نیسان GT-R50، سامورایی بسیار کمیاب با 720 اسب بخار قدرت
کمی بیش از دو سال پیش، نیسان به مناسبت پنجاهسالگی مدل افسانهای GT-R، نسخۀ ویژه و تولید محدودی از این خودرو را که با همکاری ایتالدیزاین طراحی شده و GT-R50 نام گرفته بود معرفی کرد. از این خودرو تنها 50 دستگاه ساخته شد اما برای کسانی که در آن زمان یک میلیون دلار برای خرج کردن داشتند اما آنقدر خوششانس نبودند که بتوانند یک دستگاه از این GT-R منحصربهفرد را بخرند، خبر خوبی وجود دارد زیرا یک نمونه از این ماشین برای فروش گذاشته شده است.
GT-R50 که بهعنوان یک GT-R رها شده از محدودیتهای کاربردی و صرفهجویی در هزینهها توصیف میشود، برای اولین بار در جشن سالگرد پنجاهسالگی GT-R و ایتالدیزاین در قالب یک کانسپت به نمایش درآمد. این کانسپت در سال 2018 رونمایی شد اما نیسان بعداً اعلام کرد که تولید این خودرو به دلیل انجام اصلاحات لازم برای امکان تردد در جادههای عمومی تا سال 2020 به تعویق خواهد افتاد. سپس در می سال 2020 اولین نمونهٔ تولیدی GT-R50 در ایتالیا معرفی شد و در جولای امسال نیسان اعلام کرد که تمام 50 دستگاه آن فروخته شدهاند.
برای این خودرو رنگهای مختلفی ارائه شد که یکی از آنها همین رنگ نقرهای مایع است که در این نمونهٔ فروشی دیده میشود. به گفتهٔ فروشنده، این رنگ یک آپشن 25 هزار یورویی بوده است. زیر کاپوت GT-R50 همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توئین توربو قرار دارد اما این پیشرانهٔ دستساز توسط نیسمو تقویت شده و در اینجا 720 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
هرچند خریدار این خودرو امکان شخصیسازی و سفارش آپشنهای مدنظر خود را نخواهد داشت اما این نمونهای جذاب با رنگ گرانقیمت است که به بال عقب هیدرولیکی 35 هزار یورویی هم مجهز است. همچنین به گفتهٔ فروشنده، خودرو کاملاً صفرکیلومتر بوده و از زمان تحویل هرگز با آن رانندگی نشده است. GT-R50 در زمان فروش اولیه 1.1 میلیون دلار قیمت داشت اما فروشندهٔ این نمونه قیمت آن را اعلام نکرده و بنابراین نمیدانیم قیمت آن از زمان پایان پذیرش سفارشات خرید در جولای امسال افزایش یافته یا عدم امکان سفارشیسازی به سلیقهٔ خریدار ارزش آن را کاهش داده است.