نیسان

یادی از گذشته، نیسان ۳۰۰ZX توربو ۱۹۹۰

دهه ۹۰ میلادی بهترین دوران خودروهای اسپورت ژاپنی بوده است. در آن دوران شاهد عرض‌اندام تویوتا سوپرا، مزدا RX-7، میتسوبیشی ۳۰۰۰GT و نیسان ۳۰۰ZX بوده‌ایم. تنها دو خودرو از محصولات یاد شده همچنان زنده هستند هرچند فاصله‌ای ۱۷ ساله بین سومین و چهارمین نسل سوپرا وجود داشته است. البته خودروی Z نیسان هم با فاصله‌ای ۷ ساله بین دو نسل مواجه بوده است. سال بعد نیز قرار است نسل جدید نیسان Z رونمایی شود.

اما ۳۰۰ZX Z32 که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در آمریکا عرضه شد یکی از زیباترین خودروهای اسپورت ژاپنی در طول تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو همچنین یکی از اولین محصولات تولیدی است که کار طراحی آن با نرم‌افزار CAD صورت گرفته است. تصمیم برجسته نیسان برای طراحی این خودرو به خوبی جواب داده است. ۳۰۰ZX حتی امروز نیز زیباست که دلیل آن پروفایل گرد و پهن می‌باشد. همانند نسل‌های پیشین Z، این خودرو مدلی ۲+۲ بوده و اکثر نسخه‌های آن به‌صورت T-top تولید شده‌اند.

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۲۲۲ اسب بخار قرار داشته اما نسخه توئین توربوی نیسان بود که دل‌های طرفداران را ربود. قدرت مدل‌های توئین توربو به ۳۰۰ اسب بخار رسید و این مدل‌ها همچنین دارای سیستم تعلیق قابل تنظیم در دو حالت و همان سیستم فرمان پذیری چهار چرخ بکار رفته در R31 اسکای لاین بودند.

نیسان در طول زمان اقدام به بهبود ۳۰۰ZX کرده و برای مثال در سال ۱۹۹۲ نسخه کانورتیبل دو نفره آن را معرفی نمود. مدل هاردتاپ بجای طراحی چهارنفره T-top فقط به‌صورت دونفره در دسترس بود هرچند قیمت این نسل از نیسان Z پایین نبود. قیمت خودرو در سال ۱۹۹۰ از حدود ۳۰ هزار دلار شروع می‌شد که امروز حدود ۶۰ هزار دلار می‌شود. در سال آخر تولید هم قیمت خودرو به ۵۰ هزار دلار رسید که با تورم امروز چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌باشد.

تعجبی ندارد که ۳۰۰ZX محبوبیت زیادی بین تیونرها داشت به گونه‌ای که یافتن نسخه دست‌نخورده آن در بازار کار سختی محسوب می‌شود. چند ماه پیش یک مدل فابریک با کارکرد کم در بازار عرضه شد و فروشنده قیمت ۳۰ هزار دلاری را برای آن تعیین کرد. البته افراد معدودی اقدام به خرید یک خودروی ۳۰ ساله با چنین قیمتی می‌کنند.

اما حالا یک دستگاه ۳۰۰ZX 1990 توربو با قیمت ۵۶۰۰ دلار در حراجی عرضه شده است. این خودرو کاملاً فابریک بوده هرچند کارکرد آن بالای ۱۸۰ هزار کیلومتر عنوان شده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. R@m!n

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    یکی از شاهکارای نیسان تو دوران طلاییش. بنظرم زیباترین طراحی دهه ۹۰ اسپرتای ژاپنی بود. شبیه سوپراسپرتاس تا یه کوپه.

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۱
  2. ツSAMURAIツ

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1143 ديدگاه)

    میتونم بگم بعد GTR و پاترول بهترین ماشین نیسان بود ?❤️

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۳
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (7212 ديدگاه)

    بَه‌بَه
    جیگرمون حال اومد
    ممنون پدال
    ای کاش همیشه لابه‌لای مقالات یه نگاهی هم به خودروهای تمیز و خوشگل این دوره و دوره‌های قدیمی‌ترش هم بندازید ، حال آدم را خوب میکنه و میبردمون به اون قدیما و مجلاتی که میخریدیم و عکس روی جلدشون از این دست خودروها بود با ورق‌هایی سیاه‌سفید و نازک که با ذوق میخریدیم و ۱۰۰تا صفحه را در کمتر از ۲۴ ساعت میخوندیم و از هیجان منتظر یک ماه دیگر میماندیم !

    دوران طلایی‌ خودروهای ژاپنی یعنی دهه‌ی ۹۰
    سال‌هایی که از هر برند یک نامدار ساخته و تحویل جهانیان شد
    از مزدا ، S2000
    از هوندا ، NSX
    از نیسان ، ZX
    از تویوتا ، سوپرا

    ۴ افسانه‌ی تکرار نشدنی
    مثل دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ با سه افسانه‌ایه آمریکایی موستانگ ، کامارو ، چلنجر

    دهه ۹۰ کاری با ماسل‌کارهای آمریکایی کرد که خط اصلیشون را گُم کردند و میخواستند مثل ۴ افسانه‌ی ژاپنی شوند که زدند ماسل‌کارهاشون هم داغون و خراب کردند که بعد از سال ۲۰۰۰ ، تمام ژاپنی‌ها و آمریکایی تو یه دوره‌ی تقریباً ۱۰ ساله به کُما رفتند به جز موستانگ که همیشه تولید میشده !

    اما یه بوهایی میاد که اون‌ سال‌ها چه برای آمریکایی‌ها و بخصوص برای ژاپنی‌ها داره زنده و پَروار میشه !!!

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۶
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (7212 ديدگاه)

      اصلاح میکنم :
      مزدا RX7
      میتسوبیشی GT
      که باید گفت ۵ افسانه‌ی ژاپنی و نه ۴ تا !

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۳
      1. hssn

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (407 ديدگاه)

        و همینطور اسکایلاین! چقد سخته انتخاب بین سوپرا mk4 و اسکایلاین R34…

        موافقم ۲۰
        مخالفم ۱
        1. datsun

          ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (2457 ديدگاه)

          اسکای لاین رو من به شخصه قوی تر از هر اسپورت قدیمی ژاپنی میدونم تو نسخه های تولید محدود مثل r33 400r یا r34 زد تیون نیسمو هیچ رقیب ژاپنی نداشتن و عملکردی مثل سوپر اسپورت های فعلی داشت و رکوردهای که ثبت کردن و پیروزهای پیاپی که در مسابقات سری a داشتن شاید پر افتخار ترین اسپورتی که ژاپن ساخته باشه همین اسکای لاین ها بودن.

          موافقم ۲۹
          مخالفم ۲
        2. hssn

          ۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (407 ديدگاه)

          بله خب نیسان بازوی پرفورمنس نیسمو رو داشت و نیسمو هم سنگ تموم گذاشت واسش
          موافقم باهات

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
  4. Abbas.Lambo

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (871 ديدگاه)

    لامبو برای فیس لیفت دیابلو از همین چراغای ۳۰۰ZX استفاده کرد

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۱
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (7212 ديدگاه)

      چه جالب ، نمیدونستم !

      یعنی اگر یه چراغش بشکنه و خواستیم بخریم ، اگر گفتیم برای دیابلو میخواهیم ، قیمتش میشه ۱۰هزار دلار و اگر گفتیم یه چراغ برای نیسان ZX میخواهیم ، قیمتش میشه ۱۰۰۰ دلار که میخریم میندازیم روی دیابلو و ۹ هزار دلار رفته تو جیبمون (( البته مثلاً گفتم‌ها )) !

      مثل قطعات مشترک تویوتا و لکسوس میمونه ، که اگر بگی برای تویوتا میخواهم ، ارزونتر تموم میشه که بگی برای لکسوس میخواهم ، و این در حالیه که مثلاً لکسوس داری و نیاز به قطعات مشترک با تویوتا !!!

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۲
      1. مهدی

        ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (1291 ديدگاه)

        دو صفر ظاهرا پدال تعداد کامنت هات اضاف نمیکنه روی ۴۷۷۷ گیر کردی

        موافقم ۴
        مخالفم ۵
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (7212 ديدگاه)

          در جواب مهدی
          حسادت یا حقارت !
          توجه به کُلیات یا جزئیات !
          موفقیت یا ضعف !
          جداً تفکرات ما آدم‌هاست که باعث درجا زدن یا موفق بودنمون میشه و بس !

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۳
    2. datsun

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      بله دقیقا همین چراغ رو استفاده کرده لامبورگینی

      https://www.pedal.ir/لامبورگینی/لامبورگینی-دیابلو-چراغ-نیسان/

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۰
    3. Farzad

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2502 ديدگاه)

      بله درسته ، اشتباه بدی بود این کار که البته چند میلیون دلاری به نفع آئودی شد .

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۰
  5. Benz

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1966 ديدگاه)

    یادی کردیم از قدیما ……

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
  6. Farzad

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2502 ديدگاه)

    به به ?
    سامورایی واقعی

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  7. Hamidreza

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2334 ديدگاه)

    این چنین محصولات ژاپنی واقعا جذاب و خواستنی هستند! آدم دلش میخواد یه کلکسیون از اینا داشته باشه …
    نیسان جی تی ار که بماند ..

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
  8. محسن

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    البته این مدل معمولی هست،مدل توربو ۴ اگزوزه هست

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
  9. Sina

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2426 ديدگاه)

    عجب اسطوره ای!!
    از پدال میخوام که از اینجور مطالب بیشتر بذاره

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳
  10. Mf1

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (477 ديدگاه)

    دهه ۹۰ اوج خودروهای افسانه ایی ژاپنی بود

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  11. ?Ali Hossein?

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (457 ديدگاه)

    عقبش شبیه چلنجر نیست؟
    اگه هست لایک.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱۰
    1. datsun

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2457 ديدگاه)

      نه شبیه جدش ۲۴۰z اسطوره ای اسپورتهای نیسان انقدر اصالت دارن که نیازی به کپی ندارن.

      موافقم ۵
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا