ایستگاه خبر

واردات قطره چکانی خودرو به ایران

واردات خودرو به ایران از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌های آمریکا ممنوع شد. این ممنوعیت باعث افزایش قیمت خودرو در بازار ایران و کاهش قدرت خرید مردم شد. در سال ۱۴۰۱، دولت سیزدهم اعلام کرد که واردات خودرو را به‌صورت محدود آزاد می‌کند.

اما آیا واردات خودرو باآن‌همه جنجال تبلیغاتی و هیاهو در نهایت به سرانجام رسید؟ درحالی‌که هنوز خودروهای وارداتی وعده داده شده سال قبل به روئیت مردم نرسیده و گفته می‌شود تنها ۱۰۰ دستگاه چانگان CS35 پلاس با قیمتی فراتر از تبلیغات اولیه به مشتریان تحویل داده شده، اکنون نمایش واردات خودروهای دست دوم با جدیت پیگیری می‌شود. موضوعی که باتوجه‌به آخرین اصلاحات آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و انحصار واردات برای شرکت‌هایی که تعهد خدمات پس از فروش را بدهند و قید و بندهای سفت‌وسخت واردات، فعلاً چشم‌انداز روشنی را به تصور نمی‌کشد.

واردات کیا

پس از شروع ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی، ۱۲۰ هزار نفر در سامانه خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کردند. این تعداد پس از اعلام مسدود کردن موجودی ۵۰۰ میلیون تومانی در حساب‌ها به حدود ۳۲ هزار نفر کاهش یافت. در نهایت وزارت صمت در یک قرعه‌کشی، به هر کدام از این متقاضیان یک اولویت اختصاص داد. قرار بود طی ۶ ماه یعنی ۳ ماهه آخر سال گذشته و ۳ ماهه ابتدای امسال ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود. در ابتدا قرار بود تمامی متقاضیان بتوانند نهایتاً تا انتهای بهار سال ۱۴۰۲ به خودروی خود برسند؛ اما اکنون با ورود به پاییز، خبر از تحویل تنها صد دستگاه خودروی چانگان به گوش می‌رسد. البته مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و مدیر طرح واردات خودرو گفته که تاکنون نزدیک به ۵ هزار دستگاه خودرو به بنادر و گمرکات کشور وارد شده است.

شورای رقابت قیمت فروش چانگان CS۳۵ پلاس تیپ دو را درب انبار واردکننده ۸.۴۹۶.۲۸۸.۸۸۳ ریال و همچنین قیمت فروش تیپ ۳ همین خودرو را ۹.۰۴۴.۷۰۸.۷۲۲ ریال تعیین کرده بود. درحالی‌که سایپا با اعلام هزینه‌های تحویل، این خودروها را با قیمت‌های حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان به مشتریان واگذار نموده است. چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ هم اکنون توسط سایپا با تحویل ۹۰ روزه و قیمت ۱,۱۴۳,۴۸۸,۰۰۰ نیز پیش‌فروش می‌شود. هنوز تکلیف مشتریان خودروهای کیا، هیوندای، فیات و غیره نیز نامشخص است و معلوم نیست که چه زمانی می‌توانند از طریق سامانه به سفارش خودروی موردنظر خود دست بزنند و یا چه زمانی این خودروها را تحویل می‌گیرند.

واردات خودرو

وزیر صنعت معدن و تجارت به سازمان حمایت و سازمان توسعه تجارت دستور داده تا در راستای تسریع در تحویل خودروهای وارداتی ظرف هفته جاری قیمت‌گذاری سایر خودروهای وارداتی آماده برای تحویل انجام شود و این خودروها جهت عرضه در سامانه بارگذاری شوند.

نه تنها این ۳۲ هزار نفر، بلکه نگاه بازار و بسیاری از خریداران به تحقق وعده‌های داده شده است. زیرا این موضوع تأثیر مستقیمی رو قیمت خودروها از همه رده‌ها خواهد داشت. بعلاوه شاید صدها هزار نفر از متقاضیان خودروهای وارداتی کارکرده، تنها به شرطی به اعتماد و اطمینان لازم برای قبول شعارهای فعلی برسند که شاهد تحقق واردات به‌صورت عملی باشند.

بارها در پدال گفته‌ایم که واردات خودرو باید بدون قیدوشرط برای همه ایرانیان و به هر نوعی آزاد باشد. این آزادی، نافی درآمدهای دولتی چون دریافت حقوق گمرکی و مالیات نیست؛ بلکه آزادی انتخاب خودرو به‌جای اجبار به انتخاب خودروهای فعلی بازار ایران است. این آزادی باعث رونق تولید خواهد شد؛ زیرا صنعت خودرو و قطعه‌سازی برای رقابت، ناچار به روزآمدسازی و ارتقای خود است. این آزادی باعث رونق اقتصاد هم خواهد شد؛ زیرا خودروهای قدیمی و معیوب پرمصرف و آلاینده کننده و ناامن به‌تدریج جای خود را به خودروهای به روزی خواهند داد که بار مالی ناشی از این معضلات خودروهای فعلی را از روی دوش دولت و اقتصاد ملی کم می‌کنند. آزادسازی واردات خودرو می‌تواند باعث خروج دلارهای دپو شده به سمت واردات مفید و موردنیاز شود. به شرطی که مسئولان بپذیرند که خودرو یک نیاز ضروری برای حمل‌ونقل ایمن، سالم و پایدار است. خودروهای متنوع چهره خیابان‌هایمان را از یک کشور تحریمی عقب‌افتاده به سطح بهترین خیابان‌های کشورهای عربی خواهند رساند. طبیعی است که مردم به‌جای پرداخت حدود ۲۰ هزار دلار برای یک خودروی مونتاژی ازمدافتاده، بتوانند یک خودرو مانند تویوتا کرولا یا هیوندای الانترا یا مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳ سوار شوند. یا با همان پرداختی برای خودروهای چینی که برخی از آنها به قیمت ۶۰ هزار دلار به مصرف‌کننده ایرانی فروخته می‌شود به سراغ خودروهای لوکس‌تر بازار جهانی بروند و در این صورت چقدر نمای خیابان‌های ما از این وضعیت فقرزده فاصله خواهد گرفت.

این موضوع که دولت و تصمیم‌گیران تحت‌فشار شدید مافیای خودرو قرار دارند جای شبه‌ای ندارد؛ اما این لحظه‌ای تاریخی برای پاسخ به یک درخواست و مطالبه عمومی است تا شاهد تحولی واقعی و مثبت در صنعت و بازار خودروی ایران باشیم و این تنها با شجاعت و فداکاری صادقانه تصمیم‌گیران محقق خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Amard

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (787 ديدگاه)

    به نظرم ما باید روی بدنمون یه چیزی خالکوبی کنیم که هیچ وقت یادمون یه دشمن بی رحم یه حیوون وحشی هیچ وقت دست از شکار برنمیداره پناه بردن یا التماس کردن به یک گرگ یا افعی باعث نمیشه اون از شکارش دست بکشه وضعیت ما یه روند که خیلی سال شروع شده و فقط در صورتی متوقف میشه که همه باهم این روند قطع کنیم و یه رویه جدید بیاریم وسلام

    موافقم 56
    مخالفم 3
  2. فقط چین

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    من با عده ای از فعالان صنعت خودرو از جمله آقا میلاد صحبت کردم نظر ما این است که فقط هیوندای و چانگان با تعرفه 250 درصد باید وارد شود تا مردم قدر این شاهکار های هنری را بدانند .
    با تشکر از تمام طرفداران بنده .

    موافقم 7
    مخالفم 41
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      تو مگه طرفدار هم داری ؟
      همین زباله های چینی بدرد نخور
      اومدن تو ایران به گند کشیدن

      موافقم 16
      مخالفم 3
    2. Shahab

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (89 ديدگاه)

      تشریف ببر تبلیغاتت رو توی روبیکا بکن . فضای سایت پدال رو سمی نکن . همه میدونن چه گندی زدن با منع واردات خودرو.

      موافقم 14
      مخالفم 1
  3. پیام

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1705 ديدگاه)

    الان مردم فکر خرید تخم مرغ هستن. خودرو؟!!!

    موافقم 24
    مخالفم 2
  4. حامد

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    دولت و تصمیم‌گیران تحت‌فشار شدید مافیای خودرو قرار دارند؟!!
    دولت و تصمیم گیران خودشون مافیای خودرو هستن

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. علی یوسفی

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (252 ديدگاه)

      آقا حامد عزیز خب میتونه نقش های مختلفی بازی کنه مثلا قیمت خودرو رو ببره بالا از اونطرف شورای رقابت که دست نشونده های خودشن مخالفت کنن و دوباره قیمت بره بالا!!! یا مثلا قیمت کالاهارو ببره بالا ولی به سازمان حمایت که زیر مجموعشه بگه مخالفت کنه و تعزیراتم که گماشتشه وارد بشه و دوباره قیمتها بالا بره!!!

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. Reza-a

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (437 ديدگاه)

      میشه گفت اصلأ چیزی به اسم مافیای خودرو تو ایران وجود نداره، این خود مقامات هستند که مشغول ایجاد مشکل در زمینه خودرو هستن و استفاده‌شون رو میبرن و مردم رو با عنوان های عامه پسند مثل «مافیای خودرو» سرگرم می‌کنن.

      موافقم 16
      مخالفم 0
  5. amir-mr

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (368 ديدگاه)

    این سیرک ها دیگه قدیمی شده

    واردات خودرو هیچ وقت محقق نمیشه مگر با تخته کردن در ایران خودرو و سایپا تا زمانی که این دو تا شرکت فعالیت داشته باشن اجازه نمیدن خودروی خوب دست مردم برسه

    راستی مافیا خودرو دوستان عزیز بهارستان هستن،گرفتین دیگه!

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. حمید

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تخم مرغ نایاب شده و در بعضی فروشگاه‌ها تا کیلویی ۷۰ فروش میره
    شما انتظار خودرو به روز از مافیای از خدا بی خبر که همه چیز را محدود کردند دارید؟

    موافقم 8
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    واقعا چجور توقع دارید دولتی که برای وارد کردن استامینوفن ارز نداره براتون ماشین خارجی وارد کنه ؟

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا