نیسان در نوامبر امسال از نسخه فیس لیفت شده ناوارا برای بازار آفریقای جنوبی رونمایی کرد. همین امر منجر به گمانهزنیهایی درباره آینده این پیکاپ در اروپا شد. به نظر میرسد این فیس لیفت یک بهروزرسانی کوتاهمدت برای پیکاپ نیسان است زیرا ژاپنیها اعلام کردهاند به دنبال تعطیلی کارخانه خود در بارسلونای اسپانیا هستند و این امر اساساً به معنی بازنشسته شدن ناوارا پیش از پایان سال جاری میلادی است. حداقل در اروپا که اینگونه خواهد بود.
نیسان میگوید این تصمیم نشان دهندهی بازار رو به افول پیکاپ ها در قاره همیشهسبز است جایی که تنها 116280 دستگاه پیکاپ در سال پیش به فروش رفته است. رنو آلاسکان و مرسدس X کلاس که زیرساخت مشابهی با ناوارا دارند نیز در بارسلونا تولید شده و به دلایلی مشابه بازنشسته شدهاند.
نیسان با انتشار بیانیهای گفته است:
تولید نسل فعلی نیسان ناوارا برای بازارهای اروپا با تعطیلی کارخانه بارسلونا در دسامبر 2021 پایان خواهد یافت و فروش آن نیز در سال 2022 به پایان میرسد. این امر نشان دهنده افت فروش ادامهدار پیکاپها در اروپاست و بسیاری از مشتریان بجای پیکاپها، ونهای کممصرف و مدرن را انتخاب میکنند.
نیسان راهحل جایگزینی برای صادرات ناوارا از تایلند به اروپا پیدا کرده بود هرچند مدیران شرکت با آن مخالفت کردهاند. ناوارا اولین بار در سال 1985 عرضه و حتی در یونان نیز تولید شد. مدل 2004 این خودرو هنوز هم محصول بسیار مهمی در کلاس پیکاپ های اروپاست زیرا از کابینی راحتتر، تجهیزات بیشتر و کیفیت سواری بهتر سود میبرد.
مرسدس هم با X کلاس به دنبال رقابت با فورد رنجر و تویوتا هایلوکس بود اما سال پیش و به خاطر فروش پایین آن را از خط تولید خارج کرد. رنو آلاسکان نیز سرنوشت مشابهی داشته است.