طرح جایگزینی تاکسی ون با سورن پلاس و 200 میلیون تومان وام!

یک‌شنبه 30 مهر 1402 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
van delica
مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران از اختصاص وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصد برای نوسازی ون‌های فرسوده خبر داد.
تبلیغات

بسیاری از کشورها دنیا، خصوصا نواحی کمتر توسعه یافته در خاورمیانه، توجه ویژه به خودروهای ون دارند. این نوع از وسایل نقلیه، حمل بار و مسافر را با حجم و تعداد بالاتر نسبت به خودروی معمولی انجام می‌دهند؛ درحالی‌که چندان گران و پرمصرف نیستند. شهروندان کشورهای مختلف می‌توانند با  اضافه پرداخت منطقی نسبت به یک خودروی سدان، ون اندازه متوسط بخرند. مثلا مدل‌های 9 نفره ساخت رنو، سیتروئن، فیات، تویوتا و نیسان، آستانه قیمت 35 تا 40 هزار دلار دارند.

متاسفانه خودروهای ون در بازار ایران، پرفروش و پراستفاده نیستند. شاید دلیل این شرایط، علاوه‌بر کوتاهی مسئولان در توسعه حمل و نقل عمومی، قیمت بسیار ارزان بنزین است. در اروپا و امریکا و  شرق آسیا، بخش بزرگی از باربری و مسافربری داخل شهری، توسط ون‌ها انجام می‌شود. این محصولات، نقش مهمی در کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست دارند؛ اما شهرهای شلوغ ایران از مزیت‌های گفته شده محروم هستند.

حدود 20 سال پیش، تعداد قابل توجی ون از برندهای مختلف وارد ایران شد. غالب این خودروها، چینی و ساخت دلیکا بودند اما مدل‌های ساخت تویوتا، هیوندای، فیات، مرسدس بنز و فولکس نیز به بازار کشورمان رسیدند. حالا پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو و استهلاک موجود در ون‌های وارداتی، قرار است سورن پلاس ایران خودرو جای‌گزین ون‌های 7 یا 9 نفره شوند. این تصمیم نه‌تنها باعث تشدید ترافیک در شهرهای بزرگ مثل تهران خواهد شد؛ بلکه درآمد رانندگان را در درازمدت، کاهش می‌دهد.

امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ارایه تسهیلات ویژه برای نوسازی تاکسی‌های ون فرسوده خبر داد و گفت:

با توجه به قیمت بالای ون‌های موجود و عدم امکان پرداخت آن برای تاکسیرانان، این تسهیلات به منظور نوسازی ون‌های فرسوده در دستور کار قرار دارد.برای جایگزینی ون‌های فرسوده خودروی «سمند سورن پلاس دوگانه سوز» در نظر گرفته شده است که مالکان ون‌های فرسوده برای این منظور می‌توانند از تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصد و اقساط ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس بهره‌مند شوند.تاکسیرانان دارای خودرو ون فرسوده می‌توانند با دریافت وام و اسقاط خودرو خود تا قبل از ارائه پیش فاکتورهای جدید از سوی خودرو ساز با کمترین آورده نقدی ماشین خود را نوسازی کنند. تاکسیرانان متقاضی برای کسب اطلاعات بیشتر  یا ثبت نام می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۱ به اداره نوسازی سازمان مراجعه نمایند.

کپی لینک

کم‌کاری سایپا و ایران خودرو در تولید ون ارزان‌قیمت

مطابق انتظار، بزرگ‌ترین خودروسازان ایران توجه چندانی به معضلات مهم کشور، مثل آلودگی هوا و ترافیک شهرهای بزرگ ندارند. تاکنون پروژه‌های متنوع برای تولید یا مونتاژ انواع ون در ایران شروع شده اما موفقیت تجاری و فروش چشمگیر نداشته است. حتی تولید مینی‌بوس که از سال‌ها قبل توسط شرکت‌های مختلف داخلی انجام می‌شد؛ امروز با کاهش عرضه مواجه است.

طرح جای‌گزینی ون‌های تاکسی تهران با سورن پلاس، درحالی تصویب شده که ایران خودرو دیزل حدود یک سال پیش، پروژه‌ی ون وانا را معرفی کرد. حتی پیش‌فروش این مدل، اسفندماه 1401 انجام شد و هم‌اکنون نیز با پیش پرداخت 823 میلیون تومان، ثبت نام می‌شود. نکته مهم، قیمت نهایی ون وانا است که برای خریدار، 1/6 میلیارد تومان هزینه دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.