در بسیاری از شهرهای ایران، کامیونداران و رانندگی تریلی دست به اعتصاب زدهاند. این حرکت، واکنش مجلس و تلاش برای رفع مشکلات این قشر مهم از اجتماع را در پی داشته است.
روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، اعتصاب گروهی از کامیونداران در بندرعباس شکل گرفت و به تبع آن، چند شهر دیگر نیز به این حرکت پیوستند. کامیونداران و رانندگان کامیون در ایران طی سالهای اخیر با مجموعهای از مشکلات اقتصادی و صنفی مواجه بودهاند. از جمله چالشهای مطرحشده توسط این صنف میتوان به افزایش هزینههای نگهداری وسایل نقلیه، پایین بودن نرخ کرایه حملونقل، کاهش سهمیه سوخت، و نبود امنیت کافی به دلیل گزارشهایی از سرقت محمولهها و حملات به رانندگان اشاره کرد.
تغییر قیمت گازوئیل؛ جرقهی شروع اعتصاب
طبق مصوبه هیئت وزیران از تیرماه ۱۴۰۴، گازوئیل با سه نرخ عرضه میشود. اولین نرخ، سهمیهای ۳۰۰ تومانی برای ناوگان فعال با بارنامه برخط است. نرخ دوم نیمهیارانهای است با قیمت نصف نسبت به خرید از پالایشگاهها یعنی حدود ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان که برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه در نظر گرفته میشود و نرخ سوم که برای مصرف بالاتر، آزاد است و براساس قیمت فوب خلیج فارس یعنی حدود ۴۲هزار تومان خواهد بود.
مشکلات جانبی در ماجرای اعتصاب کامیون داران
هرچند که اعتصاب رانندگان به صورت سراسری برای تمام شهرهای ایران انجام نشده؛ اما عوارض جانبی برای دیگر اقشار جامعه داشته است. اولین گروه زیاندیده، کشاورزان هستند که ناتوان از ارسال محصولات فاسدشدنی به افسا نقاط ایران، با نابودی دسترنج خود مواجه شدهاند. همچنین در بازار آهن، سیمان و بسیاری دیگر اقلام ساختمانی نیز کمبود و افزایش قیمت شکل گرفته است.
واکنش مجلس به اعتصاب رانندگان ماشین سنگین
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، روز چهارم خرداد کامیونداران را از ارکان اصلی زنجیره تأمین کالا دانست و خواستار رسیدگی فوری به مشکلات آنها شد. همچنین مهدی خضری، معاون سازمان راهداری، وعده داد سهمیه سوخت پایه رانندگان حفظ شود و موضوع کاهش آن دوباره بررسی گردد. او از مذاکرات با سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه تخفیف بیمهای به رانندگان خبر داد و تأیید کرد که افزایش ۴۵ درصدی حق بیمه در ابتدای سال، موجب اعتراضاتی در میان کامیونداران شده است.
محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گزارشی از نشست با انجمن صنفی کامیونداران با هدف بررسی چالشهای اخیر این صنف ارائه کرده و گفت:
بارها با رانندگان در ارتباط بودیم و در جلسات کمیسیون، مسائل آنان را پیگیری کردیم. بهخوبی با نگاه این قشر به مسائل حملونقل آشنا هستم. وقتی قانونی نوشته میشود، باید جامعه هدف در شکلگیری آن حضور داشته باشد. اگر راننده در تدوین قانون نباشد، آن قانون برای آنها قابل استفاده نیست.
نمیتوان برای کامیون ۱۵ یا ۲۰ ساله همان مصرف سوخت یک کامیون ۵ ساله را لحاظ کرد. باید نظام پیمایش و مصرف را واقعبینانه و بهروز تدوین کنیم. بیمه تأمین اجتماعی نیز یکی از بزرگترین مشکلات این صنف است. افزایش ۲ میلیون تومانی در حق بیمه برای رانندهای که ماهانه ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد، معادل بیش از ۲۰ درصد حقوقش است. این عادلانه نیست. باید سهم بیمه بر اساس درصدی از درآمد واقعی و نه یک عدد ثابت باشد.
راننده اگر حتی یک روز اعتصاب کند، هزاران میلیارد خسارت به اقتصاد کشور وارد میشود، دشمنان کشور در کمیناند و یکی از اهدافشان جامعه رانندگان است چون این قشر، نقش استراتژیکی در تأمین سوخت و کالا دارد. وقتی یک راننده پس از تخلیه بار، بار جدید دریافت نمیکند، باید مسیر برگشت را خالی طی کند؛ این یعنی اتلاف سوخت، استهلاک بیشتر و فشار مضاعفی که به راننده وارد میشود. باید سامانهای طراحی شود که راننده بلافاصله پس از تخلیه، بار جدید دریافت کند. عدالت در توزیع بار باید بهعنوان یک اصل در اصلاح ساختار حملونقل دیده شود.»
وقتی وزارتخانهای سه ماه بعد هزینه راننده را پرداخت میکند، عملاً معیشت او را نابود کرده است. اگر کسی در یک روز حدود ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت میکند ولی ماهها حقوق راننده را نمیدهد، باید با او با اشد مجازات برخورد شود.
طبق گزارش مجلس در پایان این نشست، مقرر شد موضوعات اصلی شامل تکمیل سامانه حمل بار، پرداخت خسارت تاخیر در بارگیری بارها، توزیع عادلانه سوخت متناسب با پیمایش و اصلاح حق بیمه رانندگان، و همچنین جلوگیری فعالیت بینجادهای تاکسیها و ناوگان حمل بارهای اینترنتی در کمیته حملونقل جادهای توسط آقای شریعتی اندراتی پیگیری شود. ضمن آنکه در جلسهای با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای بررسی بیشتر موضوعات برگزار و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس در نشست مذکور لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار میدهد.
۵ خرداد ۱۴۰۴راست میگه یه لاستیک نمیتونن بخرن یه ترمز محکم کنن همه لاستیکاشون با هم به فنا میره بعد اینا خرجشون بیشتره دخلشونه هرچی در میارن خرج تراک میکنن
آقای ماشین باز
۵ خرداد ۱۴۰۴به عنوان یکی که پدرش حدود 25 ساله راننده کامیونه، باید بگم مثل خیلی از مشاغل دیگه تو این کشور به این قشر زحمت کش جفا بسیار شده. این قشر رگ های جریان اقتصاد این کشورن و حق این قشر کار کردن با ماشین های عهد بوق و عدم توانایی به روز کردن وسیله نقلیه به دلیل قیمت بالا نیست! متاسفانه با و جود زحمت فراوان و سختی کار ارزش اجتماعی خیلی پایینی دارن بین مشاغل این کشور که این موضوع بسیار نابجا و آزار دهنده هست! بنده خودم با پدرم خیلی همراه شدم تو جاده و از مشکلات و سختی های این شغل آگاهم.
این اعتصاب و اعتراض ها رو بجا میدونم و با تمام توان ازشون حمایت میکنم.
بقول معروف حق دادنی نیست و گرفتنیه. تا زمانی که خودمون برای گرفتن حقمون کاری انجام ندیم کسی برای دلش نخواهد سوخت!
پابنده باد ایران!
حسین
۵ خرداد ۱۴۰۴جسارتا دوستان سوخت اضافشون رو به قیمت آزاد می فروختن و از جیب ملت سود کلانی به جیبشون می رفته ، تهشم همون سوخت قاچاق میشده ، حالا دیگه زمینش از بین رفته و فقط به اندازه مصرف سوخت مفت دارن ، به نظرم هنوز هم باید جلو تر بره دولت و کنترل دقیق تری داشته باشه روی مصرفشون وقتی به ازای هر لیتر ۴۲ هزار و ۷۰۰ تومن داره از جیب ملت به یه عده محدودی یارانه میده ، نصب جی پی اس هم قطعا لازمه که باشه ، کاش زود تر بالاخره اجرایی بشه
HamiD
۶ خرداد ۱۴۰۴اتفاقا جی پی اس و … هم در برخی از نقاط نصب شده ؛ اما خب شما صرفا یه آدم حسودی که فکر میکنی دلیل بدبختی مملکت اون سوختیه که این دوستان میبرن به قولی میفروشن! نه شما دیوار کوتاه تر از این بندگان خدا پیدا نکردی!
شما خودت ۱۰ میلیارد سرمایه میذاشتی که خودشو بکشه نهایت ۲۰۰ میلیون در ماه بهت سود خالص بده ( که با این افزایش سوخت و … قطعا کمتر میشه ) ؛ اونوقت بار میبردی؟ وقتی درآمد ثابت داره بهت ماهی همون ۲۰۰ میلیون رو میده بدون اینکه نیاز باشه از جات تکون بخوری! این بندگان خدا یه ماشینی خریدن به هر دلیلی حالا … مطمینا طرف ۱۰ میلیارد پول ماشین نمیده که باهاش سوخت جابجا کنه ؛ اما شرایط این رو ایجاب میکنه. شرایط رو همون دولت بدرد نخور باید درست کنه که نمیکنه!
صرفا قضاوت میکنی درصورتی که هیچی نمیدونی. دولت بزنه جیب خودش که امثال ب.ز و بقیه هم دستاش بزنن جیبشون؟ مشکلتون چیه واقعا؟!
من از قاچاق سوخت اتفاقا حمایت نمیکنم و قطعا باید جلوش گرفته بشه ؛ اما وقتی حتی دولت دنبال منفعت خودشه نه مردم ؛ مردم چیکار میتونن کنن؟ شما ۱۰ میلیارد پول داشتی بخاطر مثلا ۲۰ میلیون سود بیشتر از درآمد ثابت شب تا صبح حاضر بودی بار ببری و اذیت بشی؟
hamid
۶ خرداد ۱۴۰۴فقط یه چیزی شنیدی
سهمیه مرحله به مرحله و بعد طی مسافت برات شارژ میشه
هر ماه ۳۵۰۰ واریز نمیشه
باید یه بار بری بندر و برگردی تا مثلا ۵۰۰ شارژ بسه
سعید
۶ خرداد ۱۴۰۴داداش نظرت در مورد پولهایی که در سوریه و لبنان و … مصرف شده و میشه چیه ؟
مازیار
۵ خرداد ۱۴۰۴دولت کریمه!! حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومن به سازمان تأمین اجتماعی بدهکاره. (رقم دقیقش رو نمیدونم اما از اونجایی که حق بیمه کارکنانش رو پرداخت نمیکنه این رقم سال به سال بیشتر میشه)
فارغ از اینکه با این پول چه خدماتی میشه به مردم (بیمه شدگان) ارائه داد و دولت مانع از انجامش شده، طبیعیه که سازمان تأمین اجتماعی که لاجرم هزینههای زیادی داره مجبور بشه این کسری رو از منابع دیگهای تأمین کنه که بخشی از اون به گردن بیمه رانندگان افتاده و باعث این افزایش ناعادلانه شده.
دمت گرم دولتمرد نازنین
هنری فورد
۵ خرداد ۱۴۰۴واکنش ها این بود به این عزیزان که میخواستن حقشون رو بگیرن برچسب باج گیر زدن .
datsun
۵ خرداد ۱۴۰۴درود باید با قاچاق سوخت مبارزه بشه تا اینکه از طریقهای مثل افزایش قیمت و سهمیه بندی به دارندگان کامیون فشار بیارن دولت سالهاست با قاچاقچیان سوخت مدارا میکنه و عملا اونها رو به حال خودشون رها کرده و دنبال راههای دیگه ست ،هرچند تعدادی زیادی از مالکان کامیون سهمیه خودشون رو به قاچاقچیان میفروشن ولی اگه قاچاق نباشه این اتفاق هم نمیفته،
حسین دهمرد
۶ خرداد ۱۴۰۴حتی نیسان ها هم جی پی اس دارن مطابق کیلومتری که طی کردن باید بهشون سوخت بدن .
از هیچ مشکل میسازن.
هرچند سیستم سهمیه ای ذاتا کمونیستی فسادزا و مشکل زاست امروز حل بشه فردا باز همین آش و همین کاسه
گازوییل رو به نرخ فوب خلیج فارس بفروش از همین پول هم حق و حقوقشونو بده. البته پله پله نکه صبح جمعه پاشیم ببینیم قیمتا ده برابر شده.
LH44
۶ خرداد ۱۴۰۴ای کاش من و امثال من هم از این دوستان یاد میگرفتیم….