نیسان اوتِک زاگاتو گاویا، دورگه ایتالیایی-ژاپنی با تیراژ تولید بسیار محدود

دوشنبه 29 آذر 1400 - 04:30
مطالعه 3 دقیقه
Autech-Zagato-Gavia-1
در برهه‌هایی از زمان شاهد معرفی برخی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی ژاپن بوده‌ایم. همچنین زمانی بوده که چشم‌بادامی‌ها برترین...
تبلیغات

در برهه‌هایی از زمان شاهد معرفی برخی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی ژاپن بوده‌ایم. همچنین زمانی بوده که چشم‌بادامی‌ها برترین تکنولوژی‌ها و خلاقیت‌ها را عرضه کرده‌اند. از خودروهای لوکس و ساختارشکن همچون نسل اول لکسوس LS گرفته تا سوپرکارهای روزمره‌ای همچون نسل اول هوندا NSX، خودروسازان ژاپنی محصولات قابل‌اعتنایی را توسعه داده‌اند. اگرچه اکثر ما خودروها و نوآوری‌های ژاپنی‌ها در دوران معاصر را به یاد داریم اما هنوز هم هستند محصولاتی که خیلی در معرض دید قرار نگرفته‌اند. یکی از آن‌ها محصول نیسان و تولید شرکت اوتِک بوده است. احتمالاً با شرکت اوتک آشنا نیستید و به همین خاطر تاریخچه‌ای کوتاه از آن را تقدیم شما می‌کنیم.

اوتک در سال 1986 و به عنوان زیر برند نیسان تأسیس شد. این شرکت مسئول تولید محصولاتی منحصربه‌فرد و جالب از خودروهای موجود نیسان بود که برخی از آن‌ها به نمونه‌های خاطره‌انگیز و مشهوری همچون نسخه طویل Y31 سدریک، GT-R R33 چهار درب و مدل پرفورمنس اوتک 260RS تبدیل شدند. این شرکت حتی همکاری کوتاهی نیز با کمپانی مشهور زاگاتو داشته است. یکی از ثمره‌های این همکاری با نام استلویو AZ-1 شناخته می‌شود که خبر فروش یکی از نمونه‌های کم کارکرد آن را چند روز پیش تقدیم شما کردیم. یکی دیگر از محصولات بسیار کمیاب اوتک و زاگاتو پدر AZ-1 یعنی زاگاتو گاویا بوده است. گفته شده کمتر از 20 دستگاه از این خودرو تولید شده و یکی از کانال‌های یوتیوبی اخیراً پشت فرمان یکی از این خودروها نشسته است.

ما اشاره‌ای به قضاوت مجری درباره این خودرو نمی‌کنیم اما جزئیات جالبی را به اشتراک می‌گذاریم. زاگاتو گاویا شاید شبیه کوپه‌های GT آینده نگرانه در دهه 80 میلادی باشد اما زیرساخت آن بسیار معمولی‌تر است. در واقع این خودرو از شاسی اصلاح شده نیسان لئوپارد F31 استفاده کرده، خودرویی که در آمریکا هم با نام اینفینیتی M30 در دسترس بوده است. زاگاتو گاویا همچنین دارای کابینی منحصربه‌فرد با برخی ویژگی‌های ایتالیایی بوده است. البته دسته‌دنده خودرو مستقیماً از قطعات محصولات نیسان در دهه 80 میلادی گرفته شده اما نکته جالب درباره این خودرو به طراحی رینگ‌ها مربوط می‌شود که شبیه مجراهای هوایی خاص می‌باشد. البته مشخص نیست که آیا این نوع طراحی تأثیری روی آئرودینامیک خودرو داشته است یا خیر.

شاید با دقت در بدنه این خودرو بتوانید دو قطعه قرض گرفته شده از خودروهای دیگر را تشخیص دهید. چراغ‌های جلو به خودروی S13 سیلویا تعلق داشته و آینه‌های جانبی نیز از هوندا CRX گرفته شده‌اند. همچنین زیر کاپوت نیز اخبار جالبی وجود دارد. از آنجایی که با یک GT کروزر دهه 80 میلادی روبرو هستیم شاید انتظار داشته باشید زاگاتو گاویا از پیشرانه 6 سیلندر استفاده کرده باشد اما که خب تقریباً هم این‌گونه است. خودروی موردبحث از پیشرانه 6 سیلندر VG30 نیسان استفاده کرده و با استفاده از توربو قدرت 280 اسب بخاری تولید کرده است. زاگاتو گاویا بخشی جالب از تاریخ خودروهای ژاپنی بوده و قطعاً شایسته توجه بیشتری است. البته همکاری زاگاتو و اوتک آخرین همکاری نیسان با یک شرکت طراحی ایتالیایی نبوده چراکه اخیراً مدل GT-R50 توسط ایتال دیزاین معرفی شده و بسیار موفق‌تر از ثمرات همکاری اوتک با زاگاتو بوده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.