در جهان خودروهای کلاسیک مدلهای Z نیسان جایگاه ویژهای دارند. نیسان ۳۷۰z در ده سال گذشته، از جهت تمامی ارزشها، رو به جلو حرکت کرده و از کیفیت بالایی برخوردار شده است. اولین نسل از داتسون ۲۴۰z از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ به فروش میرسید. مدل ۳۰۰zx نیسان نیز از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون در بازار جولان میدهد.
۳۷۰z هم اینک در یازدهمین سال تولید خود قرار دارد و تغییرات چندانی را نسبت به سال ۲۰۰۹ که جایگزین ۳۵۰z شد، به خود ندیده است. فروش نیسان ۳۷۰z در ایالات متحده با کاهش مواجه شده و به ۴۶۱۴ دستگاه در سال ۲۰۱۷ رسیده است و در سال جاری نیز با ۲۵ درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال پیش مواجه بوده است.
مدل ۳۷۰z اینک به دومین محصول کم فروش شرکت نیسان پس از GT-R بدل شده و با این وجود، همچنان پس از حدود یک دهه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده است. بهای نسخه پایه ۳۷۰z در حدود ۳۰ هزار دلار است و با ۳۳۲ اسب بخار قدرت نهفته در زیر کاپوت، این کوپه دیفرانسیل عقب چندان هم خودروی دمده ای محسوب نمیشود. سال گذشته نیز نیسان تلاش نمود تا با ارائه نسخه heritage که برخی آپشن ها نظیر: آینههای جانبی مشکی، گرافیک بیرونی مشکی براق، دوخت زرد رنگ پوشش های چرمی کابین و تزیینات چرمی زردرنگ غربیلک فرمان بر آن مضاف شده بود، کمی بر جذابیت مدل پایه این خودرو بیافزاید. لازم به ذکر است نسخه heritage در رنگهای زرد، آبی و مشکی به فروش میرسد. بهای نمونه مورد بررسی به همراه کفپوش ۱۴۰ دلاری به ۳۱,۸۰۵ دلار رسیده است. این قیمت در حدود ۱۵۹۵ دلار کمتر از مزدا میاتا MX-5 با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و پیشرانه ۲ لیتری است.
خودروی ۳۷۰z با پیشرانه V-6، بسیار سریعتر از مزدا میاتا است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو برابر ۵ ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یکچهارم مایل آن هم برابر ۱۳.۶ ثانیه در سرعت ۱۷۰.۶ کیلومتربرساعت بوده است. میزان شتاب ۳۷۰z تقریبا معادل مدل ۳۰۰zx توربو ۱۹۹۱ است.
پیشرانههای سری VQ نیسان از سال ۲۰۰۲ تا کنون نیروبخش انواع و اقسام خودروهای سدان، پیکاپ و شاسی بلند نیسان بودهاند. ۳۷۰z به نمونه ۳.۷ لیتری با ضریب تراکم ۱:۱۱ مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور ۷۰۰۰rpm قدرت خود را به نمایش میگذارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه برابر ۳۶۶ نیوتنمتر است که در دور موتور ۵۲۰۰rpm نمایان میشود.
همچنین میزان زیادی گشتاور در دورهای پایین موجود است که رانندگی با ۳۷۰z را در سطح شهر تسهیل میکند. گیربکس شش سرعته این خودرو دارای ضرایب دنده نسبتا کوتاه است و به همین دلیل خودرو در سرعتهای بالاتر نیز شتابگیری خوبی دارد و کمتر احتیاج به معکوس کشیدن در این خودرو احساس خواهد شد.
متاسفانه لرزشهای زیادی در اهرم تعویض دنده حس میشود، تا حدی سنگین و سفت به نظر رسیده و همانند پدال کلاچ عملکرد دلنشینی ندارد.
برخلاف سنگینی و سفتی بیش از حد اهرم تعویض دنده، غربیلک فرمان ۳۷۰z بسیار نرم بوده و به راحتی با یک انگشت چرخانده میشود.
پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان جانمایی دقیق و بسیار مناسبی داشته و درست در همان جایی است که باید برای یک خودروی اسپرت در نظر گرفت.همچنین یک نشانگر دمای روغن هم وجود دارد که این روزها دیگر غیر معمول به نظر میرسد. چراغ نشانگر قرمز رنگ دندهها هم در دور موتور ۷۰۰۰rpm شروع به چنگ زدن میکند.
ادوات داخلی کابین به خوبی در کنار هم گردآوری شده است. فقدان امکانات مدرنی نظیر صفحه نمایشگر لمسی، سامانههای کمکی راننده همچون مانیتورینگ نقاط کور کاملا احساس میشود.
نتایج حاصل از تست شتاب جانبی این خودرو ما را به ثبت رکورد ۰.۸۹g رساند که با مزدا میاتا برابری میکند. همچنین در سرعتهای بالا، عملکرد پدال ترمز چندان باب میل ما نبود و کمی طولانی و بیش از حد تقویت شده جلوه میکند. پس از فشردن ترمز، ۳۷۰z از سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت در فاصله ۵۴.۸۶ متری به طور کامل متوقف شد که حدود ۱.۵ متر طولانیتر از رکورد ترمز میاتا است.
همچنین عملکرد دیفرانسیل خودرو هم کمی با مشکل مواجه است. اگر شما سامانه کنترل پایداری را خاموش کنید، در عبور از پیچهای باریک کمی با مشکل و محدودیت مواجه خواهید شد. البته با سفارش دیفرانسیل لغزش محدود و پرداخت بهای ۳,۷۳۰ دلاری آن، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. همچنین با پرداخت این مبلغ، یک مجموعه ترمز بزرگتر و رینگهای ۱۹ اینچی هم به خودروی شما اضافه خواهد شد.
HAMID.HEMI
۱۰ تیر ۱۳۹۷یکی از دوست داشتنی ترین ماشین هاست
datsun
۱۰ تیر ۱۳۹۷با اینکه قدیمی شده ولی باز عاشقشم
موتورش هم معرکست ۳.۷ لیتری که تو مدل نیسمو ۳۵۰ اسب قدرت داره
منتظر نسل جدیدش هستم که در کنار سوپرا جدید رقابت کنن مثل دهه نود
Sajjad
۱۰ تیر ۱۳۹۷معمولا ژاپن چند سال کار میکنه تا یه خودروی بسیار خوب تولید کنه
مثل نیسان جی تی آر که فوق العاده مهندسی شده و دقیقه
من مطمئن هستم نقشه های خوبی برای این ماشین دارن و یه جایگزین اسطوره ای مثل خودش تولید میکنن
sina.d
۱۰ تیر ۱۳۹۷با این ماشین فقط باید دریفت زد تمام
حسین دهمرد
۱۰ تیر ۱۳۹۷موتورش که دوبرابر مزدا قدرت داره.ولی مزدا خوشگلتره.قیمتشونم خیلی نزدیکه.این نشون میده قیافه از موتور هم مهمتره.ایران و آمریکا هم نداره.
HAMID.HEMI
۱۱ تیر ۱۳۹۷قیافه یک چیز سلیقه ایه
نمیشه بگی مزدا بهتره
بعضیا یک کوپه کم مصرف کانورتبل رو ترجیح میدن. بعضیا هم پرفورمنس و قدرت رو.
amir
۱۱ تیر ۱۳۹۷این ماشین دیگه خیلی قدیمی شده.
datsun
۱۱ تیر ۱۳۹۷بهتر از ۱.۶ لیترهای پژوه?
amir
۱۱ تیر ۱۳۹۷عایا من گفتم بدتره!؟
زمان مناسب برای معرفی نسل جدید یک خودرو نهایتا 7-6ساله وگرنه نمیتونه در بازار دووم بیاره.از امار هم مشخصه که هر سال فروشش کمتر شده.
فقط آمریکا فقط ماسل
۱۱ تیر ۱۳۹۷من اگه جای طراحا بودم گرافیک جلوپنجره را عوض میکردم گرافیک چراغ ها رو عوض میکردم روی کاپوت ورودی هوا اضافه میکردم یه سیستم آلپاین توپ میبستم روش توربوی بزرگتر میبستم اون ال ای دی هارو برداشته جاش یه چراغ زنون با برد بالا میبستم دوتا خط شلبی مینداختم روش یه دست رینگ پهن و عالی 20اینچی میانداختم روش عقبشواون چراغ کوچیک توی کیت رو حذف جاش یه کیت پره ای میانداختم بعد اگزوز رو مثل مثل وننو میکردم یه اسویلر بزرگ میگذاشتم گرافیک چراغ هارو با استفاده از هالوژن زینت میدادم اون گلگیر های پهن عالیه پهن تر شون میکردم و به تایر ها کمبر میدادم اونوقت ماشین ماه میشد
Omid622
۱۱ تیر ۱۳۹۷حجم موتور عالیه با وجود تنفس طبیعی بودنش معرکست