ایستگاه خبر

عرضه خودروهای وارداتی خارج از بورس هم امکان‌پذیر شد

هیئت دولت بند عرضهٔ انحصاری خودروهای وارداتی از طریق بورس را حذف کرده و حالا امکان فروش این خودروها به شیوهٔ معمولی هم فراهم خواهد بود.

در آیین‌نامهٔ واردات خودرو که چند ماه پیش تصویب شد، بندی وجود داشت که عرضهٔ خودروهای وارداتی را فقط از طریق بورس اعلام کرده بود. این الزام در بند ۲ آیین‌نامهٔ واردات خودرو ذکر شده و باعث انحصار عرضهٔ خودروهای وارداتی می‌شد. حال اما هیئت دولت تصویب کرده است که عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ۲ آیین‌نامه واردات حذف شود. این یعنی احتمالاً فروش خودروهای وارداتی از طریق‌های دیگر و غیربورسی هم انجام خواهد گرفت.

خودروی وارداتی

زمانی که آیین‌نامهٔ واردات خودرو پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام تصویب شد، قرار بود پس از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در سوم دی‌ماه، از هفته سوم دی‌ماه این محموله در بورس کالا برای فروش عرضه شود اما خبری نشد. پس از آن هم ۱۹ دی‌ماه اطلاعیه‌های بورس کالا از پذیرش خودروهای خارجی حکایت داشتند و این انتظار می‌رفت که خودروهای خارجی طبق وعده‌ای که داده شده بود نهایتاً تا پایان دی‌ماه در بورس کالا عرضه شوند اما تاکنون و درحالی‌که به روزهای پایانی بهمن‌ماه نزدیک می‌شویم، هنوز این اتفاق نیفتاده است. حال اما با مصوبهٔ جدید هیئت دولت، به نظر می‌رسد دولت به دنبال راه‌های دیگری برای عرضه و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی است.

خودروی وارداتی

قبلاً مقرر شده بود که قیمت خودروهای وارداتی از طریق رقابت در بورس مشخص شود اما حالا با حذف این بند باید شیوهٔ جدیدی برای قیمت‌گذاری خودروها اتخاذ شود. پیش از این در مورد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفته شده بود:

خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است وارد شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است اما سود بازرگانی متغیر است؛ کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت. ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود بازرگانی است که وارد می‌کند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت صورت پذیرد

خودروی وارداتی

البته با وجود حذف این بند، به‌احتمال‌زیاد هنوز هم یکی از راه‌های فروش خودروهای وارداتی، عرضه از طریق بورس خواهد بود زیرا تاکنون بورس کالا بیش از ۲۱ هزار دستگاه خودروی وارداتی را پذیرش کرده است. البته از این تعداد ۱۹ هزار دستگاه چینی بوده و هنوز زمان عرضهٔ آن‌ها مشخص نیست. این در حالی است که وزارت صنعت وعدهٔ عرضهٔ صد هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان امسال و صد هزار دستگاه دیگر تا پایان بهار سال ۱۴۰۲ را داده است. با توجه به اینکه هنوز فروش خودروهای وارداتی آغاز نشده و تاکنون تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی وارداتی به گمرکات کشور رسیده‌اند، این وعده‌ها قطعاً عملی نخواهند شد.

خودروی وارداتی

طبق پیش‌بینی انجمن واردکنندگان خودرو، اگر همه شرایط برای ورود خودرو به کشور مهیا باشد، تا پایان سال نهایتاً ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که نیمی از وعده وزارت صمت را پوشش می‌دهد. هرچند وزارت صمت توضیحی در مورد دلایل عقب ماندن واردات خودرو از وعده‌اش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد مسائلی مانند کمبود ارز و چالش‌های تحریم، به‌ویژه انتقال پول و عدم وجود نمایندگی‌های رسمی در کشور، جزء مشکلات اصلی و چالش‌های موجود بر سر راه واردات خودرو هستند؛ بنابراین تا این چالش‌ها برطرف نشوند، وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو حداقل تا بازه زمانی در نظر گرفته شده، یعنی انتهای بهار ۱۴۰۲، محقق نخواهد شد.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    در هر صورت ۹۰ درصد مردم نمی‌تونن بخرن

    موافقم 39
    مخالفم 0
    1. morteza

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      97 درصد

      موافقم 6
      مخالفم 0
    2. amirali

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (185 ديدگاه)

      به صورت کلی آقازاده ها شدن دو دسته ؛ انهایی که توانستند خودرو وارد کنند و انهایی که نتوانسته اند ، دسته دوم با متوجه شدن سود کالانی که دسته اول می کنند و اونها ازش بی بهره هستند دارن برای دسته اول سنگ اندازی می کنند . مثلا یکبار میگن باید در بورس عرضه بشه یکبار میگن نه ! بعد یکدفعه تصمیم می گرن خودشون خودرو کارکرده وارد کنن ! ( حالا چجوری خدمات پس و فروش و سایر بندهای ایین نامه واردات خودرو را دور بزنن خود خدا هم نمی دونه !) دسته اول هم چون دلار داره بالا میره خیلی از این سنگ اندازی دسته دوم ناراحت نیستند و حتی استقبال هم می کنند . این وسط مردم دارن پله ی صعود ثروت آقازاده می شن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Souls_Master

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    وقتی فونت بخشنامه شون رو میبینم یاد دوران قاجار می افتم و وقتی محتوای بخشنامه رو میخونم به حالتی بدتر از زمان قاجار میرسم.

    موافقم 37
    مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4800 ديدگاه)

    وقتی خودرو سه نرخی هستش ((قیمت کارخونه و قیمت بورس و قیمت بازار آزاد)) خوب معلومه که وارد کننده ها که اکثراً هم به جایی وصل هستن سومی رو که نرخ بازار آزاد هستش واسه فروش به مردم انتخاب میکنن

    موافقم 26
    مخالفم 1
  4. Sigma

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    تصور من وقتی وزیر از واردات خودرو استاندارد زیر10 هزار یورو صحبت میکنه:
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/lamborghini-veneno-1.jpg

    موافقم 23
    مخالفم 2
  5. ❤BMW❤

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    (.) (.)

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. ben

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (203 ديدگاه)

    این بندم برداشتن برای آقازاده ها….

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. TESLA

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      مطمئن باش هیچ ** زاده ای سوار ماشین ۱۵ هزار یورویی نمیشه

      موافقم 18
      مخالفم 0
  7. Amard

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کلا 200 دستگاه وارد کردن اونم برای فریب افکار عمومی تیتر بزنید هیاهو برای هیچ . این سیستم حکم یه ادم ورشکسته داره که فقط وعده وعید میده وگرنه کاری نداره همین فردا هم میشه از دبی عمان چین ماشین وارد کرد ولی سهم خواهی سیستم از جیب مردم و مخالف علنی با رفاه اسایش مردم باعث میشه هیچ اتفاق مثبتی نیوفته چون میدان تعیین میکنه ما قربانی لجبازی یه عده متوهم پرو هستیم که فکر میکنند تو جهان کاره ای هستن کسی ادم حسابشون میکنه در صورتی که هر روز دارن بیشتر باج میدن چون از جیب خودشون نیست ناراحت نیستن

    موافقم 21
    مخالفم 2
  8. Hamilton1970

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (528 ديدگاه)

    تو بورس سود به دولت میرسه
    خارج از بورس سود به دلالها میرسه
    عملا منفعتی برای مردم نداره
    #نمیخریم

    موافقم 16
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا