نیسان GT-R الکتریکی قطعاً یک روزی تولید خواهد شد!
نیسان مدت زیادی خودروهای اسپرت GT-R و 370Z را در خط تولید نگه داشت اما بالاخره نسل جدید Z معرفی شد ولی خبری از گودزیلای تازهنفس نیست. GT-R در دسامبر 2007 معرفی شده است و هنوز خبری از نسل جدید R36 نیست اما این خودروساز ژاپنی قبلاً حداقل درباره یک نسل پیش روی این خودرو فکر کرده است. یکی از مدیران ارشد نیسان به تاپ گیر میگوید در نقطهای از زمان یک تغییر رادیکال وجود خواهد داشت. آشوانی گوپتا میگوید این تغییر اجتنابناپذیر است و سوپرکار دوستداشتنی نیسان در نهایت پیشرانه درونسوز را کنار خواهد گذاشت.
او میگوید:
فکر میکنم صحبت درباره اینکه چه زمانی GT-R پیشرانه درونسوز را کنار خواهد گذاشت خیلی زود است اما قطعاً یک روزی GT-R الکتریکی تولید خواهد شد
البته نیسان خاطرنشان میسازد تکنولوژی الکتریکی هنوز آماده بهکارگیری در چنین محصول پرفورمنسی نیست. همین موضوع درباره نیسان Z نیز صادق است. مدیر ارشد نیسان میگوید:
در حال حاضر ما تمامی شبیهسازیهای لازم برای الکتریکی سازی این خودروها را انجام میدهیم اما فعلاً تکنولوژی مناسب برای Z و GT-R الکتریکی را پیدا نکردهایم. در نهایت این دو خودرو محصولاتی عادی نیستند بلکه فرهنگ ما به شمار میروند
گوپتا اظهار میدارد Z و GT-R به دلبر و دیو هستند و نقشهای متفاوتی را در سبد محصولات نیسان بر عهده گرفتهاند. مدیر نیسان بر عدم تغییر جایگاه آنها تأکید میکند و بنابراین GT-R همواره در بالاترین سطح پرفورمنس خانواده حضور خواهد داشت.
در خبری مرتبط باید گفت پیشفروش GT-R برای مدل سال 2022 بهصورت رسمی پایان یافته است. هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو برای مدل سال 2023 نیز بازخواهد گشت یا خیر. در نظر داشته باشید که پیشرانه 6 سیلندر توئین توربوی گودزیلا به خاطر قوانین صدا دیگر در اروپا عرضه نمیشود. همچنین نیسان فروش این خودرو در استرالیا را نیز همزمان با انجام تست تصادف سختگیرانه جانبی متوقف کرده است. وضعیت نسل جدید Z نیز کمی پیچیده است زیرا عرضه آن در ژاپن تا فصل تابستان و به خاطر مشکلات زنجیره تأمین به تعویق افتاده است. قیمت این خودرو برای بازار آمریکا نیز منتشر نشده است و بنابراین راه نسبتاً طولانیای تا عرضه آن در آمریکا باقی مانده است. تویوتا سوپرا با گیربکس 6 سرعته دستی نیز رقیب تازهنفسی است که میتواند روی فروش Z جدید تأثیر بگذارد.
اما خبر جالب دیگر درباره نیسان اینکه یکی از مقامات این شرکت در اروپا به عرضه نسخههای نیسمو از محصولات الکتریکی نیسان اشاره کرده است. البته هنوز مشخص نیست اولین خودروی الکتریکی نیسمو کدام خواهد بود. گیلوم کارتیر رئیس نیسان اروپا میگوید:
نیسمو دارایی ماست و ما میخواهیم آن را از نو بسازیم. ما برخی خودروها با نسخههای نیسمو را در آینده تولید خواهیم کرد
او اظهار میدارد خودروهای الکتریکی نیسمو میتوانند در بخش سیستم تعلیق و قوای محرکه ارتقا یابند که این دستورالعمل مشابه ارتقای خودروهای درونسوز نیسمو است. مدیر نیسان میافزاید:
نکته این است که حقهای وجود ندارد. کار ما سرهمبندی نیست. به همین خاطر ارتقای محصولات الکتریکی نیازمند سرمایهگذاری خواهد بود تا مطمئن شوید پرفورمنس خوبی ارائه میکنید
نیسان قبلاً برخی محصولات الکتریکی با پسوند نیسمو را تولید کرده است. لیف نیسمو RC از پیشرانههای الکتریکی با قدرت 161 اسب بخاری سود میبرد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.4 ثانیهای دارد. این خودروساز همچنین نسخه جادهای نیسمو لیف را تولید کرده است. این خودرو از تنظیمات اسپرت تری برای کنترل کامپیوتر قوای محرکه سود میبرد و تغییراتی هم در سیستم تعلیق اعمال شده است. یکی دیگر از مدیران نیسان نیز به تولید خودروهای الکتریکی و اسپرت با باتریهای حالتجامد ابراز علاقه کرده است. البته او میگوید چنین چیزی پروژه اولویتدار نیسان نیست. ژاپنیها در حال حاضر نسخه پیشتولیدی باتری حالتجامد خود را تست میکنند. خودروی تولیدی مجهز به این تکنولوژی طبق پیشبینیهای نیسان در سال 2028 از راه خواهد رسید.
با آغاز سال 2023 نیسان فقط محصولات الکتریکی شده را در اروپا عرضه خواهد کرد. این خودروها سرانجام جایگزین خودروهای درونسوز کنونی خواهند شد. نیسان میخواهد خودروهای الکتریکی شده تا سال 2026 حدود 75 درصد فروشش در اروپا را به خود اختصاص دهند. از سال 2025 نیز کارخانه میسیسیپی نیسان در آمریکا اقدام به تولید دو خودروی الکتریکی خواهد کرد که یکی از برند نیسان استفاده خواهد کرد و دیگری محصول اینفینیتی خواهد بود. مجموعه باتری این خودروها نیز توسط همین کارخانه تولید خواهد شد.