نیسان

بررسی نیسان 370Z مدل 2019

در جهان خودروهای کلاسیک مدل‌های Z نیسان جایگاه ویژه‌ای دارند. نیسان ۳۷۰z در ده سال گذشته، از جهت تمامی ارزش‌ها، رو به جلو حرکت کرده و از کیفیت بالایی برخوردار شده است. اولین نسل از داتسون ۲۴۰z از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ به فروش می‌رسید. مدل ۳۰۰zx نیسان نیز از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون در بازار جولان می‌دهد.

نیسان 370Z
۳۷۰z هم اینک در یازدهمین سال تولید خود قرار دارد و تغییرات چندانی را نسبت به سال ۲۰۰۹ که جایگزین ۳۵۰z شد، به خود ندیده است. فروش نیسان ۳۷۰z در ایالات متحده با کاهش مواجه شده و به ۴۶۱۴ دستگاه در سال ۲۰۱۷ رسیده است و در سال جاری نیز با ۲۵ درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال پیش مواجه بوده است.

نیسان 370Z
مدل ۳۷۰z اینک به دومین محصول کم فروش شرکت نیسان پس از GT-R بدل شده و با این وجود، همچنان پس از حدود یک دهه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده است. بهای نسخه پایه ۳۷۰z در حدود ۳۰ هزار دلار است و با ۳۳۲ اسب بخار قدرت نهفته در زیر کاپوت، این کوپه دیفرانسیل عقب چندان هم خودروی دمده ای محسوب نمی‌شود. سال گذشته نیز نیسان تلاش نمود تا با ارائه نسخه heritage که برخی آپشن ها نظیر: آینه‌های جانبی مشکی، گرافیک بیرونی مشکی براق، دوخت زرد رنگ پوشش های چرمی کابین و تزیینات چرمی زردرنگ غربیلک فرمان بر آن مضاف شده بود، کمی بر جذابیت مدل پایه این خودرو بیافزاید. لازم به ذکر است نسخه heritage در رنگ‌های زرد، آبی و مشکی به فروش می‌رسد. بهای نمونه مورد بررسی به همراه کفپوش ۱۴۰ دلاری به ۳۱,۸۰۵ دلار رسیده است. این قیمت در حدود ۱۵۹۵ دلار کمتر از مزدا میاتا MX-5 با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و پیشرانه ۲ لیتری است.

نیسان 370Z
خودروی ۳۷۰z با پیشرانه V-6، بسیار سریع‌تر از مزدا میاتا است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو برابر ۵ ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یک‌چهارم مایل آن هم برابر ۱۳.۶ ثانیه در سرعت ۱۷۰.۶ کیلومتربرساعت بوده است. میزان شتاب ۳۷۰z تقریبا معادل مدل ۳۰۰zx توربو ۱۹۹۱ است.

نیسان 370Z
پیشرانه‌های سری VQ نیسان  از سال ۲۰۰۲ تا کنون نیروبخش انواع و اقسام خودروهای سدان، پیکاپ و شاسی بلند نیسان بوده‌اند. ۳۷۰z به نمونه ۳.۷ لیتری با ضریب تراکم ۱:۱۱ مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور ۷۰۰۰rpm قدرت خود را به نمایش می‌گذارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه برابر ۳۶۶ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۵۲۰۰rpm نمایان می‌شود.

نیسان 370Z
همچنین میزان زیادی گشتاور در دورهای پایین موجود است که رانندگی با ۳۷۰z را در سطح شهر تسهیل می‌کند. گیربکس شش سرعته این خودرو دارای ضرایب دنده نسبتا کوتاه است و به همین دلیل خودرو در سرعت‌های بالاتر نیز شتاب‌گیری خوبی دارد و کمتر احتیاج به معکوس کشیدن در این خودرو احساس خواهد شد.

نیسان 370Z
متاسفانه لرزش‌های زیادی در اهرم تعویض دنده حس می‌شود، تا حدی سنگین و سفت به نظر رسیده و همانند پدال کلاچ عملکرد دلنشینی ندارد.

نیسان 370Z
برخلاف سنگینی و سفتی بیش از حد اهرم تعویض دنده، غربیلک فرمان ۳۷۰z بسیار نرم بوده و به راحتی با یک انگشت چرخانده می‌شود.

نیسان 370Z
پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان جانمایی دقیق و بسیار مناسبی داشته و درست در همان جایی است که باید برای یک خودروی اسپرت در نظر گرفت.همچنین یک نشانگر دمای روغن هم وجود دارد که این روزها دیگر غیر معمول به نظر می‌رسد. چراغ نشانگر قرمز رنگ دنده‌ها هم در دور موتور ۷۰۰۰rpm شروع به چنگ زدن می‌کند.

نیسان 370Z
ادوات داخلی کابین به خوبی در کنار هم گردآوری شده است. فقدان امکانات مدرنی نظیر صفحه نمایشگر لمسی، سامانه‌های کمکی راننده همچون مانیتورینگ نقاط کور کاملا احساس می‌شود.

شاسی ۳۷۰z با ساختار استرات-تاور سه نقطه‌ای در جلو و وجود یک میله استحکام بخش در عرض فضای زیرین صندوق عقب، قرص و محکم جلوه می‌کند. با وجود توزیع ۵۵.۲ درصدی وزن ۱۵۰۹ کیلوگرمی این خودرو در بخش جلو اما ۳۷۰z از تعادل خوبی حتی در حین عبور سریع از روی ناهمواری های سطح جاده برخوردار است. لکن در سرعت‌های بالاتر ناگهان عملکرد سامانه تعلیق به صورت ناامیدکننده‌ای، غیرمطمئن به نظر می‌رسد. همچنین مقدار زیادی کم‌فرمانی در دماغه ۳۷۰z پدیدار خواهد شد.

نیسان 370Z
نتایج حاصل از تست شتاب جانبی این خودرو ما را به ثبت رکورد ۰.۸۹g رساند که با مزدا میاتا برابری می‌کند. همچنین در سرعت‌های بالا، عملکرد پدال ترمز چندان باب میل ما نبود و کمی طولانی و بیش از حد تقویت شده جلوه می‌کند. پس از فشردن ترمز، ۳۷۰z از سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت در فاصله ۵۴.۸۶ متری به طور کامل متوقف شد که حدود ۱.۵ متر طولانی‌تر از رکورد ترمز میاتا است.

نیسان 370Z
همچنین عملکرد دیفرانسیل خودرو هم کمی با مشکل مواجه است. اگر شما سامانه کنترل پایداری را خاموش کنید، در عبور از پیچ‌های باریک کمی با مشکل و محدودیت مواجه خواهید شد. البته با سفارش دیفرانسیل لغزش محدود و پرداخت بهای ۳,۷۳۰ دلاری آن، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد. همچنین با پرداخت این مبلغ، یک مجموعه ترمز بزرگتر و رینگ‌های ۱۹ اینچی هم به خودروی شما اضافه خواهد شد.

نیسان 370Z

آنگونه که ما اطلاع داریم، هنوز خبری از کار بر روی تولید نسل هفتم مدلهای Z نیسان آغاز نشده و معلوم هم نیست که چه زمانی این پروژه اجرا خواهد شد. امیدواریم هر چه زودتر شاهد شروع این امر باشیم، چراکه با توجه به معرفی نسل جدید تویوتا سوپرا اصلا جایز نیست که ۳۷۰z با همان تکنولوژی و شمایل قدیمی به کار خود ادامه دهد.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. HAMID.HEMI

    ۱۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    یکی از دوست داشتنی ترین ماشین هاست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. datsun

    ۱۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3477 ديدگاه)

    با اینکه قدیمی شده ولی باز عاشقشم
    موتورش هم معرکست ۳.۷ لیتری که تو مدل نیسمو ۳۵۰ اسب قدرت داره
    منتظر نسل جدیدش هستم که در کنار سوپرا جدید رقابت کنن مثل دهه نود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Sajjad

    ۱۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    معمولا ژاپن چند سال کار میکنه تا یه خودروی بسیار خوب تولید کنه
    مثل نیسان جی تی آر که فوق العاده مهندسی شده و دقیقه
    من مطمئن هستم نقشه های خوبی برای این ماشین دارن و یه جایگزین اسطوره ای مثل خودش تولید میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. sina.d

    ۱۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (69 ديدگاه)

    با این ماشین فقط باید دریفت زد تمام

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. حسین دهمرد

    ۱۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    موتورش که دوبرابر مزدا قدرت داره.ولی مزدا خوشگلتره.قیمتشونم خیلی نزدیکه.این نشون میده قیافه از موتور هم مهمتره.ایران و آمریکا هم نداره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. HAMID.HEMI

      ۱۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      قیافه یک چیز سلیقه ایه
      نمیشه بگی مزدا بهتره
      بعضیا یک کوپه کم مصرف کانورتبل رو ترجیح میدن. بعضیا هم پرفورمنس و قدرت رو.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. amir

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    این ماشین دیگه خیلی قدیمی شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      بهتر از ۱.۶ لیترهای پژوه?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۱۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (522 ديدگاه)

        عایا من گفتم بدتره!؟
        زمان مناسب برای معرفی نسل جدید یک خودرو نهایتا 7-6ساله وگرنه نمیتونه در بازار دووم بیاره.از امار هم مشخصه که هر سال فروشش کمتر شده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (218 ديدگاه)

    من اگه جای طراحا بودم گرافیک جلوپنجره را عوض میکردم گرافیک چراغ ها رو عوض میکردم روی کاپوت ورودی هوا اضافه میکردم یه سیستم آلپاین توپ میبستم روش توربوی بزرگتر میبستم اون ال ای دی هارو برداشته جاش یه چراغ زنون با برد بالا میبستم دوتا خط شلبی مینداختم روش یه دست رینگ پهن و عالی 20اینچی میانداختم روش عقبشواون چراغ کوچیک توی کیت رو حذف جاش یه کیت پره ای میانداختم بعد اگزوز رو مثل مثل وننو میکردم یه اسویلر بزرگ میگذاشتم گرافیک چراغ هارو با استفاده از هالوژن زینت میدادم اون گلگیر های پهن عالیه پهن تر شون میکردم و به تایر ها کمبر میدادم اونوقت ماشین ماه میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Omid622

    ۱۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    حجم موتور عالیه با وجود تنفس طبیعی بودنش معرکست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا