ایستگاه خبر

افزایش تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران؛ وام بدون بهره برای تاکسی‌ها و وَن‌ها

با آغاز فرآیند ثبت‌نام برای دریافت تاکسی‌های جدید در پایتخت، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از افزایش سقف تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی خبر داد. این تسهیلات شامل خودروهای برقی و غیربرقی، ون‌ها و طرح بهسازی تاکسی‌های نسبتاً جدید می‌شود.

نوسازی ناوگان برای پاسخ به ۳.۵ میلیون سفر روزانه در تهران

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، با اشاره به انجام روزانه حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون سفر در تهران، بر لزوم نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی تأکید کرد. به گفته او، هرچند در سال گذشته حدود ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی جدید وارد ناوگان شده‌اند، اما این میزان پاسخ‌گوی نیاز گسترده به نوسازی نیست و فرآیند نوسازی باید با شتاب بیشتری دنبال شود.

تسهیلات ویژه برای خودروهای برقی: تا ۱.۲ میلیارد تومان وام بدون بهره

در ادامه اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، که به استفاده بهینه از انرژی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌پردازد، تاکسی‌های برقی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.
برای تاکسی‌های فرسوده با عمر بیش از ۱۲ سال که جایگزین آن‌ها خودروهای برقی باشد، تسهیلات تا سقف ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد صفر درصد در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی:

  • ارزش گواهی اسقاط (حدود ۱۴۰ میلیون تومان بسته به نوع خودرو) از بهای نهایی خودرو کسر می‌شود.
  • اقساط سال اول این تسهیلات از حدود ۱۲ میلیون تومان در ماه آغاز می‌شود.
  • اولین گروه از این تاکسی‌های برقی در اسفند ۱۴۰۳ وارد کشور شده‌اند و از اردیبهشت ۱۴۰۴ واگذاری آن‌ها آغاز شده است.

تسهیلات برای تاکسی‌های غیر برقی: افزایش وام از ۱۵۰ به ۳۰۰ میلیون تومان

در حوزه خودروهای غیربرقی نیز، مالکی از رشد تسهیلات نوسازی خبر داد. وی اعلام کرد:

  • در سال گذشته، سقف تسهیلات از ۱۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.
  • این در حالی است که در همان بازه، قیمت خودروهای متعارف حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود.
  • با توجه به افزایش قیمت خودروها، در سال ۱۴۰۴ سقف تسهیلات برای تاکسی‌های غیربرقی به ۴۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

او همچنین خاطرنشان کرد که امکان افزایش وام برای متقاضیان سال گذشته وجود ندارد، چرا که این موضوع خارج از حیطه اختیارات شهرداری تهران است.

ون‌های جدید: افزایش وام از ۳۰۰ به ۸۰۰ میلیون تومان

در راستای نوسازی ناوگان ون‌های شهری نیز، اقداماتی صورت گرفته است:

  • در نخستین فراخوان، سقف تسهیلات برای ون‌ها ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده بود.
  • در فراخوان دوم، این مبلغ به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

این اقدام می‌تواند سهم مهمی در نوسازی ون‌های فرسوده و بهبود خدمات حمل‌ونقل در مسیرهای پرتقاضا ایفا کند.

طرح جدید بهسازی تاکسی‌ها و ون‌های زیر ۱۲ سال

یکی از نکات مهم و نوآورانه در طرح سال جاری، تخصیص بودجه برای بهسازی و تعمیرات تاکسی‌ها و ون‌هایی است که هنوز به سن فرسودگی نرسیده‌اند (یعنی عمر کمتر از ۱۲ سال دارند). به گفته مالکی:

  • برای تاکسی‌ها و ون‌های نسبتاً جدید، بودجه‌ای برای تعمیرات و ارتقای وضعیت فنی در نظر گرفته شده است.
  • به‌طور نمونه، برای خودروهای وَن، در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان جهت تعمیرات پیش‌بینی شده بود.
  • اطلاع‌رسانی دقیق درباره نحوه دریافت این تسهیلات تعمیراتی، به‌زودی منتشر خواهد شد.

افزایش سقف وام برای نوسازی تاکسی‌های شهری، ورود خودروهای برقی به ناوگان، و همچنین توجه به ون‌ها و بهسازی تاکسی‌های نسبتاً جدید، همگی نشان از عزم جدی شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد. با اجرای این طرح‌ها، انتظار می‌رود سطح خدمات شهری به شهروندان نیز به شکل محسوسی بهبود یابد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. یک سئوال: مدیران تاکسیرانی آیا از خود پرسیده اند چرا رانندگان تاکسی هیچ اشتیاقی برای تبدیل تاکسیهای فرسوده خود با خودروهای برقی ندارند؟ یک میلیارد و دویست میلیون تومان، پول کمی نیست ! باز پرداخت آن بدون سودهم کاری بسیار سخت خواهدبود.میدانید پول بیمه آن چه مقدار است؟ یک چراغ آن؟ آینه؟ سپر؟ وووو؟
    باوجود اینهمه مسافر بر شخصی !؟
    رانندگان تاکسی توان اصلاح مدریت غلط شما را ندارند. در آخر قیمت این خودروها در سایت رسمی شرکت چینی چه مقدار است؟؟!!؟؟

    موافقم 17
    مخالفم 0
    1. سجادی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (88 ديدگاه)

      یه موردشو فراموش کردی کرایشم با ماشین ارزونتر که فرقی نداره حالا چرا باید راننده به بیاد یکو نیم بندازه زیرپاش

  2. حسین موفق

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سازمان تاکسیرانی و شهرداری در یک صورت میتوانند خیل عظیم رانندگان تاکسی را که منهم یکی از انانم را ترغیب به تعویض تاکسیشان کند که ،خودروها را کلید به کلید حتی بدون دریافت حتی اندکی مبلغ پول ،طرح کلید به کلید و با باز پرداخت ده ساله به رانندگان واقعی که نانشان و رزق و روزی زن و بچه شان از اینطریق در میاید را در اختیار رانندگان قرار دهد،اون موقع است که هم چهره شهر از وجود این خودروها پاک شده و هم رانندگان با خیال راحت و بیست و چهار ساعنه بدون دغدغه قسط سنگین به ارایه خدمات همشهریانش میپردازد.واین طرح برای شهرداری که تاکسیرانی هم جزو سازمان عریض و طویل شهرداری به حساب میاید با وجود داشتن منابع عظیمی که در اختیار دارد عدد و رقمی به حساب نمیاید،

  3. فرامرز آقارفیع

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این روش تاکسی نوسازی نمیشود این فقط های هو است همه میدانند تاکسی هر سال گران میکنید وام میبرید بالا با همان تاکسیهای قراصه کار میکنیم ابروی شما میدود قدرت پوشالی منطقه نه اب داریم نه برق داریم نه گاز داریم تاکسی نو نباشه مگه چه اتفاقی میافته

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا