شیر اما پیر! بررسی نیسان 370Z فیس لیفت 2018
در سال 2016 ما نیسان 370Z سالخورده را با فورد موستانگ اکوبوست تازه نفس مقایسه کردیم. قضاوت نهایی ما تأیید میکرد که محصول نیسان اگرچه در زمان عرضه در سال 2009 ویژگیهای خوب زیادی داشت اما گذشت 7 سال باعث شده بود گرد پیری بر چهره خودروی اسپورت نیسان بنشیند.
هماکنون و در سال 2018 خودروی آشنای Z حدود 10 سال سن داشته و هنوز هم در حال عرضه است؛ اما علیرغم گذشت چند سال از عرضه 370Z، مدیران نیسان به فکر عرضه نسل جدید نبوده و امیدوارند که برخی بازنگریها در آن بازهم باعث شود مشتریان این خودرو را به رقبای جدیدتر ترجیح دهند. رقبای این خودرو بسیار متنوع هستند، از هاچبک های داغ مدرن گرفته تا کوپههای دو درب بسیار خوب!
شاید به آسانی نتوانید تغییرات بیرونی 370Z فیس لیفت را تشخیص دهید اما این خودرو هنوز هم تازه به نظر میرسد. بهروزرسانیهای مدل سال 2018 نیسان شامل دستگیرههای درب جدید، چراغهای تیرهتر و رینگهای 19 اینچی جدید میباشد. زمانی که 370Z با 10 سال سن را در برابر آئودی TT جدید قرا دهید شاید افراد کمی به سن بالای آن پی ببرند.
اما داخل کابین مدرنیته کمتری را شاهد هستیم. بله یک صفحه لمسی 7 اینچی با ناوبری ماهوارهای وجود دارد اما خبری از رادیوی دیجیتالی DAB نیست. شما میتوانید گوشی خود را به سیستم اطلاعات سرگرمی متصل کنید اما بازهم خبری از اپل کارپلی یا اندروید اتو نیست. مدلهای GT دارای سیستم صوتی Bose هستند اما این سیستم هم کاملاً از عهده پنهان کردن صدای رینگهای بزرگ و لاستیکهای دیواره کوتاه برنمیآید.
از نظر تغییرات فنی باید تلاش دوچندانی داشته باشید تا بتوانید آنها را دریابید. زیر پای چپ راننده کلاس پرفورمنس جدیدی وجود داشته و البته سیستم تعلیق بازنگری شده نیز کمی میتواند سواری سفت خودرو را بهبود بخشد. نیسان 370Z هنوز هم در شهر ناهنجاری داشته اما در سرعتهای بالاتر نرمتر به چشم میآید؛ اما جدای از این موارد باید به صندلیهای اسپورتی اشاره کنیم که کاملاً بدن را در بر گرفته و حمایت خوبی به عمل میآورند. تنها موضوعی که باعث شرمساری است عدم قابلیت تنظیم فرمان است.
نیسان 370Z همچنان یک خودرو با سواری درگیر کننده است. فرمان سنگین و گیربکس سرسخت این خودرو به همراه تجربهای که خاص است در اکثر رقبا دیده نمیشود. انتقال 324 اسب بخار قدرت و 363 نیوتون متر به چرخهای عقب باعث میشود این کوپه ژاپنی در جادههای خیس از نظر کشش مشکلاتی داشته باشد.
پیشرانه این خودرو بهترین تنظیمات را نداشته و عدم وجود توربو یا سوپرشارژر به این معنی است که شما برای لذت بردن از حداکثر خروجی باید پیشرانه را تحتفشار قرار دهید. البته رانندگانی که دنبال هیجان هستند از پیشرانه تنفس طبیعی لذت خواهند برد اما شاید در زمانهای که همه از پیشرانههای توربو استفاده میکنند این موضوع یک چالش باشد. البته طرز بالا رفتن دور پیشرانه کاملاً خطی و لذتبخش بوده و 370Z یک خودروی سریع است.
اگرچه نیسان میتواند در بحث درگیری راننده و سواری هیجانانگیز با رقبا شانهبهشانه حرکت کند اما هزینههای مالکیت و قیمت بالا شاید باعث نگرانی خریداران شود. مصرف سوخت این خودرو نیز بالا بوده و البته ب ام و M240i که بسیار سریعتر است آلایندگی خیلی کمتری دارد. همچنین ارزش باقی مانده این خودرو در زمان فروش نیز خیلی بالا نیست.
نیسان 370Z در دنیایی که پر از خودروهای اسپورت با پیشرانههای کم حجم و توربو است روشی سنتی را ارائه میکند. بهروزرسانیهای حداقلی باعث افزایش جذابیت این خودرو شدهاند اما خب نمیتوانند سن بالای 370Z را پنهان نمایند. محصول اسپورت نیسان همچنین یک خودروی درگیر کننده بوده اما سیستم اطلاعات سرگرمی از مد افتاده و کابین قدیمی آن نیز کاملاً در پس رقبا قرار میگیرند. یک زمانی نیسان 370Z رقبا را شکست میداد اما اکنون هیچ دلیل برای خرید آن وجود ندارد و این مایه شرمساری است...
- مشخصات نیسان 370Z GT فیس لیفت
- قیمت: 34285 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3.7 لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 324 اسب بخار/363 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.3 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10.6 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress