تست و بررسی نیسان ورسا 2024؛ ارزانترین خودروی بازار آمریکا
خودروها بیش از حد پیچیده شدهاند. واقعاً چه نیازی به تکنولوژی تشخیص چهره یا نمایشگر 30 اینچی کابین است؟ ما در کابین خودرو مشغول تماشای فیلم سینمایی نیستیم و به همین خاطر است که میخواهیم وقت بیشتری را با نیسان ورسا 2024 سپری کنیم. این خودرو هماکنون ارزانترین محصول بازار آمریکا به شمار میرود و میتوان نسخه پایه S با گیربکس دستی را به قیمت 17,225 دلار خریداری کرد. با خداحافظی اکثر خودروهای ارزانقیمت از بازار، ورسا جزو آخرین نمونههای در دسترس برای قشر متوسط و ضعیف خواهد بود.
برخی افراد اعتقاد دارند آمریکاییها خودروهای ارزانقیمت را نمیخواهند اما این ادعا صحیح نیست. در سهماهه اول امسال فروش ورسا نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است. اگرچه فیس لیفت این خودرو به بهبود آمار فروش کمک کرده اما حتی در سال 2021 که سال بدی برای فروش خودروهای نو بوده نیسان بیش از 60 هزار دستگاه ورسا را به دست مشتریان رسانده است. مردم هنوز هم خواهان خودروهای ارزانقیمت هستند.
البته فهمیدن اینکه چرا مردم به ورسا علاقه دارند سخت نیست. با اینکه نیسان خودرویی ارزانقیمت تولید کرده اما این حس به مشتری منتقل نمیشود. مدل پایه S از نمایشگر لمسی 7 اینچی، بسته ایمنی سپر ایمنی 360 استاندارد شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر و دستیار نوربالا و همچنین بیشترین فضای سر و پای کلاس سود میبرد. حتی مدل کاملاً فول SR که در تست حاضر بود قیمتی کمتر از 23 هزار دلار داشت. در این مدل نمایشگر بزرگتر 8 اینچی، اپل کارپلی، کروز کنترل تطبیقی، رنگهای بدنه جذاب و صندلیهای پارچهای و تریم چرم داشبورد دیده میشوند. نسخه تمام فول نیسان ورسا 2024 احساسی شبیه یک بیوک رده میانی دارد. ترکیب مشکی کابین با پارچه و چرم خیلی جالب نیست اما دوخت نارنجی آنها به بهبود وضعیت کمک میکند. همچنین طراحی کلی کابین نیز یک دست و تمیز از کار درآمده و نمایشگر مرکزی هم کیفیت و ظاهر مدرنی دارد.
ورسا برای حملونقل بیدردسر سرنشینان از نقطه الف به ب طراحی شده و بنابراین نباید از آن انتظار سواری اسپرتی را داشت. پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری این خودرو 122 اسب بخار قدرت و 154 نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT روانه چرخهای جلو میکند. البته مدل پایه به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز است. باید گفت قدرت کافی برای جلو راندن ورسا وجود دارد اما اگر بخواهید به سرعتهای بالاتر دست یابید باید پدال گاز را بیشتر فشار دهید.
آنچه باعث سورپرایز ما شد میزان راحتی سواری ورسا 2024 بود. جدای از صدای زیاد جاده در کابین، این خودرو پایدار و راحت است. سیستم تعلیق خودرو نرم است و سریعاً دستاندازها را رد میکند و تکانهای زیادی هم در بدنه وجود ندارد. حتی فرمان خودرو نیز بازخورد خوبی ارائه میکند؛ اما بزرگترین انتقاد درباره ورسا به طراحی آن مربوط میشود. جلوپنجره بزرگ این سدان ژاپنی خیلی با کلیت بدنه همخوانی ندارد و این موضوع درباره کلیت خودروهای کوچک صدق میکند. البته رینگهای 17 اینچی مدل SR به بهبود ظاهر خودرو کمک شایانی کردهاند.
ویژگی منفی دیگر درباره نیسان ورسا 2024 این است که امکان دسترسی به صندلیهای عقب تاشو در نسخه پایه S وجود ندارد. در واقع این ویژگی فقط در تریم های بالاتر است هرچند باید گفت فضای بار 425 لیتری ورسا بهترین در کلاس خود به شمار میرود. در صندوقعقب خودرو فضای قابلتوجهی وجود دارد و به راحتی میتوان وسایل گوناگون را حمل کرد. اما جایی که ورسا واقعاً قلب مالک را تسخیر میکند پمپبنزین است. با اینکه رقیب اصلی این خودرو یعنی میتسوبیشی میراژ خودروی کممصرفتری است و در سیکل ترکیبی 6 لیتر سوخت مصرف میکند اما ورسا هم مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتری دارد که باعث میشود محصول نیسان یکی از کممصرفترین خودروهای غیر هیبریدی بازار آمریکا باشد.
اما با این تفاسیر چرا خودروهای کوچک سریعاً از بازار آمریکا محو میشوند؟ همانطور که قبلاً نیز در پدال به آن پرداختهایم، خودروسازان دلیلی برای ادامه تولید خودروهای کوچک نمیبینند چراکه میتوانند با سدان های کمی بزرگتر یا شاسی بلندهایی که گرانتر هستند مشتریان بیشتری را جذب کنند؛ اما زمانی که خودروهایی همچون نیسان ورسا 2024 با این قیمت وجود دارند به سختی میتوان خودرویی همچون کیکس یا سنترا را توجیه کرد. ورسا تقریباً تمامی ویژگیهای موردنیاز یک خریدار با قیمتی بسیار منطقی را دارد. ورسا یک خودروی مناسب 20 هزار دلاری است که مردم بیشتری باید آن را برانند.
مشخصات نیسان ورسا SR مدل 2024 | |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.6 لیتری |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 122/154 |
گیربکس | CVT، دیفرانسیل جلو |
صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 9.5 |
وزن (کیلوگرم) | 1232 |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 6.7 |
فضای بار (لیتر) | 425 |
قیمت پایه (دلار) | 17,225 |
قیمت مدل تست شده (دلار) | 22,960 |