دهه 90 میلادی بهترین دوران خودروهای اسپورت ژاپنی بوده است. در آن دوران شاهد عرضاندام تویوتا سوپرا، مزدا RX-7، میتسوبیشی 3000GT و نیسان 300ZX بودهایم. تنها دو خودرو از محصولات یاد شده همچنان زنده هستند هرچند فاصلهای 17 ساله بین سومین و چهارمین نسل سوپرا وجود داشته است. البته خودروی Z نیسان هم با فاصلهای 7 ساله بین دو نسل مواجه بوده است. سال بعد نیز قرار است نسل جدید نیسان Z رونمایی شود.
اما 300ZX Z32 که از سال 1989 تا 1996 در آمریکا عرضه شد یکی از زیباترین خودروهای اسپورت ژاپنی در طول تاریخ محسوب میشود. این خودرو همچنین یکی از اولین محصولات تولیدی است که کار طراحی آن با نرمافزار CAD صورت گرفته است. تصمیم برجسته نیسان برای طراحی این خودرو به خوبی جواب داده است. 300ZX حتی امروز نیز زیباست که دلیل آن پروفایل گرد و پهن میباشد. همانند نسلهای پیشین Z، این خودرو مدلی 2+2 بوده و اکثر نسخههای آن بهصورت T-top تولید شدهاند.
زیر کاپوت این خودرو پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 222 اسب بخار قرار داشته اما نسخه توئین توربوی نیسان بود که دلهای طرفداران را ربود. قدرت مدلهای توئین توربو به 300 اسب بخار رسید و این مدلها همچنین دارای سیستم تعلیق قابل تنظیم در دو حالت و همان سیستم فرمان پذیری چهار چرخ بکار رفته در R31 اسکای لاین بودند.
نیسان در طول زمان اقدام به بهبود 300ZX کرده و برای مثال در سال 1992 نسخه کانورتیبل دو نفره آن را معرفی نمود. مدل هاردتاپ بجای طراحی چهارنفره T-top فقط بهصورت دونفره در دسترس بود هرچند قیمت این نسل از نیسان Z پایین نبود. قیمت خودرو در سال 1990 از حدود 30 هزار دلار شروع میشد که امروز حدود 60 هزار دلار میشود. در سال آخر تولید هم قیمت خودرو به 50 هزار دلار رسید که با تورم امروز چیزی حدود 100 هزار دلار میباشد.
تعجبی ندارد که 300ZX محبوبیت زیادی بین تیونرها داشت به گونهای که یافتن نسخه دستنخورده آن در بازار کار سختی محسوب میشود. چند ماه پیش یک مدل فابریک با کارکرد کم در بازار عرضه شد و فروشنده قیمت 30 هزار دلاری را برای آن تعیین کرد. البته افراد معدودی اقدام به خرید یک خودروی 30 ساله با چنین قیمتی میکنند.
اما حالا یک دستگاه 300ZX 1990 توربو با قیمت 5600 دلار در حراجی عرضه شده است. این خودرو کاملاً فابریک بوده هرچند کارکرد آن بالای 180 هزار کیلومتر عنوان شده است.