ایستگاه خبر

افزایش هزینه شارژ خودروهای برقی در ایران؛ کیلوواتی ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان

هزینه شارژ خودروهای برقی در ایران به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته و از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان برای هر کیلووات به ۱۴۸۸ تا ۴۵۰۰ تومان رسیده است. این شرایط، هرچند کم اهمیت، تشویق مردم به خرید مدل‌های الکتریکی را کاهش می‌دهد.

مسئله‌ی محیط زیست برای مسئولان در ایران، اولویت اصلی نیست. باتوجه به میانگین بسیار بالای مصرف بنزین و گازوئیل در کشور ما، نیاز به خوردوهای برقی و پلاگین هیبرید به شدت احساس می‌شود. از سویی دیگر، دولتمردان رده‌ بالا، نسبت به اهمیت این موضوع برای بهبود آلودگی هوا و کاهش وابستگی اقتصادی به فراوده‌های نفتی بی‌توجهی می‌کنند.

در کشورهای توسعه‌یافته، هزینه شارژ خودروهای برقی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که ارزان‌تر از خودروهای بنزینی باشد و با مشوق‌هایی مانند بخشودگی مالیاتی همراه است. اما در ایران، افزایش هزینه‌ها و نبود تعرفه مشخص برای شارژ خانگی، استفاده از خودروهای برقی را غیراقتصادی کرده است. مالکان خودروهای برقی که از شارژرهای خانگی استفاده می‌کنند، با محاسبه تساعدی برق و اخطار قطع برق مواجه می‌شوند.

Secure mobile connectivity for the Electric Vehicle eco-system, provided by Wireless Logic

نرخ انرژی برای خودروهای برقی، بسته به زمان مراجعه (ساعات کم‌بار، میان‌بار یا پربار)، نوع جایگاه شارژ (عمومی یا خصوصی) و فصل (تابستان یا غیره) متفاوت است. در فصول گرم و ساعات پیک مصرف، بالاترین نرخ (۴۵۰۰ تومان) اعمال می‌شود. تهران بیشترین تعداد ایستگاه‌های شارژ را دارد و پس از آن مازندران در رتبه دوم قرار دارد.

ایستگاه‌های شارژ به سه نوع تقسیم می‌شوند: سطح ۱ با ولتاژ ۱۲۰ ولت و توان ۱/۵ تا ۲ کیلووات‌ساعت، مناسب برای منازل هستند. سطح ۲ با ولتاژ ۲۴۰ ولت و توان ۳ تا ۱۹ کیلووات، مناسب مراکز تجاری و فست شارژ DC با ولتاژ ۲۰۰ تا ۶۰۰ ولت و توان ۵۰ تا ۳۵۰ کیلووات، که در ایستگاه‌های خصوص خارج ایران، ۸۰ درصد باتری را در زمانی حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه شارژ می‌کند.

جایگاه شارژ خودروهای برقی تهران به 126 رسید/ معضلات برقی‌سواران تمام می‌شود؟

با نرخ‌های جدید، هزینه پیمایش ۱۰۰ کیلومتر برای یک خودروی برقی با مصرف متوسط ۱۵ کیلووات‌، بین ۲۳ تا ۶۷ هزار تومان معادل ۸ تا ۲۲ لیتر بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی است. به بیان ساده‌تر، رانندگی با خودروی تمام الکتریکی که البته گران‌تر از مدل بنزینی محسوب می‌شود، از نظر هزینه‌ی انرژی، توجیه اقتصادی ندارد. علاوه‌بر این موارد، خودروهای برقی با مصرف بالاتر (بیش از ۲۰ کیلووات‌ساعت) نیز وجود دارند که در نتیجه، هزینه پیمایش خودروهای برقی تا سه برابر خودروهای بنزینی خواهد بود.

این تصمیمات، توجیه اقتصادی خرید خودروهای برقی را در ایران کاهش داده و با وجود وعده‌های حمایت از این خودروها، زیرساخت‌ها و یارانه‌های لازم فراهم نشده است. این در حالی است که قطعی برق و ناتوانی در تأمین برق سراسری، چالش‌های بیشتری برای مالکان خودروهای برقی ایجاد کرده است.

مقایسه مصرف بنزین و هزینه‌ شارژ در ایران

اگر میانگین قیمت برق برای خودروهای الکتریکی داخل ایران را ۳ هزار تومان به ازای هر کیلوات فرض کنیم، برای باتری ۵۰ کیلووات ساعتی کی‌ام‌سی J7‌ الکتریکی، ۱۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. در ازای این پول، می‌توانید با خودرو الکتریکی خود حدود ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنید.  برای نسخه بنزینی همین خودرو، اگر بالاترین مصرف سوخت شهری در تابستان را براساس ۱۰ لیتر در صد کیلومتر فرض کنیم، برای ۴۰۰ کیلومتر رانندگی ۴۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود که معادل ۱۲۰ هزار تومان است. البته میانگین مصرف بنزین KMC j7 در شرایط واقعی ۶ تا ۸ لیتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. mickeyy

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (195 ديدگاه)

    حودروی الکتریکی در ایران فعلی مثل یک جوک میمونه

    موافقم 39
    مخالفم 2
  2. خودروباز

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    چند روز دیگه و در پشت صحنه / مافیای خودروی برقی (شما بخونید پسر یکی از خودشون) 4تا تهدید و زدو بند میکنه بعد تبصره جدید میزنن برا شارژ خودروهای برقی که صرفه اقتصادی پیدا کنه و اینا بتونن راحت ماشینارو به مردم قالب کنن

    موافقم 14
    مخالفم 2
  3. jaghori

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    با توجه به زیر ساخت‌های موجود و جدیدا هم گرانی برق، بهتر است که صاحبان خودروهای برقی به جای لاستیک زاپاس، حداقل یک راس الاغ هم با خود داشته باشند تا در موقع لزوم خودرو را بکسل کنند. الاغ را به این علت گفتم که آلودگی اش برای طبیعت مضر نیست.

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. m

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (31 ديدگاه)

      مردم باید با موتور سیکلت و دوچرخه و چه بسا با قاطر و اسب حمل و نقل بکنند
      وضعیت اقتصادی مشخص است
      تحریم هم نباشیم روزی ۱یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت بیشتر نمیفروشیم جهان به سمت انرژی تجدید پذیر میرود مصرف نفت و وابشتگی به نفت به شدت کاهش پیدا میکند ضمن این که رقبا هم نمیگذارند ما وارد چرخه فروش نفت بشویم
      اقتصاد ایران از حالا به بعد واقعی میشود یعنی بر پایه تولید و صادرات کالا و خدمات
      مسئله اصلی که مردم باید به آن توجه کنند تعرفه گمرکی واردات کالا ها است
      قیمت بنزین چه بخواهیم و چه نخواهیم خود به خود ازاد میشود ولی مردم باید سراغ تعرفه واردات بروند
      الان یه خودرو هیبریدی مثل هوندا hrv میتونه تا صدی ۳ مصرف بکنه که خیلی عالیه ولی افسوس از گمرکی بسیار بالای آن

  4. m

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نه اقاجان
    قیمت بنزین هم تا چند وقت دیگر متعادل و جهانی میشود
    مگر میشود بنزین را رایگان به مردم داد
    تا چند دیگر بنزین ۳۰ هزار تومانی معرفی میشود
    همان طور که گازوئیل ۳۰ هزار تومانی معرفی شد و شوک اولیه را داد
    حالا یک مکث کردند و مشکلات طرح را رفع کنند به خصوص راهکار های دور زدن اعتصاب را پیدا کنند و دوباره ماه بعدی گازوئیل ۳۰ هزار تومان میشود
    بنزین هم ۳۰ هزار تومان کمتر نیست
    حتی اگر اقتصاد ایران از ونزوئلا هم بد تر بشود باز هم بنزین رایگان نباید باشد

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. shetab-car

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (329 ديدگاه)

      بنزین رو بعید می دونم فعلا دست بزنن اما فکر نکن بنزین رو داری گرون میخری وقتی می ری تعویض روغن یه روغن ایرانی نزدیک 1 میلیون در میاد یعنی بقیه فرآورده های نفتی رو گرون کردن تا بنزین اروزنه جبران بشه

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. ab0lf4zl

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (241 ديدگاه)

      رایگان؟؟؟؟؟؟
      نفت برای مردمه و در واقع از چیزی ک برای ماهست میخوان چند برابر پول بگیرن

      موافقم 8
      مخالفم 1
  5. علی احمدی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دزدی در روز روشن

  6. رضا

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اشاره درستی هست من که خودرو برقی دارم صدی ۲۲ کیلووات مصرف برقش هست …در حالیکه مصرف برقش را ۱۲.۸ اعلام کرده اند …ضمن آنکه اصلا امکان استفاده برای مسافرت نیست ….جایگاه. شارژ نداریم ….هر جایگاه بنزین یک شارژ برق. که گفتند اگر اجرایی بشه می تونه برای رونق. استفاده عموم از خودرو برقی بیشترین تاثیر را بگذارد ..با تشکر از آقای اشتری

  7. شایکل موماخر

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (100 ديدگاه)

    اونایی که میان از لزوم جهانی شدن قیمت حامل‌های انرژی و سوخت، دُر افشانی میکنن،حواسشون هست که درآمد شهروند ایرانی به دلار،حتی از زیمباوه و آنگولا هم کمتر هست؟!!! کمتر از ۱۰۰ دلار حقوق پرت میکنن جلو مردم بعد انتظار دارن بنزین و گازوئیل (حالا هم برق) رو به قیمت هلند و آلمان حساب کنن!!!!! واقعا نمیفهمید یا به نفعتونه که نفهمید؟؟؟

  8. اا

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همانگونه که ژاپن نتوانست در قرن ۱۹ درهای خود را به روی جهان ببندد در اخر بنادر خود باز کرد ،

    ورود فناوری جدید همینگونه هست دیر یا زود وارد ایران خواهد شد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا