دوئل شورولت تراورز و نیسان پثفایندر
کراساوورهای بزرگ سه ردیفه امروز مهمان یکی دیگر از قسمتهای دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هستند. در دوئل سوم این گروه، فورد فِلِکس و تویوتا هایلندر به مصاف یکدیگر رفتند که در این رقابت درمجموع تعداد 1829 رأی به ثبت رسیده است. طی این دیدار، هایلندر با کسب 1296 رأی و دریافت 71 درصد از کل آراء توانست به پیروزی رسیده و راهی مرحلهٔ بعد گردد درحالیکه فلکس موفق به کسب تنها 533 رأی شده است. امروز در چهارمین دوئل این گروه، شورلت تراورز در برابر نیسان پثفایندر قرار گرفته است.
فولکسواگن اطلس | هوندا پایلوت | شورلت تراورز | نیسان پثفایندر |
فولکسواگن اطلس | ؟ | ||
فورد اکسپلورر | مزدا CX-9 | سوبارو ایسنت | فورد فلکس |
مزدا CX-9 | ؟ |
شورولت تراورز
شورولت برای نخستین بار در نمایشگاه شیکاگوی 2005 نسل اول کراساوور فول سایز تراورز را بهعنوان جایگزینی برای مدل تریلبلیزر EXT و همینطور مینیون آپلندر رونمایی نمود. این ماشین که با مدل 2009 به بازار آمد، روی پلتفرم لامبادای جنرال موتورز ساخته شده بود که با دیگر کراساوورهای فول سایز این گروه خودروسازی یعنی جیامسی آکادیا، بیوک انکلیو و ساترن اوتلوک مشترک بود. این کراساوور بزرگ که فقط با یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی عرضه میشد، برای مدل 2013 دستخوش فیسلیفتی شد که در نمایشگاه نیویورک 2012 رونمایی گردید. سرانجام امسال نسل اول تراورز به پایان عمر خود رسید و جای خود را به نسل دوم دارد که در نمایشگاه دیترویت امسال رونمایی شد. نسل دوم این خودرو بهبودهای زیادی را تجربه نموده و پلتفرم آنهم با نمونهٔ جدید C1XX تعویض شده که البته همچنان با بیوک انکلیو و جیامسی آکادیا مشترک است. تراورز که بزرگترین کراساوور شورلت بوده و حتی از SUV تاهو هم بزرگتر است، همانند نسل قبلی کراساووری دیفرانسیل جلو است اما برای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است. در بخش پیشرانهها نیز در نسل جدید علاوه بر موتور 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی، برای اولین بار یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هم ارائه شده است ولی ما برای این رقابت همان موتور شش سیلندر را انتخاب کردهایم که 310 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو نیز یک گیربکس کاملاً جدید 9 سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. تراورز از لحاظ فروش هم طی سالهای 2015 و 2016 اوضاع خوبی داشته و به ترتیب با فروش 119,945 و 116,701 دستگاه، بیشترین فروش تاریخ خود را تجربه کرده است.
نیسان پثفایندر
پثفایندر برای اولین بار در سال 1985 کار خود را بهعنوان یک SUV کامپکت آغاز نمود که بر روی پلتفرم بدنه روی شاسی پیکاپ نیسان D21 ساخته شده بود. سپس در سال 1995 نسل دوم آن معرفی شد که در این نسل به یک SUV متوسط تبدیل شده بود اما همچنان ساختار بدنه روی شاسی خود را حفظ کرده بود. همچنین نسخهٔ لوکس این نسل از پثفایندر توسط اینفینیتی با نام QX4 عرضه گردید که نخستین شاسیبلند برند لوکس نیسان محسوب میشد. پثفایندر در این نسل در برخی بازارها با نام ترانو عرضه شد. سپس نمایشگاه دیترویت 2004 جایی بود که نیسان نسل سوم پثفایندر را رونمایی نمود. این نسل روی پلتفرم آلفای نیسان ساخته شده بود که با خودروهای زیادی چون نیسان آرمادا، نیسان فرونتیر، نیسان تایتان، نیسان اکسترا و اینفینیتی QX56 مشترک بود. نسل سوم پثفایندر تا سال 2012 به تولید رسید تا اینکه سرانجام در اکتبر این سال نوبت به معرفی نسل چهارم یا کنونی آن رسید؛ اما پثفایندر در این نسل تحول بزرگی را تجربه کرده است چراکه از یک SUV متوسط با ساختار بدنه روی شاسی و انتقال قدرت دیفرانسیل عقب، به کراساووری فول سایز با ساختار یکپارچه و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو تبدیل شده است. این نسل روی پلتفرم D نیسان ساخته شده که با مدلهایی چون ماکسیما و مورانو مشترک است. نسل چهارم پثفایندر بهتازگی برای سال 2017 فیسلیفتی را نیز تجربه نموده است. این کراساوور سه ردیفهٔ ژاپنی با یک موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه یک نسخهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر عرضه میگردد که در این دوئل همان نسخهٔ شش سیلندر شرکت کرده است. انتقال نیروی این موتور نیز صرفاً توسط یک گیربکس CVT انجام میگیرد.
مشخصات فنی
شورولت تراورز | نیسان پثفایندر | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 310 اسب بخار | 285 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 6.9 ثانیه | 7.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.4 ثانیه | 15.7 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر/ساعت | 195 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 10.4 لیتر (ترکیبی) | 10.4 لیتر (ترکیبی) |
طول | 5.19 متر | 5.04 متر |
فاصلهٔ محوری | 3.07 متر | 2.90 متر |
وزن | 1978 کیلوگرم | 2100 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 2.3 تن | 2.7 تن |
حجم صندوق بار | 650/1645/2780 لیتر | 453/1353/2250 لیتر |
قیمت پایه | 29,595 دلار | 31,250 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9817412]