ایستگاه خبر

زیان خودروسازان به 450 هزار میلیارد تومان رسید

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان خودرو از مجموع زیان خودروسازان دولتی (ایران خودرو و سایپا) ناشی از قیمت‌گذاری دستوری پرده برداشت.

به گزارش پدال به نقل از تسنیم، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در نشست خبری با اعلام اینکه صنعت خودروسازی امروز ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارند، گفت: شورای رقابت زمانی روی کار آمد که واردات خودرو ممنوع بود اما در حال حاضر که واردات خودرو حتی دست‌دوم آزاد شده است دیگر قیمت گذاری خودرو یی معنی است. نه تنها خودرو باید وارد بورس شود بلکه باید قیمت گذاری هم در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

به نیا تصریح کرد: زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کنند و توپ را به زمین قطعه سازان انداخته‌اند. قطعه سازان دیگر توانایی ندارند. وزیر صمت در حالی تاکید بر خودروهای برقی دارد که اصلاً قطعه سازان توان تولید را ندارند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اضافه کرد: صنعت خودروسازی می‌توانست خودکفا شود و حتی صاحب خودروهای برقی شود اما حالا دولت باید هزینه‌هایش را بپردازد.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت گذاری دستوری لغو هم نشد اما تعداد تصمیم‌گیران در این بخش باید کاهش یابد؛ مثلاً یک یا دو دستگاه در مورد قیمت خودرو تصمیم بگیرند.

به‌نیا تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتیم نسبت به عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم که وزیر تماسی گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. پس از آن فقط حدود ۳.۸ هزار میلیارد تومان از سوی ایران خودرو و بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان از سوی سایپا پرداخت شد. نکته جالب اینکه از این ۳.۸ هزار میلیارد تومانی که ایران خودرو مدعی پرداخت است ۲ همت برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است.

وی گفت: صنعت قطعه‌سازی با رکود قیمتی و مطالبات نمی‌تواند حقوق کارگران خود را افزایش دهد. کارخانجات قطعه‌سازی حتی در جذب نیروهای ساده هم عاجزند که علت آن هم وضعیت خودروسازی است. شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را رها کرده و برای خودرو که محصول نهایی است، تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه پولی که می‌تواند صرف تکنولوژی و تجهیزات شود نباید صرف واردات خودروهای چینی شود، گفت: ما مخالف واردات نیستیم اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود. دولت ۴۰ درصد از صنعت خودروسازی پول بابت هزینه‌های مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی می‌گیرد.

*مونتاژکاری توسعه‌ای در صنعت خودروی کشور ایجاد نمی‌کند

اصغر خسروشاهی نائب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور نیز در این نشست اظهارداشت: متاسفانه بیش از یکسال است که هشدارها برای نابودی صنعت خودرو و قطعه‌سازی داده شده اما نه‌تنها وضعیت بهتر نشده که مشکلات ادامه هم پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی از موارد اصلی که صنعت خودرو کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد، قیمت‌گذاری دستوری است که سبب شده زیان انباشته دو خودروساز کشور افزایشی شده، از توسعه جلوگیری شود و تاخیر در پرداخت خودروسازان و افزایش معوقات بیشتر شود. بدین صورت جلوی رشد گرفته شده است؛ شواهد نشان می‌دهد که تصمیم بر این نیست که مشکلات مجموعه  صنعت خودروسازی حل شود.

این فعال صنعت قطعه کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته تصمیماتی گرفته شد که شرایط را بهبود بخشید و از زیان‌دهی خودروسازان جلوگیری کرد، میزان معوقات بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان کاهش پیدا کرده و حتی منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار شده بود و خودروهای در اختیار دلالان  به سبب ترس از کاهش بیشتر قیمت وارد بازار شده بودند که چنانچه ادامه پیدا می‌کرد، به سوددهی هم می‌رسید، بخش عظیمی از معوقات پرداخت می‌شد، اما متاسفانه جلوی آن نیز گرفته شد و بدین ترتیب ضرر و زیان و آسیب به صنعت قطعه و خودرو، ادامه پیدا کرد.

نائب رئیس انجمن سازندگان قطعات در ادامه‌ به موضوع ارج دادن به مونتاژکاران به‌جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: توسعه خودروهای مونتاژی نیز به یکی از تهدیدهای مجموعه صنعت خودرو کشور تبدیل شده است و متاسفانه روند تولید خودروهای مونتاژی با سرعت زیاد افزایشی شده است؛ به گونه‌ای که مونتاژ کاران  درصد رشد تولید خودروها را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. براین اساس منابع ارزی زیادی که بایستی در اختیار تولید و تولیدکننده داخلی قرار گیرد، به سمت مونتاژکاری سوق داده شده است؛ بنابراین تخصیص منابع ارزی به تولیدکننده کاهش داشته و تولید داخل نمی‌تواند رشد داشته باشد.

وی اعلام کرد: در سال جاری تاکنون حدود ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو  توسط دو خودروساز تولید شده و این در حالی است که مونتاژکاران تاکنون ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو مونتاژ کرده و در امر داخلی‌سازی و تولید خودروی ایرانی ورود نمی‌کنند. بر این اساس، مونتاژکاران منابع ارزی بیشتری دریافت کرده‌اند و حدود یک میلیارد و  میلیون تومان ارز در اختیار گرفته‌اند؛ این درحالیست که برای آن ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو داخلی، یک میلیارد تومان هم فکر نمی‌کنیم تخصیص داده شده باشد؛ اعتراض هم که می‌کنیم، اعلام می‌کنند که از ارز صادراتی استفاده می‌شود که این خود نیز فاجعه است؛ چراکه این‌ها فولاد، مس و سایر مواد اولیه را صادر می‌کنند، که این نیز نه‌تنها باعث می‌شود ارز به جاهایی که لازم است، تخصیص داده نشود، ضمن اینکه قیمت مواد اولیه را بالا می‌برد. در حقیقت به منابع کشور چوب حراج خورده است و واسطه‌های بسیاری ورود کرده‌اند.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، ضمن تاکید بر اینکه، مونتاژکاری توسعه‌ای در صنعت خودروی کشور ایجاد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: چند باری در رابطه با این موضوع با مسئولان مختلف صحبت صورت گرفته، اما متاسفانه، قوانین و مقرراتی در کشور تعریف نمی‌شود که مونتاژکاران را وادار به ” تولید” و داخلی‌سازی کند؛ بنابراین ارزش افزوده‌ای برای توسعه صنعت خودروی کشور ندارد و تنها رانت تعریف می‌شود؛ به‌ طور قطع اگر خودرو وارد شود، برای کشور بهتر از مونتاژکاری است؛ چرا که حداقل برای واردات خودرو عوارض گمرکی، تعرفه واردات و… پرداخت می‌شود، اما مونتاژکاران هیچ پرداختی به دولت ندارند.

خسروشاهی اظهار کرد: اگر تلاش کنیم تا چند سال آینده موفق به تامین ۵ تا ۱۰ درصد قطعات خودروهای برقی خواهیم شد؛ این در حالی است که باید اول به فکر خودروسازان داخلی باشیم و انتظار ما از مجلس و وزارت صنعت و معدن و تجارت است که باید مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان در کشور حل شود و بعد با تامین زیرساخت‌ها اقدام به واردات خودروهای برقی کنیم. این در حالیست که همه صحبت‌ها و مانورها برای خودروهای برقی پنج الی نهایت ۱۰ درصد خودروهایی تولیدی کشور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین تمام وقت و انرژی و برنامه‌ریزی‌ها برای پنج تا ۱۰ درصد خودروهاست و ۹۰ درصد دیگر را پوشش نمی‌دهد، بنابراین بهتر است که اکنون تمرکز اصلی را بر  روی صنعت خودروی فعلی خود قرار دهیم تا صنعت خودرو ما بتواند به وضعیت بهتری دست پیدا کند و به‌تدریج زیرساخت‌ها فراهم و بعد برای تولید خودروهای برقی اقدام کنیم؛ این منطقی‌ترین راه است؛ مگر اینکه صرفا بخواهیم واردکننده خودروی برقی باشیم و نه تولیدکننده؛ البته این نیز با توجه به میزان منابع ارزی موجود، تقریبا امری محال است.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات افزود: انتظار ما این است که در سیاست‌گذاری‌ها، ارزش‌ها  بر روی موارد اولویت‌دار قرار گیرد. هیچکس مخالف واردات خودروهای برقی نیست، اما در صورتی‌که بتوان در این بخش سرمایه‌گذاری منطقی‌تر انجام داد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    میدونید این ضرری که میگن یعنی چی ؟!
    یعنی چاپ پول و یه تورم دیگه !
    یعنی اگر تمام کارگر کارمند مهندس‌های خودرویی تولید ایران را بفرستند خونه و بالاترین حقوق هم بدهند بگویند بگیرید و هیچ‌کاری هم نکنید بگردید حال کنید ولی کار نکنید ، باز سودش بیشتر از کار کردن و تولید خودرو هستش !

    این داستانِ ضرر زیان خودروسازی ، سال‌هاست پدرِ بانک‌ها و تورم کشور را در آورده ، اما به سبب اینکه خیلی از نهادها در آن شریک هستند و قدرتمند هم هستند نمیشه گفت بالای چشمتان اَبرو نشسته !
    تنها راه فقط سوختن و ساختن هست !!! چون نه امیدی به این صنعت و پیشرفتش هست با این لگنایی که تولید میکنند و میفرو…شند به خلق‌الاه ، نه انگیزه‌ای برای میشرفت دارند وقتی رقابتی عادلانه نیست !

    البته بگم که فکر نکنید دروغ میگویندها ، نه ، اتفاقاً درست میگویند و ضرر میکنند به دلایلی که گفتنش طولانی میشه و بارها با دلیلِ مستند از زبان خود خبرنگاران خودفروخته خودشان که در لایو‌ها بیان کردند و دیدیم ولی هیچ فایده‌ای در بهبود اوضاع نبوده !

    کلاً این صنعت به فنا رفته هست ولی بدبختیش اینجاست که کل ملت ایران هم به فنا دادن چه با خودروهاشون چه با تورمی که ایجاد میکنند !

    اینجا کلاً دیوونه‌خونست ، پس ناراحت نباشید ، زندگیتون رو بکنید ، نِق هم نزنید ، یا حق ، موفق باشید 😒 !

    موافقم 74
    مخالفم 23
    1. فورد

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (887 ديدگاه)

      بهترین راه دادن اینه که شرکت های خارجیو بیارن ایران کارخونه بزنن هم باعث اشتغال زایی میشه هم دولت میتونه مالیات بگیره اما نمی کنن به علت وجود مافیا زیاد و گردش مالی زیادشون

      موافقم 34
      مخالفم 8
      1. Anti BTS

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        علت اصلی تحریمه . نه اونایی که گفتی

        موافقم 6
        مخالفم 80
        1. علی

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (4 ديدگاه)

          کدوم تحریم همیشه دولت درسته کرده پدرمردم دربیاره یه مشت خودرواشغال میدن دست مردم کیلویی بخوای بخریش سربه پنجاه میلیون نمیزنه چرا کلاه سرخودتون می‌بارید دوباره میخانه چقدربکشن سرخودروهای اشغالشون

          موافقم 48
          مخالفم 5
        2. X

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1037 ديدگاه)

          روسیه هم تحریمه از لادا تا میباخ با قیمت نزدیک به جهانی موجود بود
          قبل 90 که پرادو 40 میلیون بود با اینکه تحریم نبود ایران شما زندگیت رو میفروختی پرادو نمیتونستی بخری

          موافقم 38
          مخالفم 9
        3. Anti BTS

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اون کاربر داره میگه شرکتای خارجی بیان خط تولید بزنن تو ایران که اشتغال ایجاد شه و مالیات بگیرن و … .
          منم میگم به علت تحریما هیچ سرمایه گذاری مایل نیست بیاد ایران پول خرج کنه و برای خودش دردسر درست کنه .
          همین روسیه هم تا چند سال قبل برند های اروپایی نمایندگی فروش و … داشتن اما الان چینه که فقط مونده تو بازارش و حتی همون لادای عقب مونده رو دارن سرپا میکنن که بخشی از نیاز کشورشون رو جواب بده .
          تاثیر تحریم تو هر کشوری کاملا واضح و مشخصه نمیدونم چرا الکی برای خودتون دلیل میارید !
          ( تحریم باعث میشه سرمایه گذارا خارج بشن ازون کشور تا تو دردسر نیفتن . موضوعش با ضعف مدیریت و … هم جداست . تاثیر هر کدوم به جای خودش )

          موافقم 13
          مخالفم 19
        4. Anti Tesla

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1199 ديدگاه)

          علی جان نمیدونم چند سال داری ولی اکثر افراد اینجا با تو هم فکر هستند.
          فقط ای کاش ایرانی نبودم.

          موافقم 4
          مخالفم 15
        5. فرشاد

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          بوی ابمیوه میدی میگما

          موافقم 11
          مخالفم 5
        6. Anti BTS

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          @فرشاد
          اول منظور طرف مقابل رو متوجه شو بعد برچسب🧃بزن .
          من نمیگم علت وضع نابسامان موجود همش بخاطر تحریمه . این عوام فریبی ها دیگه دوره ش گذشته و هیچکس قبول نداره ‌.
          منظور من اینه که هیچ سرمایه گذار و برند جهانی خودشو درگیر مصیبتای یه کشور تحریم شده نمیکنه . همه از کشور تحریم شده فرار میکنن ؛ وگرنه تو هزار دردسر میفتن .

          موافقم 15
          مخالفم 1
      2. amir

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3593 ديدگاه)

        چرا وقتی منوشما و هم وطنانمون برای لگن ۲۰ ۳۰ سال پیش صف میکشیم هزینه کنن و خط تولید و هزینه مونتاژ و اینا رو بدن؟

        موافقم 22
        مخالفم 6
      3. Godfather orj

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (196 ديدگاه)

        این گفته اصلن منطقی نیست حتی شوروی با اون سطح از قدرت و با اون حجم از مافیا از هم پاشید
        چرا ما نمیمیریم واقن این تراز نامه ها دروغ البته به نظر من

        موافقم 4
        مخالفم 4
      4. new reventon

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (448 ديدگاه)

        دلار نیست تو ایران

        موافقم 4
        مخالفم 4
      5. Anti Tesla

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1199 ديدگاه)

        کاربر (فورد) سرمایه گذار داره از ایران می ره بعد تو میگی بدن دست شرکت های خارجی؟
        تنهایی فکر کردی؟
        مگه اونا ابله هستند که در یک کشور تحریم شده و منزوی سرمایه گذاری کنند.

        موافقم 12
        مخالفم 3
        1. Anti BTS

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دقیقا . کی جرئت میکنه بیاد ایران و برای خودش دردسر درست کنه . کسی بخواد بدون توجه به تحریمای آمریکا با ایران تجارت و مبادله کنه ، رسما از دور خارج میشه و به خاک سیاه نشونده میشه . همیشه بلافاصله بعد از اعلام تحریم ها اولین کسی که از کشور خارج میشه سرمایه گذار و پولشه .
          با ادامه فرار سرمایه گذارا و ادامه جریان تحریما هم در نهایت کاهش ارزش پول ملی رخ میده و مشکلات اقتصادی مختلف و ادامه داستان .

          موافقم 7
          مخالفم 2
      6. NAVID۰۰۹۸

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        ولی خداشاهده اینقدر که از چینی‌ها و عملکردشون تنفر دارم ، از خودروسازی ایرانی ندارم !
        چینی‌ها عملاً ایرانخودرو سایپا را هم گذاشته‌اند در جیپِ چپشان یه آب هم روش !

        موافقم 6
        مخالفم 15
    2. Kato

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (469 ديدگاه)

      اینا یه منبع درآمد خوب هم برای دولت هستن هم خودشون … منتها اینجور میگن که هی قیمت ببرن بالا …قیمت بالاتر سود بالاتر …

      موافقم 24
      مخالفم 2
      1. amir

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3593 ديدگاه)

        جالب اینجاس تمومی هم نداره هرماه ۱۰۰ تومن گرون میکنن باز هم همیشه زیان ده هستن
        والا اگه اینا زیان ده بودن این همه سال کمر اقتصاد نحیف و مرده ایران که هیچ کمر اقتصاد امریکا رو هم شکونده بودن

        موافقم 20
        مخالفم 4
        1. Safa

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (83 ديدگاه)

          به نظرم نباید عامل رانت رو هم نادیده گرفت.. چیزی که معلومه دولت برای بیکار شدن مردم دقدقه ای نداره، چون معیشت مردم براشون اهمیتی نداره. زمانی که موسسه ثامن الحجج تعطیل شد بیش از ۱۰ هزار نفر بیکار شدن.. دولت الکی وعده جابجایی نیروها رو داد بعد از یه مدت هم آبها از آسیاب افتاد.
          الان هم دلیل سر پا بودن این دو خودرو ساز این نیست که نیروهاش بیکار میشن، بلکه دلیل اصلی اینه که سفره بزرگ آقایون جمع میشه.

    3. پیام

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2121 ديدگاه)

      دیگه سخته قیمت نون و تخم مرغ رو زیاد کنن. باید از جایی دیگه پیچشو سفت کنن

      موافقم 8
      مخالفم 7
      1. amir

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3593 ديدگاه)

        کاش نان و تخم مرغ دست کم کم گرون میشد و یا فقط همون خودروسازی بود
        من یکی خودم حاضر بودم اگه فقط همون خودرو رو گرون میکردن به شرط اینکه به بقیه چیز ها کاری نداشتن هرچقدر که دلشون میخواست بزارن رو قیمت خودرو!!!!منتهی تورم تا کوچکترین سوراخ سمبه زندگیمون نفوذ کرده

        موافقم 6
        مخالفم 1
    4. مزدا

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2091 ديدگاه)

      راهکار فقط سپردن ایرانخودرو و سایپا به بخش خصوصی که دولت و خصولتی هیچ نقشی تو این دوتا شرکت نداشته باشه.چون شدید نیروهای مازاد و سفارشی به درد نخور دارند
      آزاد سازی قیمت ها و در کنارش واردات کامل خودرو با تعرفه پایین که یه اهرم فشاری برا خودروساز داخلی باشه که هم پیشرفت کنه هم قیمت گذاری منطقی کنه و هم دست ملت تو انتخاب خودرو باز باش.
      خاک تو سر ایران‌خودرو و سایپا کنم الان باید این دوتا شرکت 20 درصد خودروهای کشورهای حوزه خلیج فارس رو می‌ساختن ولی اونقد درگیر فساد و اختلاس و بی مدیریتی شدن که با ساخت محصولات بی کیفیت هم به خودشون هم به ملت و کشور ضرر زدن

      موافقم 13
      مخالفم 5
    5. شهروند ایرانی

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      چه ربطی داشت همین دیشب به اعتراف نماینده مجلس خودشون ۳.۵ میلیون تن گاز مایع سوزاندند داخل فیلر در صورتی که ترکیه ۴ میلیون تن مصرف یکسال خودرو گازسوز ش خب گاز از بنزیل ارزونتر در عین حال پاکتر ما اگر کل خودرو ها گازسوز وارد کنیم یکمم خودمون کار کنیم روی گازسوز هم آلودگی هوا کم میشه هم بنزین کمتر مصرف هم بنزین صادراتی قیمتش از گاز صادراتی خیلی بیشتر اما همیشه منافع شخصی و اهداف توهمات یه عده آدم افراطی منحرف به منافع ملی ترجیح داده شده اگر حتی کل ماشینمون وارد کنیم بازم با صرفه جویی در مصرف سوخت کلا ضررر جبران میشه میزان یارانه بنزین خیلی بیشتر ضرر. خودروسازان اینا کنار هم بزاری متوجه میشه خانه از پایه ویران و عزمی برای آبادانی ایران نیست

      موافقم 5
      مخالفم 3
    6. Anti Tesla

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      هر جا شرکت ها دولتی باشند زیان ده هستند.
      United States Postal Service یک شرکت دولتی آمریکایی است که زیان ده است.

      موافقم 6
      مخالفم 4
  2. Mehdi TuRbO

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2290 ديدگاه)

    بهترین زمان برای نخریدن ورشکسته کردن دولت تو هر چیزی،بنزین خودرو …

    موافقم 19
    مخالفم 11
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2792 ديدگاه)

      خودروسازی در ایران دولتی هست و هرگز ورشکست نمی‌شه، از جیب مردم و بانک‌های دولتی کمک‌شون می‌کنن. در آمار بدهی‌ها مشخص هست

      موافقم 66
      مخالفم 3
      1. امیر

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (692 ديدگاه)

        آقای اشتری اینا اگه براشون انقدر این صنعت ضرر داره ، چرا دارن ادامه میدن ! شبیه این هست که من برم یه زمین کشاورزی برای کسب درآمد بخرم اما آخرسال دو برابر پولی که ازش در آوردم ضرر بدم ! مگه اینکه اهداف دیگه ای غیر از ساختن ماشین داشته باشن و قطعا هم اینطوریه ( پولشویی )

        موافقم 20
        مخالفم 4
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2792 ديدگاه)

          قدرت از پول مهم‌تره

          موافقم 38
          مخالفم 2
        2. محمود

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (92 ديدگاه)

          راز ادامه فعالیتشون اینه که درامد ده ها هزار میلیاردی تولید نصیبشون میشه ولی هزینه های تولید رو از جیب پرداخت نمیکنن و سر شکن میشه به 85 میلیون ایرانی
          دولت هزینه ادامه کار اینها رو پرداخت میکنه و کسری بودجه ای که دچارش میشه رو پول بدون پشتوانه چاپ میکنه که میشه همون تورم و تاوانش رو تمام مردم میدن

          موافقم 21
          مخالفم 4
        3. amir

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3593 ديدگاه)

          انگاری ملت باور کردن اینا دارن ضرر میدن
          پلت فرم دو سه دهه پیش خط تولید داخلی قطعات خرید عمده با کلی تخفیف و دلار ایذایی( نیمایی) فروش کذایی با قیمت ۱۰ برابر قیمت اصلی تدارک پیش فروش های پی در پی و جارو کردن منابع مالی مردم برای خودرو سال بعد …..

          موافقم 14
          مخالفم 2
        4. Mehdi TuRbO

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2290 ديدگاه)

          بله اقای اشتری حرفتان درسته ولی یادتان اون زمان که مردم نخریدن یه وام گذاشتن قبلش چقدر اصرار به خرید میکردن
          نخریدن خودرو اگه همراه با چیزای دیگه باشه دولت نمیتونه حقوق حتی خودیا را بده واسه همین گفتم خودرو و بنزین
          درسته از خارج فروش داره ولی به دلیل تحریما کمتر شده و همین فروش خودرو بنزین داخل حجم زیادی از درامد دولت که قابل چشم پوشی نیست ولی باید همگانی همزمان باشه

          موافقم 5
          مخالفم 2
        5. ab0lf4zl

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (231 ديدگاه)

          وقتی ضرر از جیب خودت نباشه برات مهم نیست. بعد این فقط ضررش برای جیب مردمه والا کلی سود و رانت و منفعت برای خودشون داره

          موافقم 3
          مخالفم 2
        6. Anti Tesla

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1199 ديدگاه)

          مهدی جان دولت از فروش بنزین هم ضرر می دهد.
          واقعاً خوشحال می شوم نخرید! حداقل از جیب من برای جبران این ضرر پول بر نمی‌دارند.

          موافقم 4
          مخالفم 2
        7. Mehdi TuRbO

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2290 ديدگاه)

          اقای اشتری یه سوال داشتم
          من خیبی وقت کامنتام یکی درمیون نشر پیدا میکنه حالا الان ممکنه چون متن طولانی شده یا شاید دلیلی داره
          ولی خیلی وقتا هم کوتاه هم فقط نظر خودم درمورد طراحی خودرو گفتم و نه توهینی هست نه چیزی که بگم به این علت نشر پیدا نمیکنه و خیلی وقتا کامنتم اینطوری و نشر پیدا نمیکنه
          الانم کامنتم که نیومد کپی کردم اگه خواستین میتونم بفرستم ولی اصلا تو صف انتظار نمیره و فقط صفحه ریفرش میشه تو این مدت که شاید شیش ماه اینطور چیزی حدود حداقل سی چهل تا کامنتام اینطوری شده
          مهم نیستا حالا کامنت خاصی نیسن منتها وقتی کلی تایم میزاری مینویسی و هی این داستان تکرار میشه میره رو اعصاب که چرا وقت گذاشتم اینا همه نوشتم مخصوصا وقتی هی تکرار میشه و کامنتایی که طولانیه

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. ممدقلی

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (102 ديدگاه)

        در هر صورت اگه با دست دوم ها سر کنیم و برای پژو کاغذی صف نکشیم و پول ضرر رو هم دولت از جیب مردم پرداخت کنه بالاخره یه جایی صبر مردم سر میاد دیگه . بهتر از سر خم کردنه

        موافقم 8
        مخالفم 5
      3. پیام

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        آقای اشتری این حرفتون علمی نیست. دلیل ورشکست نشدن خودروسازی، فرهنگ مردم ایران هست. اون موقع رو به یاد بیارید که عکسای ماهواره‌ای خودروهاشون تو پارکینگ رو نشون میداد که داشتن خاک می‌خوردن، اما با ترفند جدید کردنش تو پاچه مردم!!! بازم این فرهنگ مردم بود که اینجوری شد. اگه مردم یک سال نخرن، ورشکست شدنشون حتمی هست چون میلیون‌ها کارگر برای ایرانخودرو و سایپا کار می‌کنن! از هر جای دیگم فشار بیارن، از جای دیگه در میره. مثل کشی که داره از چند طرف کشیده میشه.

        موافقم 6
        مخالفم 12
        1. Anti Tesla

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1199 ديدگاه)

          مردم نخرند!
          اینا اول و آخر حقوقشون رو از دولت می گیرن‌، چون اکثرشان کارمند رسمی هستند دولت در صورت عدم خرید خودرو باز هم موظف است پول این ها را بدهد.

          موافقم 6
          مخالفم 3
        2. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3593 ديدگاه)

          آقا پیام جلوتر از فرهنگ ملت این سوده که داره این قضیه رو کنترل میکنه چرا همیشه یه حاشیه تفاوت حداقل صد ملیونی بین قیمت کارخونه و بازار حفظ میشه؟ هرکسی حتی منوشما هممون بدنبال اینیم که یه حواله دراریم سودشو بزاریم جیبمون نه اصلا برامون مهمه چی ثبت نام میکنیم نه مهمه چقدره فیمتش فقط میخوایم سود کنیم

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. پیام

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2121 ديدگاه)

          آخه اونی که دست مردم میرسه سود نیست!!! کدوم سود!!! مثل همین سودی که بانک میده؟!!! بیست درصد سود میدن، ولی سالی سه برابر ارزش پول پایبن‌تر میاد!

          موافقم 2
          مخالفم 2
      4. amir

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3593 ديدگاه)

        بسیار درست میفرمایی آقای اشتری یه قانون نانوشته موجوده که میگه خودروساز بزرگ یه کشور هیچ گاه ورشکست نخواهد شد
        جنرال موتور با اینکه دولتی نبود ولی وقتی ورشکست شد دولت آمریکا سهامشو خرید و دوباره سرپاش کرد تنها برند های کوچکی مثل ساب پونتیاک( البته پونتیاک رو زیاد درست نیست کوچک به حساب بیاریم ولی در مقایسه با کادیلاک شورلت و ‌….) ساترن و اینا ازش تعطیل شدن
        سیتروئن برای فرانسه خودروساز بزرگی بود وقتی داشت ورشکست میشد پژو با خرید تا ۸۹.۵ درصد سهامش از ورشکستگی نجاتش داد و ائتلاف پژوسیتروئن (psa)به وجود اومد که بعد با پیوستن به فیات کرایسلر ابرشرکت استلانتیس به وجود اومد
        اگر دقت کنید در تاریخ خودروسازان کوچک و کم سود و با شهرت کم به تعطیلی ورشکستگی کشیده شدن حتی با وجوده اینکه خصوصی و یا دولتی بودن
        درمورد ایران خودرو سایپا هم همین صدق میکنه چون خودروساز( لگن ساز) داخلی و دولتیه بخش قابل توجهی از درامد دولت بخاطر همین دوتاس به همین دلیل با هر فربه و حیله ای هم که شده سرپا خواهند موند

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. پیام

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2121 ديدگاه)

          قیاس مع الفارق هست. نه ایرانخودرو جنرال موتورز هست و نه دولت پول داره که این صنعت رو سر پا نگه داره! و نه شرایط و جو ایران مثل آمریکا هست! فقط فهم عجیب مردم هست که سر پا نگهش داشته!!! و نه هیچ چیز دیگه. دولت و … هیچ قدرت و بودجه‌ای برای نگه داشتنش نداره. اون زمانی که مردم پولشون رو از بانک بیرون می‌کشیدن، اگه دولت می‌خواست جبرانش کنه، پول چاپ نمی‌کرد و سود رو از ۱۸ به بیست و سه و نیم درصد نمی‌رسوند! قدرتمند‌ترین کشور دنیا هم نمی‌تونه در مقابل خواست مردم حرفی بزنه. اینکه مردم به فلان بهانه گول میخورن ربطی به دولت نداره! شعور هست نه حمایت پولی دولت!!!!! اینا ۱۸۰ درجه با هم فرق دارن.

          موافقم 4
          مخالفم 7
        2. عجب

          ۲۲ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (105 ديدگاه)

          بزرگوار شما داری جنرال موتور و سیتروئن و امثالهم رو با سایپا و ایرانخودرو مقایسه میکن ؟؟؟ عجب !!!

          موافقم 4
          مخالفم 2
        3. amir

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (3593 ديدگاه)

          نمیدونم چرا همیشه ملت داستان رو برعکس میگیرن و فقط میخوان مخالفت میکنن اصلا نمیفهمن قضیه چیه
          سلطان من ایران خودرو و سایپا رو با جنرال موتورز مقایسه نکردم و نخواهم کرد و غلط کنم که مقایسه کنم!!!
          منظورم ورشکست نشدن واز پا نیوفتادنش هست
          پیام جان درسته در نهایت در تاریخ قدرتمندترین حکومت ها هم مجبور به فرود اوردن سر مقابل مردم شدن اما دولت ها در زمینه هایی خیلی زرنگ تر از این حرف ها هستن و انواع اقسام حیله ها رو بکار میبندن

          موافقم 3
          مخالفم 1
      5. NAVID۰۰۹۸

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        مو رو نبینید !
        پیچشِ مو رو ببینید !
        سودِ خودروسازی برایشان در قطعه‌سازی و حاشیه‌هایه تولید خوابیده نه تولیدِ یک خودروی کامل !
        تازه جدا از آن ، دلالی با مافیای نمایندگی‌ها را هم حساب کنید !
        هروقت پرسولیس استقلال خصوصی شدن ، شاید خودروسازی هم سودایِ خصوصی شدن سر داد ، اما مطمئن باشین خصوصی شدن خودروسازی ما که از اسم خودروی ملی داره نون میبره حتی ۱٪ هم احتمال ندهید که شدنی نیست و مَحالِ ممکنِ !

        موافقم 4
        مخالفم 5
    2. سجاد

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (102 ديدگاه)

      بابا یکم فکر کنید یکم چشماتون رو باز کنید
      اتفاقا خریدن باعث ورشکستگی دولت میشه چون دولت الان داره همه چیز رو زیر قیمت میده چون مجبوره
      بنزین فوب خلیج فارس الان ۶۰ هزار تومن هست دولت از اونجایی که اقتصاد کشور متلاشی شده مجبوره لیتری ۱۵۰۰ بفروشه به مردم! یعنی مفت. اگه میخوای به دولت ضربه بزنی بیشتر بنزین بزن!
      خودروسازها روی هر خودرو دارن ملیون ها تومن ضرر میدن(حالا میخوای باور کن میخوای باور نکن و فکر کن هر ۲۰۷ پای ایرانخودرو ۱۰ ملیون در میاد) خودروساز و دولت از خداشونه مردم نخرند
      کشور اقتصادش فلج شده شما هنوز فکر می‌کنید با نخریدن فلان کالا ارزون میشه؟

      موافقم 3
      مخالفم 16
      1. amir

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3593 ديدگاه)

        اون بنزینی که شما داری اشاره میکنی کشوری میفروشه که تحریم نیست ده ها مشتری ثروتمند و متعهد داره نه مشتری که چای و ریل و خودرو آشغال خودشو در قبال ۴۰ ۴۵ درصد قیمت واقعیش میده ضمنا قیمت انرژی هم با توجه به ارزش پول و درامد باید متناسب باشه بعله ملت اینطوری فکر میکنن که به ریال درامد دارن به دینار کویت خرج میکنن تازه معتقدن بنزین مفته بله بله

        موافقم 8
        مخالفم 2
      2. پیام

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2121 ديدگاه)

        یکی مثل تو فکر میکنه که باید از دولتی که ۲۰۶ رو فقط ۹ میلیون تومن قیمتش بود رو هفتصد و خورده‌ای اونم با کیفیت آشغال میده خرید کرد!!! توام مثل اون کسی که چند کلاس سواد داره فکر می‌کنی ۹ بزرگتر از ۷۰۰ هست!

        موافقم 2
        مخالفم 5
      3. Anti Tesla

        ۲۲ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1199 ديدگاه)

        والا به قول جناب مهدی توربو نخرید!
        اگه میخوایید ضربه بزنید بخرید.

        موافقم 4
        مخالفم 3
      4. Mehdi TuRbO

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2290 ديدگاه)

        ببین سجاد جان
        من فکر نمیکنم با نخریدن ارزان میشه من فکر میکنم و باور دارم با نخریدن دولت و سیاست ورشکست میشه و نیازی به چیزای دیگه نیست
        دولت مجبوره ارزان بده چون از یه طرف نه میتونه فشار داخل تحمل کنه نه نفتش از بیرون میتونه به دلیل تحریما و قیمت نفت افزایش بده
        حرف شما درست باشه این برای دولت یه آبراهه است مثل یه معلمی که شغل دیگه داره ولی میگه براش یه ابراهه است واسه همین میگم الان بهترین زمان چون تنها چیزی که باعث میشه بتونه حقوق کارمندا و افراد مربوط به خودش نگه داره و زنده نگه داره همین ابراهه است و اگه نتونه دور برساشم از دست میده و این فقط تو یه این دوره یا چند سال تو این وضعیت اگه اینی که شما میگی نبود که این کار اصلا اثر نمیداشت چون منابع ایران زیاد
        حرف شما مثل اینه که یه معلم چون ابراهه داره و زیاد نیست بهتره ازش استفاده کرد در صورتیکه این نیست
        و اون ابراهه زمانی قطع شدنش فایده داره که کلش قطع شه که برای قطع شدن نیاز هم به همگانی بودن داره هم خودرو هم بنزین کنار هم باشه خیلی زود کارمندا اعتصاب میکنن کلرمندا اعتصاب کنن کل مشاغل تعطیل میشه و خیلی زود تمام افراد بالا هم چون سودشان قطع میشه ناراضی میشن و اصلا نیاز به جنگی نیست
        من مطمینم به این داستان ولی این لازمش مردمی که اگاه باشن و به ارزش خودشان پی ببرن ولی مردم دنبال سود شخصی ان مثل بنگاه ها یا فروش های شخصی یا اصلا قدرت نخریدن ندارن
        داستان خیلی از تغییر ناراضایتی های مردم از وضعیت توی تاریخ به همین صورت بود نمیدونم دقیقا کودوم کشور بود که مستندش چند سال پیش خوندم دچار دقیقا وضعیت مشابه الان ایران بود اگه پیدا کردم لینکش براتون میفرستم که همین مسیر پیش رفته بودن
        تحریمای ایران شاید از یه دید به ضرر باشه ولی از یه دیدم به سود البته بستگی به رفتار دست جمعی داره اگه امکانش بود بیشتر بازش میکردم ولی تا همین حد میتونم بگم که دیدگاهم نشر داده بشه
        همان زمان که فقط خودرو بود یه سری چهره ها تو اینستا اومدن کلی بد بیراه گفتن به مردم و خودیا باهم درگیر شده بودن ولی این داستان داستان یه هفته یه ماه نیس و هم خودرو و هم بنزین باید باشه
        دولت یکم از این وضعیت عبور کنه احتمال اینکه بنزین گران کنه دوباره هست بعد انتخابات احتمالش هست و اون داستان بنزینی که یه دوهفته اتفاق افتاد دوباره تکرار میشه ولی خیلی بهتر قبل اون و تو شرایط الان باشه نه زمانیکه دستش باز

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. Mehdi TuRbO

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (2290 ديدگاه)

          من فکر کنم متوجه منظورم نشدین که منفی دادین شایدم شدین دیدگاهتان متفاوت بوده
          منظورم اینه
          الان عمده درامد دولت از خودرو و بنزین حالا موارد دیگه هم هست ولی عمده اش اینه و درامدش مشخصه چند سال قبل بودجه و میزان حقوق سازمان های مختلف از بیمه تامین اجتماعی معلما بانک و … را اعلام میکردن نمیدونم هنوز اعلام میکنن خیلی وقته اخبار ندیدم( هرچند نمیشه کاملا به ارقام اعلامی اعتماد کرد ولی مشخصه چون با وجود فروش خودرو نفت بنزین تو پرداخت حقوق بازنشستگی ها مشکل دارن) میزان درامد نفت و خودرو ام مشخص
          خودرو رو که میگن زیان منتها فروشش باعث بازگشت سرمایه است مثل اینه دولت یه سری زمین داره سر زمینا داره ضرر میده منتها فروشش باعث میشه سرمایه اش برگرد زمینای بیشتری بسازه حالا اگه خریداری نباشه سرمایه اش برنمیگرده و حرفتان قبوله مجبور با چاپ پول و از جیب مردم جبران کنه منتهی تا یه حدی میتونه پول چاپ کنه بقیه اش از میزان فروش بنزین جبران میکنه حالا فروش بنزینم قطع بشه و درامد داخل که عمده اش به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و تحریما فروش خارجیش کفاف نمیده نمیتونه بودجه ارگانای داخلی و سازمان ها بانکا را تامین کنه به دلیل سرمایه گذاری خارجیی زیادش تو لبنان فلسطین عراق … هم چیزی ذخیره نداره و نمیتونه تمام اون هزینه را با چاپ پول جبران کنه و نمیتونه پول خودروسازی و حتی کارمندای و حتی افراد بالای وابسته به خودش بده یعنی اقازاده ها را تامین کنه
          درسته کشور میپکه از لحاظ اقتصادی ولی زودتر میتونه جان بگیره مثل یه عفونت اخرش این عفونت هست یا یواش یواش میاد بالا یا میشه یهو تجربه ولی زودتر احیا شه چون اخرش این اتفاق می افته مثل دندانی که باید کشیده بشه یا یواش یواش هی دردش تحمل میکنی تا اخرش خودش بیافته یا یه جا یهو میکشیش عوضش دردش زودتر تمام میشه
          منتهی مشکل اینجاس اکثر جامعه قشرای پایین و متوسط هستن و این اقشار میان حساب میکنن میگن هان ما دردش بکشیم ما پولش نداریم ما به مشکل میخوریم … و حساب هم دیگه را میکنن درصورتیکه مثل یه کشتیه که یواش یواش داره میره زیر اب گزینه دوم مثل اینه همه تا اون بالایی ها برن زیر اب که بشه احیاش کرد تو مورد اول برای اقشار متوسط رو به بالا و بالا بهتر اونا اخرش ماشینشان میتونن بخرن هر چند فشار رو همه هست منظورم افراد معمولین کاری به اونایی که وصلن به بالا ندارم منتها این فرایند هم نیاز به اگاهی مردم داره هم اینکه اصلا درست احیا بشه برای درست احیا شدن هم بعدش بازم نیاز به اگاهی دست جمعی داره همان موقع که برای بنزین بود شما میدید اتفاقا افراد درامد پایین تر بیشتر هجوم برده بودن برای بنزین حرفشانم این بود قرار گران بشه بخریم داشته باشیم یه عده میخواستن بعد بفروشن کارمندا بنزین از کارت شخصی میفروختن در صورتیکه قشرای بالاتر کمتر تحت فشار قرار میگرفتن ولی کمترم هجوم اورده بودن حالا کاری به دلالا ندارم
          هر چند این اتفاق می افته اخرش تنها تفاوت تو شیبش شیب صعودش و شیب نزولش برای احیا و اینم همش به اگاهی همدلی مردم بستگی داره تهش هر حکومتی میشه برایند مردمش تفاوت تو زمان احیاس چون اخرش عفونت تو اقتصاد همه جا را میگیره مثل همان دندان از یه جا به بعد حتی اگه بخواند هم نمیتونن جلوش بگیرن تازه اگه بخوان که الان اصلا خواستنی هم وجود نداره
          در هر صورت هر اتفاقی قرار باشه بیافته میافته و تنها اگاهی و همدلی کمک میکنه و امیدوارم اینده خوبی باشه برای ایران تفاوتشم اینه اگه اون دندان زودتر کشیده بشه نسلای الانم میتونن از شرایط خوبش بهره ببرن چون ایران پر از منابع و اگه مردم سالم بشن میشه زود احیاش کرد و زود پیشرفت کرد

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. مانی

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (252 ديدگاه)

          من اینجا فقط سربسته به این مسئله اشاره کنم که مردم ایران در چند دهه اخیر با حمایت و پشتیبانی مطلق و گسترده خودشان از خودروسازان داخلی با دست خودشان راه واردات و تولید خودروهای با کیفیت و مدرن را به کشور بستند و بستر انحصار و رانت های عجیب و غریب را در خودروسازی به وجود آوردند.این قضیه را در چند مرحله تشریح می کنم:
          1) با حمایت پرشور و گسترده مردم ایران و ساپورت مالی آنها از خودروسازان داخلی،فروش خودروهای داخلی در عرض یک دهه چندین برابر شد.مثلا کل فروش پراید در سال 1377 معادل 50 هزار دستگاه بود که این رقم در سال 1390 به 600 هزار دستگاه رسید.این در حالی بود که پراید به مرور زمان قدیمی تر شده بود و در کشور سازنده خودش هم از رده خارج گردید ولی بر عکس،مردم ایران با استقبال فزاینده از این خودرو قدیمی،حسابی جیب سایپا و سهامدارنش را پر کردند.به خاطر دارم که در دهه 80 و 90 به قدری استقبال از پراید زیاد بود که کارخانه های سایپا سه شیفته کار می کردند تا پاسخگوی تقاضای فزاینده ملت ایران از این خودرو باشند.خوب می دانیم که در هر جایی از دنیا اولویت اول خودروساز فروش هر چه بیشتر یک محصول و کسب سود هر چه بیشتر هست و تا زمانی که یک محصول فروش بالایی دارد به تولبد آن ادامه می دهد.وقتی مردم یک کشور اینطور جنون آمیز و تهاجمی برای خرید یک خودروی قدیمی و از رده خارج صف می بندند آیا سازنده اصلا دنبال جایگزن مدرن تر و با کیفیت تری برای آن می افتد؟مسلما خیر..من و شما هم اگر مدیر و سهامدار آن شرکت باشیم هم چنین کاری نمی کنیم.فراموش نکنیم که در آن سالها ایران تحت تحریم نبود و امکان جایگزینی پراید در سالهای 72 تا 90 به راحتی وجود داشت ولی با استقبال فزاینده مردم از پراید این مسیر مسدود شد چون سایپا با درآمدی که از فروش چند صد هزار دستگاهی پراید کسب می کرد دیگر کمترین احتیاج و دغدغه ای به ارائه جایگزین مدرن تری برای پراید نداشت.و جالب اینکه در همان سال 1390 شرکت سایپا یک خودرو به اصطلاح داخلی به نام تیبا را بر بستر پلت فرم قدیمی پراید طراحی کرد که به مراتب از پراید کره ای کیفیت پایین تری داشت.به نظر شما اگر مردم ایران از پراید استقبال نمی کردند آیا سایپا به راحتی جرأت می کرد که جایگزین بنجل تر و زشت تری مثل تیبا را با عنوان دهن پر کن «خودروی ملی» برای آن معرفی کند و یا بر عکس،مستقیما به سراغ شریک کره ای خود می رفت و محصولات به روز و مدرن شرکت کیا را در ایران تولید و مونتاژ می کرد؟اهزینه این کارهای ضد ملی و خاصه خرجی ها و ریخت و پاش ها از کجا تأمین می شد؟مثلا از جیب همین مردمی که سالانه صدها هزار دستگاه خودرو از شرکت هایی مثل سایپا و ایران خودرو می خریدند و می خرند.
          2) مردم ایران با حمایت و استقال شدید از محصولات خودروسازان داخلی به شدت قدرت مالی سهامداران آنها را تقویت کردند و همین قدرت مالی بالا به انحصار و رانت بیشتر در این صنعت دامن زد و راه واردات و مونتاژ خودروهای مدرن و با کیفیت را هر روز تنگ و تنگ تر کرد.چون آن دسته از سهامدارن قدرتمندی که از این وضع نفع می بردند با قدرت مالی به دست آمده از پول همین مردم، اعتماد به نفس بالاتری پیدا کردند و توازن قوا در دولت به نفع آنها به شدت سنگین شد.این مسئله باعث شد که صدای این دسته برد بیشتری در درون دولت داشته باشد و آنها بتوانند قوانین مصوب را به راحتی نفع خود تغییر دهند و تا می توانند بر سر واردات خودروهای با کیفیت سنگ اندازی کنند.بی تریدد ممنوعیت واردات خودرو در ایران رابطه مستقیمی با استقبال ملت از محصولات داخلی داشته و دارد.
          3) می دانیم که خودروسازی می تواند در دنیای ادعای رقابت داشته باشد که محصولات آن در دنیا خریدار داشته و از حجم صادرات بالایی در کشورهای مختلف دنیا برخوردار باشد.اما جالب است که می بینیم که خودروسازان داخلی ما با اینکه صادرات چندانی ندارند و محصولات قدیمی آنها در هیچ دنیا به فروش نمی رود مگر به ضرب تخفیف های سنگین ولی باز هم آنقدر اعتماد به نفس دارند که خود را با بزرگترین شرکت های دنیا مقایسه می کنند.واقعا این اعتماد به نفس عجیب از کجا می آید؟ به نظر من عامل اصلی این اعتماد به نفس بالا ناشی از استقبال میلیونی مردم ایران از محصولات ناقص و بنجل این خودروسازان در دهه های اخیر بوده است.از یاد نمی بریم که بسیاری از کسانی که به عنوان مدیر و رئیس در خودروسازی های کشور ما مشغول به کار هستند از کمترین مهارت و سوادی برخوردار نیستند و بعید هست حتی در عمر خودشان یک مجله ماشین را هم ورق زده باشند.من مطمئن هستم که خیلی از این افراد به اندازه یک صدم کاربران پدال با ماشین های روز دنیا آشنایی ندارند و اصلا توی باغ نیستند.این افراد که اغلب از جاهای پرت و دور افتاده کشور و بدون شایسته سالاری و با پارتی و رانت وارد شهر تهران و سیستم خودروسازی کشور شده اند، از توان وظرفیت و مهارت های مدیریتی بسیار کم و پایین و محدود فکری برخوردارند و با عوام کم سواد داخل کوچه و بازار هم چندان فرقی ندارند.بی تردید مشاهده دریای ثروت در سیستم خودروسازی و استقبال فزاینده مردم از محصولات آنها در طی دهه های اخیر، ساختار روانی این افراد را به شدت به هم زده و آنها را دچار توهم و خیالبافی شدید کرده است.اظهارت فضایی و تخیلی و وعده های غیر عملی و خالی بندی ها و چاخان های این افراد کم سواد و کم مهارت و کم ظرفیت نسبت مستقیمی با میزان استقبالی دارد که مردم ایران از محصولات آنها می کنند.هر چه استقبال بیشتر باشد توهمات و اظهارت عجیب و غریب این جماعت هم بیشتر می شود.اگر مردم ایران از محصولات داخلی این چنین استقابل نمی کردند سطح مدیرت و مهارت و سواد و شایسته سالاری در خودروسازان داخلی ما طی سالهای اخیر اینچنین نزول نمی کرد.بدون شک سطح و توان و دانش مدیران خودروسازی ما در دهه 70 و 80 شمسی بیشتر از امروز بود.
          این داستان دنباله دارد…

          موافقم 2
          مخالفم 3
  3. سجاد

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    الان ی عده میان به خودروسازها فحش میدن
    این نتیجه ی اقتصاد دستوریه. نتیجه ی عدم عقلانیت در اداره ی کلان کشور هست. نتیجه ی نداشتن تعامل با دنیاست. نتیجه ی بی کفایتی هست که در تمام سطوح و ابعاد زندگیمون وارد شده و فلجمون کرده
    بله اگه فقط خودروسازی خراب بود مقصر خودروسازها بودن
    وضعیت مسکن رو ببینید
    اشتغال رو ببینید
    پول ملی رو ببینید
    ورزش رو ببینید
    محیط زیست رو ببینید
    خودروسازی هم مثل بقیه ریشه ی مشکلات جای دیگست

    موافقم 40
    مخالفم 5
    1. R@min

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2031 ديدگاه)

      باید ریشه و طرفداراشو به خاطر ۵۰ سال خیانت به کشور و مردم صدها بار سوزوند که حتی خاکسترشم نمونه‌.

      موافقم 21
      مخالفم 5
      1. parhamiof

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        دستشون به هرچیزی خورد خاکستر شد

        موافقم 3
        مخالفم 1
  4. Dart

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خصوصی سازی – مونتاژ به شرط انتقال دانش و فناوری – آزاد کردن واردات – تعامل با کشورای صنعتی دنیا و رفع تحریم ها .
    چه میشود کرد که هر کدوم از اینا هزار گره کور داره و منافع عده ای و سیاست های اصلی اقتصاد مملکت کلا در تضاد با این هاست . ساختار سیاست و اقتصاد از پایه باید تغییر کنه تا بقیه چیز ها درست شه .

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3593 ديدگاه)

      کلا باید از نو بکوبی و بسازی تازه شاید درست بشه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    سایپا و ویرانخودرو تعطیل کنن برن پی کارشون تا مملکت از دستشون خلاص بشه و بجای اون دولت واردات خودرو با تعرفه و حقوق ورودی پایین رو آزاد کنه

    موافقم 15
    مخالفم 3
  6. AMANTE

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1910 ديدگاه)

    امکان اینکه ایران خودرو و سایپا ورشکست بشن صفر هست چون توان مالی شرکت از بخش دولتی تامین میشه و بر فرض مردم محصولات این دو خودروساز رو تحریم کنن و نخر ان، دولت میاد قیمت ها رو کاهش میده و یکسری خدمات و… ارائه میده و اینقدر اینکار رو ادامه میده تا مردم دوباره محصولات شون رو بخرن و دوبار روز از نو روزی از نو.
    تنها راه به نظر من این هست که خودروسازی در ایران باید به بخش خصوصی منتقل بشه و یک هلدینگ خودروسازی بشه و قیمت ها هم توسط خود شرکت ها تعیین بشه و در کنار اش اجازه بدن شرکت های خودروسازی دیگه ای هم تاسیس بشه نه فقط برای رقابت بلکه همکاری هم کنن مثل خودروسازی ژاپن یا کره یا چین و…..

    1. Mehdi TuRbO

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2290 ديدگاه)

      امکان مورد دومی که گفتی خیلی کمتر از مورد اول به همان دلیل که خودرو تو دست بخش دولتی و به هیچ وجه نمیاد اینکار بکنه اگه میخواست اینکار بکنه همان سه سال پیش که ضرر چند هزار میلیاردی اعلام کرد میکرد
      ولی مورد اول درامد عمده دولت از منابع و خودرو هست و صنعتای دیگه مثل توریست … نداره و اکثرش و عمده اش وابسته به این دوعه به دلیل تحریما و قیمت نفت فروش خارجیش اصلا مثل قبل نیس بخش عمده ایش مربوط به داخل و تمام پولای ارگان ها و خودیا کارمندا از بخش فروش داخل و از اونجایی که تو جنگای اطراف و کشورای اطراف زیاد سرمایه گذاری میکنه و کرده مثل لبنان فلسطین عراق و … کافیه شما یه سفر به عراق بری و حتی تو دانشگاه اصفهان یه تعداد عراقی که سهمیه جانباز دادن میبینی که کمال تعجب داره ولی منظور درصورت قطع اون دومنبع داخلی از پس هزینه های سرمایه گذاری و پرداخت ارگان های داخلی برنمیاد صد در صد و این احتمالش خیلی بیشتر از مورد دومیه که گفتی دولت هیچ وقت اون گزینه دوم عملی نخواهد کرد چون گزینه دوم اگه میخواست ده سال پیش که شروع ضرر های زیاد بود هم موقع میکرد و داستان بعدی خودرو اصلا یه بخش بی اهمیت شاید مردم عادی متوجه نشن و دقدقه شان خودروعه ولی تو وضعیت الان که مخصوصا تا چند سال دیگه اصلا خودرو به این مفهوم وجود نخواهد داشت عمق فاجعه تو نیازهای حیاتی تر که چند سال دیگه که فروش نفت به دلیل برقی شدن بسیار کاهش پیدا میکنه نمایان میشه الان تمام کشورهای اطراف سرمایه گذاری روی موارد دیگه را به شدت زیاد کردن مثلا توریست یا عربستان به شدت روی فوتبال و خودرو های برقی و …

      موافقم 1
      مخالفم 2
  7. SR71

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    “وزیر صمت در حالی تاکید بر خودروهای برقی دارد که اصلاً قطعه سازان توان تولید را ندارند.”

    فاصله ی توهم مدیران و مسئولان کشور با واقعیت های موجود کشور . در ایرانِ مسئولان ، قرار است خودروی برقی در کشور تولید شود و در ایرانِ مردم معمولی ، زیان و ضرر سر به فلک کشیده .

    1. Anti Tesla

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      می دونی حرف R در SR71 به چه معنا است؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. ۰۰۹۸سامورایی

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    نگوییم زیان خودروسازان ،،، بلکه بگوییم فقط بخشی از زیانی که به مردم وارد کرده اند.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. مانی

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    واقعیت این است که خودروسازی تنها صنعتی در کشور هست که طی چند دهه اخیر به نحوی تمام و کمال از طرف مردم ایران حمایت و ساپورت حداکثری شده است.به همین خاطر، این صنعت هرگز ورشکسته نمی شود چون خوب می دانیم که مردم ایران همیشه برای خودروهای داخلی با هر تیپ و کیفیتی صف های کیلومتری می کشند و روزانه صدها یا شاید هزاران میلیارد تومان را به حساب های بانکی و جیب های گشاد همین خودروسازان داخلی واریز می کنند.نمودارهای خرید خودرو در این چند دهه اخیر نشان داده است که هیچ وقت این صنعت با «بحران فروش» معنا داری روبرو نبوده است و همیشه نمودارهای فروش آن رو به بالا و صعودی بوده است.من باور دارم که پشتیبانی محکم مردم ایران در دهه های اخیر از صنعت خودروی داخلی باعث شده است که راه واردات خودروهای با کیفیت و مدرن به خاک ایران اینچنین بسته یا لرزان بماند.چون آن سهامداران نامرئی و پرنفوذ و قدرتمندی که روزانه صدها یا هزاران میلیارد تومان از بابت خودروسازان داخلی درآمد دارند نیازی به این نمی بینند که راه واردات خودرو را برای ملت باز کنند و البته تا می توانند در این راه سنگ اندازی می کنند،چون پشت این سهامداران به پول همین مردم حسابی گرم است.مردم ایران با حمایت مطلق از خودروسازان داخلی زیان های وحشتناکی به رفاه خودشان و آینده شان زدند و دقیقا جیب کسانی را پر می کنند که در فضای مجازی ظاهرا بر علیه آنها معترض هستند ولی در فضای واقعی تا می توانند به آنها سرویس مالی می دهند.

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. Anti Tesla

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      شما تو طیف گسترده ای از مسائل موجود در این پلتفرم اظهار فضل می کنید؟

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. مانی

        ۲۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (252 ديدگاه)

        شما چطور؟ همانطور که شما که در مورد طیف گسترده ای از مسائل موجود در این پلت فرم اظهار نظر می کنید من هم اظهار نظر می کنم.شما با این مسئله مشکلی دارید؟.

        موافقم 1
        مخالفم 5
        1. Anti Tesla

          ۲۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (1199 ديدگاه)

          خیر!
          من همیشه گفتم تو حوضه خودرو هیچ علمی ندارم و فقط علاقه مند هستم.(البته از بیشتر افراد پر مدعای حاضر در سایت بیشتر می دونم.)
          و همیشه در اظهار نظر های خودم در حوضه خودرو رو حرف خودم پافشاری نمیکنم.
          چون خودرو سلیقه ای است.

          موافقم 2
          مخالفم 1
  10. Oxygen

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اینا هنوز نمیتونن یه ماشین بنزینی ایمن و قابل اطمینان بسازن بعد میخوان برن سمت برقی سازی ! اگه واقعا اینکار و انجام بدن از این روزا تو خیابون شاهد آتش سوزی های زیادی خواهیم بود

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. پیام

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2121 ديدگاه)

    امیدوارم چند برابر بشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Anti Tesla

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      آفرین.
      پس تا میتونید از یارانه های دولت شامل ،بنزین،خودرو،مواد غذایی و… استفاده کنید.

      موافقم 2
      مخالفم 5
  12. datsun

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3892 ديدگاه)

    امیدوارم هردو خودروساز نابود بشن ،افرادی بیکار بشن بهتر از اینه سرپرست خانواده ی تو ماشین اینا کشته بشه طبق آمار تو شش ماه اول سال سال میگه بالای ۱۰ هزار نفر تو تصادفات کشته شدن که عملا تبدیل به سلاح کشتار جمعی شدن،

  13. parhamiof

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    نکته مثبتیم هست تو این صنعت پیشرفته؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. علی رضا مرادی

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درب اون خراب شده راببندید ما راضی به ضرر شمانیستیم

  15. رهگذر

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    برای جلوگیری از هر زیانی در هر گوشه این کشور تنها یه راه وجود داره ازادسازی واقعی قیمت ها ! البته نه فقط قیمت موارد مصرفی ملت ازاد بشه ! بلکه باید حقوق های مردم هم طبق تعرفه های منطقه ای و جهانی ازادسازی بشه و تعرفه واردات زیر 20 درصد برسه یا صفر بشه برای مدتی
    اینجوری خودروساز از زیان نجات پیدا میکنه ملت پول خرید خودرو خواهند داشت و بهتر از همه حق انتخاب از خودروی داخلی یا وارداتی !! تمام خودروهای وارداتی فعلی هم برای قشر مرفه س حتی ارزانترین و بدترینشون

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. عباس

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    علت زیان انباشته عدم توانایی شرکتهای داخلی در تولید مواد اولیه قطعات و عدم توانایی تولید قطعات حساس خودرو می باشد همچنین خرج بی حساب و کتاب می باشد که خودروسازان خرج می کنند و همچنین اختلاس های که در شرکت های خودرو ساز می شود علت این زیان انباشته است .نه قیمت گذاری دستوری اگر قرار است قیمت ها آزادانه محاسبه شود و به اختیار خودرو ساز باشد باید حقوق های پرداختی هم تابع این قانون باشد نه اینکه افزایش حقوق به صورت دستوری زیاد شود ولی قیمت گذاری خودرو آزادانه توسط خودرو ساز به میزان دلخواه خودرو ساز باشد . البته ناگفته نماند خودروساز و قطعه ساز به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به دولت هستن اگر این گونه نبود مدیرعامل شرکت های بزرگ خودرو سازی را وزیر صنعت انتخاب نمی کرد.

  17. Akbartop

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    بااینهمه گرونفروشی بازم میگن ضرر کردیم!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا