باید جوری وارد بشه که وارد رقابت با داخلی ها بشه تا اکثر مردم {9 دهک = 90 درصد مردم} از این واردات منفعت ببرند نه که دو میلیارد دلار بره تو جیب منطقه یک و دو و سه تهران و پولدارهای بقیه شهرها
امیدوارم تجدید نظر کنند و تصمیم درست رو بگیرند