نگاهی به تاریخچه 13 نسل از نیسان اسکای لاین
صحبتها درباره نیسان اسکای لاین تنها به تولید نسخههای پرفورمنس GT-R محدود نمیشود. ریشههای این نام نمادین به سال 1957 بازمیگردد نامی که هنوز هم بر سر زبانهاست.
بهمنظور بررسی مختصر تاریخچه این خودرو رندرهایی جالب از هر نسل اسکای لاین توسط Budget Direct Car Insurance منتشر شدهاند. اسکای لاین یکی از مهمترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی ژاپن میباشد.
- نسل اول (سال 1957 تا 1964)
اسکای لاین در سال 1957 معرفی شد اما در آن زمان خودرویی با برند نیسان نبود. در واقع کمپانی پرنس موتور آن را به عنوانی محصولی لوکس معرفی کرد. طراحی خودرو کاملاً از محصولات آمریکایی زمان خود الهام گرفته بود و نشانههای شورولت و فورد دهه 50 میلادی در آن به چشم میخورد.
- نسل دوم (سال 1963 تا 1968)
دومین نسل اسکای لاین در سال 1963 معرفی شد و پرنس موتور تغییرات زیادی را در طراحی بدنه آن اعمال کرده و حاصل کار خودرویی جعبهایتر و زاویهدارتر بود. علاوه بر نسخه سدان چهار درب مدل استیشن نیز در دسترس بود. پس از ادغام نیسان و پرنس در سال 1966 این خودرو به نیسان پرنس اسکای لاین تبدیل شد.
- نسل سوم (سال 1968 تا 1972)
سومین نسل اسکای لاین اولین بار فقط با برند نیسان تولید شد. این خودرو همچنین به خاطر معرفی نسخه GT-R در سال 1969 مشهور شد. خودروی یاد شده از پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری با قدرت 160 اسب بخار استفاده میکرد. قدرت این خودرو در زمان خود احساسبرانگیز بوده است. بعدها نسخه کوپه GT-R نیز عرضه شد. اسکای لاین استاندارد بهصورت استیشن نیز در دسترس بود.
- نسل چهارم (سال 1972 تا 1977)
در سال 1972 چهارمین نسل اسکای لاین با ظاهری بسیار متفاوت معرفی شد. این خودرو استایل فست بک مانندی به خود گرفته و تیزتر شده بود. نسخههای سدان و استیشن نیز تولید شد.
نسخه GT-R چهارمین نسل اسکای لاین تولید شد اما سقف تولید آن بسیار کم بود. نیسان تنها 197 دستگاه از آن را در بازار ژاپن تولید کرد.
- نسل پنجم (سال 1977 تا 1981)
پنجمین نسل این خودروی نمادین با استایلی که بیشباهت به نسل قبلی نبود معرفی شد. البته اسکای لاین نسل پنجم در کل ظاهر جعبهای داشت. این خودرو در نسخههای چهار درب سدان، کوپه و استیشن عرضه شد.
در این نسل خبری از نسخه GT-R نبود اما بجای آن نسخه پرفورمنس با نام GT-EX تولید شد. این مدل از پیشرانه 2 لیتری توربو با قدرت 143 اسب بخار و گشتاور 206 نیوتون متر سود میبرد.
- نسل ششم (سال 1981 تا 1984)
این نسل هم استایل زاویهدارتری را به خود دید. علاوه بر نسخههای سدان، کوپه و استیشن قبلی، ششمین نسل اسکای لاین بهصورت هاچبک 5 درب نیز تولید شد.
پرفورمنس این خودرو نسبت به قبل افزایش یافت و مدل 2000 توربو RS گل سرسبد خانواده بود که از پیشرانه 2 لیتری توربو با قدرت 187 اسب بخار استفاده میکرد. این خودرو در آن زمان قویترین نسخه جادهای اسکای لاین لقب گرفت. بعدها نسخه اینترکولردار نیز معرفی شد که خروجی 202 اسبی را ارائه میکرد.
- نسل هفتم (سال 1985 تا 1989)
هفتمین نسل اسکای لاین در سال 1985 و با ظاهری تکامل یافته معرفی شد. خریداران قادر بودند این خودرو را بهصورت سدان، هاردتاپ چهار نفره، کوپه و استیشن انتخاب کنند. همچنین این نسل اسکای لاین اولین نسلی بود که از پیشرانههای 6 سیلندر خطی با نشان RB استفاده میکرد.
پرفورمنس ترین نسخه این نسل با نام GTS-R شناخته میشد و در سال 1987 معرفی شد. این مدل از پیشرانه توربوی 207 اسبی استفاده میکرد و نسخه مسابقهای آن در مسابقات تورینگ گروه A حضور یافت.
- نسل هشتم (سال 1989 تا 1994)
در سال 1989 بود که هشتمین نسل این خودرو با بدنهای انحنادار معرفی شد و به سالها طراحی تیز و گوشهدار خاتمه داد. نیسان در این نسل فقط نسخههای سدان و کوپه را ارائه کرده بود.
خبر بزرگ نسل هشتم که با کد R32 نیز شناخته میشد بازگشت نام GT-R بود. این خودرو از پیشرانه 6 سیلندر 2.6 لیتری توئین توربو استفاده میکرد و قدرت ادعایی آن 276 اسب بخار اعلام شده بود. خودروسازان ژاپنی در آن زمان توافق کرده بودند خودروهایی قویتر از 276 اسب بخار تولید نکنند. البته اکثر افراد معتقد بودند قدرت واقعی خودرو بیش از اینهاست.
GT-R R32 همچنین در موتور اسپورت بسیار موفق ظاهر شد. رسانههای استرالیایی این خودرو را گودزیلا نامیدند زیرا توانست هولدن و فورد را پشت سر بگذارد. این نام مستعار همهگیر شد و امروزه نیز همه جای دنیا GT-R را با نام گودزیلا میشناسند.
- نسل نهم (سال 1993 تا 1998)
در سال 1993 نهمین نسل این خودرو با کد R33 معرفی و دنبالهروی طراحی نسل پیشین شد. این خودرو بزرگتر شد و به همین خاطر وزنش افزایش یافت. نسخههای سدان و کوپه همچنان عرضه شدند اما در سال 1996 نسخه استیشن معرفی شد که مشابه دهمین نسل بود اما از نظر فنی از قطعات نسل نهم استفاده کرده بود.
اسکای لاین همچنان از پیشرانه 6 سیلندر 2.6 لیتری توئین توربو با قدرت ادعایی 276 اسب بخاری استفاده میکرد اما بهبودهای توربو قطعاً باعث شده بود قدرت این خودرو بیشتر از میزان اعلامی باشد. بخش نیسمو نیز مدل 400R را با پیشرانه 2.8 لیتری توئین توربوی 395 اسب بخاری تولید کرد. این خودرو فقط به تعداد 44 دستگاه عرضه شد.
برای اولین بار نسخه چهار درب GT-R نیز توسط اتوتک تولید شد هرچند سقف تولید آن بسیار محدود بود.
- نسل دهم (سال 1998 تا 2002)
هر فردی که بازی گرن توریسمو را انجام داده باشد با دهمین نسل این خودرو یعنی R34 آشناست. این خودرو دوباره از خطوط تیزتر استفاده کرده بود و بازهم نسخههای کوپه و سدان آن در دسترس بود.
نسخه GT-R این نسل در سال 1999 و با قدرت ادعایی 276 اسبی از راه رسید اما تغییرات بیشتری در توربو و اینترکولر آن انجام شده بود. نیسان سبد محصولات اسکای لاین خود را گستردهتر کرد و نسخه جدید M-Spec را با تمرکز روی اشرافیت تولید کرد. همچنین نسخههای Nur با بهبودهایی برای ثبت رکوردهای بهتر در نوربرگ رینگ معرفی شدند.
اسکای لاین GT-R این نسل در سال 2002 با پایان راه خود رسید و تا سال 2009 که GT-R مشهور کنونی عرضه شد خبری از جانشین آن نبود.
- نسل یازدهم (سال 2002 تا 2007)
در سال 2001 یازدهمین نسل اسکای لاین عرضه شد که کاملاً به چشم آمریکاییها آشنا میآمد زیرا این خودرو تقریباً مشابه اینفینیتی G35 بود. این نسل نیز به دو فرم سدان و کوپه در دسترس بود و همچنین نسخه استیشن بدون برند اسکای لاین اما با همان پلتفرم عرضه شد.
برای اولین بار از نسل دوم اسکای لاین تا آن زمان خبری از پیشرانه 6 سیلندر خطی نبود و بجای آن پیشرانههای 6 سیلندر خانواده VQ استفاده شد. این خودرو با پیشرانههای 2.5، 3 و 3.5 لیتری عرضه شد.
- نسل دوازدهم (سال 2006 تا 2014)
دوازدهمین نسل اسکای لاین در سال 2006 تولید شد و همانند نسل پیش تقریباً مشابه همزاد لوکس خود یعنی اینفینیتی G37 بود. همچون گذشته نسخههای سدان و کوپه قابل انتخاب بودند و همچنین نسخه جدید کراس اوور با نام اینفینیتی EX و بعدها QX50 تولید شد.
پیشرانههای خانواده VQ همچنان قابل انتخاب بودند هرچند شامل نمونههای 2.5، 3.5 و 3.7 لیتری شدند.
- نسل سیزدهم (سال 2014 تاکنون)
نهایتاً به نسل کنونی میرسیم که همانند دو نسل پیشین تقریباً مشابه اینفینیتی Q50 سدان است. در ژاپن نسخه کوپه اینفینیتی Q60 عرضه نمیشود. در سال 2019 این خودرو فیس لیفت شد و دماغه آن پذیرای جلوپنجره V شکل نیسان شد.
آینده اسکای لاین فعلاً مشخص نیست زیرا رنو-نیسان به شدت در حال تغییرات ساختاری خود هستند. شایعاتی درباره احتمال اشتراک بیشتر نیسان و اینفینیتی در زمینه قطعات به گوش رسیده و شاید اینفینیتی حتی مدلهای دیفرانسیل عقب خود را از دست بدهد. در این صورت شاید اسکای لاین برای اولین بار در طول بیش از 60 سال بهصورت دیفرانسیل جلو تولید شود.