کمبود خودروهای هیبریدی؛ دلیل آینده تاريک برای نیسان
با کاهش محدودیتها و اثرات ناشی از بیماری کرونا در سراسر جهان، ماکوتو اوچیدا مدیرعامل نیسان سریعاً استراتژی برقی سازی محصولات را دنبال کرد و در این میان توسعه خودروهای هیبریدی را نادیده گرفت. این تصمیم میتواند در نهایت باعث سقوط نیسان و خود اوچیدا شود زیرا خود او یکی از مهمترین عواملی است که در وضعیت مالی نامطلوب ژاپنیها نقش داشته است. این نتیجهگیری را رویترز با انتشار گزارشی مفصل انجام داده و گفته که برخی نگرانیهای داخلی درباره دیدگاه اوچیدا وجود دارد.
رویترز به نقل از منابع ناشناس نزدیک به نیسان گزارش داده چند ماه قبل مدیران این برند سؤالاتی درباره عدم تولید خودروهای هیبریدی برای بازار آمریکا مطرح کردهاند. این گزارش اظهار میدارد تیم مدیریتی نیسان فکر نمیکرده تقاضای رو به رشد خودروهای هیبریدی ادامهدار باشد. ظاهراً اوچیدا دراینباره گفته است:
این یک بهانه است اما ما تا نوامبر سال قبل نمیتوانستیم سرعت رشد تقاضا برای خودروهای هیبریدی را پیشبینی کنیم.
نکته جالب اینکه نیسان همچنان در حال رشد فروش است به گونهای که فروش این خودروساز در آمریکای شمالی 1.7 درصد بیشتر از سال 2023 بوده و این رقم بسیار بیشتر از میزان فروش سال 2022 است یعنی زمانی که مشکلات زیادی در زمینه تأمین قطعات وجود داشت. البته شاخه لوکس نیسان یعنی اینفینیتی با افت فروش 12.8 درصدی دست و پنجه نرم میکند. به همین خاطر فروش کلی گروه نیسان 2.2 درصد افت را نشان میدهد که اگرچه فاجعهبار نیست اما همانطور که رویترز گزارش میدهد، دلیل اصلی فروش این خودروساز در آمریکای شمالی مشوقهایی است که سوددهی را از بین میبرد. چین نیز فاکتور مهمی است چراکه فروش ژاپنیها در این بازار بزرگ 13.1 درصد کاهش یافته است.
به این ترتیب نیسان در مقیاس جهانی با مشکلات زیادی مواجه است. ماه قبل بود که ژاپنیها اعلام کردند با کاهش 90 درصدی سود عملیاتی خود در نیمه اول سال مالی جاری مواجه شدهاند. درآمد خالص نیسان نیز 94 درصد افت کرده که نشان دهنده اوضاع وخیم این برند دوستداشتنی است. همین امر باعث شده اوچیدا مدیرعامل شرکت دست به اقداماتی همچون اصلاحات داخلی و کاهش هزینهها بزند. نیسان در حال برنامهریزی برای تولید 16 قوای محرکه جدید تا سال 2027 است هرچند مشخص نیست که آیا نیسان خواهد توانست تا آن زمان دوام بیاورد یا اینکه آیندهای تاریک در انتظارش خواهد بود...