تغییر نکردن کیفیت خودروهای داخلی

سه‌شنبه 18 مرداد 1401 - 05:30
مطالعه 5 دقیقه
5503A3A4-5438-45FE-9501-9D13DE5448BF
کیفیت پایین خودروهای تولید داخل معضلی است که سال‌هاست باعث نارضایتی و نگرانی خریداران شده است. در سال گذشته و پس از تصادفات زنجیره‌ای صدای اعتراض...
تبلیغات

کیفیت پایین خودروهای تولید داخل معضلی است که سال‌هاست باعث نارضایتی و نگرانی خریداران شده است. در سال گذشته و پس از تصادفات زنجیره‌ای صدای اعتراض مسئولان نیز به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی به گوش رسید. از آن زمان تاکنون و پس از بازدید سر زده‌ی رئیس جمهور از ایران خودرو و ارائه‌ی ۸ فرمان که یکی از آنها اشاره‌ی مستقیم به بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی بود، خودروسازان تصمیمات زیادی در راستای بهبود کیفیت محصولات خود گرفتند. با این حال ظاهرا کیفیت محصولات خودروسازان تغییر خاصی نکرده است. کیفیت پایین خودروهای داخلی و در نتیجه‌ی ایمنی پایین خودروها هزینه‌های مالی و جانی زیادی دارد و هر ساله بر آمار تعداد کشته شدگان و آسیب دیدگان بر اثر حوادث رانندگی افزوده می‌شود.

پر واضح است که بهبود کیفیت خودروهای داخلی باید در الویت کار خودروسازان قرار گیرد. باید اشاره کنیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خصوص در بخش خودروسازی نیز یکی دیگر از علل کیفیت پایین خودروهای داخلی است. با این حال خودروسازان، قطعه‌سازان را مقصر اصلی کیفیت پایین خودروها می‌دانند و معتقد هستند که ۷۰ درصد از کیفیت خودرو در اختیار قطعه‌سازان و فقط ۳۰ درصد آن بر عهده‌ی خودروسازان است.

سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد کیفیت خودروهای داخلی اعلام کرد:

کیفیت خودرو‌های تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد. موضع ما همان است که در قبل اعلام کردیم و خودروی تولید داخل همچنان دارای مشکلات ایمنی است و نیاز به ارتقاء دارد و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

حسینی در ادامه گفت:

اگر وزارت صنعت ادعا کرده در حال افزایش کیفیت است این‌ها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده است. رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می‌برد و به کسی پاسخ‌ گو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودرو‌ها هستیم.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران: ادعای بهبود نیافتن کیفیت خودروهای داخلی نادرست است - به روز رسانی

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد:

گزارش این شرکت از بهبود روند میزان رضایت مشتریان خودروهای صفر کیلومتر تا نیمه مرداد نسبت به فروردین حاکی از بهبود کیفیت خودروهای داخلی و نادرستی ادعای پلیس در مورد عدم افزایش کیفیت این خودروهاست.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان این مطلب اعلام کرد:

نتایج ارزیابی شاخص جدید تعداد خودروهای دارای ایراد به هنگام تحویل که برای ملموس تر شدن روند ارتقای کیفی خودروهای داخلی برای مردم و از ابتدای امسال با دستور وزیر صمت اجرایی شده است، نشان دهند بهبود رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل است.

سعید تاجیک، افزود:

بر اساس این گزارش در فروردین ماه امسال 8.3 درصد مردم اعلام کرده اند که خودروهای آنها به هنگام تحویل ایراد داشته و 91.7 درصد مشتریان از عدم ایراد این خودروها ابراز رضایت کردند اما بررسی جدید تا نیمه مرداد ماه امسال نشان می دهد که میزان نارضایتی مشتریان از ایراد این خودروها به 6.5 درصد کاهش یافته و 93.5 درصد مشتریان بر نبود هیچ ایرادای به هنگام تحویل گرفتن خودروهایشان تاکید کرده اند.

به گفته وی این آمار بیانگر افزایش کیفیت خودروهای داخلی است و به نظر می رسد شروع نهضت تولید برخط و عبور مستقیم در ایران خودرو و کاهش تعداد تولید خودروهای ناقص در بهبود کیفیت و کاهش ایرادات و نارضایتی مشتریان در شاخص مذکور موثر بوده است.

تاجیک با بیان این که هر خودرو به طور ذاتی دارای سطح کیفی مشخصی است و حتی اگر به فرض یک خودرو بدون ایراد نیز تحویل مشتری شود، میزان کیفیت آن از سطح مذکور بالاتر نخواهد بود، گفت:

اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران  و وزارت صنعت پیگیر آن هستند تا این خودروها بر اساس مشخصات ذاتی و بدون ایران تحویل مشتری شود.

وی در مورد ادعای پلیس در مورد بهبود نیافتن کیفیت خودروهای داخلی افزود:

بر اساس شاخص مذکور این ادعا درست نیست چرا که تعداد ایرادهای خودروهای داخلی در زمان تحویل به مشتریان کمتر شده است اما درصورتی که منظور پلیس از آن است که خودروها همان خودروهای قبلی با سطح کیفی ذاتی مشخص است که ارتقای ماهوی چندانی نداشته است، این موضوع دیگری است.

تاجیک با بیان این که به طور مثال خودروهایی مانند شاهین یا پژو پارس دارای سطح کیفی ذاتی مشخص است، افزود:

هدف وزارت صمت و شرکت بازرسی آن است که این خودروها در بهترین حالت بدون هیچ گونه ایرادی تحویل مشتریان شود اما نمی توان انتظار داشت اتفاق ماهوی چشمگیری در بهبود کیفیت و ایمنی این گونه خودروها حاصل شود.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، افزود:

اگر منظور پلیس آن است که محصولات تولیدی خودروسازان همان خودروهای مبتنی بر پلت فرم های قبلی با محدوده کیفی مشخص است، این حرف درستی است اما این که کیفیت این خودروها نسبت به قبل تغییری نکرده، صحیح نیست چرا که بررسی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شاخص هایی مانند میزان رضایت مشتریان از میزان عیوب خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل نشان می دهد که شرایط کیفی این خودروها بهبود یافته است.

وی از تاثیر مثبت تنوع سبد محصولات خودروسازان و عرضه خودروهای جدید ایران خودرو بر روی پلت فرم های جدید که نسبت به پلت فرم های قبلی از نظر ایمنی و کیفیت برتر است بر بهبود شاخص کیفیت خودرو گفت:

قطعا افزایش عرضه این گونه خودروها میانگین رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را افزایش می دهد با این وجود آنچه مسلم است میزان ایرادات کیفی و ایمنی خودروهای داخلی به خصوص پس از تولید برخط و توقف تولید خودروهای ناقص در شرکت ایران خودرو به مراتب کمتر شده و این امر به معنای ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات این گروه خودروسازی است.

تاجیک در مورد تاخیر در انتشار گزارش های ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی نیز گفت:

آخرین گزارشی  که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این زمینه منتشر کرده مربوط به آبان سال گذشته است و از آن زمان به بعد مقرر شده تا این گزارش ها توسط وزارت صمت منتشر شود اما با توجه به این که وزارت صمت در نظر دارد تا ضوابط ارزیابی کیفی سختگیرانه تری را برای خودروهای داخلی در نظر گیرد تا بهبود ایمنی و کیفیت محصولات خودروسازان برای مردم ملموس تر باشد، انتشار این گزارش ها با وقفه مواجه شده است.

وی با بیان این که شاخص‌های کیفی خودرو تا تیر ماه 1401 بهبود یافته است، افزود:

براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی از رقم 103/4 در فروردین به 94/4 در تیر ماه امسال کاهش یافته که 8.8 درصد بهبود را نشان می‌دهد. علاوه بر آن خودروسازان در رابطه با شاخص تحویل خودرو بدون ایراد نیز از عدد 91.7 درصد در فروردین به 93.5 درصد در مرداد امسال رسیده و این شاخص نیز  1.8 درصد بهبود یافته است.
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.