به کدام نسل نیسان Z بیشتر علاقه دارید؟

چهارشنبه 10 شهریور 1400 - 10:30
مطالعه 8 دقیقه
Nissan-Z
یکی از مهم‌ترین رونمایی‌هایی که امسال در دنیای ماشین صورت گرفت، نسخهٔ تولیدی نیسان Z جدید است. این خودرو با انتقال قدرت محرک عقب، گیربکس دستی و...
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین رونمایی‌هایی که امسال در دنیای ماشین صورت گرفت، نسخهٔ تولیدی نیسان Z جدید است. این خودرو با انتقال قدرت محرک عقب، گیربکس دستی و پیشرانهٔ V6 توئین توربوی 400 اسب بخاری، به همهٔ وعده‌هایی که سال گذشته هنگام معرفی Z پرتو داده شد عمل کرد. هرچند واکنش‌ها به Z جدید بسیار مثبت بوده و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است اما این اسطورهٔ ژاپنی بیش از نیم قرن سابقه دارد و به همین دلیل، برای پاسخ دادن به سؤالی که تیتر این مطلب است باید همهٔ موارد را در نظر بگیریم؛ بنابراین، بعدازاینکه در ادامه خلاصهٔ سریعی از تاریخچهٔ نیسان Z را مطالعه کردید، بهتر می‌توانید بگویید که کدام نسل Z انتخاب شما خواهد بود. آیا سریع‌ترین، قوی‌ترین و جدیدترین Z را انتخاب می‌کنید یا هنوز هم به یکی از نسل‌های قبلی بیشتر علاقه دارید؟

کپی لینک

داتسون 240Z (کد S30)

سال‌های تولید: 1970 تا 1978

اولین Z که در ایالات‌متحده با نام داتسون 240Z شناخته می‌شد، در سال 1969 معرفی شد. این خودرو به دلیل ارائهٔ ترکیبی از ظاهر زیبا، پرفورمنس خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، به یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد و در مدت 9 سال تولید بیش از 520 هزار دستگاه از آن فروخته شد. 240Z در نسخهٔ آمریکایی به یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری شش سیلندر خطی با 151 اسب بخار قدرت مجهز بود اما در طول سال‌ها نسخه‌های قوی‌تر 260Z و 280Z با 170 اسب بخار قدرت به بازار آمدند.

کپی لینک

داتسون 280ZX (کد S130)

سال‌های تولید: 1979 تا 1983

نسل دوم این کوپهٔ ژاپنی در سال 1978 با به‌روزرسانی‌های کامل و با نام 280ZX پدیدار شد. طراحی بیرونی این نسل تکاملی بود و ترکیب موتور جلو، محور عقب را حفظ کرده بود اما طراحی زاویه‌دارتری داشت. این خودرو در دو نسخهٔ دونفره یا 2+2 ارائه می‌شد و سقف تارگا نیز برای لذت رانندگی در هوای آزاد قابل سفارش بود. پیشرانهٔ 2.8 لیتری شش سیلندر خطی این نسل بین 135 تا 143 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما یک نسخهٔ توربو با 180 اسب بخار قدرت هم وجود داشت. 280ZX به مدت چهار سال تا 1983 تولید شد.

کپی لینک

نیسان 300ZX (کد Z31)

سال‌های تولید: 1984 تا 1989

در سال 1983 نیسان نسل جدید Z را با نام 300ZX رونمایی کرد. طراحی بیرونی این نسل با دماغهٔ صاف و چراغ‌های جلوی مخفی، مناسب دههٔ 80 بود و داخل آن بسیار لوکس‌تر و راحت‌تر همهٔ مدل‌های قبلی Z بود و حتی از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره می‌برد! اما نکتهٔ مهم‌تر این بود که 300ZX به اولین پیشرانهٔ V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپنی مجهز شده بود. این موتور 3 لیتری V6 که جایگزین موتورهای شش سیلندر خطی نسل قبل شده بود، 200 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

کپی لینک

نیسان 300ZX (کد Z32)

سال‌های تولید: 1990 تا 1996

در زمانی که جهان برای ورود به دههٔ 90 آماده می‌شد، نیسان از نسل کاملاً جدید 300ZX رونمایی کرد. نسل چهارم Z از استایلی تازه با شکلی آئرودینامیک و جزئیاتی آینده‌نگرانه برخوردار بود. مثل نسل قبلی، 300ZX جدید هم با دو نوع کابین دونفره و 2+2 ارائه می‌شد. زیر کاپوت، نسخهٔ بهبودیافته‌ای از همان پیشرانهٔ 3 لیتری V6 قبلی قرار گرفته بود که به‌صورت تنفس طبیعی 222 اسب بخار و در نسخهٔ توئین توربو 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علاوه بر طراحی و پیشرانه، بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در شاسی نسل Z32 با تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ، فرمان گیری چرخ‌های عقب و ترمزهای قدرتمند با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه صورت گرفته بود. این نسل از 300ZX به مدت 11 سال از 1989 تا 2000 روی خط تولید بود.

کپی لینک

نیسان 350Z (کد Z33)

سال‌های تولید: 2003 تا 2009

نسخهٔ تولیدی 350Z که پیش‌نمایش آن با کانسپت Z در سال 2001 ارائه شده بود، سال 2002 معرفی شد و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری نسخهٔ کانسپت را حفظ کرده بود. نسلی که Z را به قرن 21 آورد، بر اساس شاسی کاملاً جدیدی طراحی شده بود که همان ترکیب نمادین موتور جلو، محرک عقب را حفظ کرده بود اما زیر کاپوت حالا یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی جای نمونهٔ قبلی را گرفته و خبری از توربوشارژر هم نبود. این موتور در نسخهٔ معمولی 287 اسب بخار و در نسخهٔ نیسمو 306 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. 350Z یک خودروی اسپرت واقعی مدرن بود که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر و صرفاً به‌صورت دونفره عرضه می‌شد. بین سال‌های 2002 تا 2008، نیسان بیش از 250 هزار دستگاه از 350Z را در سراسر جهان به فروش رساند.

کپی لینک

نیسان 370Z (کد Z34)

سال‌های تولید: 2009 تا 2020

370Z که در سال 2009 معرفی شد، با ارتقاءهای زیادی هم در طراحی و هم در پرفورمنس، راه نسل قبلی را ادامه داد. این نسل کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر از قبل بود و به لطف استفادهٔ گسترده‌تر از آلومینیوم، از وزن آن‌هم کاسته شده بود. 370Z با بدنه‌ای عضلانی‌تر مثل قبل در دو نسخهٔ کوپه و رودستر به بازار عرضه شد. پیشرانهٔ 3.7 لیتری تنفس طبیعی این نسل نسخهٔ بروز شده‌ای از همان پیشرانهٔ 350Z بود و حالا 332 اسب بخار قدرت در نسخهٔ معمولی و 350 اسب بخار قدرت در نسخهٔ نیسمو تولید می‌کرد. در این نسل همچنین تعلیق بروز شده و ترمزها هم قوی‌تر شده بودند. 370Z به مدت 11 سال از 2009 تا 2020 تولید شد.

کپی لینک

نیسان Z (کد Z34)

سال‌های تولید: 2021 تا...

جدیدترین نسلی که به خانوادهٔ پرافتخار نیسان Z اضافه شده، سریع‌تر و قوی‌ترین Z تاریخ محسوب می‌شود. Z جدید که به‌عنوان یکی از آخرین خودروهای اسپرت بنزینی در نظر گرفته می‌شود، سال گذشته در قالب کانسپت Z پروتو خودنمایی کرد و اخیراً نسخهٔ تولیدی آن معرفی شده است. هرچند این نسل بر اساس نسخهٔ بهبودیافتهٔ شاسی نسل قبلی ساخته شده و حتی کد آن‌هم تغییر نکرده اما از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با سبک رترو و جزئیات الهام گرفته از نسل‌های قبلی Z و همین‌طور کابین دونفرهٔ جدیدی پُر از تکنولوژی‌های مدرن بهره می‌برد. پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی Z جدید هم بازگشتی به 300ZX را نشان می‌دهد اما این موتور حالا 400 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.