در تازهترین تصمیم هیأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار، واردات بنزین سوپر بهصورت رسمی و تحت نظارت وزارت نفت آزاد شد. این تصمیم در نشست هشتم و هفتم هیأت مقرراتزدایی به تصویب رسید و بر اساس آن، مجوزی جدید با عنوان «واردات بنزین ویژه (سوپر)» برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران صادر شده است.
این اقدام با استناد به بند (ت) ماده ۲۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ و همچنین قوانین مرتبط با بهبود محیط کسبوکار و تسهیل فرآیندهای اجرایی اتخاذ شده است. مطابق با مصوبه هیأت، این مجوز باید در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت شود و وزارت نفت مکلف است حداکثر طی سه روز کاری، اطلاعات مربوط به شرایط صدور، مدارک لازم، زمان صدور و نهاد صادرکننده را در سامانه بارگذاری کند.
واردات فقط برای جبران کمبود داخلی مجاز است
بر اساس تبصره مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۴، واردات فرآوردههای نفتی از جمله بنزین سوپر، تنها برای جبران کمبود داخلی و صرفاً توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز فعالیت در حوزه تجارت فرآوردههای نفتی امکانپذیر خواهد بود. این موضوع میتواند در صورت کمبود عرضه داخلی، زمینهساز ورود بنزین با کیفیتتر به کشور شود.
هماکنون این مجوز در لیست رسمی مجوزهای وزارت نفت در درگاه ملی مجوزهای کشور درج شده و در حال طی مراحل اجرایی برای عملیاتیشدن است.
قیمت جهانی و هزینه واردات
بنزین سوپر، که معادل بنزین با عدد اکتان ۹۵ یا بالاتر است، در بازارهای بینالمللی قیمتی در حدود ۰٫۸ تا ۱ دلار آمریکا به ازای هر لیتر دارد. با در نظر گرفتن نرخ ارز آزاد در خرداد ۱۴۰۴ (حدود ۸۰٬۰۰۰ تومان)، قیمت اولیه هر لیتر این نوع بنزین بدون احتساب هزینههای جانبی در محدوده ۶۴٬۰۰۰ تا ۸۰٬۰۰۰ تومان خواهد بود.
در صورت افزودن هزینههایی نظیر حملونقل بینالمللی، بیمه، حقوق گمرکی، انبارداری، سود واردکننده و هزینه توزیع در داخل کشور، برآورد میشود قیمت نهایی هر لیتر بنزین سوپر وارداتی در جایگاههای سوخت به رقمی بین ۹۰٬۰۰۰ تا ۱۱۰٬۰۰۰ تومان برسد؛ مگر آنکه دولت تصمیم به اعمال یارانه یا اختصاص ارز ترجیحی برای این فرآورده بگیرد.
سرنوشت عرضه در داخل کشور
در حال حاضر، مشخص نیست که این واردات برای مصرف عمومی در جایگاههای سوخت در نظر گرفته شده یا صرفاً برای شرکتهای خاص، ناوگانهای ویژه یا خودروهای وارداتی با حساسیت بالا به کیفیت سوخت انجام خواهد شد. طبق قانون بودجه ۱۴۰۴، واردات بنزین و سایر فرآوردههای نفتی تنها برای جبران کمبود داخلی مجاز است و باید توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز رسمی صورت گیرد.
بنابراین، در صورت کمبود بنزین سوپر در پالایشگاههای داخلی و نیاز به تأمین تقاضای بازار، ممکن است شاهد عرضه این سوخت وارداتی در برخی جایگاهها باشیم؛ اما هنوز سازوکار رسمی توزیع و نرخگذاری آن اعلام نشده است.
جمعبندی
در شرایطی که تقاضا برای بنزین سوپر در کشور همچنان پابرجاست و تولید داخلی پاسخگوی نیاز کامل بازار نیست، صدور این مجوز جدید میتواند نقش مؤثری در بهبود کیفیت سوخت مصرفی خودروهای داخلی و وارداتی و کاهش استهلاک خودروهای جدید بازار ایفا کند. همچنین این تصمیم از منظر رقابتیکردن بازار و افزایش حق انتخاب مصرفکنندگان، گامی مثبت در جهت توسعه بازار سوخت کشور ارزیابی میشود.
Navid A J
۱۱ خرداد ۱۴۰۴خوبه در اختیار جایگاه ها قرار بگیره و بهشون برای درامدزایی کمک کنه. آزاد سازی و رقابتی سازی همه چیز در اقتصاد، به رشد اون کمک میکنه. درسته که در ابتدا به مشتری فشار میاد در ایران، اما در دراز مدت به نفعمونه.
Akbar top
۱۲ خرداد ۱۴۰۴خاک بر سر صنعت نفت کشورمان که که باید با داشتن منابع عظیم نفت ونداشتن تکنولوژی ساخت کامل وسریع این نوع بنزین اونو وارد کنند.راستی تا حالا شده کسی به کرمان زیره ببره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ خرداد ۱۴۰۴گاز برای گرمایش و سوخت نیروگاه در زمستان نتوسنتن تامین کنن
تبدیل نفت به بنزین دیگه خیلی سخته
Navid A J
۱۲ خرداد ۱۴۰۴وقتی میگه قطعی برق برای اون آقازاده ایه که چندین هزار موتوربرق وارد کرده تا بفروشه، تو خودت تا تهشو بخون