معرفی رسمی نیسان آریا، کراس‌اوور جذاب تمام الکتریکی

پنج‌شنبه 26 تیر 1399 - 04:30
مطالعه 12 دقیقه
نیسان آریا
نیسان با اتخاذ تصمیماتی مهم به دنبال احیای خود بوده و می‌خواهد در 20 ماه آینده 10 خودروی جدید را معرفی کند. پس از معرفی نسل جدید روگ حالا نوبت به...
تبلیغات

نیسان با اتخاذ تصمیماتی مهم به دنبال احیای خود بوده و می‌خواهد در 20 ماه آینده 10 خودروی جدید را معرفی کند. پس از معرفی نسل جدید روگ حالا نوبت به پرده‌برداری از شاسی‌بلند جدید دیگری رسیده اما این خودرو فاقد پیشرانه‌ای درون‌سوز بوده و تمام الکتریکی است. نسخه تولیدی کانسپت آریا Ariya که قبلاً در نمایشگاه توکیو 2019 معرفی شده بود حالا رخ‌نمایی کرده است.

اگر استایل نسخه مفهومی آریا را دوست داشتید پس طرفدار نسخه تولیدی نیز خواهید بود زیرا این خودرو از نظر طراحی ظاهری و کابین کاملاً شبیه مدل کانسپت است. ظاهر آوانگارد آریا نشان دهنده‌ی تغییر مسیر قابل‌توجه نسبت به زبان طراحی سایر محصولات نیسان است. ژاپنی‌ها در سال 2017 و با IMx نوید استفاده از چنین زبان طراحی‌ای را داده بودند و ما هم از دیدن این خودرو واقعاً خوشحالیم.

زبان طراحی آریا به گفته نیسان از فلسفه طراحی "آینده‌نگری بی‌انتهای ژاپنی" پیروی می‌کند. جلوپنجره مشبک و سه بعدی جلو با نشان جدید نیسان با وجود ابعاد بزرگ، کارکردی نمادین دارد و کاملاً بسته است. شیب بسیار زیاد ستون C نیز سقفی گنبدی شکل را ترسیم کرده که نمای جانبی پویایی را به همراه چرخ‌های 19 یا 20 اینچی خلق می‌کند. سقف با رنگ متمایز خود به شکل شناور طراحی شده و گلگیرهای بزرگ همراه با اورهنگ‌های کوتاه به نمایی قدرتمند منجر شده‌اند.

فرم نواری شکل چراغ‌های جلو و همین‌طور کشیدگی رو به پایین LED های روزتاب کاملاً  چهره‌ای منحصر به فرد به نیسان آریا بخشیده‌اند. چراغهای متصل و عریض عقب نیز مطابق مد روز بوده و از یک نوار بسیار باریک شکل گرفته‌اند که در هماهنگی کاملی با زاویه شیشه عقب و اسپویلر سقفی بزرگ بالای خود قرار دارند. درمجموع طراحی آریا متمایز، ساده و دلنشین درآمده و باوجود نمایش خود به عنوان خودرویی مدرن می‌تواند ماندگاری بالایی داشته باشد.

طراحی کابین شامل نکات بسیار جالبی است مثلا کف قسمت جلو کاملا باز و تخت شده که فضای وسیعی را ایجاد نموده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که داشبورد در هوا شناور است.

در کابین آریا دو صفحه‌نمایش 12.3 اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم و... دیده می‌شود. اما جالب‌تر از این صفحات نمایش، حذف دکمه‌های رایج فیزیکی و استفاده از دکمه‌های لمسی مخفی بسیار زیبایی است که روی سطح چوبی کار شده‌اند و زمانی که استفاده نمی‌شوند تقریباً نامرئی می‌باشند.

این خودرو همچنین از جدیدترین سیستم‌های ایمنی نیسان به همراه دستیار پروپایلوت 2.0 سود می‌برد. سیستم پیشرفته یاد شده برخلاف نسل قبلی پروپایلوت تحت شرایطی کنترل خودرو را به دست می‌گیرد. پروپایلوت 2 از 7 دوربین، پنج رادار موج میلی‌متری و 12 سنسور اولتراسونیک سونار سود می‌برد. یک سیستم پارک هوشمند با کنترل از راه دور نیز در این خودرو به چشم می‌خورد.

نیسان برای افزایش جذابیت‌های آریا اقدام به فروش آن با چهار قدرت موتور متفاوت و طراحی تک و دو دیفرانسیل و مدل‌های تک یا دو موتوره خواهد کرد. نسخه پایه دیفرانسیل عقب تک موتوره قدرت 215 اسب بخاری و گشتاور 300 نیوتون متری خواهد داشت و از باتری 65 کیلووات ساعتی سود می‌برد. شتاب صفر تا صد این مدل 7.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. شعاع حرکتی این نسخه 450 کیلومتر می باشد. در یک رده بالاتر با نسخه مجهز به باتری 90 کیلووات ساعتی و موتور 239 اسبی و 300 نیوتن متری مواجه می‌شویم. شتاب این مدل به علت استفاده از باتری‌های سنگین‌تر به 7.6 ثانیه رسیده و درعوض شعاع حرکتی آن به رقم قابل توجه 610 کیلومتر افزایش یافته است.

مدل پایه دو دیفرانسیل و دو موتوره نیسان آریا با قدرت و گشتاور ترکیبی 335 اسب بخار و 560 نیوتن متر همراه با باتری 65 کیلووات ساعتی می تواند سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را در دسترس قرار دهد و البته شتاب ان اعلام نشده است. برد این مدل با یک بار شارژ کامل باتری‌ها به 430 کیلومتر می‌رسد. درحالی‌که قدرت و گشتاور نسخه پرچمدار دو دیفرانسیل دو موتوره به ترتیب برابر با 389 اسب بخار و 600 نیوتون متر خواهد بود که شتاب صفر تا صد 5.1 ثانیه‌ای و برد 580 کیلومتری را به همراه دارد.

 

سخت‌افزار بیشتر نسخه‌های دو دیفرانسیل دو موتوره روی فضای بار و کابین تأثیر گذاشته است. آریا فقط به‌صورت دو ردیفه و پنج نفره عرضه خواهد شد و مشتریان می‌توانند رینگ‌های 19 و 20 اینچی را انتخاب کنند.

نیسان امیدهای زیادی به این خودرو دارد. مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا در جریان رونمایی مجازی آریا در یوکوهاما گفت که این خودرو سرآغاز فصلی تازه برای شرکت نیسان خواهد بود. نماینده اجرایی نیسان موتور در مورد دلیل انتخاب نام آریا برای این خودروی الکتریکی توضیح داده بود که برای نامگذاری نماد جدید نیسان به نامی نیاز داشتیم که هم بازتاب‌دهنده آینده درخشان و هم نشان دهنده گذشته پرافتخار باشد، به همین دلیل به نام قدیمی آریا برخوردیم و آن را که هر دوی این ویژگی‌ها را در خود داشت، انتخاب کردیم. گفته می‌شود قیمت پایه این خودرو حدود 40 هزار دلار خواهد بود.

[دانلود ویدئو]

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.