جدیدترین قیمت محصولات مدیران خودرو اعلام شد؛ بررسی کامل تغییرات قیمت امویام، فونیکس و اکستریم در اردیبهشت ۱۴۰۴.
برند | مدل خودرو | قیمت قبلی (ریال) | قیمت جدید (ریال) | افزایش (ریال) |
ام وی ام | X22 Pro MT | ۹,۶۵۴,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۰,۷۰۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۵۳,۶۵۰,۰۰۰ |
X33 Cross MT | ۹,۵۳۳,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۰,۶۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۰۸۹,۶۵۰,۰۰۰ | |
X33 Cross CVT | ۱۰,۸۵۳,۱۷۵,۰۰۰ | ۱۲,۱۷۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۱۷,۸۲۵,۰۰۰ | |
X55 PRO IE | ۱۵,۱۸۶,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۶,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۸۳,۶۵۰,۰۰۰ | |
آریزو ۵ IE FL | ۱۲,۹۳۸,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۴,۳۷۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۴۳۳,۶۵۰,۰۰۰ | |
آریزو ۶ Pro Excellent | ۱۴,۶۲۵,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۶,۲۸۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۶۳,۶۵۰,۰۰۰ | |
آریزو ۶ GT Excellent | ۱۶,۹۹۴,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۸,۷۱۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۲۱,۶۵۰,۰۰۰ | |
آریزو ۸ Excellent | ۲۳,۰۰۵,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۵,۳۰۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۹۵,۶۵۰,۰۰۰ | |
فونیکس | FX PREMIUM | ۲۲,۵۴۲,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۴,۸۳۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۸۸,۶۵۰,۰۰۰ |
FX PREMIUM AWD | ۲۲,۷۶۲,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۴,۸۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۳۴,۶۵۰,۰۰۰ | |
تیگو ۷ Pro Premium | ۱۷,۳۳۰,۳۵۰,۰۰۰ | ۱۹,۰۶۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۳۸,۶۵۰,۰۰۰ | |
تیگو ۷ Pro e+ | ۲۲,۸۹۹,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۴۰,۶۵۰,۰۰۰ | |
تیگو ۷ پرو مکس | ۲۱,۱۵۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۳,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۸۸,۶۵۰,۰۰۰ | |
تیگو ۷ پرو مکس AWD | ۲۳,۴۰۲,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۵,۷۲۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۱۹,۶۵۰,۰۰۰ | |
تیگو ۸ PRO e+ | ۳۲,۱۸۱,۳۵۰,۰۰۰ | ۳۳,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۴۵,۶۵۰,۰۰۰ | |
تیکو ۸ PRO MAX IE | ۳۱,۲۷۴,۳۵۰,۰۰۰ | ۳۳,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۶۵۰,۰۰۰ | |
اکستریم | VX | ۴۱,۷۲۵,۳۵۰,۰۰۰ | ۴۵,۰۶۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۳۶,۶۵۰,۰۰۰ |
TXL | ۳۳,۳۲۵,۳۵۰,۰۰۰ | ۳۶,۴۲۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۶۵۰,۰۰۰ | |
LX | ۲۴,۴۱۶,۳۵۰,۰۰۰ | ۲۶,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۳۳,۶۵۰,۰۰۰ |
همچنین برای دریافت آخرین قیمت خودروهای فونیکس، قیمت خودروهای ام وی ام و قیمت خودروهای اکستریم به لینک های آنها در سایت پدال مراجعه نمایید. شما می توانید آخرین طرحهای فروش برندهای مدیران خودرو یعنی امویام، فونیکس، فونیکس NEV و اکستریم را هم در سایت پدال دنبال کنید.
افزایش چشمگیر قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی؛ نتیجه مستقیم جهش نرخ دلار دولتی
در هفتههای اخیر، بسیاری از شرکتهای واردکننده و مونتاژکننده خودرو در ایران، بهطور رسمی قیمت مصرفکننده محصولات خود را افزایش دادند. به عنوان نمونه مکث موتور قیمت لوکانو را ۵۳۶ میلیون تومان افزایش داد. کرمان موتور هم قیمت همه محصولات خود را افزایش داد. این موج جدید افزایش قیمت، بیارتباط با تحولات ارزی کشور نیست. با تغییر نرخ تسعیر ارز دولتی از حدود ۴۷ هزار تومان به ۶۹ هزار تومان، هزینه واردات قطعات، خودروهای کامل و حتی هزینههای جانبی مرتبط با ترخیص و تحویل به مصرفکننده نیز بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
یکی دیگر از دلایل این افزایش، افزایش سهم دولت از محل واردات خودرو و محاسبه دیون دولتی در قیمت نهایی است. در واقع، شرکتها ناگزیر شدهاند تا این هزینههای جدید را در قیمت نهایی لحاظ کرده و به مصرفکننده منتقل کنند.
با توجه به این تحولات، تقریباً تمام شرکتهای فعال در بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی، در اردیبهشت ۱۴۰۴ قیمتهای جدید خود را اعلام کردند. مقایسه قیمتهای جدید با قیمتهای قبلی نشاندهنده رشد قابلتوجهی در بازهی بین یک تا سه میلیارد تومان برای بسیاری از خودروهاست.
تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشده و سهم دولت از محل واردات خودرو به سطحی منصفانه کاهش نیابد، نمیتوان انتظار داشت روند افزایش قیمتها متوقف شود. با وجود درخواستهای مکرر کارشناسان و فعالان بازار برای تغییر رویکرد حاکم، هنوز هم بخش عمدهای از سیاستگذاریها حول منافع کوتاهمدت دولتی میچرخد، نه رفاه بلندمدت مردم یا توسعه پایدار صنعت و بازار خودرو.
برای حمایت واقعی از مصرفکننده و ایجاد شرایط خریدی در شأن مردم ایران، باید مجموعهای از اقدامات کلیدی در دستور کار قرار گیرد؛ از جمله:
- آزادسازی واردات خودرو بدون سقف تعداد و قیمت
- تأمین پایدار و مناسب ارز با نرخ ترجیحی
- کاهش سهم دولت از محل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینههای تحمیلی
پیشنهادهایی که سالهاست توسط رسانههایی مانند پدال مطرح میشود، اما متأسفانه نگاه سطحی به پدیده واردات خودرو و تمرکز صرف بر منافع زودگذر، مانع از اتخاذ تصمیمات راهبردی به نفع مردم و اقتصاد ملی شده است.
امید آنکه با درک عمیقتر از آثار سیاستهای کنونی، شاهد تغییر رویهای باشیم که بتواند بار دیگر امید به خرید خودرو را به طبقه متوسط و مصرفکننده واقعی بازگرداند.