آغاز گرانی خودرو در سال جدید با پژو پارس و وانت پراید
گروه خودروسازی سایپا با اعلام افزایش 50 میلیون تومانی وانت پراید 151 و ایران خودرو با گران کردن 150 میلیون تومانی پژو پارس موج جدید تغییر قیمت در درب کارخانه را آغاز کردند. این موج گرانی ادامهدار بوده و بزودی قیمت جدید محصولات زامیاد نیز اعلام خواهد شد. به نظر میرسد این گرانی به دنبال اصلاح دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت ایجاد شده است.
به گزارش پدال، با اینکه قیمت ارز نیمایی تغییر نکرده، قیمت دستمزدها در صنعت خودرو تغییر ناچیزی داشته و به لطف مجوز غیر قانونی افزایش قیمت خودروهای به اصطلاح ارتقا یافته (نظیر کوییک GX، ساینا S 85 گانه، تارا V1، پژو پارس ارتقا نیافته!، رانا پلاس و پژو 207 بدون هواکش با آینه الکتروکرومیک) قیمتها تا 50 درصد گران شدهاند، باز هم قرار است با فرمول اصلاح شده شورای رقابت قیمت محصولات دو خودروساز دولتی ایران خودرو و سایپا گرانتر شود.
در فرمول جدید شورای رقابت بر خلاف سنت چند سال گذشته، بحث تورم بخشی از میان رفته و مبنای تعیین قیمت اعلام هزینهها از سوی خودروساز است. به این معنی که بنا بر اظهارات خودروساز مشخص میشود محصول تولیدی او چقدر هزینه داشته و به آن 2.5 درصد سود اضافه میشود. به این ترتیب مباحثی نظیر کیفیت و بهرهوری پایین نیز به عنوان پارامترهای منفی برای قیمت خودرو لحاظ نمیشوند.
این فرمول جدید به تازگی برای دو خودروی پژو پارس و وانت سایپا 151 اعمال شده و این دو خودرو با افزایش شدید قیمت روبرو شدند؛ لازم به ذکر است پژو پارس 445 میلیون تومانی به جز چراغ روشنایی روز هیچ یک از استانداردهای اجباری 85 گانه مثل فشار باد تایر و ترمز پایداری را پاس نمیکند و وانت سایپا 151 نیز به همین ترتیب فقط چراغ روشنایی روز را دارد. چنانچه در آینده این موارد نیز بر روی این دو خودرو نصب شوند، بازهم ایران خودرو و سایپا این حق را دارند تا بنابر مجوز شورای رقابت افزایش قیمت جدیدی را بر روی این دو خودرو اعمال کنند.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات پراید
هر خودرویی که با هر کیفیتی تولید کنید، ما ضامن سود شما هستیم!
فرمول جدید شورای رقابت تنها معنی حمایت مطلق را میدهد؛ در تمام دنیا و در همه شرکتهای خودروسازی محصولاتی وجود دارند که حتی با زیان تولید میشوند چرا که قیمتگذاری در فضای رقابتی برندهای بزرگی نظیر تسلا و مرسدس بنز را نیز مجبور میکند برای بقا خود حاضر به تحمل زیان باشند. اما در کشور ما این تضمین به خودروساز داده میشود که خودروی 20 سال پیش خود را بدون ترس و در فضای مونوپلی با حاشیه سود 2.5 درصدی عرضه کند!