نیسان لیف الکتریکی، ستارهای کمفروغ که به پایان راه میرسد...
اگر همهی چیزهای خوب یک روزی باید به پایان برسند همین سخن را میتوان درباره چیزهایی که هرگز ظرفیتهای واقعی خود را نشان ندادهاند نیز تکرار کرد. این موضوع درباره داستان نیسان لیف صدق میکند، خودرویی که در سال 2010 معرفی شد و حالا خبر میرسد زمستان برای این خودروی پیشرو در بازار الکتریکیها فرا رسیده است. علیرغم رشد قابلتوجه بازار خودروهای الکتریکی، لیف هرگز نتوانست دل مشتریان را به دست آورد. لیف اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه و ارزانقیمت بود که در دسترس عموم قرار گرفت اما خیلی زود به محاق رفت. تسلا مدل S به حدی ساختارشکن بود که شعاع حرکتی 117 کیلومتری لیف به همراه ظاهر عجیبش باعث شد این خودروی ژاپنی نتواند با تسلا رقابت کند.
بر اساس گزارش جدید اتوموتیونیوز، چندین منبع مطلع تائید کردهاند نیسان تصمیم به عدم تولید نسل جدید لیف گرفته است. گفته میشود یک خودروی جدید که با نیازهای خریداران خودروهای الکتریکی مدرن هماهنگی بیشتری دارد جایگزین لیف خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این خودروی جدید همچنان از نام لیف استفاده خواهد کرد یا خیر اما به نظر میرسد احتمال استفاده از این نام بالا نیست. نیسان فعلاً این اخبار را تائید نکرده اما به وضوح تمرکز خود روی دیگر خودروهای الکتریکی همچون آریا را نشان میدهد. سال پیش بود که ژاپنیها به یک خودروی شاسیبلند با نام چیل اوت اشاره کردند که شاید با خروج لیف از خط تولید پدیدار شود.
لیف به هیچ عنوان نتوانست انتظارات نیسان را برآورده کند. درحالیکه تأسیسات تولید تنسی این خودروساز ظرفیت تولید سالانه 150 هزار دستگاه خودرو را دارد، کل فروش لیف از ابتدا تاکنون کمتر از 175 هزار دستگاه بوده است. البته لیف سال پیش تا حدی احیا شد و فروش کمتر از 10 هزار دستگاهی سال 2020 آن به 14239 دستگاه رسید و به نظر میرسد تا به اینجای سال نیز عملکرد بدی نداشته است. دادهها میگویند حدود 7500 دستگاه لیف جدید تا به اینجای سال 2020 فروخته شدهاند.