حفظ کیفیت باتری‌ نیسان لیف در گذر زمان و نیاز به تصمیمات جدید برای خودروهای برقی

شنبه 9 مهر 1401 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
nissan-leaf-battery-charge
جدا از بحث واقع‌گرایانه افت ظرفیت باتری در گذر زمان، بسیاری از افراد معتقدند برای دوری از این دردسر نباید به سراغ خرید خودروهای برقی رفت. پست‌ها و...
تبلیغات

جدا از بحث واقع‌گرایانه افت ظرفیت باتری در گذر زمان، بسیاری از افراد معتقدند برای دوری از این دردسر نباید به سراغ خرید خودروهای برقی رفت. پست‌ها و مقاله‌های بسیاری هم به ضعف عملکرد باتری‌ها در گذر زمان اشاره کرده‌اند که گواهی بر این مطلب است که با بلااستفاده شدن این محصولات، نمی‌توان آن‌ها را بازیافت کرد.

کپی لینک

عملکرد خوب باتری‌های نیسان

مدیر بازاریابی شرکت نیسان در انگلستان، «نیک توماس»، در مقابله با این نظرات که در بسیاری از موارد به اشکال احساسی و حتی غیرمنطقی بیان می‌شوند، در مصاحبه‌ای با مجل فوربز بیان داشت:

تقریبا تمام باتری خودروهای برقی که تولید کرده‌ایم هنوز درون خودروها هستند؛ در نظر داشته باشید که نیسان نزدیک به 12 سال است که خودروی برقی می‌فروشد.

«کارلتون رِید» در مقاله‌ای که اخیرا در مجله فوربز منتشر کرده است به باتری ماشین‌های برقی می‌پردازد و اشاره می‌کند که این محصولات برخلاف باتری لپتاپ و گوشی‌های هوشمند از سیستم‌های مدیریت باتری (BMS) پیشرفته سود می‌برند تا چرخه زندگی‌شان را افزایش دهند. در ایالات‌متحده، خودروساز براساس قانون فدرال موظف است باتری خودرو را تا 8 سال یا 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) گارانتی کند. بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند که باتری‌ها از حد تعیین‌شده توسط متخصصان آمریکا بیشتر دوام خواهند آورد.

البته باید توجه داشته باشید که گارانتی این محصولات دربرابر خرابی آن‌ها انجام می‌شود که مقوله‌ای جدا از افت ظرفیت آن است. افت ظرفیت که امری طبیعی و غیرقابل جلوگیری محسوب می‌شود، تا حد معینی به‌عنوان بخشی از گارانتی این محصولات به شمار نمی‌رود. توماس می‌گوید:

خبری از دسته زیادی از باتری‌های غیرقابل استفاده برای تغییر کاربری در انبارهای ما نیست. این مسئله درست برعکس آن چیزی است که مردم در ابتدای عرضه خودروهای برقی تصورش را می‌کردند که باتری‌ها تنها برای زمان کمی پاسخگو خواهند بود.

بسیاری از باتری‌ها ممکن است عمری طولانی‌تر از خودرو داشته باشند و پس از بی‌استفاده‌شدن در خودرو، به‌عنوان ایستگاه ثابت ذخیره نیرو مورداستفاده قرار می‌گیرند و سپس بازیافت خواهند شد.

با پایان عمر 15 یا 20 ساله باتری در جاده، آن را از خودرو خارج می‌کنیم و می‌بینیم که هنوز سالم است و احتمالا 60 تا 70 درصد ظرفیت قابل‌استفاده خود را حفظ کرده است.خروج باتری استفاده شده از خودروی برقی و جایگزینی آن با نمونه جدید، یک برنامه عملی نیست. بهتر آن است که بسته باتری را پس از 20 سال از خودرو خارج کرد و خودرو را بازیافت کرد و باتری را دوباره استفاده کرد. راحت‌ترین راه‌حل آن است که تمام باتری را از خودرو خارج کنیم و آن را در یک محفظه قرار دهیم و از آن در یک مزرعه خورشیدی استفاده کنیم.

شرکت نیسان تاکنون تعداد کمی از باتری‌های مدل لیف را به‌خاطر مشکلات فنی، گارانتی و تصادف این مدل‌ها گرد‌آوری کرده و تعدادی از آن‌ها را نیز به مراکز ذخیره‌سازی انرژی ارسال کرده است. توماس می‌گوید کارخانه نیسان واقع در «سورلند» انگلستان تنها برای جمع‌آوری و بازاستفاده از باتری‌های استفاده‌شده برای پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی تاسیس می‌شود.

کپی لینک

بازیافت باتری

صنایع و استارتاپ‌ها امروزه فعالیت‌های زیادی در حوزه بازیافت باتری‌ها دارند و احتمالا با حفظ این روند پیشرفت، به‌زودی شاهد ظهور صنعتی جدید با همین عنوان در جهان باشیم. اتحادیه اروپا هم‌اکنون دورریز باتری‌ها را کنترل می‌کند و به‌زودی تصمیم دارد تا این قوانین را متناسب با پیشرفت فناوری به‌روزرسانی کند تا بتواند از طریق بازیافت بخشی از مواد معدنی مصرف‌شده را بازگرداند. توماس می‌گوید:

هم‌اکنون در چین صنعت بزرگی برای بازیافت باتری‌های استفاده‌شده وجود دارد. من از بسیاری از مراکز بازیافت چین بازدید داشته‌ام. آن‌ها در آنجا باتری را به بخش‌هایی موسوم‌به «جرم سیاه» تقسیم می‌کنند که بعدتر به آن‌ها اجازه استفاده از موادمعدنی ارزشمند درون باتری را می‌دهد.

مجموعه فولکس‌‌واگن نیز اخیرا یک مرکز تحقیقاتی را در آلمان تاسیس کرده است که در آن باتری‌های خودروهای برقی را بازیافت می‌کند. یک شرکت بازیافت باتری به نام «ردوود متریالز» که توسط هم‌بنیان‌گذار سابق تسلا، «جی‌بی استرابل»، تاسیس شده، اخیرا 700 میلیون دلار سرمایه را از سرمایه‌گذارانش جذب کرده است تا تجارتش را در آمریکا گسترش دهد.

استرابل مدعی شده که می‌تواند از راه بازیافت، موادمعدنی را ارزان‌تر از معدن‌کاوی به دست آورد. توماس معتقد است که در آینده‌ای که او بازنشسته خواهد شد احتمالا نیاز اساسی به صنعت بازیافت باتری پیدا خواهد شد.

با این وجود ایجاد یک چرخه تامین مواد لازم برای تولید باتری باید هرچه سریع‌تر و با دقت فراوان انجام شود. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تخمین زده که ظرفیت کنونی بازیافت جهانی برابر 180 هزار تن باتری در سال است. متخصصان بازیافت هم بر این باورند که خودروهای برقی که در سال 2019 به فروش رسیدند نهایتا بالغ‌بر 500 هزار تن ضایعات باتری را تولید خواهند کرد. IEA می‌گوید که تا 20 سال آینده نزدیک به 1300 گیگاوات ساعت باتری نیازمند بازیافت خواهند بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.