نیسان ژاپن دلایل پایان تولید GT-R را اعلام کرد؛ صدا، آلایندگی و ایمنی!

یک‌شنبه 1 مهر 1403 - 05:30
مطالعه 3 دقیقه
Nissan-GT-R-1
نیسان ژاپن می‌گوید اگر قوانین اجازه می‌داد GT-R را تا 17 سال دیگر هم در خط تولید نگه می‌داشت!
تبلیغات

همانند هر موضوع دیگری در زندگی، چیزهای خوب به پایان می‌رسند. نیسان GT-R دوست‌داشتنی از دسامبر 2007 تا چندی پیش در خط تولید حضور داشت اما زمان برای R35 به پایان رسید. این خودرو در اکثر بازارها بازنشسته شده و مدل نهایی آن سال آینده راهی موزه خواهد شد؛ اما نیسان خودش به دنبال خاتمه تولید گودزیلا نبوده بلکه مجبور به این کار شده است. پیر لوئینگ رئیس تولید جهانی نیسان در مصاحبه با تاپ گیر به دلیل بازنشستگی GT-R اشاره کرده است:

این خودرو 17 سال در بازار حضور داشت و ما دوست داشتیم 17 سال دیگر هم آن را عرضه کنیم اما قوانین ما را به دردسر انداختند!

نیسان GT-R در جولای 2021 با بازار اروپا وداع کرده است چراکه قوانین جدید مربوط به سر و صدا و آلایندگی عملیاتی شده‌اند. گودزیلا همچنین از بازار استرالیا هم خارج شده چراکه نتوانسته از عهده تست تصادف جانبی سخت‌گیرانه برآید. زمانی که عمر یک خودرو به سر می‌رسد معمولاً خودروساز آماده تولید نسل جدید آن می‌شود اما متأسفانه سرنوشت R35 به گونه دیگری رقم خورده است. با پایان تولید در سال 2025 نیسان جانشین آن را معرفی نخواهد کرد. مدیر نیسان قویاً پیشنهاد می‌کند که یک فاصله مشخص بین نسل فعلی و نسل آینده GT-R وجود خواهد داشت.

نیسان سال قبل با معرفی کانسپت هایپر فورس امیدهای زیادی را در دل طرفداران برای زنده نگه داشتن نام GT-R ایجاد کرد اما باید به این نکته اشاره کنیم که تولید همین نسل فعلی GT-R نیز بسیار زمان‌بر بوده است. در حقیقت کانسپت اولیه گودزیلای فعلی در سال 2001 رونمایی شد و در سال 2005 بود که نسخه نزدیک به خط تولید نمایان گردید و نهایتاً 2 سال طول کشید تا گودزیلا در خط تولید حاضر شود. جیووانی آروبا مدیر طراحی نیسان در سال جاری اظهار داشت نسل بعدی GT-R تا سال 2030 از راه خواهد رسید. او کانسپت هایپر فورس را رویایی جسورانه اما ملموس دانست که تا پایان دهه جاری میلادی محقق می‌شود. قرار است در آینده علاوه بر کوپه جدید نیسان، نسل جدید سیلویا هم تولید شود هرچند باید تا آن زمان منتظر ماند. از طرف دیگر ایوان اسپینوزا نایب‌رئیس استراتژی تولید نیسان نیز چند هفته قبل اعلام کرد ژاپنی‌ها کار روی سومین خودروی اسپرت خود را شروع کرده‌اند هرچند فعلاً احیای سیلویا تائید نشده است.

باید گفت قوانین سخت‌گیرانه‌تر باعث پایان تولید برخی خودروهای پرفورمنس در اروپا شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تویوتا GR86، سوبارو BRZ، پورشه باکستر و کیمن اشاره کرد. دلیل وداع این خودروها با بازار تصویب قوانین امنیت سایبری بوده است. همچنین مزدا نیز پیشرانه 2 لیتری MX-5 میاتا را حذف کرده و خریداران فقط می‌توانند پیشرانه 1.5 لیتری را انتخاب کنند. در خبری مرتبط باید گفت آخرین نسخه فورد موستانگ در اروپا 52 اسب بخار ضعیف‌تر از نسخه آمریکایی این خودروست. همچنین قدرت بی ام و M135، X1 M35i و X2 M35i نیز به خاطر قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی اتحادیه اروپا کمتر از برخی بازارهای دیگر است. قوانین مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت روزبه‌روز سخت‌تر می‌شوند و بنابراین در بسیاری از موارد امکان خرید خودرویی هیجان‌انگیز با ویژگی‌های کامل وجود ندارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.