معرفی نیسان Z جدید، بازگشت سامورایی با 400 اسب بخار

چهارشنبه 27 مرداد 1400 - 12:00
مطالعه 13 دقیقه
Nissan-Z-2023-1600-03
ممکن است صنعت خودروسازی در حال گذار به سمت آینده الکتریکی باشد اما هنوز هم زمان زیادی برای نسل جدید نیسان Z بنزینی وجود دارد که حالا سرانجام رسماً...

ممکن است صنعت خودروسازی در حال گذار به سمت آینده الکتریکی باشد اما هنوز هم زمان زیادی برای نسل جدید نیسان Z بنزینی وجود دارد که حالا سرانجام رسماً معرفی شده است. در طراحی بیرونی نسخهٔ تولیدی این خودرو هیچ شگفتی خاصی وجود ندارد زیرا آینه کاملی از کانسپت Z پروتو است که سال گذشته معرفی شد و تغییرات ظاهری بسیار اندکی را تجربه کرده است.

درواقع، مهم‌ترین تغییری که در ظاهر Z تولیدی انجام گرفته، اضافه شدن یک اسپویلر به لبه درب صندوق است که کمی نمای عقبی را تهاجمی‌تر می‌کند. Z جدید کاپوتی کشیده با خطوطی عضلانی دارد و جلوپنجره مربعی بحث‌برانگیز نسخهٔ کانسپت را همچنان حفظ کرده است. چراغ‌های بیضی‌شکل جلو نیز با دیلایت‌های LED در بالا و پایین، مدل 240Z دههٔ 70 را یادآوری می‌کنند. برای این خودرو سه رنگ بیرونی تکی و شش ترکیب دورنگ قابل انتخاب خواهد بود.

از زمان معرفی Z پروتو در سال گذشته، حرف‌وحدیث‌های زیادی در مورد پیشرانهٔ آن مطرح شد و می‌دانستیم که قرار است در سینهٔ Z جدید یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو قرار گیرد. حال دقیقاً همین اتفاق رخ داده و این موتور با تولید 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور، از قوی‌ترین نسخهٔ تویوتا سوپرا قدرت بیشتری دارد. همچنین خروجی این موتور نسبت به پیشرانهٔ تنفس طبیعی 370Z نیز افزایش قابل‌توجه 68 اسب بخاری و 109 نیوتن متری را تجربه کرده است.

برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های عقب، دو گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی و نُه سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است که گیربکس دستی از لانچ کنترل پیشرفته‌ای برخوردار بوده و همراه با میل‌گاردان فیبر کربنی کامپوزیتی ارائه می‌شود. Z جدید همچنین برای رقابت با سوپرا باید هندلینگ خوبی هم داشته باشد و به همین دلیل نیسان آن‌را به کمک‌فنرهای جدیدی مجهز کرده که قطر بیشتری نسبت به 370Z دارند. علاوه بر این، سیستم تعلیق آلومینیومی دو جناقی خودرو از هندسهٔ جدیدی برخوردار شده، استحکام بدنه بهبود یافته و سیستم فرمان برقی هم در پیچ‌ها موجب افزایش 13 درصدی پرفورمنس خودرو می‌شود.

مدل‌هایی که به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند، از دو حالت رانندگی مختلف بنام‌های استاندارد و اسپرت برخوردار خواهند بود که دومی کنترل شتاب گیری را بهبود می‌بخشد، صدای فعال را افزایش می‌دهد و تنظیمات سیستم کنترل پویایی را روی اسپرت قرار می‌دهد. برای متوقف کردن این کوپهٔ اسپرت جدید هم ترمزهایی با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه در جلو و دو پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است.

Z جدید در دو نسخهٔ مختلف به نام‌های اسپرت و پرفورمنس عرضه می‌شود که دومی از رینگ‌های 19 اینچی با لاستیک‌های 255 در جلو و 275 در عقب (بجای نمونه‌های 245 در نسخهٔ اسپرت) و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی برخوردار است. علاوه بر این، یک نسخهٔ تولید محدود از این خودرو بنام Z Proto Spec هم ارائه شده که کالیپرهای ترمز زردرنگ، رینگ‌های برنزی رنگ و صندلی‌های چرمی با تریم و دوخت زرد دارد. از این نسخه تنها 240 دستگاه ساخته می‌شود.

داخل Z جدید نیز مثل بیرون رویکردی رترو و کلاسیک را دنبال می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم در اینجا، صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی استاندارد به همراه نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 8 اینچی در نسخهٔ اسپرت و 9 اینچی در نسخهٔ پرفورمنس است. بالای این نمایشگر هم به سبک 240Z، سه آمپر گرد آنالوگ جای گرفته که بوست توربو، سرعت توربین توربو و ولتاژ را نشان می‌دهند. خریداران می‌توانند از بین سه محیط رنگی مختلف شامل گرافیتی، آبی و قرمز یکی را انتخاب کنند.

نیسان هنوز قیمت رسمی Z جدید را اعلام نکرده است اما در مراسم رونمایی به قیمت پایه‌ای در حدود 40 هزار دلار اشاره شده است. این کوپهٔ جدید ژاپنی از بهار سال 2022 برای فروش راهی نمایندگی‌های ایالات‌متحده خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.