نیسان

مروری بر هر آنچه از نسل آینده نیسان ماکسیما میدانیم

نیسان ماکسیما پس از ۴۲ سال تولید، در سال ۲۰۲۴ از خط تولید کنار رفت اما شایعات از بازگشت آن به‌عنوان یک سدان الکتریکی یا هیبریدی خبر می‌دهند.

نیسان با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما همچنان به برنامه خود برای عرضه محصولات جدید تا سال ۲۰۳۰ پایبند است. نیسان ماکسیما، سدانی که پس از ۴۲ سال تولید در سال ۲۰۲۴ کنار رفت، ممکن است بخشی از این برنامه باشد. این خودرو که پیش از تغییر نام داتسون به نیسان در سال ۱۹۸۱ معرفی شد، در دهه ۱۹۹۰ به یکی از نمادهای سدان‌های اسپرت تبدیل شد و حتی در فیلم «سریع و خشن» سال ۲۰۰۱ حضوری کوتاه داشت؛ اما در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰، ماکسیما بزرگ‌تر و راحت‌تر شد و بخشی از جذابیت اسپرت خود را از دست داد. نیسان هنگام توقف تولید این خودرو در سال ۲۰۲۴، احتمال بازگشت ماکسیما را رد نکرد و سخنگوی شرکت گفت:

لطفاً منتظر اخبار آینده ماکسیما باشید، چراکه ما با خودروهای هیجان‌انگیز و نوآوری‌های فناورانه، سفرهایی خاطره‌انگیز خلق می‌کنیم.

این اظهارات همراه با خبری درباره تولید دو خودروی الکتریکی جدید در کارخانه نیسان در می‌سی‌سی‌پی اعلام شد؛ اما تا می ۲۰۲۵، اوضاع تغییر کرده است. آن دو خودروی الکتریکی لغو شده‌اند و وضعیت مالی نیسان بحرانی است. بااین‌حال، هنوز نمی‌توان پرونده ماکسیما را بسته شده دانست.

آیا ماکسیما همچنان سدان خواهد بود؟

برخی خودروسازان، مانند میتسوبیشی با اکلیپس کراس، سدان‌ها یا خودروهای اسپرت نمادین را به کراس‌اوور تبدیل کرده‌اند اما فعلاً به نظر می‌رسد ماکسیما به‌عنوان یک سدان بازگردد. بازار سدان‌ها هنوز برای خریداران جذاب است همان‌طور که فروش بالای هیوندای النترا و تویوتا کمری نشان می‌دهد. نیسان سنترا نیز فروش خوبی دارد و نیسان با مدل‌های روگ، مورانو، کیکس و آریا، مجموعه‌ای گسترده از شاسی‌بلندها را در اختیار دارد. بازگرداندن ماکسیما به‌عنوان یک سدان پرچم‌دار منطقی‌ترین گزینه به نظر می‌رسد، هرچند هیچ‌چیز غیرممکن نیست.

ماکسیمای جدید چه شکلی خواهد بود؟

رندری که در اینجا می‌بینید، تصوری خیالی از ماکسیمای احتمالی است. از نشانه‌های طراحی این رندر از کانسپت IMs گرفته شده که نیسان در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی ۲۰۱۹ در دیترویت رونمایی کرد. این خودرو که یک سدان بلندقامت با حال ‌و هوای کراس‌اوور بود، تأثیر زیادی بر طراحی نیسان مورانو جدید گذاشت، به‌ویژه در بخش جلویی با چراغ‌های باریک و جلوپنجره عریض V شکل. خطوط تیز بدنه در گلگیرهای جلو و عقب با قوس نرم سقف تضاد جالبی ایجاد کرده و به شکل فست‌بک منتهی می‌شود که این روزها در سدان‌ها بسیار محبوب است. جلوپنجره ماکسیما شبیه به مورانو، اما کوتاه‌تر، با خطوط افقی طراحی شده و چراغ‌های باریک به آن متصل هستند. در گوشه‌ها، دی‌لایت‌ها از نیسان N7 الهام گرفته‌اند که یک سدان الکتریکی جدیدی برای بازار چین است. در عقب، طراحی محافظه‌کارانه است و با چراغ‌های گرد، از نیسان اسکای‌لاین افسانه‌ای الهام گرفته شده که علاوه بر مدل‌های GT-R، به‌صورت سدان چهاردر نیز عرضه می‌شد.

زیر کاپوت چه می‌گذرد؟

اینجا موضوع پیچیده می‌شود. وقتی نسل قبلی ماکسیما کنار رفت، نیسان با اشتیاق از برنامه Ambition 2030 برای تمرکز بر خودروهای الکتریکی صحبت کرد و همه‌چیز به سمت تبدیل ماکسیما به یک خودروی الکتریکی پیش می‌رفت. این خودرو می‌توانست از پیشرانه‌های تک‌موتوره و دوموتورهٔ آریا استفاده کند. برنامه تولید دو سدان الکتریکی در می‌سی‌سی‌پی نیز این نظریه را تقویت می‌کرد؛ اما در ۱۲ ماه گذشته، تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمتر از انتظار بود و نیسان برنامه تولید آن دو سدان را به دلیل کاهش تقاضا لغو کرد؛ اما گزینه هیبریدی چطور؟ هیبریدها اکنون پرطرفدار هستند و نیسان به خودرویی پرفروش نیاز دارد. نیسان اذعان کرده که کنار گذاشتن هیبریدها برای تمرکز کامل روی خودروهای الکتریکی اشتباه بود؛ بنابراین، یک ماکسیمای هیبریدی با قدرت معقول و مصرف سوخت استثنایی می‌تواند نقطه شروع خوبی برای هیبریدهای بیشتر نیسان باشد.

ماکسیمای جدید چه زمانی عرضه می‌شود؟

سدان‌های الکتریکی لغوشده نیسان ابتدا برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده بودند. بااین‌حال، برنامه Ambition 2030 نیسان برای تولید ۲۷ مدل الکتریکی‌شده و ۱۹ خودروی تمام الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ همچنان پابرجاست؛ بنابراین، اگر ماکسیما بازگردد و نیسان از بحران مالی کنونی جان سالم به درببرد، احتمالاً تا پایان دهه شاهد آن نخواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4089 ديدگاه)

    ماکسیما باید تبدیل به یک سدان اسپورت دیفرانسیل عقب بشه نسلهای قبل کمی ماهیت اسپورت داشتن ولی به چشم نمی آمد باید تبدیل به یک سدان اسپورت واقعی بشه،

    موافقم 29
    مخالفم 5
    1. Ahmad

      ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (250 ديدگاه)

      اوووه اووه دمت گرم نیسان سریع تر ماکسیما رو بساز یه جوری بساز که مثل قبلن حریف نداشته باشه

      موافقم 11
      مخالفم 8
  2. ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6183 ديدگاه)

    فکر کن سال ۸۰ ماکسیما پلاک قدیم داشته باشی بازم گنگستر بودن
    مگه کسی جرعت داره به اونی که ماکسیما داره بگه بچه خشگل بچه خشگل اونیه که چری سوار میشه با پول ددیش خریده باباشون خرجشون میده بچه خشگلا 🖕🖕🖕

    موافقم 19
    مخالفم 50
    1. ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6183 ديدگاه)

      اونی که با پول خودش چری خریده بچه خوشگل نیست لات واقعیه کسی که با پول خودش چیزی میخره لات واقعیه دمش گرم من به مصرف کننده احترام میزارم ولی کسی که باباش خریده براش میاد به کسی که ماشین ایرانی داره فحش میده خب اون بچه خوشگله باید با آقای اشتری بریم بالاسر اونی که فحش میده بعد کتکش بزنیم

      موافقم 31
      مخالفم 4
    2. mahan

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (163 ديدگاه)

      بسه دیگه چرند گویی محض رضای خدا …

      موافقم 39
      مخالفم 1
    3. MehdiTurbo

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2524 ديدگاه)

      هنوزم این مدل حرف زدنا و این طرز فکرا وجود داره 🙄
      فک کردم تاریخ انقضاش تموم شده
      سال ۲۰۲۵ ما کجاها گیر کردیم

      موافقم 22
      مخالفم 1
  3. ! i M α η δ υ α R

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2393 ديدگاه)

    مدل ماکسیما از چند طرف ضربه خورد …

    تقریبا بیشتر عمرش ، همچون روحی سرگردان بین اسپرت بودن یا لوکس بودن در سیلان بود ، که باعث شد هویتش ، به بی هویتی خو بگیره …

    از طرف دیگه فلسفه طراحی ” لیکویید موشن ” نیسان ، در عمل ، پوچ از آب در اومد و به بی هویت تر شدن ظاهر این روح نیمه جان و سرگردان انجامید …

    سپس استفاده از گیرباکس اقتصادی و فاقد لذت CVT ، اونهم در محصولی که ادعای اسپرت بودن و لوکس بودن رو داره ، آخرین میخ رو بر تابوت این جواهر نیسان کوبید …

    دیگه نیازی به گفتن نیست که رقبای هموطن و اروپایی اش ، با پیشرفت های روزافزون ، هر روز بیشتر از دیروز ، عرصه رو بر پهلوون قصه ما ، تنگ می کردن ، تا سر آخر ، مرگ ماکسیما فرا رسید و بعد از 42 سال ، به دیار باقی شتافت …

    جالب اینجاست که نیسان فلک زده مثل همیشه با سیاست های اشتباه ، هنوز دست از سر مرده ماکسیما هم بر نداشته و داره با احضار روح دوباره اش به این دنیا ( با برقی کردنش ) ، عذاب ابدی رو به دوست داران این مدل وارد می کنه …

    یادمون نره که قبل از نیسان هم ، میتسوبیشیه از این جا رونده و از اونجا مونده ، با کشتن اکلیپس و احضار دوباره روحش در کالبد یک اس یوو وی زشت و بد قواره ، این عذاب الیم رو به دوستداران اکلیپس وارد کرده بود …

    موافقم 17
    مخالفم 7
    1. Alireza

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      دقیقا اصرار به گیربکس CVT روی این ماشین اشتباه بود

  4. Lyting

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    خر همون خره فقط پالونش عوض شده

    موافقم 14
    مخالفم 3
  5. کوروش

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    جهت اطلاع دوستان: اون ماکسیمایی که توی ایران تولید شد ماکسیما واقعی نبود در اصل نیسان سفیرو بود که پارس‌خودرو به خاطر نام و آوازه ماکسیما از اون اسم برای فروشش استفاده کرد.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. hrsjamei

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    اگر این طرح رندر باشه بیشتر آئودی RS7 از بغل هست تا نیسان ماکسیما با چراغ R34 جلو ماشین خوبه ولی عقب ماشین نه چراغ ها باید تغییر بکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا