مقایسهٔ کراساوورهای نیسان، روگ، مورانو، پثفایندر
این روزها با محبوبیت انفجاری کراساوورها، تقریباً همهٔ خودروسازان تعداد زیادی از این خودروهای بلندقامت را در سبد محصولات خود دارند. یکی از این شرکتها نیسان است که در بازار ایالاتمتحده، کراساوورهای روگ، مورانو و پثفایندر را عرضه میکند؛ اما بین این کراساوورهای کامپکت، میان سایز و فول سایز چه تفاوتهایی وجود دارد و کدامیک از آنها برای خرید مناسبتر هستند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات در این مطلب سه کراساوور محبوب و پرفروش نیسان در بازار آمریکا را باهم مقایسه میکنیم.
ابعاد بیرونی
اساساً پثفایندر یکی از بزرگترین نیسانها است و پس از اسیووی فول سایز آرمادا، دومین محصول بزرگ این شرکت محسوب میشود. نسل جدید پثفایندر در مقایسه با مدل کامپکت روگ 195 میلیمتر فاصلهٔ محوری، 355 میلیمتر طول، 140 میلیمتر عرض و 89 میلیمتر ارتفاع بیشتری دارد. همانطور که انتظار میرود، مورانوی میان سایز بین این دو خودرو قرار میگیرد و 106 میلیمتر کوتاهتر، 63 میلیمتر کمعرضتر و 56 میلیمتر کمارتفاعتر از پثفایندر است و فاصلهٔ محوری آنهم 76 میلیمتر کمتر است.
فضای بار و سرنشین
همانطور که انتظار میرود، پثفایندر با این اندازهٔ بزرگتر، میتواند نسبت به برادران دو ردیفهٔ کوچکتر خود، سرنشین و بار بیشتری حمل کند. این کراساوور فول سایز بهصورت استاندارد با سه ردیف صندلی به بازار عرضه میشود و میتواند هفت یا هشت سرنشین را حمل کند؛ بنابراین برای خانوادههای پرجمعیت، پثفایندر میتواند بهترین گزینه باشد. این خودرو در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلیها، فضای 470 لیتری را در صندوق بار خود ارائه میکند و در صورت خواباندن صندلیهای ردیف سوم این رقم به 1275 لیتر افزایش پیدا میکند. با خواباندن هردو ردیف صندلیهای عقب پثفایندر نیز فضای بار عظیم 2280 لیتری فراهم میشود. در مقایسه با روگ، فضای بار پشت صندلیهای ردیف دوم در پثفایندر 240 لیتر و فضای پشت ردیف اول 180 لیتر بیشتر است. تمرکز بیشتر مورانو روی ظاهر بجای کارایی اما موجب شده فضای بار آن حتی از روگ هم کمتر باشد بهگونهای که فضای پشت صندلیهای ردیف دوم آن 365 لیتر از پثفایندر کمتر است. در صورت خواباندن صندلیهای عقب مورانو نیز این اختلاف با برادر بزرگتر به 380 لیتر میرسد.
قوای محرکه
نسل جدید پثفایندر همچنان از همان اصل سنتی خودروی بزرگتر، پیشرانهٔ بزرگتر پیروی میکند و به همین دلیل زیر کاپوت آن یک موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی با 284 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که نیروی آن از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ منتقل میشود. مورانو هم از نسخهٔ تضعیفشدهٔ همین موتور استفاده میکند که در اینجا 260 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است. روگ اما بهطور قابلتوجهی از برادران بزرگتر خود ضعیفتر است زیرا در سینهٔ آن یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که تنها 180 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه نیز از طریق یکی از همان گیربکسهای CVT کسلکنندهٔ نیسان به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ منتقل میشود. البته کسانی که اندازهٔ روگ را دوست دارند اما قدرت پثفایندر را میخواهند میتوانند منتظر ارائهٔ نسخهٔ قویتری از این کراساوور کامپکت در آینده باشند که به پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ضریب تراکم متغیر نوآورانهٔ نیسان مجهز خواهد شد.
مصرف سوخت و ظرفیت بکسل
نیسان هنوز مصرف سوخت نسل جدید پثفایندر را اعلام نکرده اما نسل قبلی با همین پیشرانه در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 10.7 لیتر بنزین مصرف میکرد و بنابراین مصرف نسل جدید هم باید چیزی در همین حدود باشد. مورانو به دلیل قدرت و وزن کمتر، کمی کممصرفتر بوده و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 10.2 لیتر بنزین میسوزاند اما کممصرفترین عضو این جمع روگ با مصرف ترکیبی 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر است. کسانی که خواهان بکسل کردن یک تریلر کوچک با کراساوور خود هستند تقریباً مجبور خواهند بود پثفایندر را انتخاب کنند زیرا ظرفیت یدک کشی روگ تنها 610 کیلوگرم است و مورانو هم با ظرفیت 680 کیلوگرم خیلی بهتر نیست. این در حالی است که پثفایندر بهصورت استاندارد میتواند تا 1600 کیلوگرم را یدک بکشد و با سفارش کیت یدک کشی این رقم به 2700 کیلوگرم میرسد. به گفتهٔ نیسان، این ظرفیت در کلاس پثفایندر بهترین است اما برای اینکه این ادعا را صحیح بدانیم باید دوج دورانگو و جیپ گرند چروکی L را عضو این کلاس در نظر نگیریم.
نتیجهگیری
انتخاب میان این سه کراساوور کاملاً به نیازها و خواستههای خریداران از خودرو بستگی دارد. کسانی که به صندلیهای ردیف سوم یا ظرفیت بار پثفایندر نیازی ندارند بهتر است سراغ روگ یا مورانو بروند. از این دو کراساوور، مورانو بیشتر روی جذابیت ظاهری تمرکز دارد و به همین دلیل مقداری از کارایی که یک کراساوور بدان نیاز دارد را قربانی کرده است. از سوی دیگر، برای یدک کشی، جابجایی خانواده و تواناییهای متوسط آفرود، نسل جدید پثفایندر بدون شک بهترین انتخاب در بین کراساوورهای حال حاضر نیسان خواهد بود.
مشخصات فنی
نیسان روگ | نیسان مورانو | نیسان پثفایندر | |
پیشرانه | 2.5 لیتری I4 | 3.5 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 |
قدرت | 180 اسب بخار | 260 اسب بخار | 284 اسب بخار |
گشتاور | 245 نیوتن متر | 325 نیوتن متر | 350 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ |
مصرف سوخت | 8.1 لیتر ترکیبی | 10.2 لیتر ترکیبی | 10.7 لیتر (حدودی) |
فاصلهٔ محوری | 2,705 میلیمتر | 2,824 میلیمتر | 2,900 میلیمتر |
طول | 4,648 میلیمتر | 4,887 میلیمتر | 5,004 میلیمتر |
عرض | 1,839 میلیمتر | 1,915 میلیمتر | 1,961 میلیمتر |
ارتفاع | 1,699 میلیمتر | 1,689 میلیمتر | 1,768 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 1035/2100 لیتر | 910/1900 لیتر | 470/1275/2280 لیتر |
ظرفیت بکسل | 610 کیلوگرم | 680 کیلوگرم | 1600 تا 2700 کیلوگرم |
قیمت پایه | 26,800 دلار | 33,660 دلار | 34,000 دلار (حدودی) |