مروری بر تاریخچه و تکامل خودروهای Z نیسان طی نیم قرن
چندی پیش نیسان همزمان با پنجاهمین سالگرد تولید خودروهای اسپرت سری Z، از کوپهٔ اسپرت جدید Z پروتو رونمایی کرد که پیشنمایشی از مدل 400Z محسوب میشود. به این مناسبت، نیسان در یوکوهاما مجموعهای از خودروهای اسپرت خود که شامل هفت نسل از مدلهای سری Z میشود را به نمایش درآورده و این میراث ارزشمند را گرامی داشته است. حال به این مناسبت قصد داریم مرور کوتاهی داشته باشیم بر تاریخچهٔ این اسپرتهای پرافتخار ژاپنی.
240Z
داستان خودروهای سری Z نیسان در دسامبر سال 1969 با مدل 240Z آغاز شد. نسخهٔ قویتر این خودرو که با نام Z432 شناخته میشد، به پیشرانهٔ مدل اسکایلاین GT-R مجهز شده بود که با چهار سوپاپ در هر سیلندر، دو میل بادامک و سه کاربراتور، 160 اسب بخار قدرت و 177 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نسل اول Z که طی سالهای بعد با مدلهای جدید 260Z و 280Z به بازار آمد، به مدت نُه سال روی خط تولید باقی ماند طی این مدت بیش از 520 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد.
280ZX
نیسان در سال 1978 نسل دوم سری Z را با مدل 280ZX معرفی کرد. این مدل به پیشرانهٔ 2.8 لیتری شش سیلندر خطی با 145 اسب بخار قدرت و 226 نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و در دو نسخهٔ 2 نفره و 2+2 به بازار آمد. سپس نسخهٔ T-Top این مدل هم ارائه شده که به علاقهمندان اجازه میداد بودن قربانی کردن استحکام بدنه، از هوای آزاد لذت ببرند. 280ZX که در طراحی بیرونی تا حد زیادی به نسل قبلی وفادار مانده بود، تا سال 1983 به تولید رسید.
300ZX Z31
300ZX برای اولین بار در سال 1983 به بازار آمد و با یک نسخهٔ ویژه، پنجاهسالگی نیسان را جشن گرفت. در این نسل پیشرانههای V6 توربوشارژ جایگزین نمونههای شش سیلندر خطی تنفس طبیعی قبلی شدند. اینها اولین موتورهای V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپن بودند. قویترین موتور 300ZX، یک نمونهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ با 200 اسب بخار قدرت بود.
300ZX Z32
نسل جدید 300ZX با طراحی کاملاً جدید، دو نسخهٔ 2 نفره و 2+2 و دو پیشرانهٔ 3 لیتری V6 تنفس طبیعی و توئین توربو در سال 1989 معرفی شد. پیشرانهٔ تنفس طبیعی این نسل 225 اسب بخار و نسخهٔ توئین توربو 280 اسب بخار قدرت تولید میکرد. 300ZX جدید از تکنولوژیهای پیشرفتهای برای زمان خود مثل فرمان گیری چهارچرخ، تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ و ترمزهای عملکرد بالا با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه برخوردار بود و یکی از جذابترین کوپههای اسپرت آن زمان محسوب میشد.
350Z
دو سال بعد از خاتمهٔ تولید 300ZX در سال 2000، نیسان با معرفی کانسپت 350Z در نمایشگاه دیترویت 2001 دوباره به این بخش بازگشت. در این کوپهٔ جدید Z، نیسان بار دیگر به پیشرانهٔ تنفس طبیعی بازگشت و 350Z را به یک موتور 3.5 لیتری V6 با 280 اسب بخار قدرت و 363 نیوتن متر گشتاور مجهز کرد. این ماشین 1450 کیلوگرم وزن و 4,310 میلیمتر طول داشت. تا زمان خاتمهٔ تولید 350Z در دسامبر سال 2008 بیش از 250 هزار دستگاه از آن تولید شد.
370Z
مدل جدید 370Z با زبان طراحی تکاملی نسبت به 350Z و پیشرانهٔ 3.7 لیتری V6 تنفس طبیعی برای اولین بار در سال 2009 معرفی شد. این موتور در نسخهٔ استاندارد 336 اسب بخار قدرت تولید میکند اما در نسخهٔ قویتر نیسمو که چندی بعد معرفی شد، قدرت آن به 355 اسب بخار افزایش پیدا کرد. 370Z در ابعاد بیرونی کوچکتر از سلف خود شده بود بهجز در عرض که به میزان جزئی 33 میلیمتر افزایش داشته است. در ساخت این خودرو هم از آلومینیوم استفاده شده تا وزن آن کاهش یابد. 370Z علیرغم سن بالا همچنان در حال تولید است اما بهزودی با مدل کاملاً جدید 400Z جایگزین خواهد شد.