درگ جذاب نیسان GT-R نیسمو و فراری 812 سوپرفست، V6 در برابر V12
خیلی از عشق ماشینها، فراری را بهترین سازندهٔ خودروهای اسپرت در کل تاریخ میدانند. از سوی دیگر، نیسان بیشتر به خاطر ساخت خودروهای اقتصادی و روزمره شناخته میشود حتی با اینکه مدلهایی مثل Z و GT-R را در سبد محصولات خود داشته است؛ بنابراین، وقتی یک فراری 812 سوپرفست با موتور V12 در برابر نیسان GT-R نیسمو با نصف این تعداد سیلندر قرار میگیرد، شاید هیچکس انتظار نتیجهای که در ادامه خواهیم دید را نداشته باشد.
چند ماه پیش تا قبل از معرفی دودیچی چیلیندری، 812 سوپرفست گرند تورر V12 پرچمدار فراری بود. این خودرو که در سال 2017 معرفی شد، مثل پیشینیان خود، یک نیروگاه V12 تنفس طبیعی قدرتمند را زیر کاپوت کشیدهٔ خود پنهان کرده است. این موتور 6.5 لیتری 800 اسب بخار قدرت و 718 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. سوپرفست با وجود استفاده از پیشرانهٔ بزرگ دوازده سیلندر، تنها 1630 کیلوگرم وزن دارد.
از سوی دیگر، GT-R هرچند نزدیک به دو دهه از عمرش میگذرد ولی خصوصاً در نسخهٔ نیسمو، هنوز هم توان رقابت با سوپرکارهایی بهمراتب گرانتر از خود را دارد. در سینهٔ GT-R یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توئین توربوی دستساز با 600 اسب بخار قدرت و 652 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ میرساند. این سوپرکار ژاپنی با وزن 1725 کیلوگرم، حدود صد کیلوگرم از رقیب ایتالیایی سنگینتر است؛ بنابراین، با توجه به اعداد روی کاغذ، فراری با قدرت بیشتر و وزن کمتر باید پیروز این رقابت باشد ولی در عمل، GT-R جادوی مخفی خود را نشان میدهد.
در درگ اول، همانطور که انتظار میرود، نیسمو به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، لانچ بسیار سریعی دارد و بلافاصله با اختلافی در حدود طول یک خودرو جلو میافتد ولی در ادامه فراری خود را به رقیب میرساند و در پایان با اختلافی بسیار جزئی برنده میشود. در مسابقهٔ دوم، مت واتسون که پشت فرمان GT-R نشسته و میداند در برابر فراری شانسی ندارد، از ترفند مخفی نیسان استفاده میکند. GT-R از یک حالت رانندگی پیست بهره میبرد که امکان افزایش قدرت را با فشردن یک دکمه فراهم میکند. از این طریق، واتسون قدرت را به 700 اسب بخار افزایش میدهد و حالا میتواند 812 را مغلوب کند.
در مسابقهٔ سوم نیز وی قدرت را به 810 اسب بخار میرساند و حتی باوجوداینکه قدرت اضافی باعث هرزگردی چرخها در آغاز حرکت میشود ولی بازهم میتواند بهراحتی فراری را شکست دهد. نتیجهٔ مسابقهٔ آخر نیز مشابه همین بود و GT-R با زمان 10.6 ثانیه در برابر فراری با 10.7 ثانیه پیروز شد. درحالیکه رانندهٔ فراری از این نتایج گیج شده، کمی بعد انتقام میگیرد زیرا سوپرفست هم در مسابقههای رولینگ و هم آزمایش ترمز برنده میشود. بهطورکلی، هرچند امسال آخرین سال تولید نیسان GT-R خواهد بود ولی اینکه میبینیم گودزیلا هنوز هم در برابر سوپرکار بسیار گرانقیمت و سریع ایتالیایی حرفهای زیادی برای گفتن دارد بسیار هیجانانگیز و خوشایند است.
مقایسهٔ مشخصات فنی
فراری 812 سوپرفست | نیسان GT-R نیسمو | |
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 | 3.8 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 800 اسب بخار | 600 اسب بخار |
گشتاور | 718 نیوتن متر | 652 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 6 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1630 کیلوگرم | 1725 کیلوگرم |
قیمت | 335 هزار دلار | 223 هزار دلار |