تجربه رانندگی پاترول واریور V8: سالخورده اما توانمند
پاترول بیشک خودرویی بزرگ محسوب میشود؛ تنها نگاه کردن به آن کافی است تا این مسئله را بهخوبی درک کنیم. نیسان هم با طراحی جعبهای و حجمپردازی گسترده به این امر کمک فراوانی کرده است. این خودرو که نتیجه همکاری نمایندگی استرالیایی نیسان و «پریمکار» اتریشی است بهعنوان نسخه آفرود نیسان پاترول 2024 شناخته میشود؛ با این تفاوت که درازا و پهنای بدنه آن بهترتیب با 94 و 84 میلیمتر افزایش طول را تجربه کرده است و اینبار 50 میلیمتر هم فاصله بیشتری با زمین دارد.
پیشرانه
یک پیشرانه 5.6 لیتری بزرگ 8 سیلندر V شکل نیروبخش بدنه 2.9 تنی بزرگ پاترول واریور است. 405 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور موتور تنفسطبیعی این خودرو وظیفه چرخاندن چرخهای 34.4 اینچی آن را دارد تا بتواند در صورت نیاز وزن 3.5 تنی را نیز یدک کند. برخی از کشورها، رانندگان را برای راندن این کلاس خودرویی محبور به دریافت گواهینامه مخصوص میکنند. با این وجود کسی که به خرید آن علاقهمند باشد از خرید آن امتناع نخواهد کرد. هرچند در برخی بازارها مانند استرالیا، تاج بازار شاسیبلندهای 4x4 بزرگ بر سر تویوتا لندکروز قرار گرفته است اما نیسان امید دارد با این نسخه ویژه بتواند بازار خود را پیدا کند و حتی رقیب هموطن خود را به چالش بکشاند.
امکانات
پریمکار برای تمایز این مدل از سایر رقبا، آن را به یک سری امکانات مناسب آفرود مجهز کرده که هر دارنده خودروی 4x4 به آن علاقهمند است. بازار تیونینگ شاسیبلندهای بزرگ رونق خوبی دارد و در هر کشور، سالانه میزبان هزاران مالک شاسیبلند و وانت در ابعاد گوناگون میشود که اقدام به تهیه لوازمی چون گلگیر فولادی، چرخهای بزرگتر و چادر سقفی میکنند.
جلوی بدنه واریور میزبان یک صفحه محافظ با نشان قرمز «Warrior» شده که درکنار سپرهای جدید جلو و عقب برای ارتفاع بیشتر از زمین و در مقایسه با نسخه عادی پاترول، حالوهوای یک محصول آفرود را به بیننده القا میکنند. افزونه پلاستیکی طاق چرخها هم پوششی مناسب برای چرخهای بزرگ یوکوهاما جئولندر AT هستند. در بخشهای دیگر میتوان گیرههای ریکاوری حسابشدهای را دید که با وجود گیره بکسل خودرو برای خروج از گرفتگیها جای نگرانی باقی نمیگذارد؛ البته که سیستم تعلیق هیدرولیکی بهبودیافته این خودرو توانایی بالایی دارد و راننده میتواند برای گذر از مسیرهای صعبالعبور روی آن حساب کند.
واریور در ازای افزودن تمامی قطعات و بهبودهای استانداردی که به آنها اشاره شد، 16 هزار دلار هزینه اضافه را بر دوش خریدار میگذارد. پیشرانه موجود در این خودرو همان واحد VK استفاده شده در مدل مسابقهای GT-R GT1 است که برای کاربرد آفرود بهینه شده است. نیسان پاترول واریور را به دو اگزوز جانبی هم مجهز کرده که درصورت تمایل راننده و با فشردن یک کلید، دود از آنها خارج میشود. هرچند بازخورد پیشرانه به فشار پدال گاز در سربالایی ها نیاز به کمی اصلاح دارد اما جعبهدنده 7 سرعتی هم در کاربردهای عادی و آفرود کار خود را بهخوبی انجام میدهد.
سیستم تعلیق دو جناغه در جلو و عقب خودرو در هر محور بهصورت مستقل عمل میکند و به فنرهای مولتیریت و کنترل هیدرولیکی حرکت بدنه مجهز شده که بهجای میل ضدلغزش به یک سیستم هیدرولیکی تکیه میکند. نیسان پاترول واریور فاقد سیستم برقی در 48 ولتی است اما از سیستم HBMC سود میبرد که فشار وزن بالای آن روی میراگری فنربندی را مدیریت میکند. هرچند این بلندقامت ژاپنی امکانات جالبتوجهی دارد اما همچنان از شاسی بدنهرویقاب استفاده میکند و راندمان پیچیده و قیمت بالای نمونههای مدرنتر اروپایی را ندارد.
آفرود
تجربه آفرود پاترول واریور در یک تست سه روزه در شرایط رودخانهای و سنگی نشان داد که نیسان ذر تولید شاسیبلند مهارت زیادی دارد. این شاسیبلند برای تطبیق بهتر با شرایط آفرودی متفاوت، از چهار حالت رانندگی (روی جاده، شن، برف و صخره) سود میبرد که با همراهی یک کلید 4WD قوی و ضعیف و قفل الکترونیکی عقب به یک پکیج آفرودی مناسب تبدیل میشود. همچنان تاکید میکنیم که خبری از پیچیدگی رقبای اروپایی مانند لندروور دیفندر نیست اما بهلطف انجام وظیفه بهینه سیستم کنترل کشش، چسبندگی بالا ارزیابی میشود.
هرچند در تست یادشده خبری از خرشهای آرام بر فراز صخرههای بزرگ نبوده تا تاثیر وزن بالای بدنه بهخوبی هویدا و آشکار شود اما پاترول بهخوبی از پس سایر موانع سر راهش برآمد. تایرهای بزرگ بهراحتی از موانع سرپایینی تپهها عبور کردند. همکاری سیستم فنربندی هم باعث حفظ اتصال چرخها با سطح مسیر آفرود میشود. راندمان واریور در سواحل شنی هم رضایتبخش است؛ جعبهدنده با سرعت مناسبی از دنده 1 تا 3 را میپیماید، فنربندی تمام ضربات ناشی از چالهها و پستوبلندیهای کوچک را میگیرد و ناگهان حس رانندگی داکار را به راننده منتقل میکند.
کابین
متاسفانه حس و حال کابین مانند یک خودروی دستدوم 10 سال کار است که عمر خود را کرده است. خوشبختانه شرکت پریمکار از شر چوب داشبورد خلاص شده و آن را با آلکانتارا جایگزین کرده است. همانطور که از ظاهر کابین میتوان حدس زد، خبری از سیستمهای مدرن چون اپل کارپلی و اندروید اوتو نیست و برای گوش دادن به موسیقی در این پاترول 2024 باید از کابل AUX یا CD استفاده کنید! کابین پارتول واریور برای کسی خوب است که ذرهای به فناوری اهمیت نمیدهد اما کیفیت ساخت و کارراهانداز بودن خودرو برایش اولویت دارد. از سوی دیگر، سرنشینان فضای زیادی دارند، فضای بار مناسب است و تمام ادوات بهصورت کاملا مکانیکی و آنالوگ کنترل میشوند که در عصر نمایشگرها، حکم یک نوع مدیتیشن را دارد.
نتیجه
هرچند موتور 8 سیلندر این خودرو باعث میشود برخی روشنفکران امروزی به آن نگاهی بد داشته باشند و راننده آن را سهلانگار تلقی کنند اما اگر مالک آن در منطقهای بهدور از شهرهای بزرگ زندگی کند و به ارتباط خود با خودرو و طبیعت اهمیت دهد، میتواند پرداخت هزینه 16 هزار دلاری ارتقا به این نسخه را موجه بداند. نظر شما درباره این شاسیبلند چیست؟ آیا پاترول جدید میتواند جای تثبیتشده تویوتا در بازار خودروهای آفرود را بگیرد؟