مجموع افرادی که به طور مستمر در شرکتهای تاکسی اینترنتی ایرانی کار میکنند؛ فراتر از انتظار است. این شرایط، نگرانیهای اقتصادی و اجتماعی را ثابت میکند.
برای مردم ایران، فعالیت یک کارمند، مهندس یا معلم در اسنپ و تپسی، عجیب نیست. فشار اقتصادی و کمبودهای مالی برای افراد حقوقبگیر، چنان بالا است که بسیاری از شاغلین طبقات مختلف اجتماعی، زمان آزاد خود را به رانندگی برای شرکتهای تاکسی اینترنتی میگذارند. این نوع زندگی که شدیدا سلامت روحی و جسمی افراد را تهدید میکند. از یک سو، کار بیش از حد منجر به استهلاک افراد میشود و از سویی دیگر، نادیده گرفات امور مهمی مثل رسیدگی به خانواده و فرزندان، جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.
مقایسه آمار رانندگان اسنپ و تپسی با اوبر
براساس آمار رسمی، حدود ۵ میلیون نفر به طور مداوم در اسنپ و نپسی کار میکنند. عجیبتر اینکه، طبق ادعای سخنگوی فراجا تقریبا ۱۰ تا ۱۵ میلیون ایرانی در شرکتهای تاکسی اینترنتی ثبت نام کرده و مجوز فعالیت گرفتهاند. به بیان ساده اگر نسبتی بین ۵ میلیون راننده درحال کار اسنپ و تپسی با کل جمعیت ایران در نظر بگیریم، از هر ۲۰ نفر شهروند ایرانی، یک نفر وارد شغل مسافرکشی شده و آنرا انجام میدهد.
اگر فرض کنیم ۹۰ درصد رانندگان در اسنپ و تپسی، مرد باشند و جمعیت شهروندان ذکور ایران را ۵۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، تقریبا از هر ۱۰ انسان مذکر ایرانی، یک نفر به استخدام شرکتهای تاکسی اینترنتی درآمده است و سرویس مسافربری را انجام میدهد. این آمار در مقایسه با دیگر دیگر کشورهای دنیا و خصوصا بزرگترین شرکت تاکسی اینترنتی جهان، بسیار عجیب به نظر میرسد.
اوبر در سراسر جهان، کمتر از ۸ میلیون راننده دارد. این شرکت که با عنوان بزرگترین تاکسی اینترنتی بین المللی شناخته میشود، به شهروندان ۷۰ کشور دنیا خدمات میدهد. حال اگر جمعیت چند میلیارد نفری تحت پوشش اوبر همراه ۷/۸ میلیون راننده را با ۵ میلیون رانندهی اسنپ و تپسی که داخل ایران ۹۰ میلیون نفری فعالیت میکنند مقایسه کنیم، بحران بیکاری و کمبود شغل در کشور ما، واضحتر میشود.
مشکلات مربوط به ایمنی و حفاظت از مسافران
طبیعتا وقتی تمام آحاد جامعه متقاضی یک شغل خاص باشند، افراد از اقشار مختلف جذب خواهند شد. بررسی دقیق ۱۰ میلیون نفر که مجوز فعالیت در اسنپ و تپسی گرفتهاند؛ حداقل روی کاغذ بسیار مشکل به نظر میرسد. تایید سلامت روحی و جسمی افراد یا عملکرد فنی آنها هنگام رانندگی، جان و مال سرنشینان را تحت تاثیر قرار میدهد. قطعا افرادی وجود دارند که بدون سابقهی کیفری، مستعد اعلام مجرمانه هستند.
در سمت دیگر ماجرا، نهتنها تحلیل روحی و جسمی رانندگان در اسنپ و نپسی به طور مداوم و علمی انجام نمیشود؛ بلکه مانعی برای زیادکاری آنها پیشبینی نشده است. مثلا فردی که از ساعات اولیه صبح تا عصر در کارخانهای به فعالیت سخت بدنی مشغول بوده؛ در ادامه میتواند تا بامداد روز بعد هم برای اسنپ و نپسی کار کند. مجموع این موارد به شدت، سلامت رانندگان را تحت تاثیر قرار میدهد و البته ایمنی مسافران را تهدید میکند.
آیا نظارت اوبر بهتر از اسنپ و تپ سی است؟
اوبر (Uber) از طریق فناوریهای مختلف و برنامههای نظارتی، بر سلامت و ایمنی رانندگان خود نظارت میکند، اما این نظارت بیشتر بر رفتار رانندگی و ایمنی متمرکز است تا سلامت جسمی یا روانی آنها. در زیر به روشهای اصلی نظارت اوبر بر رانندگان اشاره میکنم:
- نظارت بر رفتار رانندگی با تلهماتیک (Telematics):
- اوبر از حسگرهای گوشی هوشمند رانندگان (مانند شتابسنج، GPS و ژیروسکوپ) برای رصد رفتار رانندگی استفاده میکند. این فناوری اطلاعاتی مانند سرعت، شتابگیری ناگهانی، ترمز شدید یا استفاده از گوشی هنگام رانندگی را ثبت میکند. این دادهها به رانندگان کمک میکند تا عادات رانندگی ایمنتری داشته باشند و در صورت تخلف (مثل سرعت غیرمجاز)، اوبر میتواند هشدار دهد یا اقدامات اصلاحی انجام دهد.
- از سال ۲۰۱۶، اوبر این برنامه را در شهرهایی مانند شیکاگو، نیویورک و لسآنجلس آزمایش کرده و گزارش داده که این نظارت منجر به کاهش ۵ درصدی شکایات مسافران از رانندگی و ۸.۵ درصدی تخلفات سرعت بالای ۸۰ مایل در ساعت شده است.
- بررسی سوابق کیفری و رانندگی:
- اوبر پیش از استخدام رانندگان، بررسی کامل سوابق کیفری و رانندگی آنها را انجام میدهد و این بررسیها به صورت سالانه یا در فواصل منظم تکرار میشود. رانندگانی که سوابق کیفری یا تخلفات رانندگی جدی دارند، اجازه فعالیت ندارند.
- از سال ۲۰۱۸، اوبر برنامه نظارت بلادرنگ (real-time monitoring) را آزمایش کرد که در صورت ثبت اتهام کیفری یا تخلف، راننده ممکن است بهطور موقت یا دائم از پلتفرم حذف شود.
- برنامههای ایمنی و بازخورد مسافران:
- اوبر از سیستم رتبهبندی رانندگان توسط مسافران استفاده میکند تا رفتار حرفهای و ایمنی آنها را ارزیابی کند. گزارشهای مربوط به رانندگی خطرناک میتواند منجر به غیرفعال شدن حساب راننده شود.
- ابزارهای ایمنی درونبرنامهای مانند دکمه اضطراری و امکان گزارش مشکلات ایمنی نیز به نظارت غیرمستقیم بر عملکرد رانندگان کمک میکند.
- الزامات خودرو و راننده:
- رانندگان اوبر باید حداقل ۲۱ سال سن، ۳ سال سابقه رانندگی، گواهینامه معتبر، بیمه خودرو و سابقه رانندگی تمیز داشته باشند. همچنین باید از بررسیهای پیشینه اوبر عبور کنند.
- خودروها باید استانداردهای ایمنی و نگهداری را رعایت کنند، و رانندگان تشویق میشوند از دوربینهای داشبورد (dashcam) برای ثبت وقایع استفاده کنند، هرچند این مورد اجباری نیست.
- عدم نظارت مستقیم بر سلامت جسمی یا روانی:
- اوبر برنامه مشخصی برای نظارت مستقیم بر سلامت جسمی یا روانی رانندگان ندارد، زیرا آنها به عنوان پیمانکاران مستقل (independent contractors) فعالیت میکنند، نه کارمندان رسمی. با این حال، در برخی پستهای شبکههای اجتماعی ادعا شده که اوبر در بعضی مناطق ممکن است تستهای سلامت روان دورهای انجام دهد، اما این اطلاعات تأییدشده نیست و به نظر میرسد بیشتر به سیاستهای محلی یا شرکتهای مشابه (مانند اسنپ) اشاره دارد.
-
اوبر به رانندگان توصیه میکند از طریق پلتفرمهایی مانند Stride Health به دنبال بیمه درمانی باشند، اما مستقیماً بیمهای ارائه نمیدهد.
- نگرانیهای رانندگان:
- برخی رانندگان نسبت به نظارت مداوم اوبر ابراز نگرانی کردهاند، زیرا معتقدند این دادهها ممکن است برای مجازات یا حتی توسعه خودروهای خودران استفاده شود.
- رانندگان همچنین اشاره کردهاند که کاهش کرایهها و نبود گزینه انعام در اپلیکیشن میتواند رانندگان باکیفیت را دلسرد کند، که به طور غیرمستقیم بر ایمنی و سلامت محیط کار تأثیر میگذارد.
موراد فوق نشان میدهند اوبر بیشتر بر ایمنی رانندگی و رفتار حرفهای رانندگان نظارت دارد تا سلامت جسمی یا روانی آنها. این نظارت از طریق فناوری تلهماتیک، بررسی سوابق، و بازخورد مسافران انجام میشود. با این حال، به دلیل وضعیت پیمانکار مستقل رانندگان، اوبر برنامه جامعی برای نظارت بر سلامت جسمی یا روانی آنها ندارد و بیشتر بر رانندگان متکی است که خودشان از طریق منابع خارجی (مانند بیمه خصوصی) سلامت خود را مدیریت کنند.
تاکسی اینترنتی سلامت مردم را تهدید میکند
بر اساس مطالعات سازمان جهانی کار (International Labour Organization: ILO) کار بیش از ۵۵ ساعت در هفته میتواند خطر بیماریهای قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. این تحقیقات نشان میدهد ساعات کاری طولانی (بیش از ۸ ساعت در روز به طور مداوم) ممکن است برای سلامت مضر باشد. به طور کلی، استانداردهای جهانی کار (مانند توصیههای ILO) معمولاً ۸ ساعت کار روزانه (۴۰ ساعت در هفته) را به عنوان یک معیار متعادل برای اکثر مشاغل پیشنهاد میکنند، مشروط بر اینکه شامل استراحتهای کافی و زمان برای فعالیتهای غیرکاری مانند ورزش، خواب (۷-۹ ساعت در شب)، و اوقات فراغت باشد.
برای حفظ سلامت تعادل کار و زندگی حداقل ۴-۶ ساعت در روز برای فعالیتهای غیرکاری (خواب، ورزش، روابط اجتماعی) ضروری است. همچنین استراحت در حین کار به صورت ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از ۲ ساعت کار توصیه میشود. کارشناسان معتقدند، بهتر است از کار مداوم بیش از ۸-۹ ساعت در روز پرهیز شود.
پدیدهی مهاجرت به شهرهای بزرگ برای رانندگی و مسافرکشی، دیگر معضل جامعهی ایران است. خصوصا در تهران، افراد زیادی وجود دارند که دور از خانواده، شبها داخل ماشین میخوابند تا با کاهش هزینهها، درآمد خود را افزایش دهند. ظاهرا، فعالیت رانندگان اسنپ و تپسی در سراسر کشور، محدودیت مکانی ندارد. از سویی دیگر، ممانعت از فعالیت این افراد، همزمان با ناکارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی تهران، کمبودهای پایتخت را بیشتر میکند.
پرهام
۲۰ خرداد ۱۴۰۴حدود سالهای 93 و 94 که اسنپ تازه وارد چرخه ی سرویس شده بود یادمه اغلب ماشینا مدل بالا و تمیز و برخورد راننده ها معقول و منطقی بود ضمن اینکه به محض درخواست پذیرفته میشد
حتی این بیزینس ظاهرا علاقه ای به حفظ کلاس خودش هم نداره
نتیجه انحصار و البته اوضاع وخیم اقتصاد کشور میشه همین
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴میزان کرایه ها رو هم مقایسه میکردی
تو ایران انگار داری طرفو مجانی جابجا میکنی اون پولی هم که به عنوان کرایه میدن صدقه تو راهشونه طوریشون نشه
طرفو از کوچه پس کوچه این سر شهر از در خونه سوار میکنی میبری اون سر شهر در خونه پیاده میکنی با 30 تومن تازه باید کولر هم بزنی تو شهرستانها که اینجوره کجای دنیا کرایه ها اینقدر مفته تا بخوان زیاد کنن صد تا بابا ننه مثل سازمان حمایت از مصرف کننده و غیره در میاد فقط زورشون به تاکسی اینترنتی میرسه ریالی خرج نمیکنن همه هزینه ها با راننده بدبختهدلار رسیده 100 هزار کرایه ها هنوز همون پارسالیه درحالی که قیمت لوازم یدکی با دلار روز محاسبه میشه انگار ما لوازم یدکی مفتی عوض میکنیم عوضش هزار تا اورد ناشتا میدن ا . این اسنپ و تپسی هم با این الگوریتم مسخره تعیین کرایه که فقط مواقع شلوغی کرایه ها رو زیاد میکنه بقیه 24 ساعت شبانه روز کرایه ها مفته مواقع شلوغی هم فقط نزدیک غروب دوساعته که اونم همه جا ترافیکه تاکسی ها کرایه ثابت دارن تو خرجشون موندن چه برسه به تاکسی اینترنتی خلاصه یه خر بی صاحاب پیدا شده همه یه جور ازش سواری میگیرن
Saeedfarshchian
۲۰ خرداد ۱۴۰۴از طرف راننده ها هم ببینید
بیشتر کسایی که اسنپ و تپسی میگیرن از راننده طلب کار هستن انگار برده گرفتن
ذات ایرانی اینه گند میزنه به همچیز
اوبر میشینه طرف هیچ حرف و صحبت اضافی نیست میره میاد احترام متقابل ولی اینجا چی؟
هرچی سرمون میاد حقمونه
دوست نه چندان عزیزی که بحث از خود تحقیری میزنی
هرجارو نگاه میکنی داری تحقیر میشی ازین ذلت بار تر نداریم
محسن
۲۰ خرداد ۱۴۰۴دوست غیر محترم بنده .اتفاقا نگاه غلط امثال شماست که مردم جامعه رو نا امید و جلوی رشد و پیشرفت رو می گیره .اتفاقا شرایط جغرافیایی و اقتصادی کشور ما اگر در کشور های غربی وجود داشت بسیار بدتر از ما رفتار می کردند همونجور مواردی رو در دهه گذشته با چشم خودم دیدم . ذات ایرانی بسیار نجیب تر و با اصالت تر از کلام و نگاه شماست موفق باشید .
محمد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴الان اینکه اسنپ خدمات درستی نمیده چه ربطی به ایرانی داشت ؟ نه قانون درست درمون وجود داره نه رقابت که وضعیت اینه الان دقیقا چرا به هموطن هات فحش و ناسزا دادی ؟ حالم بهم میخوره از آدم هایی با اینکه منشأ مشکل رو میدونن و بی دلیل به ایران و ایرانی فحش میدن بعد زندگی خودش رو نگاه کنی آخرت بی فرهنگی هست و ابتدایی ترین حقوق شهروندی رو رعایت نمیکنه بعد به هموطن هاش بد و بیراه میگه
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴دولت اگر نگران سکته قلبی و ساعات کاری هست پنجشنبه ها رو مثل بقیه دنیا تعطیل کنه فقط بلدید چیزی که بکارتون میاد رو مقایسه کنی
KOP
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اگر تعطیلی رسمی اضافه شه فقط شامل قشر دولتی و زیر مجموعه هاش میشه. بخش خصوصی اقتصاد که کارگران جزوشون هستند ، شامل نمیشوند و خدماتی ها و تولیدی ها همون یک روز در هفته را دارند.
دولتی ها هم همینجوری بهره کافی ندارند به پنج شنبه ها میگند پنجشنبه گشاده!!!!! تا حالا کارت روز آخر هفته به ادارات نیوفتاده که ببینی به راحتی میگند برو هفته بعد بیا!!!؟؟؟
همینجوریشم ایران تعطیلات زیادی داره ، براتون کافی نیست؟
آموزش پرورش کشور 5 روز در هفته کار میکنه ، که البته 40 ساعت کاری مثل بقیه ندارند و 3 ماه تابستان تعطیل یکماه در نوروز تعطیلی غیر رسمی و …
که در این ایام غیر کاری حقوق کامل با بیمه دریافت میکنند. نوش جونشون اما بسه دیگه تا چیزی میشه خواستار تعطیلی بیشتر هستید
ab0lf4zl
۲۱ خرداد ۱۴۰۴بقیه دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل هستن.
الان تو ایران هم کارمندهای دولت پنجشنبه رو تعطیل هستن.
ولی قشر کارگر تو ایران اگه بتونن جمعه ها هم اجباری باید کار کنن
ارسلان
۲۰ خرداد ۱۴۰۴اسنپ و باید تحریم کرد ، به نظرم وضعیتش خیلی خرابه ، اگر کسی سوار نشه مجبوره کیفیت و ببره بالا و حداقل هایی برا ماشین هاش در نظر بگیره ، و در گرفتن راننده ام تجدید نظر کنه!!
MasouD
۲۰ خرداد ۱۴۰۴تاکسی های اینترنتی برای اینکه کرایه رو کم نگه دارن به یه بهانه واهی پناه بردن و اون چیزی نیست جز عرضه و تقاضا!
اما این موضوع از اونجا مهمه که این شرکت ها برای استخدام شرایط آسونی دارن و هر کسی به راحتی وارد میشه
قبلا ماشین ها چک میشد راننده ها چک میشد بیمه ماشین مهم بود یا …
الان مطلقا مهم نیست
فقط افزایش تعداد راننده مهمه که بواسطه اون قیمت پایین باشه و درخواست زیاد بشه و کمیسیون به شرکت ها برسه
چون اگه گرون بشه دیگه حالت لاکچری پیدا میکنه ، هم راننده ها هم ماشین ها و همه چیز باید خوب و عالی باشه درنتیجه مسافرها محدود میشن و کمیسیون کمتر میرسه
نه شرکت ها اینو میخوان و نه مردم!
عادت شده که کرایه پایین باشه هم از طرف مردم هم شرکت ها
در صورتیکه همه جای جهان آژانس دربست گرفتن یه چیز گرانه و بار اصلی حمل و نقل به عهده سیستم خدمات شهریه
اما اینجا از این فرصت فقر به نحوی استفاده کردن که هم ضعف حمل و نقل پوشش داده بشه هم کل پولی که آژانس ها درمیاوردن رو بزنن به جیب
تمام بار هم بر دوش یه راننده مستاصل که توی شغل خودش یا ورشکست شده یا نمیرسه و یا افراد بیکار که شغل مناسبی پیدا نمیکنن
B
۲۱ خرداد ۱۴۰۴انقدر وخیم وضع اقتصادی بعضیا به عنوان شغل سوم میرن اسنپ فرض کن یارو ۳ شغل کار میکنه بازم نرسه به خرج خونه زندگیش
ناشناس
۲۰ خرداد ۱۴۰۴سیستم حمل و نقل شهری و خارج شهری نیازمند باز بینی است در همه کشور های پیشرفته سیستم حمل و نقل هوشمند و مجهز به دروبین و بلند گو هستتد مسافر شماره امنیت داره تا در صورت خطر تماس بگیره در ایران چی؟ تاکسی باید از حالت گردشی خارج ودر مسیر معین تردد کنه رنگ تاکسی تلفنی مشخص و مجهز به تابلو باشه بیش از سی سال ازجنایت خفاش شب گذشته اما هنوز ما در خم یک کوچه هستیم و هر روز شاهد جنایت لطفا پخش کنید
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۴تو موضوع خانوم حسین نژاد خودشون بی احتیاطی کردن سوار ماشین شخصی شدن اگر این خانوم از اسنپ و یا تپسی ماشین می گرفت اون آقا هرگز چنین کاری نمی کرد.
چون می ترسید گیر بیوفته.
ماشین شخصی سوار نشید.
حتی خط تاکسی هم پیشنهاد نمیشه وقتی اسنپ هست.
در ضمن ازکجاتون درآوردید که در همهی کشور های پیشرفته تاکسی ها مجهز به دوربین و بلند گو هستند؟
ab0lf4zl
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اون دختر بدبخت مگه قاچاقچی بوده ک میترسیده گیر بیوفته؟؟؟؟؟
توام وقتی نیم ساعت کنار خیابون نه تاکسی سوارت کنه نه اسنپ و تپسی مجبور میشی با شخصی بری.
بعداینکه اینهمه راننده زحمتکش شخصی هستن قرار نیست یکنفر کار اشتباه کنه اون رو ب پای بقیه نوشت.
واقا وجود ادم های مثل تو باعث تهوع هست
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴راننده رو گفت نه زن رو
بله ایشون که تکلیفش معلومه با کلمات دوست داره بازی کنه تا حقیقت رو طبق چیزی که در ذهنش هست مثلا عوض کنه
ناصر
۲۰ خرداد ۱۴۰۴مسافرکشی در ایران یعنی به معنای تمام برده بودن ، ،از 96مسافرکشی میکنم با پراید 83انژکتور ،در شهرستان هستم آنقدر کرایه ها پایین هست آدم خجالت می کشه از روی خود ماشین ،ماشین بنده بعد از 650هزار کیلومتر ,رینگ سیلندر اول دیروز شکست و موتور باز شد ،3سال بود روغن سوزی داشت نزدیک 30میلیون خرجش هست ،مکانیک تعجب شدیدی کرد از کیفیت یاتاقان بعد از 21سال،مهندسی و کیفیت موتور پراید تا 85خوب بود بعداً آشغال شد،درآمد ما نصف میشه یعنی به جز بنزین صدتا خرج دیگه داره اصلا نمیصرفه پارتی نداشتیم جایی استخدام نشدیم و بدبخت شدیم, علت اصلی بدبختی ما هم آمدن اسنپ هست مسیری ک60تومنه میزنه 20تومن 4تومنم کمسیون میگیره .یه تعویض روغن پراید شده1میلیون…..
دل خسته
۲۰ خرداد ۱۴۰۴داداش نظرت چیه پرایدوانت بگیرم یا یکم پول بزارم نیسان آبی یا مزدا وانت بگیرم بزنم تو کار حمل بار و اینا؟
کسی تو این حوزه کاررکرده؟ الان مغازه رفیقم وامیستم قطعات کامپیوتر و موبایل میفروشم و مغازه رو میگردونم اما تا کی باید اینطور ادامه بدم ترجیح میدم برای خودم یچی بمونه
ناصر
۲۰ خرداد ۱۴۰۴همه کاری جز مسافرکشی و بابری عالی هست ماشین یعنی اول و آخرش بدبختی هست.
Navid Jahromi
۲۱ خرداد ۱۴۰۴همون وقت و انرژی رو بزار برو یه کار فنی که خوشت هم میاد یاد بگیر. بعدا دعامون میکنی.
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۴متاسفانه فقط راننده زیر ذرهبین نقد قرار دارد ،مسافرین با یک داشتن یک خط تلفن همراه و اسم جعلی یا ختی بدون اسم قادر به استفاده از خدمات تاکسی های اینترنتی هستند ،کما اینکه اگر همین تاکسی های اینترنتی نبودن میزان جرم و جنایت قابل توجهی بالا میرفت ،
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴خوب دادااش فکر خوبی کردی
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴باسلام دمت گرم دادا میگی یکم پول بزاری نیسان بگیری خوب همون پول بذار خودت مثل همون شغل رو راه بندازه برای خودت کارکن
سعید
۲۱ خرداد ۱۴۰۴شهرستان که مغازه اجاره کردن راحتتر از تهرانه ارزانتره اجاره مغازه، یه تخصصی یاد بگیر مغازه بزن برای خودت، مسافرکشی چیه، من پارتی داشتم تو فامیل رفتم یه جای دولتی سه سال کار کردم نه بیمه شدم نه حقوق درست دادن، استعفا دادم حداقل الان تو فامیل سرم پایین نیست که فلانی براش کار پیدا کرده و هرچی داره از فلانیه، الان اسنپ کار میکنم آقای خودمم، میخوام بگم فکر نکن پارتی نداری بدبخت شدی، من پارتی داشتم ولی عطایش را به لقایش بخشیدم انقد اذیتم کردم اونجا
حجت رحمتی قطورلار
۲۰ خرداد ۱۴۰۴خوب مقایسه خوبه اما مقایسه یک فیل با میمون در بالا رفتن از درخت درست نیست اول کسانی که در اسنپ کار میکنند قشر متوسط به پایین هستند و نوع خودروهای آنها تولیدات مستهلک داخلی با کارکرد زیاد هست نه خودروهای بروز دنیا دوما فرق دربست از مقصد که اکثرا کوچه و جلوی درب خانه هست با تاکسی خطی فرق میکنه که اگر مطمئنا قیمت سفرهای افزایش پیدا کنه راننده هم با فراغت به حداقلهای خودروی خود مثل نظافت و … میرسد بعد میزان توقع مسافر هست 90 درصد احساس میکنند که خودرو در اختیار هست و راننده شخصی گرفتند درحالیکه اسنپ یک تچنوع حمل و نقل عمومی بین تاکسی خطی و آژانس هست که بارها میتوان ثابت کرد که راننده یک مسافر را با قیمت تاکسی خطی جابجا میکند علیالخصوص در تمام شهرهای ایران بجز تهران
مسافر باید مجاب شود نسبت به هزینه ای که پرداخت میکند توقع داشته باشد نه بیشتر همچنین امتحان کنید اسنپ را نصب کنید درخواست سفر بدهید تنها از مسافر یک شماره همراه میخواهد که معلوم نیست به اسم خودش هست یا نه حتی بجای نام و نشان خودش میتواند فحش بنویسد و این یعنی امنیت برای راننده
امیر
۲۰ خرداد ۱۴۰۴اسنپ باید درشو ببندند دوباره آژانس ها راه بیوفتن هم مطمئن بود هم کرایه هاش معقول تر بود.
اسنپ جوونارو بدبخت کرده مثل مواد میمونه آدم بهش اعتیاد پیدا میکنه نمیره دنباله کارو آینده حداقل ی حرفه یاد بگیره
آرش
۲۰ خرداد ۱۴۰۴خانه از پایبست خراب است .چرا باید یه کارمند کارگر معلم وبازنشسته وقت استراحتش بیاد مسافر کشی ؟ برای تفریح ؟ فقط برای اینکه شرمنده خانواده نباشه و اگه مسائل اقتصادی درست بود اسنپ و تپسی سواستفاده و بردگی مدرن رو به جامعه هدیه نمیداد.
شلبی
۲۰ خرداد ۱۴۰۴حساب کتاب پست یخرده ایراد داره، اول اینکه جمعیت مردان ایرانی از 50 میلیون کم تر چون طبق اخرین سرشماری و تخمین جمعیت ایران 86 میلیون نفر یعنی مردان ایرانی چیزی حدود 43 میلیون نفر و مشکل دیگه اینکه از این 43 میلیون همه در سن کار کردن نیستن افراد کم تر از 18 سال و بیشتر از 65 سال جمعیت فعال حساب نمیشن یعنی اگر تعداد رانندگان اسنپ رو نسبت به جمعیت فعال حساب کنید عمق فاجعه خیلی بیشتر میشه
حسینی
۲۰ خرداد ۱۴۰۴راننده اسنپ هستم و تحصیلات کارشناسی دارم، خدا را شاکرم بیکار نبوده و شرمنده زن و بچه هام نیستم ولی از شرک اسنپ که اصلا پیشتیبانی نداره و از طرز برخورد خیلی از مسافرین که نگاهی به عنوان نوکر خانه زاد به راننده اسنپ دارندخیلی متاسفم
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اسنپ بهترینه.
یک تحول در حمل و نقل ایجاد کرد.
دوستانی از کرایه ناراحت هستند باید واقعیت را بپذیرند.
اسنپ از سیستم عرضه و تقاضا استفاده می کنه.
و این براساس سیاست بازار آزاد است.
درصورتی که سیستم تاکسی شهری قیمت گذاری اش دستوری بود.
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴سیستم عرضه و تقاضا درست. اشکال ما به برنامه نویسی و الگوریتم اسنپه وضع فعلی اینجوریه در 24 ساعت 22یاعت کرایه ها فوق العاده مفت و اون دو ساعت هم همه جا ترافیکه
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۴خب راننده زیاد هست.
بخاطر همین ارزون میوفته.
شغلت رو عوض کن.
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۴برده داریه سیستم حمل ونقل اینترنتی من تا حالا ندیدم کسی ازین شغل به جایی برسه کارم ساختمانیه با هرصاب ملکی کار کردم یا کشاورز بود یا کاسب یا کارمند ویا دکتر ومهندس ولی قشر کشاورز پول خرج کن تر ومردان تر بودن تا حالا نشده یه راننده زنگ بزنه وبگه بیا خونه مو آباد کن راننده اسنپ کسیه که دستش به جایی بند نیست
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴معنای وات ایز ده دیز یعنی اینکه اسنپ تپسی دیز و میز تویجا میکشن تو میمانی ی ماشین خراب ماشین بدون لاستیک اون موقعه وات ایز ده دیز میشی کسی نیست بدادت برسه
هموطن
۲۱ خرداد ۱۴۰۴سلام مقایسه ایران با کشور دیگر یعنی مقایسه چشم و گوش از تعداد رانندگان در ایران متوجه میشوید همه گرسنه اند و از قوانین میگویید تاکسی غیر اینتر نتی هم خطا میکنند و هیچ کنترلی بر تمام اعمالشان نمیشود ولی تاکسی اینترنتی یک رقابت سالم و به صرفه و راحت است پس به کمک مافیای حمل و نقل تاکسیرانی نروید و سنگ جلوی پای تاکسی اینترنتی نندازید که دودش توی چشم مردم کم درآمد میرود
ساسان
۲۱ خرداد ۱۴۰۴شما بابد آمار جمعیت فعال در اسنپ و تپسی رو بررسی کنید. ببینید چند سال پیش اسنپ طرح گذاشته بود شما ثبت نام میکردی پنج تا سفر میبردی یک ملیون جایزه بهت میداد نمیدونم الان هم هست یا نه. خب همین باعث میشه کلی بزن ثبت نام کنن و حایزه رو بگیرن و تمام دیگه سراغ اسنپ نمیرن ولی به آمار اضافه شدن. عین بحث تعداد کسایی که تو سامانه فروش طلای آنلاین عضو شدن.
یه دلیل دیگه هم خب خودتون گفتید به خاطر بیکاری و اقتصاد دلالی ایران که ما تولیدی نداریمتقزیبا که نیروی کار بخوایم مگر چقدر نیروی خدماتی نیازه.
بحث دیگه هم قیمت سوخت هست اگه قیمت بنزین رو ببرن بالا اصلا دیگه اسنپ صرف نمیکنه برای راننده.کرایه رو ببرن بالا دیگه مسافر سوار نمیشه و میره سراغ سرویس عمومی حتی اگه داغون باشه چون پولی نداره
کلا از همه جا میلنگیم
سعید
۲۱ خرداد ۱۴۰۴بزرگترین مشکل خوده شرکتها هستند. حقوق راننده رعایت نمیشود. راننده به حقوق مسافر اهمیت نمیدهد.1.مسافر کرایه را بپیچاند شرکت هیچ اقدامی نمیکند. 2.مبدا مقصد را زمان میدهد اما همیشه تایم زمانی بالاتر است. 3.کرایه بینهایت پایبن مسافر متوقع مسافر خود میداند کرایه اش چقدر ارزان است اگر توقعی دارد پلاس بگیرد با عادی چه توقعی از راننده دارید وقتی چهل دقبقه رانندگی میشود هشتاد. نود هزار تومان اعصابی راننده ندارد بخواهد اورد هم بگیرد بشنود. ابتدا باید شرکت قوانین قاطعی وضع کند در حقوق دوطرف نه اینگونه
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴همه درآمد اسنپ رو نگاه میکنن میگن کرایه ها زیاد نشه نمیگن همه هزینه ها با راننده بدبخته آقا شما هم بلدی بیا مثل اسنپ شرکت بزن . خب داره نون فکر و خلاقیتشو میخوره درصدشو میگیره نوش جونش گناه اون راننده بدبخت چیه این وسط کرایه ها باید مثل تاکسی بشه حداقل یارانه هم نخواستیم
سعید
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اسنپ تپسی ماکسیم فقط حق به مسافر میدهد راننده بی دلیل جریمه میشود حقوقی برای راننده در نظر نگرفته. تخفیفهای دروغین راننده را عصبی میکند. سه درصد. دو درصد. پنج درصد میزند مراجعه میکنی میبینی هیچ کدام واقعی نیست روغن بی کیفیت میدهد با دودرصد تخفیف در بازار ارزانتر همان بی کیفیت موجود است کرایه های فوق پایین تورم بالا راننده دیگر توان دستور گرفتن از مسافر ندارد مسافر میخواهد چهل دقیقه را با هشتاد نود برود دستور هم بدهد نمیشود کرایه راننده درست باشد راننده خیلی بیشتر هم رعایت میکند
سعید
۲۱ خرداد ۱۴۰۴بزرگترین مشکل خوده شرکتها هستند. حقوق راننده رعایت نمیشود. راننده به حقوق مسافر اهمیت نمیدهد.1.مسافر کرایه را بپیچاند شرکت هیچ اقدامی نمیکند. 2.مبدا مقصد را زمان میدهد اما همیشه تایم زمانی بالاتر است. 3.کرایه بینهایت پایبن مسافر متوقع مسافر خود میداند کرایه اش چقدر ارزان است اگر توقعی دارد پلاس بگیرد با عادی چه توقعی از راننده دارید وقتی چهل دقبقه رانندگی میشود هشتاد. نود هزار تومان اعصابی راننده ندارد بخواهد اورد هم بگیرد بشنود. ابتدا باید شرکت قوانین قاطعی وضع کند در حقوق دوطرف نه اینگونه
علی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اوایل اسنپ بنزین میداد به خاطر همون ثبت نام کردن
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴من الان تو انسب کار میکنم مذخرف مذخرف وقتی بااین همه مشکل به آدرس مسافر میپرسی کنسل میکنه کسی اخمش نیست حالا راننده بیچاره اشتباهات دستتش به قبول سفر خورده ومیخاد کنسل کنه با جریمه مواجه میشه این یک مورد مذخرفی است چندین مورد بدتر هم هست که مجال کفتن حوصله نوشتن نیست پس بریدید کاری کنید که آینده داشته باشه وعمر ومال خودتان را دراسنپ ازبین نبرید و سلام دم همگی گرم
حسن
۲۱ خرداد ۱۴۰۴سلام کرایه پایین و هزار و یکجور نامردی که اسنپ در حق راننده هاش میکنه بماند و بخوره تو سر مدیر عامل دزد و کلاهبردارش. باباااااااا دیگه قشنگ داره خون راننده ها رو میمکه، جلوی تسویه رو میبنده که راننده بیچاره حتی پول زحمتکشی خودشم نتونه برداشت کنه. که بمونه تو حسابشون سودشو بخورن که از گوشت سگ حرومتر باشه براشون و خرج دوا و دکتر عزیزاشون بشه، یه مرد ام تو دولت نیست که جلوشو بگیره
زرین
۲۱ خرداد ۱۴۰۴برنامه نویسی اسنپ به روز شود.مانند جریمه اشتباه گرفتن مسافر.
اعلام نکردن بار و تعداد مسافر.
کنسل کردن مسافر.
منتظر گزاشتن راننده تا چندین دقیقه.
تلفنی حرف زدن با صدای بلند در طول مسیر .
ندادن کرایه سفر و پیچاندن راننده.
بیشتر از مقصد رفتن مسافر.
و دهها مورد دیگر.