نیسان آریا وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی نامی خودرو

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 16:30
مطالعه 10 دقیقه
nissan ariya (1)
جدیدترین خودروی تمام الکتریکی وارد شده به ایران، نیسان آریا است. این کراس‌اور سطح بالایی از ایمنی و امکانات رفاهی دارد.
تبلیغات

نامی خودرو علاوه‌بر جهان نوین آریا و پارس خودرو، مدعی واردات محصولات نیسان در ایران است. این شرکت علاوه‌بر سدان سیلفی، کراس‌اورهای ایکس تریل و کیکس و قشقایی را در نمایشگاه‌های کشورمان رونمایی کرده و حالا برای واردات آریا آماده می‌شود تا تنوع خودروهای برقی بازار ایران را افزایش دهد. البته هنوز خبری از ورود پرتعداد مدل‌های وارداتی نامی خودرو در ایران دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

انواع نیسان سیلفی در ایران؛ مشخصات و قیمت نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایرانتویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

نیسان آریا سال 2022 رونمایی شد و جوایز متعدد طراحی و فناوری گرفت. این محصول، رسما اولین شاسی‌بلند برقی نیسان است و به دلیل شیوع کرونا، دیرتر از موعد مقرر تولید انبوه شد. آریا برای حضور در بازار اروپا و امریکا و کانادا برنامه‌ریزی شده بود تا شاید رقیب تسلا شود؛ اما از نظر تجاری به هدف خود نرسید و چندان پرفروش نبود. در سال 2023، حدود 25 هزار دستگاه آریا در اروپا و امریکا فروخته شد. قبلا برای فروش جهانی نیسان آریا، تولید سالانه 100 هزار دستگاه پیش‌بینی شده بود. این کراس‌اور فقط در چین و ژاپن مونتاژ می‌شود.

کپی لینک

طراحی نمای بیرونی نیسان آریا وارداتی نامی خودرو

در سال 2022 که آریا معرفی شد؛ اولین خودروی کاملا جدید نیسان بعد از 5 سال بود. به همین دلیل، سبک طراحی کاملا متفاوت از دیگر خودروهای شرکت سازنده ارایه داد. این محصول، مجهز به پیشرانه‌ی تمام برقی، طبیعتا توجه زیادی به آیرودینامیک پیشرفته دارد و حس یک کراس‌اور آینده‌نگر را تداعی می‌کند.

چراغ‌‌های باریک و جلوپنجره‌ی بسته، مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی برای نیسان آریا استفاده شده است. حجم‌دهی جذاب بدنه در کاپوت جلو و سپر، جذاب به نظر می‌رسد؛ اما ادوات سیاه پلاستیکی ارزش اقتصادی آریا را پایین می‌آورد.  برش‌های طرفین سپر و کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌های اصلی، نکات مثبت در طراحی کراس‌اور برقی نیسان هستند.

در نمای جانبی نیز، قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ با مواد شفاف پیانویی، به وفور دیده می‌شوند. حتی سقف و آینه بغل و رینگ‌های 20 اینچ آریا هم تیره رنگ هستند. فرم کلی بدنه، حالت کوپه و اسپرت دارد. بالچه‌ی انتهای سقف نیز حس پرسرعت و جوان‌پسند به نیسان آریا می‌دهد. در کمال تعجب، آریا از دستگیره‌های مخفی‌شونده استفاده نمی‌کند؛ اما حجم‌دهی ملایم و یک‌نواخت روی بدنه، چشم‌نواز است.

در نمای پشت، نیسان آریا فونیکس FX چری را به یاد می‌آورد و الگوی بسیاری از خودروهای چینی محسوب می‌شود. از نکات عجیب در طراحی آریا، باید به نصب 2 آنتن کوسه‌ای و حالت خاص بالچه‌ی عقب اشاره کرد. برش‌های بدنه در قسمت صندوق و گلگیر، ظرافت بسیار خوبی دارند؛ اما برای محل نصب پلاک، حجم‌دهی خاصی دیده نمی‌شود. سپر عقب هم پلاستیکی است که باتوجه به قیمت نسبتا بالای خودرو، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود.

ابعاد نیسان آریا شامل طول 4,595  و عرض 1,850  و ارتفاع 1,665  و فاصله محوری 2,775  میلی‌متر است. این خودرو نسبت به هیوندای توسان ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ که به وفور در خیابان‌های ایران دیده می‌شود، اندازه‌ی بزرگ‌تر دارد.

کپی لینک

طراحی نمای کابین نیسان آریا وارداتی نامی خودرو

فرم داشبورد و حالت پیوسته برای نمایشگر آریا، الهام‌گرفته از بی‌ام‌و iX است. نیسان آریا مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی، سبک طراحی ساده و کمینه‌گرا (مینیمال) با کمترین تعداد کلیدهای فیزیکی ارایه می‌کند.

فرمان شکسته (دی کات) حس اسپرت به راننده می‌دهد اما هم‌خوانی چندانی با دیگر اجزای کابین ندارد. دو نمایشگر 12/3 اینچ روی داشبورد نصب شده‌اند و مجموعا یک ذونقه‌ی بزرگ را تشکیل می‌دهند. سراسر داشبورد، خطوط افقی برای تهویه مطبوع وجود دارند و کلیدهای مربوط به کنترل امکانات رفاهی، هم‌سطح لمسی هستند.

بین صندلی‌ها، کنسول سرتاسری متصل به داشبورد وجود ندارد و این موضوع، فاصله تا داشبورد را بدون المان‌های کاربردی رها می‌کند. شاید تنها مزیت این سبک طراحی، قابلیت جابه‌جایی سرنشینان جلو، بین صندلی‌ها باشد؛ اما فضای قابل استفاده برای اجسام کوچک، مثل تلفن همراه نیز حذف شده است. از سویی دیگر، طراحی کنسول، دسته دنده الکترونیک و استراحتگاه بازو، چشم‌نواز هستند.

صندلی‌های نیسان آریا چرم مصنوعی و بسیار راحت هستند. شرکت سازنده طبق سنت خود، برای محصولات ویژه و فناوری‌محور مثل نیسان آریا از تجهیزات مهندسی ناسا برای طراحی صندلی استفاده کرده است. این کراس‌اور برای 4 سرنشین بلند قد، مناسب محسوب می‌شود. نیسان آریا در صندوق عقب، 468 لیتر فضای قابل استفاده دارد که برای خودرویی با ابعاد متوسط، راضی کننده است.

کپی لینک

تجهیزات فنی و پیشرانه نیسان آریا وارداتی نامی خودرو

چند مدل آریا در بازار جهانی با توانایی‌های فنی متفاوت وجود دارند. نسخه پایه، تک موتور محرک جلو، 214 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل در زمان 7/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و با یک شارژ باتری 65 کیلووات ساعت، 360 کیلومتر توان پیمایش دارد. نهایت سرعت ارزان‌ترین نیسان آریا 160 کیلومتر برساعت است. نسخه‌ی دیگری از این خودرو با قدرت و گشتاور مشابه، باتری 90 کیلووات ساعت دارد و 500 کیلومتر با یک شارژ، حرکت می‌کند.

انواع نیسان آریا چهار چرخ محرک، با قدرت‌های 275 تا 390 اسب بخار، همراه گشتاور 300 تا 600 نیوتن‌متر نیز وجود دارند. قوی‌ترین مدل با نام آریا پرفرمنس در زمان 5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. آریا نیسمو با قدرت 429 اسب بخار و گشتاور 600 نیوتن‌متر، در بعضی مناطق خاص مثل بریتانیا عرضه شده است.

کپی لینک

قیمت نیسان آریا در بازار جهانی و پیش‌بینی برای واردات

خودروهای برقی با برند ژاپنی، معمولا گران‌قیمت هستند و این موضوع برای نیسان آریا مونتاژ چین هم وجود دارد. نسخه‌ی پایه از این خودرو در بازار جهانی، 37 تا 40 هزار دلار قیمت‌گذاری شده و احتمالا هنگام ورود به ایران، با وجود تخفیف عوارض گمرکی مخصوص مدل‌های برقی، 3 تا 3/5 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

فولکس واگن iD4 با قیمت 27 تا 30 هزار دلار، هم‌اکنون برای خریدار ایرانی، 2/2 میلیارد تومان پیش‌فروش می‌شود و در بازار آزاد، بالای 3 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. با این شرایط، از هم‌اکنون می‌توان اطمینان داشت نیسان آریا وارداتی نامی خودرو، بسیار کم‌مشتری باشد و صرفا برای جذب مخاطب در نمایشگاه‌ها استفاده شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.