درگ جذاب و دیدنی نیسان Z جدید با تویوتا سوپرا و موستانگ مکوان
سرعت و شتاب در خط مستقیم تنها یکی از مواردی است که علاقهمندان را به سمت خرید خودروهای اسپرت جذب میکند. بااینحال، تماشای سه کوپهٔ اسپرت محرک عقب که در یک مسابقهٔ درگ باهم رقابت میکنند قطعاً سرگرمکننده است حتی اگر این بهطور کامل نشاندهندهٔ پرفورمنس یک خودرو نباشد. حال که سرانجام نیسان Z جدید برای بررسی و آزمایش در اختیار نشریات مختلف قرار گرفته است، باید انتظار انتشار ویدئوهای مختلفی با حضور این «خودروی رؤیایی دستیافتنی» (به قول نیسان!) را داشته باشیم.
یکی از اولین ویدئوها در این رابطه را هاگرتی آماده و منتشر کرده است. این وبسایت نسخهٔ اتوماتیک جانشین 370Z را به دست آورده و آن را در برابر تویوتا سوپرا و فورد موستانگ مکوان قرار داده است. سوپرا هم مثل نیسان دو پدال و شش سیلندر دارد که البته بهصورت خطی چیده شده است اما زیر کاپوت موستانگ یک موتور V8 پنهان شده که البته آنهم به یک گیربکس اتوماتیک متصل است. هر سه خودرو قیمت تقریباً یکسانی دارند. نیسان Z با 51 هزار دلار ارزانترین خودروی این جمع است و پس از آنهم موستانگ با 55 هزار دلار و سوپرا با 56 هزار دلار قرار میگیرند.
مکوان هرچند با 480 اسب بخار قدرت قویترین خودروی این جمع است اما با 1746 کیلوگرم وزن، سنگینترین هم محسوب میشود. از سوی دیگر، نیسان 80 اسب بخار قدرت کمتری دارد اما در عوض حدود 100 کیلوگرم هم سبکتر است. سوپرا نیز با 382 اسب بخار قدرت، ضعیفترین خودروی این رقابت محسوب میشود اما این کمبود را با وزن سبک 1520 کیلوگرمی جبران میکند.
با آغاز درگ، از همان ابتدا نیسان عقب میافتد و موستانگ و سوپرا تا خط پایان پابهپای هم پیش میروند. به لطف ویرایشهای تیم ویدئویی هاگرتی، میتوانیم ببینیم که این دو خودرو دقیقاً همزمان از خط پایان رد میشوند اما بااینحال، جیسون کامیسا اشاره میکند که مکوان در لحظهٔ عبور از خط، حدود 5 کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتری داشته و 400 متر را ظرف 12.1 ثانیه با سرعت 193 کیلومتر بر ساعت طی کرده درحالیکه سرعت سوپرا در پایان این مسافت 188 کیلومتر بر ساعت بوده است. نیسان نیز با تایم 12.3 ثانیه و سرعت 187 کیلومتر بر ساعت در جایگاه سوم قرار میگیرد. البته لازم به ذکر است که Z از لاستیکهای بریجستون استفاده میکند درحالیکه دو خودروی دیگر لاستیکهای میشلن دارند.
در مسابقهٔ بعدی، نیسان Z اتوماتیک در برای نسخهٔ دستی خودش قرار میگیرد. در این درگ، نسخهٔ اتوماتیک نیم ثانیه سریعتر بود و نسخهٔ دستی پس از 12.8 ثانیه با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت از خط پایان عبور کرد؛ و در آخر نیز نیسان Z دستی در برابر یک آستونمارتین ونتیج V8 مدل 2010 قرار میگیرد که مشخصات فنی تقریباً یکسانی با کوپهٔ ژاپنی دارد. در این درگ هم کوپهٔ بریتانیایی با اختلاف کمی پیروز شد و ظرف 12.7 ثانیه 400 متر را به پایان رساند. بهطورکلی، نیسان Z جدید در اولین درگ خود با رقبا نتوانست عملکرد خیلی چشمگیری داشته باشد اما به گفتهٔ جیسون کامیسا، اگر این خودرو به لاستیکهای بهتری مجهز شود احتمالاً شرایط آن بهبود خواهد یافت.
مشخصات فنی
| موستانگ مکوان | تویوتا GR سوپرا | نیسان Z |
پیشرانه | 5 لیتری V8 | 3 لیتری I6 توربو | 3 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 480 اسب بخار | 382 اسب بخار | 400 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 500 نیوتن متر | 475 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | 1746 کیلوگرم | 1520 کیلوگرم | 1637 کیلوگرم |
قیمت | 55,500 دلار | 56,000 | 51,000 |