خودروهای وارداتی کی به ایران میرسند؟
دو هفته بعد از اعلام نام 12 شرکت بهعنوان واجدین صلاحیت واردات خودرو به کشور، هنوز کوچکترین حرکتی در این زمینه مشاهده نمیشود و شائبه بازی با افکار عمومی برای کسب رأی در استیضاح وزیر صمت در مجلس نیز پررنگتر میشود.
هنوز هیچ واردکنندهای به مرحله خطیر و سؤالبرانگیز تخصیص ارز نرسیده است زیرا باید مراحل زیادی چون دریافت مجوز از سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست را بگذراند که احتمالاً حداقل یک تا دو ماه به طول میانجامد. حتی بعد از این مرحله هم واردکنندگان باید در صف تخصیص ارز قرار گیرند. این در حالی است که واردکنندگان قطعات خودرو از طولانی شدن پروسه تخصیص ارز گلایهمندند.
علاوه بر این درنهایت تنها با واردات 70 هزار دستگاه خودرو دو هدف اصلی آزادسازی یعنی کاهش قیمتها و کنترل بازار نه تنها تحقق نخواهد یافت بله با ایجاد عطش کاذب برای خودروهای جدید، احتمالاً شاهد رشد قیمتها نیز خواهیم بود.
واردات خودرو به مناطق آزاد نیز هنوز مورد سؤال است و دولت هنوز تصمیمی برای آن نگرفته است. طبیعی است که واردات به مناطق آزاد نمیتواند با قوانین مندرج در آئیننامه واردات به سرزمین اصلی صورت گیرد. انتظار میرفت با تصمیمی شجاعانه، واردات خودرو به کشور با ارز شخصی بدون هیچ محدودیتی برای همه افراد آزاد شود تا علاوه بر تعدیل صحیح بازار خودرو، افزایش رقابت و بهبود کیفیت داخلیها و همچنین جلوگیری از هدررفت کلان ثروتهای ملی در تولید خودروهای از رده خارج را شاهد باشیم. آرزویی که جامه عمل نپوشیده و با این شرایط هرگز نیز محقق نخواهد شد.