درگ افسانههای آمریکا و ژاپن، فورد موستانگ GT در برابر نیسان Z نیسمو
در دنیای خودروها، آمریکاییها ضربالمثلی دارند که میگوید «جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد». در دههٔ 70 شاید این ضربالمثل درست به نظر میرسید اما وقتی در دههٔ 90 ژاپنیها وارد بازی شدند، ثابت کردند که آمریکاییها اشتباه میکنند. آنها به افزودن چندین لیتر به حجم موتور اعتقادی نداشتند و معتقد بودند فقط پیشرانه نیست که یک خودرو را سریع میکند. درگی که در ادامه خواهید دید، دقیقاً این موضوع را تصدیق میکند زیرا در اینجا فورد موستانگ GT در برابر نیسان Z نیسمو قرار گرفته است. V8 تنفس طبیعی در برابر V6 توربوشارژ، 5 لیتر در برابر 3 لیتر، تقابل افسانهٔ آمریکایی با نماد ژاپنی.
موستانگ GT از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکند که 486 اسب بخار قدرت و 567 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. موستانگ با وزن 1790 کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از رقیب ژاپنی سنگینتر است. نیسان Z نیسمو هرچند 2 سیلندر، 2 لیتر حجم موتور، 66 اسب بخار قدرت، 47 نیوتن متر گشتاور و یک دنده کمتر دارد اما با 420 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور، تمام تلاش خود را میکند تا به لطف وزن سبکتر، کمبود قدرت خود را جبران کند.
بااینوجود، نسبت قدرت به وزن موستانگ با 271 اسب بخار بر تن، هنوز هم بهتر از نیسان با 250 اسب بخار بر تن است و بنابراین قاعدتاً باید برندهٔ این رقابت باشد اما ولی در واقعیت، ماسل کار فورد در هر چهار مسابقه شکست میخورد و در هر مسابقه ثابت میشود که ژاپنیها چقدر خودروهایشان را دقیق میسازند خصوصاً نسخههای پرفورمنس را. موستانگ در لانچ اولیه کند عمل میکند و این باعث میشود از نیسمو عقب بیفتد. این خودرو در بهترین حالت تایم 12.6 را در 400 متر ثبت میکند که 0.3 ثانیه از رقیب ژاپنی بیشتر است.
مشخصات فنی
فورد موستانگ GT | نیسان Z نیسمو | |
پیشرانه | 5 لیتری V8 | 3 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 486 اسب بخار | 420 اسب بخار |
گشتاور | 567 نیوتن متر | 520 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 9 سرعته اتوماتیک |
محور عقب | عقب | عقب |
وزن | 1790 کیلوگرم | 1680 کیلوگرم |
قیمت پایه | 47,055 دلار | 66,890 دلار |