ارز وارداتی خودرو چقدر بود و چطور پرداخت شد؟

یک‌شنبه 2 اردیبهشت 1403 - 07:50
مطالعه 2 دقیقه
ilia-dayun-y7-factory-(5)
گمرک ایران آمارهای جالبی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات خودرو، موتورسیکلت و قطعات آنها را اعلام کرد.
تبلیغات

در آمارهای گمرک از دریافت این بار نام شرکت‌ها هم قید شده است. بر اساس اعلام گمرک ایران، در سال ۱۴۰۲ به‌اندازه هشت‌ میلیاردی و ۳۸۰ میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش 32.69درصد نسبت به سال 1401رشد داشته است.

از این میزان هفت میلیارد و598 میلیونن دلار سهم واردات قطعات خودرو بوده که نسبت به سال قبل، افزایشی 32 درصدی را نشان می‌دهد. واردات قطعات موتورسیکلت هم با رشد 41 درصدی به 782 میلیون دلار رسیده است.

دریافت کننده ارز تخصیصی در حوزه خودرو

ارز تخصیصی در سال 1402

درصد رشد نسبت به سال 1401

مونتاژ خودرو

7 میلیارد و 598 میلیون دلار

32

تولید موتورسیکلت

8 میلیون و 633 هزار دلار

41

واردات خودرو

کمتر از 250 میلیون یورو

واردات در این سال ناچیز بود

در این میان مونتاژکنندگان خودرو بالاترین سهم از ارز دولتی را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، یکی از دلایل عدم تحویل به‌موقع خودروهای تعهدی شرکت‌ها، عدم اختصاص ارز به آنها اعلام شده بود.

شرکت مدیران خودرو با 13 درصد در رتبه نخست دریافت ارز دولتی قرار دارد و پس از آن کرمان موتور با 9.65 و شرکتی به نام "کوروش موتور آریا" با سهم 5.35 درصدی قرار گرفته‌اند.

اگر مبنای اختصاص 7.5 میلیارد را برای تامین قطعات خودروهای مونتاژی درنظر بگیریم، با توجه به قیمت میانگین حدود 14 هزار دلاری خودروهای عرضه شده مونتاژی باید شاهد مونتاژ بیش از 535 هزار دستگاه خودرو غیر داخلی باشیم. در حالی که عملاً این میزان یک سوم است. هرچند سهمی از این واردات قطعات به تامین لوازم یدکی اختصاص می‌یابد یا بعد از واردات با نام قطعات داخلی به فروش می‌رسد.

اما در این میان سهم خودروهای وارداتی با رقم تنها 250 میلیون یورو قابل توجه است. در حالی که بانک مرکزی و مخالفان واردات خودرو همواره کمبود ارز برای واردات خودرو را بهانه کرده اند اما تناسب بین ارز اختصاصی برای مونتاژ کنندگان و واردکنندگان نشان می‌دهد که ارز کافی برای جبرانی کمبود خودرو در بازار ایران وجود دارد اما به صورت درست و عادلانه ای توزیع نشده است و نتیجه ان شده که خودروهای مونتاژی چینی اکنون به سه برابر قیمت جهانی خود در کشور فروخته می‌شوند و خودروهای وارداتی هم به دلیل کمبود واردات، سرنوشتی بدتر یافته اند و هزینه این سوء تدبیر از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود.

بنابراین، اکنون علاوه بر بسیاری از شرکت‌های متقاضی واردات قطعه و مونتاژکنندگان، واردکنندگان هم به نحوه توزیع ارز بین متقاضیان بخش خودرو معترض‌اند. سال گذشته قرار بود تنها یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص یابد که از این میزان تنها یک‌چهارم آن تأمین شد. اما بانک مرکزی ظاهراً برای برخی شرکت‌ها چنین خستی را نشان نداده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.