بررسی سدان‌های اقتصادی بازار امریکا؛ نیسان و کیا و میتسوبیشی 17 هزار دلاری

سه‌شنبه 12 مهر 1401 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
nissan_versa_exclusive_4
محدودیت قیمت برای واردات خودرو به ایران، توجه عموم مردم به مدل‌های ارزان و کم‌مصرف ساخت برندهای مشهور را افزایش دهد. این موضوع، البته در شرایط...

محدودیت قیمت برای واردات خودرو به ایران، توجه عموم مردم به مدل‌های ارزان و کم‌مصرف ساخت برندهای مشهور را افزایش دهد. این موضوع، البته در شرایط امروز ایران و شروع مهرماه 1401، اهمیت چندانی ندارد؛ چراکه امید به تحقق وعده‌های مسئولان در زمینه‌ی واردات خودرو، جدی به نظر نمی‌رسد. ظاهرا مدیران بلندپایه در وزارت صنعت هم، قول‌های ابتدای سال و مسئله‌ی واردات خودرو را از یاد برده‌اند.

براساس مصاحبه‌های رسمی انجام شده توسط افراد مسئول در وزارت صمت و نمایندگان مجلس، سقف قیمت 20 هزار دلار برای واردات خودرو تعیین شد. اولویت ورود (در صورت انجام) با مدل‌های برقی و هیبرید خواهد بود که البته این موضوع نیز باتوجه به قیمت خودروهای بازار جهانی، جای بحث دارد. در شرایط کنونی، باوجود مدل‌های برقی ارزان قیمت ساخت هند و چین، باز هم سرنوشت واردات خودرو مبهم است. ظاهرا حفظ منافع خودروسازان داخلی و ادامه‌ی فعالیت آن‌ها، اولویت اصلی وزارت صمت محسوب می‌شود.

در سمت دیگر ماجرا، نه‌تنها  کشورهای کمتر توسعه یافته در آسیا، افریقا و امریکای جنوبی میزبان خودروهای ارزان‌قیمت ساخت برندهای شناخته شده هستند؛ بلکه  بازار کشورهای متمول مثل امریکا و انگلیس نیز، مدل‌های اقتصادی متنوع دارد. مثلا تویوتا یاریس سدان هم‌اکنون در امریکا عرضه نمی‌شود و خودرویی مخصوص بازار آسیا است یا کراس‌اور رنو کویید، در هند طراحی و فروخته شده است. هم‌چنین مدل‌های متنوع از برند ام‌جی ساخت چین در بازار انگلیس حضور دارند.

باتوجه به اینکه خودروهای سدان (چهاردر صندوق‌دار) برای غالب مردم دارای اهمیت هستند؛ سه مدل اقتصادی موجود در اروپا و امریکا که آستانه قیمت 16 تا 17 هزار دلار دارند را بررسی کرده‌ایم. امید است غول‌های خودروسازی ایران، عقب‌افتادگی در تولید مدل‌های مدرن را جدی بگیرند.

کپی لینک

کیا ریو 2022 قیمت پایه 17,500 هزار دلار

ریو برای مردم ایران، شناخته شده است. نمونه‌ای از این خودرو توسط سایپا به بازار ایران رسید اما حضوری کم‌رنگ در بازار جهانی داشت. هدف از تولید ریو توسط کیا، ساخت جای‌گزین برای پراید بود تا خودرویی اقتصادی مخصوص بازار کره جنوبی و دیگر کشورها عرضه شود.

نسل پنجم ریو از سال 2016 تا امروز بدون تغییر کلی در ظاهر و تجهیزات فنی، همچنان توسط کارخانه‌های کیا در کره جنوبی، روسیه، مکزیک و الجزایر مونتاژ می‌شود. ریو امروزی، حاصل طراحی پیتر شرایر است و مشابه نسل‌های قبل، دو نوع بدنه‌ی سدان و هاچبک چهاردر دارد.

ارزان‌ترین مدل ریو 2023 مجهز به موتور 1600 سی‌سی تنفس طبیعی با قدرت 120 اسب بخار و گشتاور 152 نیوتن‌متر است. این خودرو با دنده‌ی اتوماتیک CVT تولید می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8/6 ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت ریو 6/5 لیتر در صد کیلومتر است و نهایت سرعت 190 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند.

 

کپی لینک

میتسوبیشی میراژ  G4 مدل 2022 قیمت پایه 17 هزار دلار

میراژ هاچبک در بسیاری از کشورها دنیا، آستانه قیمت 16 هزار دلار دارد. مدل سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT، به قیمت 17 هزار دلار در امریکا فروخته می‌شود.

میراژ در سال‌های اخیر، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین خودروی تولیدی میتسوبیشی بوده است. این مدل نسبت به رقبا، فضای کمتری برای سرنشینان فراهم می‌کند و البته پیشرانه‌ی ضعیف‌تری دارد؛ اما به دلیل مصرف سوخت پایین و سهولت استفاده در شهرهای پرترافیک، همچنان در کشورهای مختلف دنیا مشتری دارد.

نسل اول میراژ در سال 1978، یک خودروی اسپرت هاچبک مشابه هوندا سیویک بود. این مدل در ابتدا، نسخه‌ی بدون صندوق لنسر محسوب می‌شد و تا سال 2012، به کلاس خودروهای کوچک شهری تعلق نداشت.

نسل ششم میراژ در سال 2012 رونمایی شد تا یک مدل جمع‌و‌جور، مشابه دوو ماتیز (شورولت ماتیز) باشد. فیس‌لیفت میراژ در سال 2019، جذابیت ظاهری این خودرو را افزایش داد و نسخه‌ی سدان را به خط مونتاژ اضافه کرد.

روی کاغذ، گیربکس خودکار CVT، مهم‌ترین مورد جالب برای نسخه‌ی پایه از میراژ سدان است. این مدل با پیشرانه‌ی سه سیلندر 1200‌ سی‌سی، 78 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای میراژ G4 سدان، 13 ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت 160 کیلومتر برساعت دارد. این خودروی 950 کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت 5 تا 5/5 لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد.

 

کپی لینک

نیسان ورسا 2022 قیمت پایه 16,500 دلار

برخلاف نسخه‌های قبل، طراحی جذاب و عامه‌پسند برای مدل جدید ورسا وجود دارد. نسل اول این خودرو، سال 2006 معرفی شد و سال 2019، نسل پنجم به بازار جهانی رسید.

ورسا 2022 فقط با بدنه‌ی سدان تولید می‌شود و مدل هاچبک ندارد. نسخه‌ی پایه مجهز به پیشرانه‌ی 1/6 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 122 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متری است اما همراه جعبه‌دنده‌ی 5 سرعته‌ی دستی عرضه می‌شود. خریدار می‌تواند با پرداخت 1500 دلار، امکانات اضافی شامل گیربکس اتوماتیک CVT نیز سفارش دهد. ورسا اتوماتیک، در زمان 10/5 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودروی 1200 کیلوگرمی، 6/5 تا 7 لیتر در صد کیلومتر است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.